(2005/C 231/09)
(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2005 r.)
Komitet Regionów,
uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA) (COM(2004) 627 końcowy - 2004/0222 (CNS))
uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z 29 listopada 2004 r. o zasięgnięciu opinii Komitetu w tej sprawie zgodnie z art. 265 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;
uwzględniając decyzję Prezydium z dnia 28 września 2004 r. roku, powierzającą Komisji ds. Stosunków Zewnętrznych sporządzenie opinii w tej sprawie;
uwzględniając cały pakiet zmieniający ramy pomocy zewnętrznej, przyjęty przez Komisję Europejską 29 września 2004 r. obejmujący oprócz instrumentu pomocy przedakcesyjnej: 1) wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego oraz Rady określającego ogólne przepisy ustanawiające instrument europejskiej polityki sąsiedztwa i partnerstwa (COM(2004) 628 końcowy - COD 2004/219); 2) wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego oraz Rady ustanawiającego instrument finansowy na rzecz współpracy rozwojowej i gospodarczej (COM(2004) 629 końcowy); 3) wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego instrument na rzecz stabilności (COM(2004) 630 końcowy - CNS 2004/223);2) wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego oraz Rady ustanawiającego instrument finansowy na rzecz współpracy rozwojowej i gospodarczej (COM(2004) 629 końcowy); 3) wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego instrument na rzecz stabilności (COM(2004) 630 końcowy - CNS 2004/223);
uwzględniając decyzję Rady Europejskiej z 16-17 grudnia 2004 r. o rozpoczęciu negocjacji z Turcją;
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 17-18 czerwca 2004 r. ustanawiające Chorwację krajem kandydującym do członkostwa; uwzględniając decyzję Rady Europejskiej z 16-18 czerwca o rozpoczęciu negocjacji z Chorwacją; oraz decyzję Rady Unii Europejskiej z 16 marca 2005 r. mówiącą, iż rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych zostało przesunięte w czasie do momentu potwierdzenia ustanowienia pełnej współpracy z Międzynarodowym Trybunałem Karnym dla byłej Jugosławii;
uwzględniając własną opinię w sprawie perspektyw finansowych - komunikatu Komisji Europejskiej Budowanie naszej wspólnej przyszłości - Wyzwania polityczne i środki budżetowe w rozszerzonej Unii w latach 2007-2013, COM(2004) 101 końcowy - CdR 162/2004 fin, (sprawozdawca: Radny Sir Albert Bore, Rada Miasta Birmingham (UK, PES));
uwzględniając rezolucję Komitetu Regionów z 18 listopada 2004 r. dotyczącą rozpoczęcia negocjacji w sprawie akcesji Turcji do UE;
uwzględniając własny projekt opinii (CdR 498/2004 rev. 1) przyjęty 7 lutego 2005 r. przez Komisję ds. Stosunków Zewnętrznych (sprawozdawca: Ruth Coleman, Przewodnicząca Rady Okręgu North Wilshire (UK/ELDR));
1) a także mając na uwadze, że projekt rozporządzenia jest uzależniony od porozumienia między Państwami Członkowskimi w sprawie perspektyw finansowych (patrz wyżej),
przyjął poniższą opinię na swojej 59. sesji plenarnej w dn. 13 i 14 kwietnia 2005 r. (sesja w dn. 14 kwietnia):
1. Stanowisko Komitetu Regionów
Komitet Regionów
1.1 z zadowoleniem przyjmuje wyżej wspomniany instrument jako odpowiedź na żądania większej elastyczności i prostoty systemu pomocy przedakcesyjnej oraz jako ulepszony instrument wypełnienia luki pomiędzy procesem przedakcesyjnym a samą akcesją;
1.2 uznaje, iż wyciągnięto wnioski z wcześniejszych instrumentów akcesyjnych i dlatego przyjmuje z zadowoleniem stworzenie wspólnych ram pomocy przedakcesyjnej dla obecnych oraz potencjalnych państw kandydujących jako metody usprawnienia wsparcia i poprawy koordynacji pomiędzy różnymi częściami składowymi pomocy;
1.3 uznaje różnicę między pomocą przedakcesyjną a tradycyjną pomocą rozwojową, jako że pomoc przedakcesyjna (a) ukierunkowana jest na osiągnięcie celu akcesji w krótkim i średnim okresie oraz (b) ma na celu przygotowanie krajów na okres po przystąpieniu do UE. Ogólnym celem pomocy przedakcesyjnej jest stopniowe dostosowanie do standardów i polityk Unii Europejskiej;
1.4 z zadowoleniem przyjmuje decyzję zaproponowania pomocy przedakcesyjnej zarówno dla obecnych, jak również dla potencjalnych państw kandydujących: obie grupy winny mieć dostęp do następujących składników:
– pomoc przejściowa i rozwój instytucjonalny
– współpraca regionalna i transgraniczna.
Ponadto państwa kandydujące powinny mieć dostęp do następujących składników:
– rozwój regionalny
– rozwój zasobów ludzkich
– Rozwój obszarów wiejskich
1.5 z zadowoleniem przyjmuje zmniejszenie ilości linii budżetowych obejmujących pomoc przedakcesyjną, ponieważ pozwoli to na większą elastyczność w zaspakajaniu potrzeb obecnych i potencjalnych państw kandydujących;
1.6 uważa za racjonalną propozycję, by zarządzanie pomocą dla państw kandydujących mogło obejmować zarządzanie zdecentralizowane, podczas gdy pomoc dla potencjalnych państw kandydujących będzie nadal zarządzana centralnie;
1.7 z zadowoleniem przyjmuje połączenie linii budżetowych DG ds. Polityki Regionalnej oraz DG ds. Rozszerzenia w dziedzinie współpracy transgranicznej. Pozwoli to na bardziej elastyczny system z jednym organem zarządzającym;
1.8 z zadowoleniem przyjmuje usprawnienie i poprawę koordynacji wsparcia przedakcesyjnego na rzecz aktualnych i potencjalnych państw kandydujących oraz na rzecz instytucji demokratycznych w tych państwach, włącznie z samorządem lokalnym i regionalnym.
2. Zalecenia Komitetu Regionów
2.1 podkreśla fakt, iż zakres proponowanej pomocy obejmuje wiele obszarów, w których samorządy lokalne i regionalne mają doświadczenie, a przez to mogą odegrać ważną rolę. Obszary te to:
– umacnianie instytucji demokratycznych,
– reformy gospodarcze,
– wspieranie i ochrona praw człowieka oraz jego podstawowych swobód, jak również większe poszanowanie praw mniejszości,
– rozwój społeczeństwa obywatelskiego,
– współpraca regionalna i transgraniczna;
2.2 zaleca, by samorządy lokalne i regionalne w Unii Europejskiej zaoferowały swoje bogate doświadczenie w dziedzinach dotyczących pomocy, o których mowa w pkt. 1.4 powyżej, co może nastąpić np. w drodze wymiany informacji, programów pomocy technicznej, bądź poprzez pomoc w konferencjach w celu zapoznania samorządów lokalnych i regionalnych w obecnych i potencjalnych państwach kandydujących z dorobkiem prawnym Unii Europejskiej;
2.3 wzywa samorządy lokalne i regionalne do rozważenia skorzystania z okazji, którą daje art. 16, do uczestniczenia w przetargach oraz umowach na dostawę związanych z programami wsparcia w ramach tego instrumentu;
2.4 sugeruje przeprowadzanie regularnego monitoringu i oceny instrumentu pomocy przedakcesyjnej (IPA) przez Komisję Europejską. Kiedy rzecz dotyczy spraw regionalnych i lokalnych, odbywać się to powinno we współpracy z Komitetem Regionów. Poprawiłoby to zarządzanie projektami w celu sprostania prawdziwym potrzebom obu stron, tj. Unii Europejskiej oraz potencjalnych państw kandydujących.
Bruksela, 14 kwietnia 2005 r.
| Przewodniczący | |
| Komitetu Regionów | |
| Peter STRAUB |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.231.67 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady ustanawiającego instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA). |
| Data aktu: | 14/04/2005 |
| Data ogłoszenia: | 20/09/2005 |