(2005/C 181/06)
(Dz.U.UE C z dnia 23 lipca 2005 r.)
EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 286,
uwzględniając Kartę Praw Podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 8,
uwzględniając dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych, w szczególności jego art. 41,
uwzględniając wniosek w sprawie opinii zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 otrzymany od Komisji w dniu 25 stycznia 2005 r.;
WYDAJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 marca 2005 r.
Peter HUSTINX | |
Europejski inspektor ochrony danych |
______
(1) System Informacji Wizowej, sprawozdanie w wersji ostatecznej, zlecone przez WE i przeprowadzone przez Trasys kwiecień 2003 r.
(2) COM(2003)558 wersja ostateczna oraz 2003/0217 (CNS) i 2003/0218 (CNS)
(3) 2004/512/WE, Dz.U. L 213, z 15.6.2004, str. 5.
(4) COM(2004)835 wersja ostateczna oraz 2004/0287 (COD)
(5) Analiza rozszerzonej oceny wpływu systemu informacji wizowej, sprawozdanie EPEC (European Policy Evaluation Consortium - Europejskie Konsorcjum ds. Oceny Polityki Europejskiej) w wersji ostatecznej grudzień 2004 r.
(6) Art. 24 ust. 2 wniosku.
(7) W tym kontekście należy zrobić odniesienie do wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Österreichischer Rundfunk i inni (sprawy połączone C-465/00, C-138/01 oraz C-139/01, wyrok z dnia 20 maja 2003 r., sąd w pełnym składzie, (2003) ECR I-4989). Trybunał zajął się austriacką ustawą dotyczącą transferu informacji o wynagrodzeniu w sektorze publicznym do austriackiego sądu obrachunkowego i ich późniejszą publikacją. W wyroku Trybunał ustala kryteria, opracowane na podstawie art. 8 Europejskiej Konwencji o Prawach Człowieka, do których należy się odwoływać przy stosowaniu dyrektywy 95/46/WE w takim zakresie, w jakim dyrektywa ta pozwala na pewne ograniczenia prawa do prywatności.
(8) Jest to niezależny zespół doradczy, składający się z przedstawicieli organów z Państw Członkowskich zajmujących się ochroną danych, EIOD i Komisji, ustanowiony przepisami dyrektywy 95/46/WE.
(9) W rozszerzonej ocenie wpływu zostaje stwierdzone jednoznacznie (str. 6, §2.7).: "brak skuteczności w zwalczaniu handlu wizami, oszustw i w przeprowadzaniu odpraw pociąga za sobą również brak skuteczności w odniesieniu do bezpieczeństwa wewnętrznego Państw Członkowskich". To oznacza, że zagrożenia dla bezpieczeństwa częściowo wynikają z nieskutecznej polityki wizowej. Pierwszą rzeczą do zrobienia w tej sprawie jest usprawnienie polityki wizowej, głównie poprzez zwalczanie oszustw i skuteczniejsze przeprowadzanie odpraw. Poprawa stanu bezpieczeństwa będzie wynikiem usprawnienia polityki wizowej.
(10) "Decyzja ramowa Rady z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie zwalczania terroryzmu (2002/475/WSiSW)", Dz.U. L 164 z 22.6.2002, str. 3
(11) Opinia 7/2004 w sprawie wprowadzenia elementów biometrycznych do pozwoleń na pobyt i wiz, przy uwzględnieniu utworzenia europejskiego Systemu Informacji Wizowej (VIS) (Markt/11487/04/EN - WP 96) oraz dokumentów roboczych dotyczących biometrii (MARKT/10595/03/EN - WP 80).
(12) A. Sasse, Cybertrust and Crime Prevention: Usability and Trust in Information Systems, w "Foresight cybertrust and crime prevention project". 04/1151, 10 czerwca 2004, str.7, i Technology Assessment, "Using Biometrics for Border Security", United States General Accounting Office, GAO-03-174, listopad 2002.
(13)
Dane biometryczne | Twarz | Palec | Tęczówka |
FTE % poziom braku wpisów | brak danych | 4 | 7 |
FNMR % poziom odrzuceń | 4 | 2,5 | 6 |
FMR1 % poziom błędnych akceptacji w systemach weryfikacji | 10 | < 0,01 | < 0,001 |
FMR2 % poziom błędnych akceptacji w systemach identyfikacji z bazą danych > 1 mln | 40 | 0,1 | brak danych |
FMR3 % poziom błędnych akceptacji w systemach screeningu z bazą danych = 500 | 12 | < 1 | brak danych |
A. K. Jain et al., Biometrics: A grand Challenge, Proceedings of International Conference on Pattern Recognition, Cambridge, UK., sierpień 2004 |
(14)Biometrics at the frontiers: assessing the impact on Society, luty 2005, Institute for Prospective Technological Studies, DG Joint Research Centre, WE.
(15)Sprawozdanie okresowe w sprawie stosowania zasad Konwencji 108 do gromadzenia i przetwarzania danych biometrycznych, Rada Europy, 2005 r. str. 11
(16) Patrz str. 37 wniosku.
(17) Chociaż definicja administratora danych zawarta w dyrektywie 95/46/WE i w rozporządzeniu 45/2001 przewiduje również możliwość istnienia większej liczby administratorów danych posiadających różny zakres obowiązków.
(18) Artykuł ten stwierdza: "o ile takie dalsze informacje będą potrzebne, biorąc pod uwagę szczególne okoliczności, w których dane są gromadzone, w celu zagwarantowania rzetelnego przetwarzania danych w stosunku do osoby, której dane dotyczą".
(19) W konsekwencji art. 31 ust. 3 dotyczący współpracy pomiędzy organami krajowymi w wykonywaniu prawa do poprawienia lub usunięcia danych mógłby dla większej przejrzystości zostać zmieniony w następujący sposób: "jeżeli wniosek, o którym mowa w art. 31 ust. 2" Wnioski, o których mowa w art. 31 ust. 1 (dostęp) nie wymagają współpracy pomiędzy organami.
(20) Rozporządzenie Rady nr 2424/2001 z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie rozwoju Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II).
(21) Wniosek w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego (WE) 1683/95 (jednolity format dla WIZ) we wrześniu 2003 r. zawierał również artykuł o podobnej treści.
Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.181.13 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Systemu Informacji Wizowej (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy Państwami Członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (COM(2004)835 wersja ostateczna). |
Data aktu: | 23/03/2005 |
Data ogłoszenia: | 23/07/2005 |