W sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Systemu Informacji Wizowej (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy Państwami Członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (COM(2004)835 wersja ostateczna)(2005/C 181/06)
(Dz.U.UE C z dnia 23 lipca 2005 r.)
EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 286,
uwzględniając Kartę Praw Podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 8,
uwzględniając dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych, w szczególności jego art. 41,
uwzględniając wniosek w sprawie opinii zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 otrzymany od Komisji w dniu 25 stycznia 2005 r.;
WYDAJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 marca 2005 r.
|
Peter HUSTINX |
|
Europejski inspektor ochrony danych |
______
(1) System Informacji Wizowej, sprawozdanie w wersji ostatecznej, zlecone przez WE i przeprowadzone przez Trasys kwiecień 2003 r.
(2) COM(2003)558 wersja ostateczna oraz 2003/0217 (CNS) i 2003/0218 (CNS)
(3) 2004/512/WE, Dz.U. L 213, z 15.6.2004, str. 5.
(4) COM(2004)835 wersja ostateczna oraz 2004/0287 (COD)
(5) Analiza rozszerzonej oceny wpływu systemu informacji wizowej, sprawozdanie EPEC (European Policy Evaluation Consortium - Europejskie Konsorcjum ds. Oceny Polityki Europejskiej) w wersji ostatecznej grudzień 2004 r.
(6) Art. 24 ust. 2 wniosku.
(7) W tym kontekście należy zrobić odniesienie do wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Österreichischer Rundfunk i inni (sprawy połączone C-465/00, C-138/01 oraz C-139/01, wyrok z dnia 20 maja 2003 r., sąd w pełnym składzie, (2003) ECR I-4989). Trybunał zajął się austriacką ustawą dotyczącą transferu informacji o wynagrodzeniu w sektorze publicznym do austriackiego sądu obrachunkowego i ich późniejszą publikacją. W wyroku Trybunał ustala kryteria, opracowane na podstawie art. 8 Europejskiej Konwencji o Prawach Człowieka, do których należy się odwoływać przy stosowaniu dyrektywy 95/46/WE w takim zakresie, w jakim dyrektywa ta pozwala na pewne ograniczenia prawa do prywatności.
(8) Jest to niezależny zespół doradczy, składający się z przedstawicieli organów z Państw Członkowskich zajmujących się ochroną danych, EIOD i Komisji, ustanowiony przepisami dyrektywy 95/46/WE.
(9) W rozszerzonej ocenie wpływu zostaje stwierdzone jednoznacznie (str. 6, §2.7).: "brak skuteczności w zwalczaniu handlu wizami, oszustw i w przeprowadzaniu odpraw pociąga za sobą również brak skuteczności w odniesieniu do bezpieczeństwa wewnętrznego Państw Członkowskich". To oznacza, że zagrożenia dla bezpieczeństwa częściowo wynikają z nieskutecznej polityki wizowej. Pierwszą rzeczą do zrobienia w tej sprawie jest usprawnienie polityki wizowej, głównie poprzez zwalczanie oszustw i skuteczniejsze przeprowadzanie odpraw. Poprawa stanu bezpieczeństwa będzie wynikiem usprawnienia polityki wizowej.
(10) "Decyzja ramowa Rady z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie zwalczania terroryzmu (2002/475/WSiSW)", Dz.U. L 164 z 22.6.2002, str. 3
(11) Opinia 7/2004 w sprawie wprowadzenia elementów biometrycznych do pozwoleń na pobyt i wiz, przy uwzględnieniu utworzenia europejskiego Systemu Informacji Wizowej (VIS) (Markt/11487/04/EN - WP 96) oraz dokumentów roboczych dotyczących biometrii (MARKT/10595/03/EN - WP 80).
(12) A. Sasse, Cybertrust and Crime Prevention: Usability and Trust in Information Systems, w "Foresight cybertrust and crime prevention project". 04/1151, 10 czerwca 2004, str.7, i Technology Assessment, "Using Biometrics for Border Security", United States General Accounting Office, GAO-03-174, listopad 2002.
(13)
Dane biometryczne |
Twarz |
Palec |
Tęczówka |
FTE % poziom braku wpisów |
brak danych |
4 |
7 |
FNMR % poziom odrzuceń |
4 |
2,5 |
6 |
FMR1 % poziom błędnych akceptacji w systemach weryfikacji |
10 |
< 0,01 |
< 0,001 |
FMR2 % poziom błędnych akceptacji w systemach identyfikacji z bazą danych > 1 mln |
40 |
0,1 |
brak danych |
FMR3 % poziom błędnych akceptacji w systemach screeningu z bazą danych = 500 |
12 |
< 1 |
brak danych |
A. K. Jain et al., Biometrics: A grand Challenge, Proceedings of International Conference on Pattern Recognition, Cambridge, UK., sierpień 2004 |
(14)Biometrics at the frontiers: assessing the impact on Society, luty 2005, Institute for Prospective Technological Studies, DG Joint Research Centre, WE.
(15)Sprawozdanie okresowe w sprawie stosowania zasad Konwencji 108 do gromadzenia i przetwarzania danych biometrycznych, Rada Europy, 2005 r. str. 11
(16) Patrz str. 37 wniosku.
(17) Chociaż definicja administratora danych zawarta w dyrektywie 95/46/WE i w rozporządzeniu 45/2001 przewiduje również możliwość istnienia większej liczby administratorów danych posiadających różny zakres obowiązków.
(18) Artykuł ten stwierdza: "o ile takie dalsze informacje będą potrzebne, biorąc pod uwagę szczególne okoliczności, w których dane są gromadzone, w celu zagwarantowania rzetelnego przetwarzania danych w stosunku do osoby, której dane dotyczą".
(19) W konsekwencji art. 31 ust. 3 dotyczący współpracy pomiędzy organami krajowymi w wykonywaniu prawa do poprawienia lub usunięcia danych mógłby dla większej przejrzystości zostać zmieniony w następujący sposób: "jeżeli wniosek, o którym mowa w art. 31 ust. 2" Wnioski, o których mowa w art. 31 ust. 1 (dostęp) nie wymagają współpracy pomiędzy organami.
(20) Rozporządzenie Rady nr 2424/2001 z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie rozwoju Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II).
(21) Wniosek w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego (WE) 1683/95 (jednolity format dla WIZ) we wrześniu 2003 r. zawierał również artykuł o podobnej treści.