Decyzja Rady w sprawie wzmocnienia transgranicznej współpracy policyjnej podczas zgromadzeń dużej liczby osób z więcej niż jednego Państwa Członkowskiego, w czasie których działania policji mają przede wszystkim na celu utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa oraz zapobieganie przestępstwom kryminalnym i ich zwalczanie.

Decyzja Rady w sprawie wzmocnienia transgranicznej współpracy policyjnej podczas zgromadzeń dużej liczby osób z więcej niż jednego Państwa Członkowskiego, w czasie których działania policji mają przede wszystkim na celu utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa oraz zapobieganie przestępstwom kryminalnym i ich zwalczanie

(2005/C 101/15)

(Dz.U.UE C z dnia 27 kwietnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29 i 30,

uwzględniając inicjatywę Królestwa Niderlandów,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jednym z celów Unii jest zapewnienie obywatelom wysokiego poziomu bezpieczeństwa w ramach przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.

(2) Cel ten można osiągnąć poprzez zapoczątkowanie bliższej współpracy między siłami policyjnymi.

(3) Oczywistym jest, że podczas prowadzenia działań policji mających na celu utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa oraz zapobieganie przestępstwom kryminalnym i ich zwalczanie w czasie zgromadzeń dużej liczby osób, coraz częściej dochodzi do konfrontacji sił policyjnych z uczestnikami pochodzącymi z innych Państw Członkowskich.

(4) Uwzględniając tę tendencję oraz opierając się na wcześniejszych inicjatywach(2), należy wzmocnić międzynarodową współpracę policyjną w tej dziedzinie.

(5) Oczywistym jest, że dorobek Schengen nie oferuje możliwości wystarczających dla wprowadzenia skutecznego wsparcia transgranicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji:

1. "imprezy międzynarodowe" oznaczają zgromadzenia dużej liczby osób z więcej niż jednego Państwa Członkowskiego, podczas których działania policji są przede wszystkim nakierowane na utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa oraz zapobieganie przestępstwom kryminalnym i ich zwalczanie;

2. "wsparcie transgraniczne" oznacza wsparcie udzielane na wniosek Państwa Członkowskiego przez funkcjonariuszy policji innego Państwa Członkowskiego podczas imprez międzynarodowych lub dostarczanie sprzętu przez jedno z Państw Członkowskich do wykorzystania go na terytorium innego Państwa Członkowskiego.

Artykuł  2

Cel

Niniejsza dyrektywa ma na celu, w miarę możliwości, planowanie wsparcia transgranicznego oraz podniesienie jego skuteczności.

Artykuł  3

Planowanie

1.
W ostatnim kwartale każdego roku kalendarzowego Prezydencja Rady przedstawia ogólne informacje na temat przewidywanego zapotrzebowania na wsparcie międzynarodowe w następnym roku kalendarzowym.
2.
Informacje takie dotyczą:

a) kalendarza imprez międzynarodowych zaplanowanych na następny rok kalendarzowy;

b) ogólnych informacji o pomocy międzynarodowej wnioskowanej przez Państwa Członkowskie, na których terytorium te imprezy mają się odbyć. Należy także wskazać Państwa Członkowskie, do których ma być skierowany wniosek o udzielenie wsparcia.

3.
Informacja taka jest opracowywana przez organy centralne odpowiedzialne za utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa, określone we wspólnym działaniu 97/339/WSiSW z dnia 26 maja 1997 r. przyjętym przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczącym współpracy w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa(3).
4.
Do dnia 30 października każdego roku Państwa Członkowskie przekazują Prezydencji Rady informacje określone w ust. 2.
5.
Prezydencja przesyła Radzie informacje określone w ust. 1 do zapoznania się w trybie poufnym.
Artykuł  4

Przegląd

1.
Każdego roku przed 31 stycznia, Prezydencja Rady dokonuje przeglądu wsparcia międzynarodowego udzielonego w roku poprzednim.
2.
Przegląd określony w art. 1 obejmuje:

a) informacje na temat przeprowadzonych imprez międzynarodowych,

b) informacje na temat wsparcia międzynarodowego udzielonego i otrzymanego w danym roku,

c) informacje na temat podstawowych trudności dotyczących imprez międzynarodowych, zaobserwowanych przez Państwa Członkowskie,

d) zalecenia dotyczące sposobów przezwyciężenia trudności określonych w lit. c).

3.
Przegląd opracowują organy centralne odpowiedzialne za utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa.
4.
Państwa Członkowskie przekazują Prezydencji Rady informacje określone w ust. 2, wraz z wszelkimi zaleceniami w tym zakresie, jakie chciałyby przekazać nie później niż dnia 1 grudnia każdego roku.
5.
Prezydencja przesyła Radzie przegląd określony w ust. 1 do zapoznania się w trybie poufnym.
Artykuł  5

Wsparcie i analiza

1.
Sekretariat Generalny Rady zapewnia pomoc Państwom Członkowskim poprzez dokonywanie analizy istniejących umów w zakresie wsparcia transgraniczneego.
2.
Państwa Członkowskie przekazują teksty takich umów do Sekretariatu Generalnego Rady nie później niż sześć miesięcy po wejściu w życie niniejszej decyzji.
3.
Najpóźniej w terminie jednego roku, na podstawie wyników analizy określonej w ust. 1, Rada przeprowadza dyskusję na temat możliwości znalezienia rozwiązania dla podstawowych zaobserwowanych trudności poprzez dostosowanie odpowiednich europejskich przepisów ustawodawczych i wykonawczych, a w szczególności Konwencji wykonawczej do Układu z Schengen.
Artykuł  6

Publikacja

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w

W imieniu Rady
Przewodniczący

______

(1) Dz.U.

(2) Uchwała Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa zgromadzeń Rady Europejskiej i innych wydarzeń o podobnym charakterze (Dz.U. C 116 z 30.4.2004, str. 18).

(3) Dz.U. L 147 z 5.6.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.101.36

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Decyzja Rady w sprawie wzmocnienia transgranicznej współpracy policyjnej podczas zgromadzeń dużej liczby osób z więcej niż jednego Państwa Członkowskiego, w czasie których działania policji mają przede wszystkim na celu utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa oraz zapobieganie przestępstwom kryminalnym i ich zwalczanie.
Data aktu: 27/04/2005
Data ogłoszenia: 27/04/2005