(Sprawa T-409/05)
(2006/C 22/36)
Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 28 stycznia 2006 r.)
Strony
Strona skarżąca: A.S.TER S.p.A. (Genua, Włochy) (Przedstawiciele: Lorenzo Acquarone i Daniela Anselmi)
Strona pozwana: Komisja Wspólnot Europejskich
Żądania strony skarżącej
– stwierdzenie nieważności zaskarżonych decyzji a w jego konsekwencji przyznanie prawa dostępu i wydanie kopii skargi i załączników do niej,
– obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Skarżąca w niniejszej sprawie, będąca spółką akcyjną, której większościowym udziałowcem jest Comune di Genova, wnosi o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Wspólnot Europejskich wydanej na podstawie art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(1), w przedmiocie odmowy uwzględnienia przedstawionego Komisji w dniu 21 lutego 2005 r. wniosku o dostęp do skargi (i załączników do niej), w wyniku której przeprowadzono dochodzenie mogące prowadzić do wszczęcia formalnej procedury w sprawie naruszenia w stosunku do skarżącej.
Odmowa dostępu nastąpiła z tego względu, że ujawnienie mogłoby mieć negatywny wpływ na przebieg dochodzeń Komisji.
Na poparcie swych żądań skarżąca wskazuje naruszenie ww. art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1049/2001, zasad kontradyktoryjności, przejrzystości, współpracy i udziału w postępowaniu oraz na brak uzasadnienia.
Podnosi ona, że wbrew twierdzeniom pozwanej nie ma potrzeby, by w celu zapobieżenia utrudnieniu dochodzenia, wstrzymywać udostępnianie dokumentów dotyczących postępowań w sprawie naruszenia, lecz przeciwnie, że z punktu widzenia takich dochodzeń niezbędne jest, by postępowanie było prowadzone przy zapewnieniu jak najdalej idącej przejrzystości i współpracy tak, by zarówno Comune di Genova, jak i skarżąca mogli przedstawić dokumenty wymagane dla przeprowadzenia dochodzenia.
Ponadto, jako że skarżąca jest stroną w postępowaniu administracyjnym toczącym się przed pozwaną, zaskarżona decyzja narusza zasadę audi alteram partem.
Skarżąca dodaje, że wykładni wyjątków od prawa dostępu do dokumentów należy dokonywać w sposób zawężający oraz w świetle zasady prawa do informacji oraz zasady proporcjonalności.
______
(1) Dz.U. L 145 z 31.5.2001 r., str. 43.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.22.19/1 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawa T-409/05: Skarga wniesiona w dniu 8 listopada 2005 r. w sprawie A.S.TER przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich. |
| Data aktu: | 28/01/2006 |
| Data ogłoszenia: | 28/01/2006 |