Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady ustanawiającego instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA).

Opinia Komitetu Regionów w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady ustanawiającego instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA)

(2005/C 231/09)

(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2005 r.)

Komitet Regionów,

uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA) (COM(2004) 627 końcowy - 2004/0222 (CNS))

uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z 29 listopada 2004 r. o zasięgnięciu opinii Komitetu w tej sprawie zgodnie z art. 265 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

uwzględniając decyzję Prezydium z dnia 28 września 2004 r. roku, powierzającą Komisji ds. Stosunków Zewnętrznych sporządzenie opinii w tej sprawie;

uwzględniając cały pakiet zmieniający ramy pomocy zewnętrznej, przyjęty przez Komisję Europejską 29 września 2004 r. obejmujący oprócz instrumentu pomocy przedakcesyjnej: 1) wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego oraz Rady określającego ogólne przepisy ustanawiające instrument europejskiej polityki sąsiedztwa i partnerstwa (COM(2004) 628 końcowy - COD 2004/219); 2) wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego oraz Rady ustanawiającego instrument finansowy na rzecz współpracy rozwojowej i gospodarczej (COM(2004) 629 końcowy); 3) wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego instrument na rzecz stabilności (COM(2004) 630 końcowy - CNS 2004/223);2) wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego oraz Rady ustanawiającego instrument finansowy na rzecz współpracy rozwojowej i gospodarczej (COM(2004) 629 końcowy); 3) wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego instrument na rzecz stabilności (COM(2004) 630 końcowy - CNS 2004/223);

uwzględniając decyzję Rady Europejskiej z 16-17 grudnia 2004 r. o rozpoczęciu negocjacji z Turcją;

uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 17-18 czerwca 2004 r. ustanawiające Chorwację krajem kandydującym do członkostwa; uwzględniając decyzję Rady Europejskiej z 16-18 czerwca o rozpoczęciu negocjacji z Chorwacją; oraz decyzję Rady Unii Europejskiej z 16 marca 2005 r. mówiącą, iż rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych zostało przesunięte w czasie do momentu potwierdzenia ustanowienia pełnej współpracy z Międzynarodowym Trybunałem Karnym dla byłej Jugosławii;

uwzględniając własną opinię w sprawie perspektyw finansowych - komunikatu Komisji Europejskiej Budowanie naszej wspólnej przyszłości - Wyzwania polityczne i środki budżetowe w rozszerzonej Unii w latach 2007-2013, COM(2004) 101 końcowy - CdR 162/2004 fin, (sprawozdawca: Radny Sir Albert Bore, Rada Miasta Birmingham (UK, PES));

uwzględniając rezolucję Komitetu Regionów z 18 listopada 2004 r. dotyczącą rozpoczęcia negocjacji w sprawie akcesji Turcji do UE;

uwzględniając własny projekt opinii (CdR 498/2004 rev. 1) przyjęty 7 lutego 2005 r. przez Komisję ds. Stosunków Zewnętrznych (sprawozdawca: Ruth Coleman, Przewodnicząca Rady Okręgu North Wilshire (UK/ELDR));

1) a także mając na uwadze, że projekt rozporządzenia jest uzależniony od porozumienia między Państwami Członkowskimi w sprawie perspektyw finansowych (patrz wyżej),

przyjął poniższą opinię na swojej 59. sesji plenarnej w dn. 13 i 14 kwietnia 2005 r. (sesja w dn. 14 kwietnia):

1. Stanowisko Komitetu Regionów

Komitet Regionów

1.1 z zadowoleniem przyjmuje wyżej wspomniany instrument jako odpowiedź na żądania większej elastyczności i prostoty systemu pomocy przedakcesyjnej oraz jako ulepszony instrument wypełnienia luki pomiędzy procesem przedakcesyjnym a samą akcesją;

1.2 uznaje, iż wyciągnięto wnioski z wcześniejszych instrumentów akcesyjnych i dlatego przyjmuje z zadowoleniem stworzenie wspólnych ram pomocy przedakcesyjnej dla obecnych oraz potencjalnych państw kandydujących jako metody usprawnienia wsparcia i poprawy koordynacji pomiędzy różnymi częściami składowymi pomocy;

1.3 uznaje różnicę między pomocą przedakcesyjną a tradycyjną pomocą rozwojową, jako że pomoc przedakcesyjna (a) ukierunkowana jest na osiągnięcie celu akcesji w krótkim i średnim okresie oraz (b) ma na celu przygotowanie krajów na okres po przystąpieniu do UE. Ogólnym celem pomocy przedakcesyjnej jest stopniowe dostosowanie do standardów i polityk Unii Europejskiej;

1.4 z zadowoleniem przyjmuje decyzję zaproponowania pomocy przedakcesyjnej zarówno dla obecnych, jak również dla potencjalnych państw kandydujących: obie grupy winny mieć dostęp do następujących składników:

– pomoc przejściowa i rozwój instytucjonalny

– współpraca regionalna i transgraniczna.

Ponadto państwa kandydujące powinny mieć dostęp do następujących składników:

– rozwój regionalny

– rozwój zasobów ludzkich

– Rozwój obszarów wiejskich

1.5 z zadowoleniem przyjmuje zmniejszenie ilości linii budżetowych obejmujących pomoc przedakcesyjną, ponieważ pozwoli to na większą elastyczność w zaspakajaniu potrzeb obecnych i potencjalnych państw kandydujących;

1.6 uważa za racjonalną propozycję, by zarządzanie pomocą dla państw kandydujących mogło obejmować zarządzanie zdecentralizowane, podczas gdy pomoc dla potencjalnych państw kandydujących będzie nadal zarządzana centralnie;

1.7 z zadowoleniem przyjmuje połączenie linii budżetowych DG ds. Polityki Regionalnej oraz DG ds. Rozszerzenia w dziedzinie współpracy transgranicznej. Pozwoli to na bardziej elastyczny system z jednym organem zarządzającym;

1.8 z zadowoleniem przyjmuje usprawnienie i poprawę koordynacji wsparcia przedakcesyjnego na rzecz aktualnych i potencjalnych państw kandydujących oraz na rzecz instytucji demokratycznych w tych państwach, włącznie z samorządem lokalnym i regionalnym.

2. Zalecenia Komitetu Regionów

2.1 podkreśla fakt, iż zakres proponowanej pomocy obejmuje wiele obszarów, w których samorządy lokalne i regionalne mają doświadczenie, a przez to mogą odegrać ważną rolę. Obszary te to:

– umacnianie instytucji demokratycznych,

– reformy gospodarcze,

– wspieranie i ochrona praw człowieka oraz jego podstawowych swobód, jak również większe poszanowanie praw mniejszości,

– rozwój społeczeństwa obywatelskiego,

– współpraca regionalna i transgraniczna;

2.2 zaleca, by samorządy lokalne i regionalne w Unii Europejskiej zaoferowały swoje bogate doświadczenie w dziedzinach dotyczących pomocy, o których mowa w pkt. 1.4 powyżej, co może nastąpić np. w drodze wymiany informacji, programów pomocy technicznej, bądź poprzez pomoc w konferencjach w celu zapoznania samorządów lokalnych i regionalnych w obecnych i potencjalnych państwach kandydujących z dorobkiem prawnym Unii Europejskiej;

2.3 wzywa samorządy lokalne i regionalne do rozważenia skorzystania z okazji, którą daje art. 16, do uczestniczenia w przetargach oraz umowach na dostawę związanych z programami wsparcia w ramach tego instrumentu;

2.4 sugeruje przeprowadzanie regularnego monitoringu i oceny instrumentu pomocy przedakcesyjnej (IPA) przez Komisję Europejską. Kiedy rzecz dotyczy spraw regionalnych i lokalnych, odbywać się to powinno we współpracy z Komitetem Regionów. Poprawiłoby to zarządzanie projektami w celu sprostania prawdziwym potrzebom obu stron, tj. Unii Europejskiej oraz potencjalnych państw kandydujących.

Bruksela, 14 kwietnia 2005 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Peter STRAUB

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.231.67

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady ustanawiającego instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA).
Data aktu: 14/04/2005
Data ogłoszenia: 20/09/2005