Pomoc państwa C 46/2004 (ex NN 65/2004) - podatkowe zgrupowania interesów gospodarczych: preferencyjny system amortyzacji podatkowej dla przedsiębiorstw zatwierdzonych przez ministerstwo finansów
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2005/C 89/06)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 13 kwietnia 2005 r.)
Pismem z dnia 14 grudnia 2004 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianego środka.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna procedurę w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia oraz następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:
Komisja Europejska/Commission Européenne
Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji/Direction Générale Concurrence
Kancelaria ds. pomocy państwa/Greffe des aides d'Etat
B-1049 Bruksela
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Francji. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.
PODSUMOWANIE
Procedura
Komisja skierowała do władz francuskich dwa wnioski o udzielenie informacji dotyczące systemu "podatkowych zgrupowań interesów gospodarczych" (zwanych dalej "podatkowymi EIG") wprowadzonego Ustawą z 2 lipca 1998 r. (nr 98-546). Władze francuskie przysłały odpowiedzi w listach z dnia 3 maja 2004 r. (A/33117) i z dnia 2 sierpnia 2004 r. (A/36007). System, o którym mowa został przedstawiony w nadesłanym przez władze francuskie liście z dnia 16 marca 1998 r. (A/32232). Informacja ta nie stanowi uprzedniego powiadomienia Komisji zgodnie z art. 88 ust. 3 Traktatu WE, a zatem chodzi o pomoc wprowadzoną w życie niezgodnie z prawem.
Opis środka
Artykuł 39 ogólnego Kodeksu Podatkowego (zwanego dalej "KP") przewiduje, że podlegająca odliczeniu podatkowemu deprecjacja rzeczy oddanej w leasing nie może przekroczyć wysokości opłaty leasingowej pobieranej przez EIG, pomniejszonej o pozostałe opłaty należne za rzecz.
Artykuł 39 CA "KP" przewiduje odstępstwo od tej zasady. Zatem operacje finansowe "o dużym znaczeniu ekonomicznym i społecznym" prowadzone przez pośrednika "podatkowego EIG" nie podlegają ograniczeniom deprecjacji. Odstępstwa przewidziane w art. 39 CA przyznaje się za zgodą ministerstwa finansów.
Na wniosek Komisji, władze francuskie przekazały listę beneficjentów systemu według sektora działalności.
| Sektory | Wnioski o przyznanie zezwolenia | Decyzja przyznająca zezwolenie |
| Inwestycje morskie | 142 | 110 |
| Inwestycje lotnicze | 32 | 18 |
| Inwestycje kolejowe | 5 | 2 |
| Inwestycje przemysłowe | 7 | 3 |
| Inwestycje przestrzenne | 3 | 0 |
Ocena środka
Komisja szacuje na tym etapie, że środek może być uznany za pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Po pierwsze, wydaje się, że środek może przyznać korzyści polegające na zmniejszeniu dochodów podlegających opodatkowaniu i zwolnieniu z podatku od zysków kapitałowych na korzyść uczestników podatkowych EIG. Ponadto, środek ten wydaje się korzystny dla końcowych użytkowników rzeczy oddanych w leasing, którymi ogólnie są przedsiębiorstwa transportowe, a w szczególności transportu morskiego. Po drugie, środek jest przyznany dzięki źródłom krajowym przez zmniejszenie dochodów i zwolnienie z podatku, które powodują utratę wpływów dla państwa. Po trzecie, środek ten może wpłynąć na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi, ponieważ dotyczy przedsiębiorstw działających w sektorach, w których istnieje zintensyfikowana wymiana handlowa.
Na tym etapie, Komisja ocenia, że żaden wyjątek przewidziany w art. 87 ust. 2 i 3 Traktatu WE nie może mieć zastosowania w tym przypadku. System nie wydaje się spełniać wytycznych odnoszących się do pomocy regionalnej(1), ani do wielosektorowych ram pomocy regionalnej na rzecz ważnych projektów inwestycyjnych(2), ani do wytycznych Wspólnoty odnoszących się do pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska naturalnego(3), ani do warunków przewidzianych przez wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa na rzecz transportu morskiego(4). W rzeczywistości Komisja stwierdziła wielokrotnie, że pomoc na rzecz zakupu pojazdu transportowego lub aktywów trwałych nie jest, co do zasady, zgodna ze wspólnym rynkiem.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc bezprawnie przyznana beneficjentowi może podlegać zwrotowi.
______
(1) Dz.U. C 74 z 10.3.1998.
(2) Dz.U. C 70 z 19.3.2002 (poprzednio wielosektorowe ramy pomocy regionalnej na rzecz ważnychprojektów inwestycyjnych, Dz.U. C 107 z 7.4.1998).
(3) Dz.U. C 37 z 3.2.2001 (poprzednio wspólnotowe ramy pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska naturalnego, Dz.U. C 72 z 10.3.1994).
(4) Dz.U. C 13 z 17.1.2004 (poprzednio wspólnotowe kierunki pomocy państwa na rzecz transportumorskiego, Dz.U. C 205 z 5.7.1997).
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.89.15 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa C 46/2004 (ex NN 65/2004) - podatkowe zgrupowania interesów gospodarczych: preferencyjny system amortyzacji podatkowej dla przedsiębiorstw zatwierdzonych przez ministerstwo finansów - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 13/04/2005 |
| Data ogłoszenia: | 13/04/2005 |