Sprawozdanie na temat rozliczeń Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego za rok obrachunkowy 2003 wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE
na temat rozliczeń Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego za rok obrachunkowy 2003, wraz z odpowiedziami Agencji

(2004/C 324/02)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2004 r.)

WSTĘP

1.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego (zwana dalej Agencją) została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1592/2002 z dnia 15 sierpnia 2002 r.(1). Rok obrachunkowy 2003 jest rokiem, w którym Agencja rozpoczęła swoją działalność operacyjną. Misją Agencji jest utrzymywanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa w zakresie lotnictwa cywilnego, zapewnienie sprawnego funkcjonowania i poprawy bezpieczeństwa w zakresie lotnictwa cywilnego oraz ustanowienie warunków technicznych certyfikacji i certyfikacja produktów lotniczych. Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Agencji na podstawie przekazanych przez nią informacji.

OPINIA TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO

2.
Niniejsza opinia jest przedstawiana Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2).
3.
Trybunał zbadał roczne sprawozdania finansowe Agencji za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. Zgodnie z art. 49 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1592/2002 za wykonanie budżetu odpowiada dyrektor wykonawczy. Dyrektor jest odpowiedzialny za sporządzenie i przedstawienie sprawozdań(3), zgodnie z wewnętrznymi przepisami finansowymi przyjętymi na podstawie art. 52 tegoż rozporządzenia. Trybunał jest odpowiedzialny za ich kontrolę zgodnie z art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi standardami i strategiami kontroli. Opierają się one na ogólnie przyjętych międzynarodowych standardach kontroli przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Trybunał zbadał dokumentację księgową i zastosował procedury kontroli, które uznał za niezbędne w danych okolicznościach.
5.
W ten sposób Trybunał uzyskał uzasadnione zapewnienie, że rozliczenia za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. są wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw tych rozliczeń są jako całość legalne i prawidłowe. Uwagi przedstawione poniżej nie podważają opinii z kontroli wyrażonej przez Trybunał w niniejszym sprawozdaniu.

UWAGI

6.
Wykorzystanie środków za rok obrachunkowy 2003 zostało przedstawione w tabeli 2. Wersja skrócona rachunku dochodów i wydatków oraz bilansu Agencji za rok obrachunkowy 2003 została przedstawiona w tabelach 3 i 4.
7.
Dyrektor wykonawczy, będący zarazem urzędnikiem zatwierdzającym, posiada również uprawnienia do podpisywania zleceń bankowych, co pozostaje w sprzeczności z art. 37 rozporządzenia finansowego Agencji.
8.
Artykuł 43 ust. 1 lit. e) rozporządzenia finansowego Agencji stanowi, że księgowy zatwierdza systemy określone przez urzędnika zatwierdzającego służące dostarczaniu lub uzasadnianiu informacji księgowych. Zatwierdzenie to nie miało miejsca w trakcie roku obrachunkowego.
9.
Badanie dokumentacji związanej z rekrutacją wykazało braki formalne oraz brak niektórych dokumentów. Biorąc pod uwagę skalę rekrutacji przewidywanej do końca 2006 r. (ok. 300 osób), należy podjąć działania mające na celu poprawę kontroli przestrzegania odpowiednich przepisów.
10.
Badanie środowiska kontroli systemu informatycznego wykazało, że powinno ono zostać wzmocnione w związku z przewidywanym rozszerzeniem zakresu działań Agencji.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 29 i 30 września 2004 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Juan Manuel FABRA VALLÉS
Prezes

______

(1) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Na podstawie art. 83 ust. 3 rozporządzenia finansowego Agencji końcowe sprawozdania za rok obrachunkowy 2003 zostały sporządzone dnia 31 marca 2004 r. i przekazane Trybunałowi Obrachunkowemu, który otrzymał je dnia 20 września 2004 r. Wersja skrócona tych sprawozdań jest przedstawiona w tabelach załączonych do niniejszego sprawozdania.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego (siedziba tymczasowa: Bruksela, przewidywane przeniesienie do Kolonii)

grafika

Tabela 2

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego - Wykonanie budżetu za rok obrachunkowy 2003

grafika

Tabela 3

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego - Rachunek dochodów i wydatków za rok obrachumkowy 2003

grafika

Tabela 4

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego - Bilans na dzień 31 grudnia 2003

grafika

ODPOWIEDZI AGENCJI

7.
Do końca roku 2003 dyrektor wykonawczy był jedynym pracownikiem czasowym zatrudnionym przez Agencję. W rzeczywistości dyrektor podpisywał dokumenty dotyczące operacji bankowych razem z księgowym. Zatrudnienie innych pracowników czasowych w ciągu drugiego półrocza 2004 r. pozwoliło na usunięcie tej nieścisłości.
8.
Systemy finansowe zostały zatwierdzone przez księgowego na początku lutego 2004 r. Informatyczny system do zarządzania środkami trwałymi, który ma zostać wprowadzony przez urzędnika zatwierdzającego, jest w fazie zakupu i zostanie zatwierdzony w późniejszym terminie.
9.
Braki wskazane przez Trybunał wynikają z faktu, że Agencja znajdowała się w początkowej fazie istnienia. W lutym 2004 r. powstał departament zasobów ludzkich, w którym znajduje się jednostka specjalizująca się w naborze nowych pracowników. Departament już wprowadził niezbędne procedury i narzędzia. Od stycznia 2005 r. Agencja zamierza wprowadzić informatyczny system zarządzania rekrutacją.
10.
Umiejscowienie Agencji w budynkach zajmowanych przez Komisję w dużym stopniu wpłynęło na jej środowisko informatyczne. Przeniesienie Agencji w listopadzie 2004 r. do jej nowej siedziby w Kolonii pozwoli na usprawnienie w znaczący sposób środowiska informatycznego i na wprowadzenie nowej architektury informatycznej.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024