dotyczące programu MEDA wraz z odpowiedziami Komisji
(zgodnie z art. 248 ust. 4 akapit drugi traktatu WE)
(2006/C 200/01)
(Dz.U.UE C z dnia 24 sierpnia 2006 r.)
WYKAZ SKRÓTÓW |
CSP krajowy dokument strategiczny (Country Strategy Paper) |
WE Wspólnota Europejska |
ECU europejska jednostka monetarna |
EBI Europejski Bank Inwestycyjny |
EPS europejska polityka sąsiedztwa |
EuropeAid Biuro Współpracy EuropeAid |
PKB produkt krajowy brutto |
MEDA działania towarzyszące reformom gospodarczym i społecznym w krajach śródziemnomorskich niebędących członkami UE |
Komitet MED komitet doradczy państw członkowskich regionu śródziemnomorskiego |
KPI krajowy program indykatywny |
SAF instrument dostosowań strukturalnych |
STRESZCZENIE
I. W 1995 r. UE i 12 krajów śródziemnomorskich postanowiły rozpocząć nowy etap w swoich stosunkach, zwany procesem barcelońskim lub partnerstwem euro-śródziemnomorskim. Głównym celem tej współpracy jest rozwijanie różnych aspektów partnerstwa, włącznie z jego politycznym, gospodarczym i finansowym, a także społecznym i kulturalnym wymiarem (patrz: pkt 1-2).
II. Program MEDA jest głównym wspólnotowym instrumentem realizacji partnerstwa eurośródziemnomorskiego, z kwotą ponad 8 mld euro przeznaczoną na lata 1995-2006. Do końca 2005 r. na różne projekty i programy przeznaczono ok. 7 mld euro, zaś wydano ok. 4 mld euro (patrz: pkt 3-5).
III. Trybunał przeprowadził kontrolę programu MEDA, pragnąc stwierdzić, czy rzeczywiście program ten przyczynia się do reform gospodarczych i rozwoju społecznego w krajach partnerskich, a także czy Komisja odpowiednio zarządza tym programem (patrz: pkt 6-11).
IV. W odniesieniu do wkładu programu MEDA, wsparcie WE:
– było zbieżne z potrzebami danych krajów,
– dotyczyło ograniczonej liczby sektorów w dwóch z trzech skontrolowanych krajów,
– przyczyniało się do zwiększenia poczucia odpowiedzialności poprzez częstsze wsparcie budżetowe,
– systematycznie obejmowało działania służące budowaniu zdolności administracyjnych (patrz: pkt 12-26).
V. Jednakże po ponad 10 latach programu MEDA dotychczasowe rezultaty są raczej ograniczone, ponieważ wiele projektów jeszcze nie zostało zakończonych. W większości krajów uczestniczących w programie MEDA wpływ wsparcia wspólnotowego wyraża się nie tyle w wymiarze finansowym, co w jego próbach poruszania kwestii reform wrażliwych obszarów polityki oraz wspierania biedniejszych warstw społeczeństwa (patrz: pkt 27-31).
VI. Sposób, w jaki Komisja zarządza programem MEDA, uległ wyraźnej poprawie w stosunku do początkowych lat funkcjonowania tego programu i można go obecnie uznać za zadowalający, jako że wysiłek związany z programowaniem przekłada się na bardziej wyrównane przyznawanie zasobów w czasie, okresy przygotowań skracają się i płatności wyraźnie wzrosły. Wśród czynników, które przyczyniają się do tej poprawy, jest wzrost liczby projektów i programów, większy udział wsparcia budżetowego w całości programu i ogólny pozytywny wpływ decentralizacji odpowiedzialności na przygotowanie projektu i jego realizację przez przedstawicielstwa Komisji. Pozostałe czynniki poprawy obejmują bardziej systematyczne monitorowanie i ocenę oraz intensywniejszy dialog z partnerami lokalnymi i innymi darczyńcami, oraz lepszą koordynację ich działań. Najczęstszą przyczyną opóźnień w realizacji pozostają problemy przetargowe (patrz: pkt 32-49).
VII. Mając na uwadze, iż rozporządzenie MEDA wygasa w 2006 r., zaś od 2007 r. zacznie obowiązywać nowy Europejski Instrument Sąsiedztwa i Partnerstwa, Trybunał zaleca, aby Komisja:
– zapewniła sprawne i szybkie przejście do nowych programów krajowych, aby uniknąć utrudnień w realizacji przyszłych działań, określiła wyraźniej w nowych krajowych dokumentach programowych swoje cele strategiczne oraz przyjęła odpowiednie wskaźniki, które pozwoliłyby na lepsze monitorowanie i ocenę wpływu podejmowanych działań,
– nadal koncentrowała swoją pomoc na ograniczonej liczbie obszarów interwencji, aby zapewnić spójność programów i efektywność zarządzania nimi,
– nadal poszukiwała najlepszych praktyk w zarządzaniu projektami, aby uniknąć opóźnień.
WSTĘP
Wprowadzenie
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 31 maja 2006 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Hubert WEBER | |
Prezes |
______
(1) W 1995 r. krajami partnerskimi były: Maroko, Algieria, Tunezja, Egipt, Izrael, Jordania, Autonomia Palestyńska, Liban, Syria, Turcja, Cypr i Malta. Z tych krajów Cypr, Malta i Turcja nie otrzymują już dwustronnej pomocy w ramach programu MEDA, jako że Cypr i Malta stały się członkami UE, zaś Turcja otrzymuje specjalną pomoc przedakcesyjną. Izrael ma zbyt wysoki dochód narodowy, aby móc zakwalifikować się do uzyskania pomocy dwustronnej. Wszystkie cztery kraje mogą nadal korzystać z programu regionalnego MEDA.
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1488/96 z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie środków finansowych i technicznych (MEDA) towarzyszących reformom struktur gospodarczych i społecznych w ramach partnerstwa eurośródziemnomorskiego (Dz.U. L 189 z 30.7.1996, str. 1). Termin MEDA w rzeczywistości pochodzi z francuskiego mesures d'accompagnement, ale w praktyce, i także w niniejszym sprawozdaniu, cały program nazywany jest MEDA. Ponieważ rozporządzenie (WE) nr 1488/96 obejmujące lata 1995-1999 zostało zmienione i rozszerzone przez rozporządzenie (WE) nr 2698/2000 obejmujące lata 2000-2006, oba okresy i programy będą nazywane odpowiednio MEDA I i MEDA II.
(3) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 1.
(4) W latach 1979-1995 współpraca finansowa i techniczna z krajami śródziemnomorskimi opierała się na serii dwustronnych protokołów finansowych.
(5) Zgodnie z pierwszym rozporządzeniem MEDA Wspólnota wspiera wysiłki partnerów śródziemnomorskich w przeprowadzanych przez nich reformach struktur gospodarczych i społecznych oraz przyczynia się do zminimalizowania negatywnych konsekwencji, które mogą pojawić się w wyniku rozwoju gospodarczego. W rozporządzeniu MEDA II dodano trzeci obszar działań, które są obejmowane pomocą, a mianowicie poprawę warunków grup w niekorzystnej sytuacji. Bardziej szczegółowa lista możliwych form pomocy znajduje się w załączniku II do rozporządzenia MEDA.
(6) Dla orientacji - liczba projektów/programów zatwierdzonych w ramach MEDA I (z wyłączeniem wsparcia dla działań EBI) dla Egiptu wynosiła 4, Jordanii - 6, a Maroka - 26. W okresie MEDA II do 2005 r. liczby te kształtują się następująco: Egipt - 14, Jordania - 8 i Maroko - 19.
(7) Przyjęte już plany działań dla Maroka i Jordanii obejmują odpowiednio 85 i 68 różnych działań.
(8) Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, Zasady Komitetu Pomocy Rozwojowej (DAC) na rzecz skutecznej pomocy (DAC Principles for Effective Aid), 1992.
(9) Patrz także: sprawozdanie specjalne nr 2/2005 dotyczące pomocy budżetowej z EFR dla krajów AKP i zarządzania przez Komisję kwestiami odnoszącymi się do reformy finansów publicznych (Dz.U. C 249 z 7.10.2005).
(10) Z tabeli 2.3 znajdującej się w sprawozdaniu śródokresowym wynika, że po porównaniu okresów MEDA I i MEDA II udział wsparcia budżetowego wzrósł z 29 % do 40 %, przy czym udział wsparcia projektowego zmniejszył się z 53 % do 35 %. Na saldo składają się projekty regionalne i wsparcie działań EBI.
(11) Za przykłady mogą służyć następujące działania: projekt szkolenia zawodowego w Maroku, program rozwoju handlu w Egipcie, wsparcie instytucjonalne na rzecz Specjalnej Strefy Ekonomicznej Akaba w Jordanii oraz wsparcie realizacji umowy stowarzyszeniowej we wszystkich trzech krajach.
(12) Na przykład w przypadku Egiptu trzy z czterech programów MEDA I (dotyczących zdrowia, edukacji i modernizacji przemysłu) nadal trwały w momencie przeprowadzania kontroli, a czas trwania projektów został przedłużony.
(13) Patrz: "Evaluation of the European Commission's Country Strategy for Egypt", tom 1, sprawozdanie końcowe, luty 2004 r., pkt 2.3, oraz "Evaluation de la Stratégie de la Commission européenne pour le Maroc", sprawozdanie końcowe, lipiec 2003 r., pkt 4.1.
(14) Z danych dotyczących oceny śródokresowej MEDA II zebranych przez EuropeAid wynika, że skróceniu uległ jeden etap w procesie przygotowania, tj. okres między przyjęciem decyzji w sprawie finansowania i podpisaniem umowy finansowania, ze średnio dziesięciu miesięcy w latach 1995-1999 do około sześciu miesięcy w latach 2000-2004.
(15) Zmiany te obejmują na przykład ustanowienie EuropeAid, Grup Wspierania Jakości w EuropeAid, przygotowanie wytycznych i standardowych formatów dla dokumentów projektowych.
(16) Na przykład program A na rzecz zwiększenia handlu w Egipcie, w którym zajęło to dwa lata oraz projekt wsparcia reformy przepisów i prywatyzacji w Jordanii, w którym między podpisaniem umowy finansowania i umów na pomoc techniczną upłynęły trzy lata.
(17) Tzw. RAL = reste à liquider.
(18) Patrz: ocena śródokresowa, pkt 6.2.
(19) Patrz: art. 166 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1).
(20) Ocena śródokresowa programu MEDA II. Sprawozdanie końcowe. Rotterdam, 18 lipca 2005 r.
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.200.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie specjalne nr 5/2006 dotyczące programu MEDA wraz z odpowiedziami Komisji. |
Data aktu: | 31/05/2006 |
Data ogłoszenia: | 24/08/2006 |