POMOC PAŃSTWA - NIDERLANDYPomoc państwa nr C 35/2005 (ex N 59/2005)
Rozwój infrastruktury szerokopasmowej w Appingedam
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2005/C 321/07)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2005 r.)
Pismem z dnia 20 października 2005 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianego środka.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat finansowania projektu rozwoju infrastruktury szerokopasmowej w Appingedam, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna procedurę w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji w Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Competition Directorate-General
DG COMP State Aid Greffe
Office SPA 3 06/05
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niderlandzkim. Przedkładające uwagi zainteresowane strony mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Procedura
W listopadzie 2004 r. Essent, operator sieci kablowych, złożył do Komisji skargę dotyczącą finansowania ze środków publicznych światłowodowych sieci dostępowych w Appingedam w Niderlandach. Essent złożył już apelację do sądu niderlandzkiego we wrześniu 2004 r. Sąd nakazał gminie Appingedam zgłoszenie planów przyznania pomocy do Komisji i zawieszenie dalszego rozwoju sieci(1). W lutym 2005 r. władze niderlandzkie zgłosiły środek Komisji twierdząc, że nie stanowi on pomocy państwa. W marcu 2005 r. Komisja zwróciła się do władz niderlandzkich z prośbą o dalsze informacje. Odpowiedź nadeszła w sierpniu 2005 r. po przedłużeniu terminu.
Opis środka
Zdaniem gminy Appingedam interwencja publiczna w formie wsparcia dla rozwoju światłowodowych sieci dostępowych ("Fibre to the Home", dalej zwane FttH) jest konieczna w celu rozwiązania kwestii niedostatecznego zasięgu usług związanych z zaawansowaną infrastrukturą szerokopasmową dla przedsiębiorstw i osób prywatnych. Gmina zdecydowała się zaangażować w projekt finansowo po tym, jak uczestnicy rynku nie wykazali zainteresowania udziałem w projekcie na zasadach rynkowych.
Planowana sieć światłowodowa będzie podzielona na warstwę aktywną i pasywną. Warstwa pasywna będzie należała do fundacji publicznej powołanej i kontrolowanej przez gminę. Właścicielem i podmiotem finansującym warstwy aktywnej będzie powołane przez inwestorów prywatnych przedsiębiorstwo Damsternet. Sam Damsternet będzie oferował jedynie usługi hurtowe dostawcom usług, którzy będą świadczyć usługi szerokopasmowe na rzecz użytkowników końcowych (gospodarstw domowych i firm).
Ocena środka pomocy:
Ponieważ fundusze na pasywną warstwę sieci pochodzą z gminy Appingedam, w projekt zaangażowane są zasoby państwowe. Stwierdza się również istnienie korzyści gospodarczej na rzecz fundacji, podmiotu Damsternet i usługodawców detalicznych, ponieważ będą oni dostarczać infrastrukturę oraz będą mieli do niej dostęp na warunkach korzystniejszych od rynkowych. Interwencja państwa zakłóca konkurencję, ponieważ omawiany środek zmienia istniejące warunki rynkowe, umożliwiając nowemu podmiotowi (Damsternet) wejście na rynek hurtowy szybkich usług szerokopasmowych oraz umożliwiając dostawcom usług wejście na rynek detaliczny usług szerokopasmowych i telekomunikacyjnych, stanowiący następne ogniwo rynku hurtowego. Ponieważ omawiana interwencja może mieć wpływ na dostawców usług w zakresie łączności elektronicznej z innych Państw Członkowskich, środek ten ma wpływ na handel.
Wdaje się, że jakiejkolwiek oceny zgodności środka można dokonać jedynie w oparciu o art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE. Zgodnie z tym artykułem środek musi spełniać w sposób konieczny i proporcjonalny cel wspólnego interesu, tj. naprawę nieprawidłowości rynku lub osiągnięcie przyjętego celu w zakresie spójności/redystrybucji.
Konieczność i proporcjonalność
Łączność szerokopasmowa należy do usług, które mogą mieć wpływ na wydajność i wzrost gospodarczy. W innych sprawach Komisja uznała, że pomoc na infrastrukturę może być właściwym i proporcjonalnym instrumentem służącym naprawie nieprawidłowości rynku lub problemów z kapitałem. Niniejszy projekt ma pewne elementy, które zostały pozytywnie ocenione w poprzednich decyzjach Komisji dotyczących publicznego finansowania projektów infrastruktury szerokopasmowej (przetarg otwarty, otwarty dostęp itp.). Ponadto, skoro możliwości techniczne sieci FttH umożliwiają świadczenie bardziej zaawansowanych usług niż usługi świadczone za pośrednictwem tradycyjnych sieci miedzianych i kablowych(2), pomoc państwa można uznać za pożądany środek przyspieszenia tempa innowacji, nawet kosztem osłabienia efektów poprzednich inwestycji sektora prywatnego i zniechęcenia tego sektora do przyszłych inwestycji.
Do tej pory Komisja wydała decyzje pozytywne tylko w sprawach nieobejmujących wsparcia konkurencyjnych dostaw usług szerokopasmowych ze strony rynku. W omawianym przypadku interwencja dotyczy obszaru, gdzie zarówno detaliczne usługi szerokopasmowe (KPN i Essent) jak i - do pewnego stopnia - infrastruktura hurtowa potrzebna do świadczenia usług szerokopasmowych (KPN) są już dostępne po cenach porównywalnych do cen w innych regionach. Zarówno zasięg, jak i warunki usług nowej sieci pokrywają się w znacznym stopniu z istniejącymi sieciami, istnieje zatem duże ryzyko wyparcia obecnych i przyszłych inwestycji uczestników rynku na skutek interwencji państwa w tym obszarze.
W związku z powyższym Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE w sprawie omawianego środka, ponieważ nie jest przekonana, że środek ten jest zgodny ze wspólnym rynkiem na mocy art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.
______
(1) Na wniosek przedsiębiorstwa Essent Sąd Okręgowy w Groningen nakazał gminie Appingedam zgodnie z art. 88 ust. 3 zgloszenie Komisji wspomnianych planów.
(2) Istnieją opinie, że sieci następnej generacji są nieporównywalne do obecnych sieci miedzianych i kablowych, oraz że interwencja państwa na rzecz otwartych publicznych lokalnych sieci dostepowych następnej generacji może mieć pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy z uwagi na pozytywne oddziaływanie zewnętrzne tych sieci na innowację i wzrost. Obecni operatorzy sieci łączności elektronicznej (jeszcze) nie inwestują w tego typu infrastrukturę z uwagi na niezbędny wysoki kapitał a także dlatego, że na skutek takich inwestycji ich obecne przedsięwzięcia stałyby się przestarzałe (sprzeczność interesów).
.................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
.................................................
TEKST PISMA
grafika