Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Luksemburga na lata 2004-2007.

OPINIA RADY
z 18 stycznia 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Luksemburga na lata 2004-2007

(2005/C 79/01)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

PRZEDSTAWIA NINIEJSZĄ OPINIĘ:

W dniu 18 stycznia 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program stabilności Luksemburga obejmujący lata 2004-2007. Aktualizacja ta jest zasadniczo zgodna z wymogami odnoszącymi się do danych, określonymi przez zmieniony "kodeks postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". W szczególności, brakuje pewnych wymaganych danych dotyczących założeń makroekonomicznych.

W aktualizacji szacuje się wzrost realnego PKB w 2004 r. na 4,4 %, z poziomu 2,9 % w 2003 r. Przewiduje się, że w 2005 i 2006 r. wzrost ulegnie spowolnieniu, odpowiednio, do 3,8 % i 3,3 %, a następnie ponownie przyspieszy do poziomu 4,3 % w 2007 r. Na podstawie dostępnych obecnie informacji wydaje się, że scenariusz ten odzwierciedla wiarygodne założenia dotyczące wzrostu.

Strategia budżetowa będąca podstawą aktualizacji dąży do nieznacznego zmniejszenia deficytu do 1,0 % PKB w 2005 r. z poziomu 1,4 % PKB szacowanego w 2004 r. W 2006 i 2007 r. deficyt miałby utrzymać się na poziomie z 2005 r., przy czym zarówno przewidywane dochody, jak i wydatki w stosunku do PKB pozostałyby stałe. Stanowi to pozytywną zmianę w stosunku do aktualizacji z 2003 r., która opierała się na znacznie mniej optymistycznych perspektywach wzrostu niż aktualizacja z 2004 r. i zakładała, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) zwiększy się z 0,6 % PKB w 2003 r. do około 2 % w pozostałej części okresu objętego programem. Z uwzględnieniem cyklicznych dostosowań, obliczenia służb Komisji przeprowadzone według wspólnie uzgodnionej metodologii przewidują, że w 2005 r. pojawi się nadwyżka w wysokości 0,3 % PKB, która stopniowo wzrośnie do 2,0 % PKB w 2007 r., świadcząc o szacowanym poszerzaniu się luki produktowej. Jednak oszacowania luk produktowych, a stąd sald strukturalnych stwarzają w przypadku Luksemburga niezwykle duże marginesy niepewności z powodu bardzo specyficznych cech gospodarki tego kraju, co wymaga bardzo ostrożnego posługiwania się takimi wskaźnikami. W perspektywie czasu objętej programem wskaźnik inwestycji publicznych do PKB miałby pozostać zasadniczo stały, na poziomie około 5 % PKB, co znacznie przewyższa średnią unijną.

Czynniki zagrażające trafności przewidywań budżetowych zawartych w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony, przewidywania dochodów w Luksemburgu są tradycyjnie ostrożne i wynik budżetowy za 2004 r. może być znacznie lepszy od obecnie szacowanego, co mogłoby ewentualnie pociągnąć za sobą korzystny efekt bazowy dla pozostałych lat programu. Z drugiej strony, program przewiduje spowolnienie wzrostu wydatków publicznych, który był szczególnie szybki w ostatnich latach, bez wyszczególnienia środków, które miałyby przyczynić się do osiągnięcia tego celu. Pozycja budżetowa przedstawiona w programie wydaje się zapewniać dostateczny margines bezpieczeństwa, chroniący przed naruszeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach cyklicznych. Wydaje się ona również wystarczać do osiągnięcia zawartego w Pakcie Stabilności i Wzrostu średniookresowego celu, jakim jest pozycja budżetowa zbliżona do równowagi w okresie objętym programem (od 2005 r.), z uwzględnieniem dostosowań cyklicznych.

Wskaźnik zadłużenia jest niezwykle niski i przewidywany jest jego dalszy nieznaczny spadek w perspektywie czasu objętej aktualizacją, z 5,0 % PKB w 2004 r. do 4,5 % PKB w 2007 r. Pozycja aktywa netto ogółem jest jeszcze korzystniejsza dzięki znacznym aktywom finansowym, szacowanym na około 50% PKB, pochodzącym z nadwyżek finansowych zgromadzonych w ubiegłych latach.

Sytuacja Luksemburga pod względem długoterminowej stabilności finansów publicznych wydaje się być korzystna. Oczekuje się, że duża nadwyżka aktywów netto może przynajmniej częściowo skompensować przyszłe koszty związane ze starzeniem się społeczeństwa. Jednakże wskaźnik liczby osób wnoszących składki w stosunku do liczby osób korzystających z systemu emerytalnego ulegnie pogorszeniu nawet przy korzystnym scenariuszu, zakładającym utrzymanie wyjątkowego tempa wzrostu zatrudnienia notowanego w ciągu ostatniego dwudziestolecia. Dlatego wymagana jest pewna powściągliwość, zapewniająca dopasowanie wydatków państwowych do dochodów i utrzymanie polityki gromadzenia rezerw, a także zastosowanie środków w celu podniesienia niskiego obecnie wskaźnika zatrudnienia mieszkańców Luksemburga, zwłaszcza wśród osób starszych wiekiem.

Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007
Realny PKB (zmiana w %) PS listopad 2004

KOM jesień 2004

4,4

4,0

3,8

3,5

3,3

3,6

4,3

n.d.

PS listopad 2003 2,0 3,0 3,8 n.d.
Inflacja HICP (%) PS listopad 2004

KOM jesień 2004

2,6

3,0

3,2

2,3

1,5

1,6

1,7

n.d.

PS listopad 2003 1,5 1,3 1,2 n.d.
Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) PS listopad 2004

KOM jesień 2004(2)

PS listopad 2003

- 1,4

- 0,8

- 1,8

- 1,0

- 1,6

- 2,3

- 0,9

- 2,0

- 1,5

- 1,0

n.d.

n.d.

Saldo pierwotne

(% PKB)

PS listopad 2004

KOM jesień 2004(2)

PS listopad 2003

- 1,2

- 0,6

- 1,6

- 0,9

- 1,4

- 2,1

- 0,8

- 1,8

- 1,5

- 0,9

n.d.

n.d.

Saldo strukturalne (% PKB) PS listopad 2004(1)

KOM jesień 2004(2)

PS listopad 2003(1)

- 0,7

0,4

0,9

0,3

0,3

1,0

1,4

0,7

2,2

2,0

n.d.

n.d.

Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych brutto PS listopad 2004

KOM jesień 2004(2)

PS listopad 2003

5,0

4,9

5,2

5,0

4,8

5,0

4,6

4,7

4,4

4,5

n.d.

n.d.

(1) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie
(2) Sfinalizowane przed przedstawieniem budżetu na 2005 r.
Źródła:
Program stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji (KOM); Obliczenia służb Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.79.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Luksemburga na lata 2004-2007.
Data aktu: 18/01/2005
Data ogłoszenia: 01/04/2005