Konkluzje dotyczące nowych wskaźników w dziedzinie edukacji i szkoleń.

KONKLUZJE RADY
z dnia 24 maja 2005 r.
dotyczące nowych wskaźników w dziedzinie edukacji i szkoleń

(2005/C 141/04)

(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2005 r.)

RADA,

Mając na uwadze:

1. nowy cel strategiczny postawiony Unii Europejskiej podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23-24 marca 2000 r. i potwierdzony podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Sztokholmie w dniach 23-24 marca 2001 r. "stania się najbardziej konkurencyjną i dynamiczną gospodarką światową opartą na wiedzy, zdolną do utrzymania trwałego wzrostu gospodarczego z większą liczbą lepszych miejsc pracy oraz większą spójnością społeczną";

2. konkluzje z wiosennego (2005 r.) szczytu Rady Europejskiej, w których podkreślono, że "Kapitał ludzki stanowi najważniejsze dobro Europy"(1);

3. potwierdzenie przez Radę Europejską na posiedzeniu w Lizbonie, że systemy edukacji i szkoleń w Europie muszą przystosować się zarówno do wymagań społeczeństwa opartego na wiedzy, jak i do potrzeby zapewnienia wyższego poziomu i jakości zatrudnienia. Stąd upoważnienie Rady ds. Edukacji przez Radę Europejską podczas posiedzenia w Lizbonie do "przedsięwzięcia ogólnej refleksji dotyczącej konkretnych przyszłych celów systemów edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem wspólnych trosk i priorytetów, a zarazem z poszanowaniem różnorodności tych systemów w poszczególnych krajach, w celu wniesienia wkładu do procesów z Luksemburga i Cardiff"(2);

4. konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w Barcelonie w dniach 15-16 marca 2002(3), podczas którego zatwierdzono program pracy,(4) zawierający orientacyjną listę wskaźników, jakie mają być stosowane do pomiaru postępów w realizacji trzynastu szczegółowych celów za pomocą otwartej metody koordynacji, by europejskie systemy edukacji i szkoleń stały się "światowym wzorcem jakości do roku 2010", i wezwano do ustanowienia wskaźnika kompetencji językowych;

5. ponowne potwierdzenie kluczowej roli wskaźników oraz pięciu poziomów odniesienia we wskazywaniu kierunków rozwoju i pomiarze postępów w dziedzinie edukacji i szkoleń mając na uwadze osiągnięcie celów lizbońskich(5);

6. wspólne sprawozdanie tymczasowe z lutego 2004,(6) w którym podkreślono potrzebę poprawy jakości oraz porównywalności istniejących wskaźników, w szczególności w dziedzinie uczenia się przez całe życie, oraz zawarte w tym sprawozdaniu żądanie, by Stała Grupa ds. Wskaźników i Poziomów Odniesienia oraz pozostałe Grupy Robocze zaproponowały przed końcem 2004 r. ograniczony wykaz nowych wskaźników do dalszego opracowania;

7. wstępną odpowiedź Komisji na to żądanie, w której naszkicowano możliwe krótko-, średnio- i długoterminowe strategie w dziewięciu dziedzinach, do których odnoszą się wskaźniki(7);

POTWIERDZA, że

8. okresowe monitorowanie wyników i postępów poprzez użycie wskaźników i poziomów odniesienia stanowi zasadniczą część procesu lizbońskiego, umożliwiając określenie mocnych i słabych stron w celu zapewnienia strategicznego kierowania zarówno krótko- jak i długoterminowymi środkami wchodzącymi w skład strategii "Edukacja i szkolenie 2010";

UZNAJE, że

9. pożądanym jest rozwój spójnej ramy wskaźników i poziomów odniesienia w celu monitorowania wyników i postępów w dziedzinie edukacji i szkolenia;

10. zebranie danych niezbędnych do nowych wskaźników może być przedsięwzięciem długoterminowym, czasami trwającym 5 do 10 lat;

11. wzmocnienie współpracy w dziedzinie edukacji i szkolenia mogłoby być wykorzystane do ustanowienia spójnej ramy wskaźników wspieranej przez odpowiednie źródła danych, wychodzącej poza horyzont roku 2010 ustanowiony w Lizbonie;

12. ustanowienie "jednostki badawczej ds. uczenia się przez całe życie" we Wspólnym Centrum Badawczym w Isprze może znacząco zwiększyć możliwości badawcze Komisji co do opracowywania nowych wskaźników;

PODKREŚLA, że

13. należy w pełni wykorzystywać istniejące dane i wskaźniki, zarazem podejmując dalsze wysiłki w celu zwiększenia ich porównywalności, istotności i terminowego wykorzystania;

14. opracowywanie nowych wskaźników powinno odbywać się z pełnym poszanowaniem odpowiedzialności Państw Członkowskich za organizację ich systemów edukacyjnych oraz nie powinno nakładać zbędnych obciążeń administracyjnych lub finansowych na zainteresowane organizacje i instytucje, ani też nieuchronnie prowadzić do zwiększenia liczby wskaźników w celu monitorowania postępów;

15. istnieje potrzeba dalszego wzmacniania współpracy z innymi organizacjami międzynarodowymi aktywnie działającymi w tej dziedzinie (np. OECD, Unesco, IEA - Międzynarodowa Agencja Energii), w szczególności w celu polepszenia spójności danych na szczeblu międzynarodowym.

WZYWA Komisję:

16. w odniesieniu do związanych ze wskaźnikami dziedzin, w których rozpoczęto już zbieranie danych lub planuje się przeprowadzenie przez UE przeglądów, do dalszego opracowywania i przedłożenia Radzie strategii dotyczących efektywności inwestycji, sektora technologii informatycznych i telekomunikacyjnych, mobilności, kształcenia dorosłych, nauczycieli i trenerów, kształcenia zawodowego i szkoleń zawodowych, integracji społecznej i aktywnego obywatelstwa we wspomnianych dziedzinach.

17. w odniesieniu do związanych ze wskaźnikami dziedzin, w których nie istnieją porównywalne dane, do przedstawienia Radzie szczegółowych propozycji przeglądów nakierowanych na opracowanie nowych wskaźników w dziedzinach takich jak:

– uczenia się metod nauki,

– umiejętności językowych.

i w każdej innej dziedzinie, w której nowe przeglądy mogą stać się istotne;

18. w odniesieniu do związanych ze wskaźnikami dziedzin, w których organizacje międzynarodowe (np. OECD, Unesco, IEA) planują nowe przeglądy, do współpracy z tymi organizacjami w celu zaspokojenia potrzeb informacyjnych UE w dziedzinach takich jak sektor technologii informatycznych i telekomunikacyjnych, umiejętności dorosłych oraz rozwój zawodowy nauczycieli, co do których inne organizacje międzynarodowe omawiają już możliwości przeprowadzenia przeglądów;

19. podczas opracowywania takich strategii oraz nowych instrumentów służących do zbierania danych, w tym we współpracy z organizacjami międzynarodowymi, do:

– o ile to konieczne, analizy ich politycznej istotności, z uwzględnieniem związku pomiędzy rozwojem kapitału ludzkiego a zintegrowaną polityką edukacji i zatrudnienia,

– przedstawienia szczegółowej specyfikacji technicznej proponowanych nowych przeglądów,

– ustanowienia harmonogramu prac rozwojowych, jakie mają zostać podjęte,

– przedstawienia szacunkowych kosztów prac i niezbędnej infrastruktury dla prac rozwojowych, a następnie zbierania danych w uczestniczących Państwach Członkowskich oraz kosztów, które ma ponieść Komisja,

– wyszczególnienia odpowiednich struktur zarządzania, które umożliwią Państwom Członkowskim uczestnictwo w pracach metodologicznych i rozwojowych oraz podejmowanie niezbędnych decyzji, zapewniając opracowanie danych istotnych i o wysokiej jakości zgodnie z harmonogramem.

20. mając na względzie przekazanie Radzie sprawozdania nie później niż do końca roku 2006, do:

– przeprowadzenia bilansu inicjatyw podjętych w innych związanych ze wskaźnikami dziedzinach, w tym wpływu technologii informatycznych i telekomunikacyjnych na nauczenia i uczenie się, wpływu mobilności na rynek pracy oraz pochodzenia społecznego studentów szkół wyższych,

– oceny postępów na drodze ustanowienia spójnych ram wskaźników i poziomów odniesienia w celu monitorowania osiągania celów lizbońskich w dziedzinie edukacji i szkolenia, w tym ponownej analizy odpowiedniości istniejących wskaźników stosowanych do monitorowania postępów.

______

(1) Dok. 7619/05, pkt 34.

(2) Dok. SN 100/1/00 REV 1, pkt 27.

(3) SN 100/01/03 REV 1

(4) Szczegółowy program prac do podjęcia w wyniku sprawozdania dotyczącego realizacji szczegółowych celów w systemach edukacji i szkolenia przyjęty przez Radę ds. Edukacji 14 lutego 2002 r.

(5) Konkluzje Rady dotyczące poziomów odniesienia przyjęte 5 maja 2003 r.

(6) "Edukacja i szkolenia 2010"- Sukces strategii lizbońskiej zależy od reformy, przyjęty wspólnie przez Radę i Komisję 26 lutego 2004 r.

(7) Dokument roboczy służb Komisji, "Nowe wskaźniki w edukacji i szkoleniach" (SEC(2004), 1524).

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.141.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje dotyczące nowych wskaźników w dziedzinie edukacji i szkoleń.
Data aktu: 24/05/2005
Data ogłoszenia: 10/06/2005