Pomoc państwa C 37/2005 (ex NN 11/2004) - Zwolniony z podatku fundusz rezerwowy Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2006/C 20/05)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2006 r.)
Pismem z dnia 20 października 2005, zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma, kierując je do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji w Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Grecji. Przedstawiająca uwagi zainteresowana strona może złożyć pisemny umotywowany wniosek o poufne traktowanie dotyczących jej danych.
STRESZCZENIE
OPIS ŚRODKA
Niezgłoszony program pomocy ma wspierać regionalny rozwój gospodarczy w Grecji, a jego podstawą prawną jest Ustawa 3220/2004. Pomoc przyjmie formę specjalnego zwolnionego z podatku funduszu rezerwowego ustanowionego przez przedsiębiorstwa do wysokości 35 % ich łącznych zysków nierozdzielonych za 2004 r. oraz do 50 % w przypadku zysków za 2003 r. Wspomniana rezerwa ma pozwolić na realizację inwestycji, których wolumen będzie co najmniej równy wielkości funduszu, w okresie trzech kolejnych lat od jego utworzenia. Po upływie wspomnianego trzyletniego okresu łączna suma rezerwy wykorzystanej na kwalifikujące się inwestycje ma zostać wykorzystana na zwiększenie kapitału przedsiębiorstwa i zwolniona z podatku dochodowego. Część funduszu niewykorzystana na inwestycje zostanie opodatkowana na zasadach ogólnych. Aby móc skorzystać z programu pomocy, przedsiębiorstwo musi prowadzić działalność w jednym z 23 sektorów określonych w art. 3 Ustawy 2601/1998, przy czym nie ma znaczenia rodzaj prowadzonych przez nie ksiąg podatkowych ani lokalizacja siedziby.
Kwalifikujące się projekty określone w art. 3 Ustawy 2601/1998 obejmują zarówno koszty inwestycji, jak i operacyjne. Projekty inwestycyjne obejmują w szczególności:
– budowę, rozbudowę oraz modernizację instalacji produkcyjnych, budynków i terenów zielonych, budowę obiektów magazynowych;
– zakup nieużytkowanych budynków oraz powierzchni przemysłowej; zakup nowych nowoczesnych maszyn i innego sprzętu;
– systemy automatyzacji procesu produkcji i odpowiednie oprogramowanie oraz szkolenia;
– środki transportu na dużej powierzchni produkcyjnej oraz dla pracowników;
– pomieszczenia i wyposażenie przeznaczone do zakwaterowania oraz dla potrzeb socjalnych pracowników;
– inwestycje związane z ochroną środowiska; inwestycje w odnawialne rodzaje energii, skojarzoną produkcję energii elektrycznej i ciepła (CHP), oszczędność energii; urządzenia do recyklingu;
– tworzenie, rozbudowę lub modernizację laboratoriów przeznaczonych do badań stosowanych;
– komputery; oprogramowanie; dalszy rozwój oprogramowania, do 60 % całej inwestycji; uzbrojenie terenu dla górnictwa;
– sprzęt i środki przeznaczone do transportu na wyspy; sprzęt transportowy;
– meble, urządzenia; używane samochody ciężarowe;
Koszty inwestycji obejmują w szczególności:
– przebudowę i renowację starych instalacji produkcyjnych bądź budynków bądź obiektów; koszty leasingu;
– badania nad wdrożeniem nowych technologii; badania dotyczące organizacji i rynków; badania nad kwalifikowalnością do pomocy; koszty zmiany lokalizacji ze względu na ochronę środowiska;
– wdrożenie biznesplanów na sumę ponad 1 mld drachm (2,9 mln EUR); wdrożenie biznesplanów naprawy i restrukturyzacji dla firm, które nie znajdują się w trudnej sytuacji; restrukturyzację mającą na celu zwiększenie elastyczności instalacji produkcyjnych;
– szkolenia; wprowadzenie certyfikacji produktów i procesów oraz rozpoczęcie związanych z tym badań;
– innowacje i prototypy innowacyjne; rejestrację patentów;
– wprowadzenie i przystosowanie technologii dla środowiska naturalnego.
Zwolnienie z podatku odpowiada łącznej kwocie podatku od osób prawnych z tytułu zysków, które są przeznaczane na fundusz rezerwowy, tj. 35 %. Tym samym maksymalna intensywność pomocy wynosi 36,89 %.
OCENA
Zdaniem Komisji odnośny niezgłoszony program pomocy stanowi pomoc państwa. Program ten obejmuje wykorzystanie zasobów państwowych, ponadto przynosi korzyści beneficjentom, jest selektywny oraz wpływa na wymianę handlową. Wspomniany środek został wdrożony bez uprzedniego zgłoszenia go Komisji, stanowi zatem pomoc przyznaną bezprawnie.
Komisja zbadała program pod kątem zgodności w szczególności z art. 87 Traktatu WE oraz mającymi zastosowanie horyzontalnymi przepisami ramowymi.
Zgodność środka pomocy z wytycznymi w sprawie krajowej pomocy regionalnej oraz z wielosektorowymi zasadami ramowymi (2002 r.)
Komisja ma poważne wątpliwości co do zgodności środka z wytycznymi w sprawie krajowej pomocy regionalnej (KPR). Wydaje się w szczególności, że w przypadku tego programu przekroczono pułapy pomocy ustanowione w mapie pomocy regionalnej dla Grecji oraz wydatki kwalifikowane określone w KPR. Ponadto wydaje się, że nie są z niego wykluczone sektory rolnictwa i transportu oraz inwestycje zastępcze. Program nie przewiduje obowiązku utrzymania inwestycji początkowej przez okres co najmniej pięciu lat. Oprócz tego wydaje się, że niewypełniony został obowiązek zgłoszenia pomocy indywidualnej dla dużego projektu inwestycyjnego zgodnie z wielosektorowymi zasadami ramowymi (MSF) z 2002 r.
Zgodność środka z horyzontalnymi przepisami ramowymi dotyczącymi pomocy państwa
Komisja zbadała program pomocy pod kątem zgodności z wytycznymi w sprawie ochrony środowiska, przepisów ramowych w zakresie BiR, rozporządzenia o grupowym wyłączeniu dotyczącym szkoleń, rozporządzenia o grupowym wyłączeniu dotyczącym MŚP i ma poważne wątpliwości co do jego zgodności ze wspólnym rynkiem.
Po dokonaniu wstępnej oceny środka pomocy Komisja ma zatem wątpliwości co do tego, czy program ten można uznać za zgodny ze wspólnym rynkiem, a jeśli tak, to w jakim stopniu. Komisja chciałaby zebrać informacje od zainteresowanych stron.
W związku z powyższym Komisja postanowiła wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 w celu sprawdzenia zgodności środka pomocy państwa ze wspólnym rynkiem. Komisja postanowiła także wydać nakaz zawieszenia programu, jako że omawiany nielegalny środek pomocy wszedł już w życie i automatycznie będzie miał zastosowanie do celów rozliczenia podatkowego zysków osiągniętych w 2004 r.
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
.................................................
TEKST PISMA
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.20.16 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 37/2005 (ex NN 11/2004) - Zwolniony z podatku fundusz rezerwowy - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 27/01/2006 |
| Data ogłoszenia: | 27/01/2006 |