Zawiadomienie zgodnie z art. 95 ust. 4 Traktatu WEWniosek o zgodę na przedłużenie okresu stosowania prawa krajowego naruszającego postanowienia wspólnotowego środka harmonizującego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2005/C 197/02)
(Dz.U.UE C z dnia 12 sierpnia 2005 r.)
1. W dniu 14 czerwca 2005 r. Republika Austrii przedstawiła wniosek o przedłużenie okresu stosowania prawa krajowego dotyczącego wprowadzenia do obrotu nawozów zawierających kadm. Przepisy te obowiązywały już w momencie przystąpienia Republiki Austrii do Unii Europejskiej i odbiegają od postanowień rozporządzenia (WE) 2003/2003 w sprawie nawozów(1).
2. W momencie przystąpienia do Unii Europejskiej na początku 1995 r., w Republice Austrii obowiązywały prawnie ustalone, dopuszczalne wartości stężenia kadmu w nawozach mineralnych i art. 69 pkt 4 załącznika VIII do Traktatu Akcesyjnego Republiki Austrii z 1994 r. stanowi, że art. 7 dyrektywy 76/116/EWG(2), w stopniu, w jakim dotyczy zawartości kadmu w nawozach, przed dniem 1 stycznia 1999 r. nie ma zastosowania w odniesieniu do Republiki Austrii. Dyrektywa 76/116/EWG została następnie zmieniona dyrektywą 98/97/WE(3) w sprawie wprowadzenia do obrotu w Austrii, Finlandii i Szwecji nawozów zawierających kadm, zezwalając, między innymi, Republice Austrii na ustanowienie zakazu wprowadzania do obrotu na swoim terytorium nawozów zawierających kadm o stężeniu przekraczającym wartości ustalone na poziomie krajowym w dniu przystąpienia do UE. Przyznane odstępstwo obowiązywało w okresie od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2001 r.
3. W dniu 16 listopada 2001 r. Republika Austrii zawiadomiła o istnieniu prawa krajowego odbiegającego od postanowień dyrektywy 76/116/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstwa Państw Członkowskich w odniesieniu do nawozów. Po dogłębnej analizie, decyzją Komisji 2002/366/WE z dnia 15 maja 2002 r.(4) w sprawie przepisów krajowych zgłoszonych przez Republikę Austrii na podstawie art. 95 ust. 4 Traktatu WE, dotyczących maksymalnej dopuszczalnej zawartości kadmu w nawozach, przedłużono Republice Austrii odstępstwo od dyrektywy 76/116/EWG do dnia 31 grudnia 2005 r. Wyrażono zgodę na taki okres czasu, przy założeniu, że harmonizacja przepisów nastąpi do końca 2005 r. Chociaż prace trwają, ustawy nie zostaną przyjęte na poziomie Wspólnoty przed końcem roku.
4. Prawo krajowe zabrania na terytorium Republiki Austrii wprowadzania do obrotu nawozów mineralnych na bazie fosforu, o zawartości 5 % lub więcej P2O5 i zawierających kadm w stężeniu przekraczającym 75 mg/kg P2O5.
5. Art. 95 ust. 4 stanowi, że, jeśli po przyjęciu przez Radę lub Komisję środka harmonizującego Państwo Członkowskie uzna za niezbędne utrzymanie przepisów krajowych, uzasadnionych ważnymi względami określonymi w artykule 30 lub dotyczącymi ochrony środowiska naturalnego, lub środowiska pracy, notyfikuje je Komisji, wskazując powody ich utrzymania.
6. Komisja, w ciągu sześciu miesięcy od daty zawiadomienia, zatwierdza lub odrzuca przedmiotowe przepisy krajowe, sprawdzając czy stanowią one środek arbitralnej dyskryminacji lub ukryte ograniczenie w handlu pomiędzy Państwami Członkowskimi, albo przeszkodę w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.
7. Władze austriackie uzasadniają swój wniosek odnosząc się do:
– wniosków zawartych w sprawozdaniu z oceny zagrożeń, zatytułowanym "A Risk assessment for cadmium in Austria based on the recommendations of ERM"(5) (Ocena zagrożeń związanych z kadmem na terenie Austrii w oparciu o zalecenia ERM), w którym, na podstawie dostępnych danych, stwierdza się, że wartość PEC (przewidywane stężenie w środowisku) z kadmu pochodzącego z nawozów mineralnych w Austrii przekracza w Austrii wartość PNEC (przewidywane stężenie w środowisku nie powodujące żadnych skutków) dla wód w większości badanych regionów. Stosując biodostępne wartości, dotyczy to także 5 % spośród 52 obszarów uprawnych Austrii, jeżeli przyjmiemy wartości biodostępne. W opinii austriackich władz, oznacza to, że zgodnie z unijną metodyką oceny zagrożeń, substancja stanowi zagrożenie i konieczne jest podjęcie dalszych kroków,
– rozporządzenia (WE) nr 466/2001(6), które w motywie 19 stanowi, że "kadm może kumulować się w organizmie człowieka i może wywoływać zaburzenia funkcjonowania nerek, uszkodzenia kośćca i osłabienie zdolności rozrodczych. Nie można wykluczyć, że kadm jest czynnikiem rakotwórczym. W swojej opinii z dnia 2 czerwca 1995 r. Naukowy Komitet ds. Żywności SCF(7) zalecił podjęcie większych wysiłków celem zmniejszenia narażenia na pobranie kadmu w procesie żywienia, jako że środki spożywcze są głównym źródłem pobrania kadmu przez człowieka. Dlatego najwyższe dopuszczalne poziomy powinny być ustalone na tak niskim poziomie, jak to jest racjonalnie osiągalne.",
– rozporządzenia (WE) nr 466/2001, które w motywie 3 wyraźnie stanowi, że konieczne jest podjęcie także działań w rolnictwie w celu zapobiegania oddziaływaniu na zdrowie niektórych substancji, takich jak kadm. "W celu ochrony zdrowia publicznego zasadniczą sprawą jest utrzymanie zanieczyszczeń na poziomach, które są dopuszczalne ze względów toksykologicznych. Gdziekolwiek jest to tylko możliwe, obecność zanieczyszczeń musi być gruntownie zmniejszana środkami dobrych praktyk rolniczych i wytwarzania, celem osiągnięcia wyższego poziomu ochrony zdrowia, szczególnie w odniesieniu do wrażliwych społeczności.",
– dyrektywy 2002/32/WE(8) w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych, określającej maksymalny poziom kadmu w paszach.
8. W związku z powyższym, Republika Austrii na podstawie art. 95 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską uznaje za konieczne, na podstawie art. 95 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, utrzymanie regulacji krajowych w odniesieniu do kadmu w nawozach od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia wejścia w życie doraźnego ustawodawstwa UE dotyczącego kadmu w nawozach. W opinii Austrii, krajowe regulacje są uzasadnione ważnymi względami w myśl art. 30 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz dotyczącymi ochrony środowiska naturalnego.
9. Ewentualne uwagi dotyczące zawiadomienia złożonego przez Republikę Austrii, przekazane Komisji później niż w ciągu trzydziestu dni od daty jego publikacji, nie mogą być brane pod uwagę.
10. Dodatkowych informacji dotyczących wniosku Republiki Austrii udziela:
Pan Reinhard Blauensteiner
Bundesministerium für Land und Forstwirtschaft, Umwelt
und Wasserwirtschaft
Sektion I Recht
Stubenring 1
A-1012 Wien
Tel.: (43-1) 71 10 00
Fax: (43-1) 711 00 65 03
e-mail: Reinhard.Blauensteiner@lebensministerium.at
Punkt kontaktowy w Komisji Europejskiej:
Komisja Europejska
Dyrekcja Generalna ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu
Pan Philippe Brunerie
Jednostka G2 Chemikalia
Avenue des Nerviens 105
B-1040 Bruxelles
Tel.: (32-2) 295 21 99
Fax: (32-2) 295 02 81
e-mail: Entr-Chemicals@cec.eu.int
______
(1) Dz.U. L 304 z 21.11.2003, str. 1.
(2) Dyrektywa ta została uchylona, a tej treść włączona do rozporządzenia (WE) 2003/2003. Art. 7 dyrektywy odpowiada art. 5 rozporządzenia (WE) 2003/2003.
(3) Dz.U. L 18 z 23.1.1999, str. 60.
(4) Dz.U. L 132 z 17.5.2002, str. 65.
(5) ERM jest ciałem doradczym, pracującym na rzecz Komisji
(6) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1.
(7) Scientific Committee for Food - SCFKomitet Naukowy ds. Żywności
(8) Dz.U. L 140 z 30.5.2002, str. 10.