Sprawa C-338/05 P: Odwołanie od postanowienia Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich (druga izba) z dnia 11 lipca 2005 r. w sprawie T-17/04 Front National i in. przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej, wniesione przez Front National, M. F. Stirbois, B. Gollnischa, C. Langa, J.C. Martineza, Ph. Claeysa, K. Dillena i M. Borghezia w dniu 19 września 2005 r.

Odwołanie od postanowienia Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich (druga izba) z dnia 11 lipca 2005 r. w sprawie T-17/04 Front National i in. przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej, wniesione przez Front National, M. F. Stirbois, B. Gollnischa, C. Langa, J.C. Martineza, Ph. Claeysa, K. Dillena i M. Borghezia w dniu 19 września 2005 r.

(Sprawa C-338/05 P)

(2005/C 315/16)

(Język postępowania: francuski)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2005 r.)

W dniu 19 września 2005 r. do Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich wpłynęło odwołanie Front National i in., reprezentowanych przez W. de Saint-Justa, avocat, od postanowienia Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich (druga izba) z dnia 11 lipca 2005 r. w sprawie T-17/04 Front National i in. przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej.

Wnoszący odwołanie zwracają się do Trybunału o uchylenie zaskarżonego postanowienia z dnia 11 lipca 2005 r. wraz z jego skutkami prawnymi.

Zarzuty i główne argumenty:

Wnoszący odwołanie, partia polityczna, Front National oraz posłowie do Parlamentu Europejskiego wywodzący się z różnych krajowych ugrupowań politycznych (Front national, Lega Nord, Vlaams Blok) złożyli do Sądu wniosek o stwierdzenie nieważności rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania(1), w szczególności z powodu jego niezgodności z prawem, naruszenia zasady równości, przejrzystości, pluralizmu politycznego, subsydiarności oraz domniemanego obejścia procedury.

Wnoszący odwołanie zaznaczają, że w zaskarżonym postanowieniu z dnia 11 lipca 2005 r. Sąd stwierdził wpierw (pkt 48), że zaskarżone rozporządzenie dotyczy bezpośrednio Front National. Jednakże Sąd orzekł (pkt 52), że zaskarżone rozporządzenie nie dotyczy bezpośrednio skarżących posłów. Tymczasem - zdaniem wnoszących odwołanie - oczywiste jest, że wspomnieni posłowie, pochodzący z wyboru, z tytułu ich działalności oraz zaangażowania w ramach partii politycznej odróżniają się od "każdego innego obywatela". Z tego samego powodu są oni uprawnieni do zaskarżenia aktu kwestionującego prawa oraz statut ugrupowania politycznego, z którego się wywodzą. Sąd jednakże zdecydował (pkt 66), iż zaskarżone rozporządzenie nie dotyczy indywidualnie Front National.

Sąd przychylił się do argumentacji Parlamentu Europejskiego, zdaniem którego art. 4 tego rozporządzenia nie znajduje natychmiastowego zastosowania, a zatem "nie występuje skutek bezpośrednio wynikający z rozporządzenia nr 2004/2003 względem Front National".

Jednakże art. 13 tego rozporządzenia stanowi, że "[a]rt. 4-10 stosuje się od daty otwarcia pierwszej sesji, zorganizowanej po wyborach do Parlamentu Europejskiego w czerwcu 2004 r.".

Zważywszy, że Front National przedstawia listy wyborcze do Parlamentu Europejskiego we wszystkich dużych regionach Francji oraz że zdaniem wnoszących odwołanie, uwzględniając wysoki stopień reprezentatywności tej partii we Francji, nie ulega wątpliwości, że jego posłowie zostaną wybrani, stwierdzenie, że Front National będzie miał przedstawicieli w Parlamencie Europejskim nie jest przypuszczeniem ani "spekulacją". W związku z powyższym, zdaniem wnoszących odwołanie, przepisy rozporządzenia w sprawie "przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania" dotyczą bezpośrednio Front National.

______

(1) Dz.U. L 297, str. 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.315.9/1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawa C-338/05 P: Odwołanie od postanowienia Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich (druga izba) z dnia 11 lipca 2005 r. w sprawie T-17/04 Front National i in. przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej, wniesione przez Front National, M. F. Stirbois, B. Gollnischa, C. Langa, J.C. Martineza, Ph. Claeysa, K. Dillena i M. Borghezia w dniu 19 września 2005 r.
Data aktu: 10/12/2005
Data ogłoszenia: 10/12/2005