Przyszłość Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT).

REZOLUCJA RADY
z dnia 9 grudnia 2004 r.
w sprawie przyszłości Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT)

(2005/C 62/01)

(Dz.U.UE C z dnia 12 marca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

Witając z zadowoleniem komunikat Komisji w sprawie wyzwań stojących przed Europejskim Społeczeństwem Informacyjnym po roku 2005 oraz komunikat Komisji w sprawie usług szerokopasmowej telefonii komórkowej.

Przywołując

1. Konkluzje Prezydencji z posiedzenia Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r.,

2. Konkluzje Prezydencji z posiedzenia Rady Europejskiej w czerwcu 2002 r. zatwierdzające cele Planu Działań eEurope 2005;

3. Rezolucję Rady z dnia 18 lutego 2003 r. w sprawie wprowadzenia w życie Planu Działań eEurope;

4. Konkluzje Prezydencji z wiosennego posiedzenia Rady Europejskiej w 2003 r. zachęcające 15 Państw Członkowskich UE do przygotowania do wprowadzenia w życie krajowych strategii dotyczących szerokiego pasma do końca 2003 r.;

5. Konkluzje Rady z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie roli e-rządu dla przyszłości Europy;

6. Konkluzje Prezydencji z wiosennego posiedzenia Rady Europejskiej w 2004 r. podkreślające potrzebę nowej strategii w obszarze komunikacji elektronicznej;

7. Konkluzje Rady z dnia 8 marca 2004 r. w sprawie ostatnich postępów w sektorze komunikacji elektronicznej w Europie potwierdzające istotność ICT dla wzrostu i konkurencyjności;

8. Konkluzje Rady z dnia 8 marca 2004 r. w sprawie średniookresowego przeglądu Planu Działań eEurope 2005 potwierdzające ważność celów eEurope 2005 w kontekście rozszerzenia;

9. Konkluzje Rady z dnia 10 czerwca 2004 r. w sprawie poprawek Planu Działań eEurope 2005 oraz krajowych strategii dotyczących szerokiego pasma;

10. Konkluzje Prezydencji z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 4-5 listopada 2004 r. przyjmującej z zadowoleniem sprawozdanie Grupy Wysokiego Szczebla pod przewodnictwem pana Koka;

11. Wskazówki z posiedzenia Wysokiego Szczebla w dniach 29-30 września 2004 r. w sprawie przyszłości ICT.

Uznając, że

1. W celu pomocy w osiąganiu celów lizbońskich z marca 2000 r. istnieje wyraźna potrzeba przeglądu i, tam gdzie to niezbędne usprawnienia polityk, zarówno na poziomie krajowym jak i europejskim w celu zwiększenia popytu i rozpowszechnienia ICT w całym społeczeństwie;

2. Sektor ICT sam jest głównym sektorem gospodarczym, wraz z przemysłami informatycznymi, komunikacji elektronicznej i audiowizualnym ze znacznym potencjałem dla przyszłego wzrostu oraz że ma wpływ na prawie wszystkie inne rodzaje działalności gospodarczej;

3. Stosowanie ICT ma bezpośredni i istotny wpływ na wydajność i konkurencyjność gospodarki europejskiej;

4. ICT jest cennym narzędziem stymulowania społecznej i geograficznej spójności, jak również obywatelstwa w całej integrującej się Europie, sprzyjania tożsamości kulturowej, integracji społecznej oraz wielojęzyczności, a także zwiększania przejrzystości i udziału w społeczeństwie;

5. Wszechstronne i holistyczne polityki dotyczące ICT mogą w istotny sposób przyczynić się do wzrostu UE, wydajności i konkurencyjności celów poprzez tworzenie wysokiej jakości stanowisk pracy, poprawę funkcjonowania gospodarki oraz poprzez modernizowanie usług publicznych i wspieranie zmodernizowanych procesów gospodarczych zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym;

6. Polityki powinny zostać opracowywane w ramach trwającego dialogu między władzami publicznymi, sektorem prywatnym i innymi podmiotami tak, by można było określić nowe kierunki rozwoju w dziedzinie ICT;

7. UE będzie korzystać z innowacyjnego i konkurencyjnego sektora ICT na globalnych rynkach, które szybko rozszerzają się i są coraz bardziej konkurencyjne.

UZNAJE, że dla wyczerpujących i holistycznych polityk ICT następujące kwestie mają znaczenie:

Doskonały sektor ICT oraz przedsięwzięcia innowacyjne w celu:

– kontynuowania inwestowania w rzetelne prace badawczo-rozwojowe, zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym, wzmacniając europejską jakość w zakresie prac badawczo-rozwojowych poprzez tworzenie sprzyjającego środowiska dla nauki, finansów i przedsiębiorców,

– promowania wspierającej atmosfery, która stymuluje swobodny przepływ wiedzy i innowacji oraz w której wyniki badań znajdują zastosowanie w aplikacji i produktach, które stanowią wartość dodaną,

– zachęcania, szczególnie w ramach MŚP do skutecznego stosowania nowych procesów e-biznesów oraz nowych modeli biznesu w celu pełnego wykorzystania potencjału ICT.

ICT dla obywateli i znajomość ICT w celu:

– promowania dostępu do i dostępności usług ICT dla wszystkich, między innymi poprzez zwiększanie zrozumienia potencjalnych możliwości ICT oraz poprzez zachęcanie do ciągłego usprawniania technologii przyjaznych dla użytkownika, zatem, między innymi poprzez kontynuowanie wykorzystywania technologii cyfrowej,

– zachęcanie do stosowania środków, takich jak e-nauka, aby dalej rozwijać e-umiejętności wszystkich, w szczególności z uwzględnieniem osób starszych, płci oraz osób o różnym pochodzeniu etnicznym i społecznym, tak aby umożliwić im pełne korzystanie z dobrodziejstw Społeczeństwa Informacyjnego,

– dalszej integracji ICT w miejscu pracy za pomocą sposobów, które zwiększają wydajność i jakość pracy, jak również położenie większego nacisku na ICT podczas procesów szkolenia,

– znalezienia strategicznej odpowiedzi dotyczącej migracji miejsc pracy, również poprzez odpowiednie dostosowanie pracowników i zakładów pracy oraz zwiększenie elastyczności w połączeniu z bezpieczeństwem na rynku pracy.

ICT dla usług publicznych w celu:

– uzgadniania i uzupełniania, tam gdzie jest to odpowiednie na poziomie europejskim, zintegrowanego podejścia w odniesieniu do stosowania aplikacji e-rządu, w szczególności poprzez stymulowanie współpracy i wymianę najlepszych praktyk,

– opracowywania całościowego podejścia uwzględniającego potrzebę organizacyjnego przystosowania, pełnego wykorzystania możliwości ITC w celu uzyskania poprawy wykonywania i bardziej skutecznego funkcjonowania sektora publicznego przy jednoczesnym dostosowywaniu usług online do potrzeb przedsiębiorstw i obywateli oraz zmniejszaniu obciążeń administracyjnych szczególnie uwzględniając potrzebę transgranicznych usług europejskich,

– opracowywania ogólnoeuropejskich usług w zakresie e-leczenie, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii standaryzacji i interoperacyjności w celu optymalizacji leczenia i opieki nad pacjentem.

Treść i rozwój produktów i usług w celu:

– promowania rozwoju i dystrybucji bogatych i kreatywnych treści, np. poprzez zachęcanie do wtórnego wykorzystywania informacji sektora publicznego,

– usuwania, tam gdzie jest to odpowiednie, barier dotyczących dostępności treści na różnych platformach za pomocą, na przykład zachęcania do poszukiwania praktycznych rozwiązań w dziedzinie zarządzania prawami autorskimi do treści cyfrowej,

– wspierania powstawania nowych usług na rozszerzonych rynku wewnętrznym poprzez wzmacnianie środowiska sprzyjającemu regulacjom, które uwzględnia nowe kierunki rozwoju, takie jak innowacje techniczne,

– stworzenie, w odpowiedzi na rosnącą ilość aplikacji opartych na ICT sprzyjającego środowiska dla przemysłu i sektora publicznego, aby mogły one rozwijać, zarówno na poziomie europejskim jak i globalnym, skuteczne i interoperacyjne rozwiązania, w szczególności w dziedzinie płatności elektronicznych, potwierdzania autentyczności, zarządzania identyfikacją oraz bezpieczeństwa.

Rozwój sieci w celu:

– zapewniania spójnego i skutecznego środowiska prawodawczego dla komunikacji elektronicznej stymulującego konkurencję, inwestycje i innowacje,

– wspierania rozwoju i stosowania otwartych norm oraz wzmacnianie interoperacyjności sieci i usług,

– wspierania, uwzględniając zasadę neutralności technologicznej szerszego zastosowania i dostępności szerokiego pasma w szczególności poprzez promowanie konkurencyjnych platform i sieci interoperacyjnych,

– kontynuowania oceny różnego spektrum modeli zarządzania mając na względzie bardziej elastyczne i skuteczne stosowanie spektrum na poziomie europejskim i globalnym uwzględniając rozwój nowych i innowacyjnych technologii jak również metodologii, które stosują mechanizmy rynkowe.

Zaufanie i bezpieczeństwo w celu:

– rozwijania spójnego podejścia obejmującego wszystkie kwestie związane z zaufaniem, aby umacniać kulturę sieci i bezpieczeństwo informacji w celu promowania rzetelnej i skutecznej komunikacji elektronicznej oraz przyczyniania się do rozwoju bezpiecznych usług transeuropejskich,

– opracowywania środków przeciwdziałających nielegalnym, szkodliwym i niechcianym treściom w Internecie, w szczególności, jeżeli dotyczą one dzieci oraz "niechcianej poczcie", we współpracy z wszelkimi podmiotami włącznie z tymi na poziomie międzynarodowym,

– zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa sieci i informacji w odniesieniu do zainteresowania się i stosowania nowych usług i właściwego funkcjonowania innych infrastruktur zależnych od ICT uwzględniając aspekty zaufania i prywatności.

ZACHĘCA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE do czynnego przeglądu i wzmacniania swoich strategii i działań wprowadzających w życie tak, aby wniosły swój wkład do nowej Agendy dla Społeczeństwa Informacyjnego do 2010 r.

WZYWA KOMISJĘ

1. Do kontynuowania monitorowania uregulowań prawnych w świetle obecnego i przyszłego rozwoju technologicznego i rynkowego oraz do przedstawienia, tam gdzie jest to konieczne wniosków, które mają na celu utrzymywanie odpowiedniego środowiska prawodawczego, które umożliwia skuteczną konkurencję i które prowadzi do większych inwestycji, większej ilości innowacji, nowych usług oraz niższych cen;

2. Do analizowania konkurencyjności sektora ICT oraz rozpoczęcia prac przygotowawczych, uwzględniając wpływ ICT na europejską gospodarkę dla celów działań uzupełniających Plan Działań e-Europe 2005 jako ważnej części nowej Agendy dla Społeczeństwa Informacyjnego po roku 2005;

3. Do uznawania wagi ICT w przyszłych wnioskach dotyczących nowego badawczego programu ramowego.

ZACHĘCA PRZEMYSŁ do kontynuowania zasilania rynku nowymi, innowacyjnymi aplikacjami ICT oraz usługami i tworzenia nowych treści, przy wykorzystaniu między innymi z europejskiej różnorodności kulturowej i wielojęzyczności.

ZACHĘCA WSZYSTKIE PODMIOTY do dalszego integrowania ICT we wszystkich swoich odpowiednich działaniach, tak aby w pełni zbierać korzyści płynące z ICT.

PRZEDKŁADA niniejszą rezolucję jak wkład do debaty w sprawie średniookresowego przeglądu Strategii Lizbońskiej, który ma być dokonany na wiosennym posiedzeniu Rady Europejskiej w 2005 r.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024