Decyzja Rady w sprawie wzmocnienia transgranicznej współpracy policyjnej podczas zgromadzeń dużej liczby osób z więcej niż jednego Państwa Członkowskiego, w czasie których działania policji mają przede wszystkim na celu utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa oraz zapobieganie przestępstwom kryminalnym i ich zwalczanie.

Decyzja Rady w sprawie wzmocnienia transgranicznej współpracy policyjnej podczas zgromadzeń dużej liczby osób z więcej niż jednego Państwa Członkowskiego, w czasie których działania policji mają przede wszystkim na celu utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa oraz zapobieganie przestępstwom kryminalnym i ich zwalczanie

(2005/C 101/15)

(Dz.U.UE C z dnia 27 kwietnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29 i 30,

uwzględniając inicjatywę Królestwa Niderlandów,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jednym z celów Unii jest zapewnienie obywatelom wysokiego poziomu bezpieczeństwa w ramach przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.

(2) Cel ten można osiągnąć poprzez zapoczątkowanie bliższej współpracy między siłami policyjnymi.

(3) Oczywistym jest, że podczas prowadzenia działań policji mających na celu utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa oraz zapobieganie przestępstwom kryminalnym i ich zwalczanie w czasie zgromadzeń dużej liczby osób, coraz częściej dochodzi do konfrontacji sił policyjnych z uczestnikami pochodzącymi z innych Państw Członkowskich.

(4) Uwzględniając tę tendencję oraz opierając się na wcześniejszych inicjatywach(2), należy wzmocnić międzynarodową współpracę policyjną w tej dziedzinie.

(5) Oczywistym jest, że dorobek Schengen nie oferuje możliwości wystarczających dla wprowadzenia skutecznego wsparcia transgranicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji:

1. "imprezy międzynarodowe" oznaczają zgromadzenia dużej liczby osób z więcej niż jednego Państwa Członkowskiego, podczas których działania policji są przede wszystkim nakierowane na utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa oraz zapobieganie przestępstwom kryminalnym i ich zwalczanie;

2. "wsparcie transgraniczne" oznacza wsparcie udzielane na wniosek Państwa Członkowskiego przez funkcjonariuszy policji innego Państwa Członkowskiego podczas imprez międzynarodowych lub dostarczanie sprzętu przez jedno z Państw Członkowskich do wykorzystania go na terytorium innego Państwa Członkowskiego.

Artykuł  2

Cel

Niniejsza dyrektywa ma na celu, w miarę możliwości, planowanie wsparcia transgranicznego oraz podniesienie jego skuteczności.

Artykuł  3

Planowanie

1.
W ostatnim kwartale każdego roku kalendarzowego Prezydencja Rady przedstawia ogólne informacje na temat przewidywanego zapotrzebowania na wsparcie międzynarodowe w następnym roku kalendarzowym.
2.
Informacje takie dotyczą:

a) kalendarza imprez międzynarodowych zaplanowanych na następny rok kalendarzowy;

b) ogólnych informacji o pomocy międzynarodowej wnioskowanej przez Państwa Członkowskie, na których terytorium te imprezy mają się odbyć. Należy także wskazać Państwa Członkowskie, do których ma być skierowany wniosek o udzielenie wsparcia.

3.
Informacja taka jest opracowywana przez organy centralne odpowiedzialne za utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa, określone we wspólnym działaniu 97/339/WSiSW z dnia 26 maja 1997 r. przyjętym przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczącym współpracy w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa(3).
4.
Do dnia 30 października każdego roku Państwa Członkowskie przekazują Prezydencji Rady informacje określone w ust. 2.
5.
Prezydencja przesyła Radzie informacje określone w ust. 1 do zapoznania się w trybie poufnym.
Artykuł  4

Przegląd

1.
Każdego roku przed 31 stycznia, Prezydencja Rady dokonuje przeglądu wsparcia międzynarodowego udzielonego w roku poprzednim.
2.
Przegląd określony w art. 1 obejmuje:

a) informacje na temat przeprowadzonych imprez międzynarodowych,

b) informacje na temat wsparcia międzynarodowego udzielonego i otrzymanego w danym roku,

c) informacje na temat podstawowych trudności dotyczących imprez międzynarodowych, zaobserwowanych przez Państwa Członkowskie,

d) zalecenia dotyczące sposobów przezwyciężenia trudności określonych w lit. c).

3.
Przegląd opracowują organy centralne odpowiedzialne za utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa.
4.
Państwa Członkowskie przekazują Prezydencji Rady informacje określone w ust. 2, wraz z wszelkimi zaleceniami w tym zakresie, jakie chciałyby przekazać nie później niż dnia 1 grudnia każdego roku.
5.
Prezydencja przesyła Radzie przegląd określony w ust. 1 do zapoznania się w trybie poufnym.
Artykuł  5

Wsparcie i analiza

1.
Sekretariat Generalny Rady zapewnia pomoc Państwom Członkowskim poprzez dokonywanie analizy istniejących umów w zakresie wsparcia transgraniczneego.
2.
Państwa Członkowskie przekazują teksty takich umów do Sekretariatu Generalnego Rady nie później niż sześć miesięcy po wejściu w życie niniejszej decyzji.
3.
Najpóźniej w terminie jednego roku, na podstawie wyników analizy określonej w ust. 1, Rada przeprowadza dyskusję na temat możliwości znalezienia rozwiązania dla podstawowych zaobserwowanych trudności poprzez dostosowanie odpowiednich europejskich przepisów ustawodawczych i wykonawczych, a w szczególności Konwencji wykonawczej do Układu z Schengen.
Artykuł  6

Publikacja

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w

W imieniu Rady
Przewodniczący

______

(1) Dz.U.

(2) Uchwała Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa zgromadzeń Rady Europejskiej i innych wydarzeń o podobnym charakterze (Dz.U. C 116 z 30.4.2004, str. 18).

(3) Dz.U. L 147 z 5.6.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.101.36

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Decyzja Rady w sprawie wzmocnienia transgranicznej współpracy policyjnej podczas zgromadzeń dużej liczby osób z więcej niż jednego Państwa Członkowskiego, w czasie których działania policji mają przede wszystkim na celu utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa oraz zapobieganie przestępstwom kryminalnym i ich zwalczanie.
Data aktu: 27/04/2005
Data ogłoszenia: 27/04/2005