Opinia w sprawie Komunikatu Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów nt. roli e-Government (administracji elektronicznej) dla przyszłości Europy.

Opinia Komitetu Regionów w sprawie Komunikatu Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów nt. roli e-Government (administracji elektronicznej) dla przyszłości Europy

(2004/C 318/07)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2004 r.)

KOMITET REGIONÓW,

uwzględniając Komunikat Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie roli administracji elektronicznej (e-Government) dla przyszłości Europy (COM(2004) 567 final);

uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z dnia 26 września 2003 r. dotyczącą zasięgnięcia opinii Komitetu w tej kwestii, zgodnie z ustępem pierwszym art. 265 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

uwzględniając decyzję jej Przewodniczącego z dnia 6 listopada 2003 r. dotyczącą polecenia Komisji Kultury i Edukacji, by przedstawiła opinię w tej sprawie;

uwzględniając Deklarację Ministerialną z Konferencji poświęconej e-Government, zorganizowanej 8 lipca 2003 r. w Como we Włoszech;

uwzględniając swoją opinię w kwestii: eEuropa 2005 - społeczeństwo informacyjne dla wszystkich (CdR 136/2002 fin)(1);

uwzględniając swoją opinię w kwestii interoperacyjnego świadczenia paneuropejskich usług e-Government dla administracji publicznej, biznesu i obywateli (IDABC) (CdR 247/2003 fin)(2);

uwzględniając swoją opinię nt.: e-Europa 2002 - tworzenie ram unijnych dla wykorzystania informacji publicznych (CdR 134/2002 fin)(3);

uwzględniając projekt opinii (CdR 392/2003 popr. 2), przyjęty 5 kwietnia 2004 r. przez Komisję Kultury i Edukacji (sprawozdawca: Keith Brown, członek rady okręgowej Clackmannanshire w Szkocji);

mając na uwadze co następuje:

1) e-Government nie tylko przyczynia się do skuteczności administracji publicznej, ale i wspiera demokrację polepszając styl rządzenia i udział obywateli w życiu publicznym,

2) istnieje potrzeba politycznego zaangażowania na najwyższym szczeblu w celu uruchomienia struktur i usług e-Government; większość barier prawnych znajduje się nie na szczeblu europejskim, lecz krajowym, regionalnym i lokalnym,

3) istnieją różne tradycje i podstawy prawne obecnych i przyszłych Państw Członkowskich, co utrudnia określenie wspólnych standardów świadczenia usług publicznych,

na 55. sesji plenarnej w dn. 16-17 czerwca 2004 r. (posiedzenie z 16 czerwca) jednogłośnie przyjął:

1.
Stanowisko Komitetu Regionów

Komitet Regionów

1.1 cieszy się, że Komisja przypisuje roli e-Government duże znaczenie dla osiągnięcia celów z Lizbony, i zwraca szczególną uwagę na rolę i wkład samorządów regionalnych i lokalnych w promowaniu i wykorzystywaniu jego potencjału, z uwagi na zasięg i wagę usług i uregulowań prawnych, jakie oferują one zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorstwom;

1.2 zwraca uwagę na fundamentalne właściwości samorządów regionalnych i lokalnych, jeśli chodzi o ich skalę działań i bliski kontakt ze społeczeństwem, umożliwiające szybkie wprowadzanie innowacji, ich znajomość i rozumienie najważniejszych potrzeb użytkowników i najbardziej poszukiwanych usług, jak też ich bezpośrednie zaangażowanie w życie jednostek i społeczności, co umożliwia im zachęcanie ludzi do zdobywania nowych umiejętności i wpływ na zmiany zachowań niezbędne do tego, aby e-Government z korzyścią dla wszystkich zrealizował się w praktyce;

1.3 przyjmuje zasadniczą definicję e-Government, zgodnie z którą jest to połączenie zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w administracji państwowej i samorządach ze zmianami organizacyjnymi i wykształceniem nowych umiejętności;

1.4 podkreśla niezwykłą wagę inwestowania w szkolenie i w sposobności rozwoju, tak by umożliwić jak najszerszemu spektrum jednostek udział w postępach e-Government;

1.5 podkreśla, iż wartość e-Government ujawni się w tym, jak zmieni się sposób świadczenia usług publicznych i jak zwiększy się udział obywatela w procesach demokratycznych i w kształtowaniu polityki, innymi słowy w tym, jak dalece zmodernizowany zostanie sposób świadczenia usług administracyjnych i współdziałania z obywatelami;

1.6 ostrzega, że taka transformacja na wszystkich szczeblach nie jest tania, lecz wymagać będzie znaczącego i długotrwałego zaangażowania środków, podwojonych przez konieczność utrzymania istniejących systemów w okresie przejściowym, co stanowi znamienny wymóg dla rządu, nieobecny w przypadku przedsiębiorstw handlowych;

1.7 zauważa, że aby umożliwić szerokie upowszechnienie systemu oraz usługi interaktywne, niezbędne jest przejście na połączenia szerokopasmowe, przeto cieszy się, że Komisja wzywa, by do roku 2005 całą administrację publiczną wyposażono w odpowiednie przyłącza, i uważa, że taka transformacja wymaga finansowego wsparcia, szczególnie na obszarach, gdzie obecny poziom dostępu i stopa jego rozwoju są względnie niskie;

1.8 ceni sobie dokonane w Komunikacie rozróżnienie między e-Governance a e-Government, i uważa, że e-Governance, pojęcie szersze, obejmujące główne usługi społeczne, ma ogromne znaczenie dla interesów samorządów lokalnych i regionalnych;

1.9 zaleca zastosowanie wspólnej ramy standardów badawczych, tak aby zapewnić publikację oceny jakościowej i ilościowej wszystkich znaczących programów i projektów, przez co udane propozycje będą rozwijane, zaś niedociągnięcia podlegną otwartej analizie, która pozwoli wyciągnąć naukę na przyszłość;

1.10 sądzi, iż partnerska współpraca, tworzenie konsorcjów i spółek joint venture między urzędami publicznymi na wszystkich szczeblach, a gdzie to możliwe - prywatnych organizacji, zarówno o zasięgu krajowym, jak i unijnym, ma fundamentalne znaczenie dla wykorzystania innowacji i uniknięcia problemu przestarzałości, dla powielania obecnych i przyszłych wzorcowych praktyk oraz optymalnego zużytkowania publicznych środków budżetowych;

1.11 stwierdza, że e-Government może przyczynić się do podtrzymywania i wspierania odrębności kulturowych ludzi z różnych regionów i ich równego dostępu do usług, oraz do silniejszego włączenia ich w proces tworzenia polityki, w tym zaś względzie szczególną rolę odgrywają władze lokalne i regionalne. Wszystko to sprawia, że bardzo istotne dla rozwoju praktyk integracyjnych są gruntowne prace badawcze;

1.12 jest świadomy tego, że dla zdobycia zaufania użytkowników usług wielkie znaczenie ma zastosowanie odpowiednich technologii bezpieczeństwa i ochrony danych, lecz przestrzega przed przyjmowaniem uregulowań, które nadmiernie utrudniałyby elektroniczny przepływ informacji dotyczących określonych osób;

1.13 dostrzega, iż Komunikat ten jest częścią większego zbioru innowacji o charakterze modernizacyjnym, które razem mogą zmienić na lepsze, pod względem społecznej integracji, wzajemne oddziaływanie obywatela i państwa, tym niemniej przestrzega przed potencjalnymi niebezpieczeństwami, jakie dla spójności społecznej niesie ze sobą izolacja, wynikająca z ograniczenia kontaktów międzyludzkich.

2.
Zalecenia Komitetu Regionów

Komitet Regionów

2.1 zaleca, aby Komisja Europejska, promując e-Government, zadbała w pierwszej kolejności o zapewnienie skutecznej interoperacyjności, wspólnych standardów, ram dla wymiany informacji, tak aby rozwijać wśród wszystkich obywateli UE świadomość istnienia usług paneuropejskich i ułatwiać im dostęp do informacji na temat usług krajowych i regionalnych. Pierwszeństwo należy także przyznać bezpieczeństwu wszelkich transakcji i danych. Zaufanie publiczne i korzystanie z usług są bezpośrednio powiązane z kwestiami bezpieczeństwa;

2.1 a) zaleca, by Komisja Europejska zwiększyła swoje wysiłki w celu efektywnego skoordynowania działań w ramach programów związanych z e-Government, w szczególności IDA, e-TEN oraz działań badawczych e-GOV w ramach Szóstego Programu Ramowego, w celu zoptymalizowania rezultatów i jak najlepszego wykorzystania wysiłków i środków, które Unia Europejska przeznacza na rozwój e-Government;

2.1 b) zaleca, by Komisja Europejska położyła większy nacisk na wymiar lokalny i regionalny w działaniach realizowanych w programach związanych z e-Government;

2.2 zaleca zaofiarowanie środków rządowych lub pochodzących z funduszy strukturalnych UE na wprowadzanie technologii szerokopasmowej na obszarach, gdzie może ona być z komercyjnego punktu widzenia nieopłacalna, tak aby zapewnić w ten sposób dostępność e-Government na wszystkich obszarach Unii Europejskiej, zwłaszcza na terenach, gdzie poziom dostępu i/lub stopa jego rozwoju są niskie. Przy określaniu środków niezbędnych na finansowanie infrastruktury gwarantującej dostęp całego terytorium należy wziąć pod uwagę specyficzne cechy charakterystyczne regionów, w szczególności ich rozciągłość geograficzną i liczbę mieszkańców;

2.3 kładzie nacisk na to, aby przynajmniej w fazie przejściowej zaoferować kursy edukacyjne w zakresie dostępu do e-Government oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i starszych, jak również osób o niższym poziomie wykształcenia, tak by promować ich integrację w tej dziedzinie (e-integracja) i eliminować wszelkie niebezpieczeństwo dyskryminacji;

2.4 zgadza się ze spostrzeżeniem, iż zapewnienie usług online nie daje gwarancji, że będzie się z nich korzystać, dlatego gorąco zachęca do przeprowadzania badań nad preferencjami i barierami po stronie popytu, zarówno w odniesieniu do typu usługi i metody dostępu, jak i do innowacyjności po stronie podaży, w celu określenia kanałów komunikacyjnych, które przyciągną najszersze spektrum użytkowników, niezależnie od ich miejsca zamieszkania, wieku, płci, sytuacji społeczno-ekonomicznej;

2.5 podkreśla, że należy wykorzystywać w pełni możliwości technologii informacyjnych w celu optymalizacji jakości i wydajności usług świadczonych przez administracje w tradycyjny sposób;

2.6 zaleca przyjęcie regulacji prawnej, zgodnie z którą wyniki programów i projektów e-Government wspieranych ze środków publicznych będą musiały zostać ogłoszone, a wraz z nimi korzyści, jakie przyniosła dana inicjatywa, oraz wnioski, jakie należy wyciągnąć na przyszłość;

2.7 apeluje do Komisji, aby zachęcała do wspierania wysiłków władz lokalnych i regionalnych mających na celu zapewnienie usług e-Government w różnych językach, ze szczególnym uwzlędnieniem języków regionalnych i mniej rozpowszechnionych;

2.8 przyznaje, że ewaluacja głównych inicjatyw na nowym polu działań jest sprawą złożoną, jednak nalega na to, by od początku wytyczyć jasne cele oraz by w pełni, otwarcie i krytycznie oceniać wyniki (zarówno sukcesy, jak i porażki) na podstawie takich kryteriów jak zasadność, skuteczność, wydajność i funkcjonalność, w celu przyszłych ulepszeń.

Bruksela, 16 czerwca 2004 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Peter STRAUB

______

(1) Dz.U. C 128 z 29.05.03, str. 14.

(2) Dz.U. C 73 z 23.03.04, str. 74.

(3) Dz.U. C 73 z 26.03.03, str. 38.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.318.22

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie Komunikatu Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów nt. roli e-Government (administracji elektronicznej) dla przyszłości Europy.
Data aktu: 16/06/2004
Data ogłoszenia: 22/12/2004