Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa nr C 35/2005 (ex N 59/2005) - Rozwój infrastruktury szerokopasmowej w Appingedam - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIDERLANDY

Pomoc państwa nr C 35/2005 (ex N 59/2005)

Rozwój infrastruktury szerokopasmowej w Appingedam

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 321/07)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2005 r.)

Pismem z dnia 20 października 2005 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat finansowania projektu rozwoju infrastruktury szerokopasmowej w Appingedam, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna procedurę w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji w Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Competition Directorate-General

DG COMP State Aid Greffe

Office SPA 3 06/05

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niderlandzkim. Przedkładające uwagi zainteresowane strony mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Procedura

W listopadzie 2004 r. Essent, operator sieci kablowych, złożył do Komisji skargę dotyczącą finansowania ze środków publicznych światłowodowych sieci dostępowych w Appingedam w Niderlandach. Essent złożył już apelację do sądu niderlandzkiego we wrześniu 2004 r. Sąd nakazał gminie Appingedam zgłoszenie planów przyznania pomocy do Komisji i zawieszenie dalszego rozwoju sieci(1). W lutym 2005 r. władze niderlandzkie zgłosiły środek Komisji twierdząc, że nie stanowi on pomocy państwa. W marcu 2005 r. Komisja zwróciła się do władz niderlandzkich z prośbą o dalsze informacje. Odpowiedź nadeszła w sierpniu 2005 r. po przedłużeniu terminu.

Opis środka

Zdaniem gminy Appingedam interwencja publiczna w formie wsparcia dla rozwoju światłowodowych sieci dostępowych ("Fibre to the Home", dalej zwane FttH) jest konieczna w celu rozwiązania kwestii niedostatecznego zasięgu usług związanych z zaawansowaną infrastrukturą szerokopasmową dla przedsiębiorstw i osób prywatnych. Gmina zdecydowała się zaangażować w projekt finansowo po tym, jak uczestnicy rynku nie wykazali zainteresowania udziałem w projekcie na zasadach rynkowych.

Planowana sieć światłowodowa będzie podzielona na warstwę aktywną i pasywną. Warstwa pasywna będzie należała do fundacji publicznej powołanej i kontrolowanej przez gminę. Właścicielem i podmiotem finansującym warstwy aktywnej będzie powołane przez inwestorów prywatnych przedsiębiorstwo Damsternet. Sam Damsternet będzie oferował jedynie usługi hurtowe dostawcom usług, którzy będą świadczyć usługi szerokopasmowe na rzecz użytkowników końcowych (gospodarstw domowych i firm).

Ocena środka pomocy:

Ponieważ fundusze na pasywną warstwę sieci pochodzą z gminy Appingedam, w projekt zaangażowane są zasoby państwowe. Stwierdza się również istnienie korzyści gospodarczej na rzecz fundacji, podmiotu Damsternet i usługodawców detalicznych, ponieważ będą oni dostarczać infrastrukturę oraz będą mieli do niej dostęp na warunkach korzystniejszych od rynkowych. Interwencja państwa zakłóca konkurencję, ponieważ omawiany środek zmienia istniejące warunki rynkowe, umożliwiając nowemu podmiotowi (Damsternet) wejście na rynek hurtowy szybkich usług szerokopasmowych oraz umożliwiając dostawcom usług wejście na rynek detaliczny usług szerokopasmowych i telekomunikacyjnych, stanowiący następne ogniwo rynku hurtowego. Ponieważ omawiana interwencja może mieć wpływ na dostawców usług w zakresie łączności elektronicznej z innych Państw Członkowskich, środek ten ma wpływ na handel.

Wdaje się, że jakiejkolwiek oceny zgodności środka można dokonać jedynie w oparciu o art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE. Zgodnie z tym artykułem środek musi spełniać w sposób konieczny i proporcjonalny cel wspólnego interesu, tj. naprawę nieprawidłowości rynku lub osiągnięcie przyjętego celu w zakresie spójności/redystrybucji.

Konieczność i proporcjonalność

Łączność szerokopasmowa należy do usług, które mogą mieć wpływ na wydajność i wzrost gospodarczy. W innych sprawach Komisja uznała, że pomoc na infrastrukturę może być właściwym i proporcjonalnym instrumentem służącym naprawie nieprawidłowości rynku lub problemów z kapitałem. Niniejszy projekt ma pewne elementy, które zostały pozytywnie ocenione w poprzednich decyzjach Komisji dotyczących publicznego finansowania projektów infrastruktury szerokopasmowej (przetarg otwarty, otwarty dostęp itp.). Ponadto, skoro możliwości techniczne sieci FttH umożliwiają świadczenie bardziej zaawansowanych usług niż usługi świadczone za pośrednictwem tradycyjnych sieci miedzianych i kablowych(2), pomoc państwa można uznać za pożądany środek przyspieszenia tempa innowacji, nawet kosztem osłabienia efektów poprzednich inwestycji sektora prywatnego i zniechęcenia tego sektora do przyszłych inwestycji.

Do tej pory Komisja wydała decyzje pozytywne tylko w sprawach nieobejmujących wsparcia konkurencyjnych dostaw usług szerokopasmowych ze strony rynku. W omawianym przypadku interwencja dotyczy obszaru, gdzie zarówno detaliczne usługi szerokopasmowe (KPN i Essent) jak i - do pewnego stopnia - infrastruktura hurtowa potrzebna do świadczenia usług szerokopasmowych (KPN) są już dostępne po cenach porównywalnych do cen w innych regionach. Zarówno zasięg, jak i warunki usług nowej sieci pokrywają się w znacznym stopniu z istniejącymi sieciami, istnieje zatem duże ryzyko wyparcia obecnych i przyszłych inwestycji uczestników rynku na skutek interwencji państwa w tym obszarze.

W związku z powyższym Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE w sprawie omawianego środka, ponieważ nie jest przekonana, że środek ten jest zgodny ze wspólnym rynkiem na mocy art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

______

(1) Na wniosek przedsiębiorstwa Essent Sąd Okręgowy w Groningen nakazał gminie Appingedam zgodnie z art. 88 ust. 3 zgloszenie Komisji wspomnianych planów.

(2) Istnieją opinie, że sieci następnej generacji są nieporównywalne do obecnych sieci miedzianych i kablowych, oraz że interwencja państwa na rzecz otwartych publicznych lokalnych sieci dostepowych następnej generacji może mieć pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy z uwagi na pozytywne oddziaływanie zewnętrzne tych sieci na innowację i wzrost. Obecni operatorzy sieci łączności elektronicznej (jeszcze) nie inwestują w tego typu infrastrukturę z uwagi na niezbędny wysoki kapitał a także dlatego, że na skutek takich inwestycji ich obecne przedsięwzięcia stałyby się przestarzałe (sprzeczność interesów).

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.321.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa nr C 35/2005 (ex N 59/2005) - Rozwój infrastruktury szerokopasmowej w Appingedam - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 16/12/2005
Data ogłoszenia: 16/12/2005