Sprawozdanie niezależnego kontrolera na temat rozliczeń Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok obrachunkowy 2003.

SPRAWOZDANIE NIEZALEŻNEGO KONTROLERA NA TEMAT ROZLICZEŃ EUROPEJSKIEGO TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO ZA ROK OBRACHUNKOWY 2003

(2004/C 286/01)

(Dz.U.UE C z dnia 23 listopada 2004 r.)

KOMUNIKAT

Z zastrzeżeniem postanowień art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, na mocy którego Trybunał Obrachunkowy jest odpowiedzialny za kontrolę całości dochodów i wydatków Wspólnoty, oraz z zastrzeżeniem art. 276 tegoż Traktatu, dotyczącego udzielania absolutorium, od 1987 roku niezależny kontroler corocznie bada sprawozdania finansowe Trybunału Obrachunkowego.

Sprawozdania niezależnego kontrolera na temat rozliczeń Trybunału sporządzone za lata 1987-1991 były przedstawiane jedynie Przewodniczącemu Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego.

Zgodnie z decyzją podjętą przez Kolegium Trybunału Obrachunkowego na posiedzeniu w dniu 8 lipca 1993 r. sprawozdania niezależnego kontrolera od 1992 roku są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Juan Manuel FABRA VALLÉS
Prezes

Poświadczenie prawidłowości i autentyczności sprawozdań finansowych na dzień 31 grudnia 2003 r.

Do Członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Na mocy pełnomocnictw udzielonych nam przez Europejski Trybunał Obrachunkowy zbadaliśmy:

– dane księgowe przekazane Komisji przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w celu sporządzenia rachunku dochodów i wydatków oraz bilansu finansowego Wspólnot Europejskich za rok obrachunkowy 2003,

– sprawozdania finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2003 r., sporządzone na podstawie tych danych księgowych w celu publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Europejski Trybunał Obrachunkowy jest odpowiedzialny za dane księgowe oraz sprawozdania finansowe. Nasze zadanie polega na wyrażeniu opinii na temat danych księgowych oraz sprawozdań finansowych na podstawie przeprowadzonych przez nas analiz.

Kontrola została przeprowadzona w oparciu o międzynarodowe standardy kontroli. Standardy te wymagają, aby prace kontrolne były zaplanowane oraz przeprowadzone w taki sposób, aby otrzymać uzasadnione zapewnienie, że dane księgowe i sprawozdania finansowe nie zawierają znaczących błędów. Kontrola polega na zbadaniu, na podstawie prób, dowodów uzasadniających kwoty oraz informacje zawarte w danych księgowych i sprawozdaniach finansowych. Kontrola uwzględnia także ocenę zastosowanych zasad i metod księgowania oraz ocenę znaczących szacunków poczynionych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy przy sporządzaniu rozliczeń, a także przeprowadzenie kontroli ich całościowego przedstawienia. Uważamy, iż przeprowadzona przez nas kontrola zapewnia stosowną podstawę do wyrażenia poniższej opinii.

Wyrażamy opinię, iż dane księgowe oraz sprawozdania finansowe załączone do niniejszego dokumentu przedstawiają, zgodnie z rozporządzeniem finansowym, przepisami wykonawczymi do tego rozporządzenia, ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości oraz przepisami wewnętrznymi Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, rzetelny obraz aktywów i sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2003 r., a także wyniku ekonomicznego oraz dochodów i wydatków za rok obrachunkowy zamknięty tego dnia.

Luksemburg, dnia 17 września 2004 r.

KPMG Audit
Biegli rewidenci
S. NYE

Sprawozdanie na temat procedur administracyjnych i księgowych, właściwego zarządzania finansami oraz systemu kontroli wewnętrznej

Do Członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

W ramach kontroli rocznych sprawozdań finansowych Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. zbadaliśmy procedury administracyjne i księgowe, właściwe zarządzanie finansami oraz system kontroli wewnętrznej. Badanie zostało przeprowadzone w celu sprawdzenia, czy poszczególne organy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dysponują stosownymi gwarancjami, w oparciu o które mogą uznać:

– że posiadają przejrzystą wiedzę na temat stopnia realizacji wytyczonych celów operacyjnych,

– że ogłoszone sprawozdania finansowe zostały sporządzone w oparciu o rzetelne podstawy,

– że zarządzanie finansami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego jest zgodne z obowiązującymi przepisami.

Zastosowanie mają następujące przepisy:

– rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,

– rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,

– przepisy wewnętrzne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej, zatwierdzone decyzją nr 80-2003 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego i przyjęte przez Trybunał na posiedzeniach w dniach 17 i 18 grudnia 2003 r.

Decyzja Trybunału nr 80-2003 w sprawie przepisów wewnętrznych Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczących wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej unieważnia i zastępuje decyzję 97-47 z dnia 4 grudnia 1997 r. oraz wchodzi w życie z dniem 18 grudnia 2003 r.

Zbadaliśmy więc w szczególności otoczenie kontrolne, ocenę ryzyk, działania kontrolne, systemy informacji i komunikacji, jak również procedury zarządcze Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Pierwszy, opisowy etap został uzupełniony fazą oceny procedur, w oparciu o sprawdzenie, na podstawie prób, dowodów księgowych i w oparciu o rozmowy z pracownikami prowadzone w trybie kontradyktoryjnym. Rodzaj i zakres testów zostały określone w zależności od naszej oceny otoczenia kontrolnego. Uważamy, że przeprowadzone przez nas czynności zapewniają stosowną podstawę do wyrażenia przez nas opinii dotyczącej procedur, właściwego zarządzania finansami oraz systemu kontroli wewnętrznej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

Wyrażamy opinię, że stosowanie obowiązujących zasad kontroli wewnętrznej zapewnia właściwą realizację celów operacyjnych, sporządzanie rzetelnych sprawozdań finansowych, jak również zgodność z obowiązującymi przepisami.

Luksemburg, dnia 17 września 2004 r.
KPMG Audit
Biegli rewidenci
S. NYE

Sprawozdania finansowe na dzień 31 grudnia 2003 r.

Bilans na dzień 31 grudnia 2003 r. i 2002 r.

(w tys. euro)
Noty 2003 2002
AKTYWA
Wartości niematerialne i prawne 2 433 454
Rzeczowe aktywa trwałe 2 42.676 31.222
Grunty i budynki 11.329 12.289
Urządzenia techniczne i maszyny 212 279
Wyposażenie i środki transportu 373 409
Sprzęt komputerowy 905 550
Inne środki trwałe 957 -
Środki trwałe w budowie, zaliczki na środki trwałe 28.900 17.695
Finansowe aktywa trwałe 3 555 577
Inne finansowe aktywa trwałe 555 577
Zapasy 4 179 169
Należności krótkoterminowe 5 1.103 499
Należności bieżące 708 211
Należności różne 395 288
Środki pieniężne 6.434 843
Rozliczenia międzyokresowe 39 -
Aktywa razem 51.419 33.764
PASYWA
Kapitał własny 6 43.850 31.928
Wynik ekonomiczny za rok obrachunkowy 11.922 7.369
Wynik z lat ubiegłych 31.928 24.559
Zobowiązania długoterminowe 7 72 88
Inne zobowiązania długoterminowe 72 88
Zobowiązania krótkoterminowe 7 7.494 1.637
Inne zobowiązania finansowe krótkoterminowe - 48
Zobowiązania bieżące 7.494 1.589
- Wobec instytucji i organów wspólnotowych 6.860 902
- Wobec różnych wierzycieli 634 687
Rozliczenia międzyokresowe 3 111
Pasywa razem 51.419 33.764
Załączone noty stanowią integralną część niniejszych sprawozdań finansowych.

Rachunek wyniku ekonomicznego na dzień 31 grudnia 2003 r.

(w tys. euro)
Noty 2003 2002
Korekty dodatnie
Zmniejszenie wydatków: zwiększenie aktywów
- Wartości niematerialne i prawne 2 193 502
- Rzeczowe aktywa trwałe 2 13.221 8.531
- Zapasy 22 37
Korekta odpisów amortyzacyjnych 2 496 436
Dochody z tytułu niepobranych jeszcze środków budżetowych przydzielonych w ciągu roku obrachunkowego 8 677 188
Razem 14.609 9.694
Korekty ujemne
Zmniejszenie dochodów: zmniejszenie aktywów
- Rzeczowe aktywa trwałe 2 498 447
- Zapasy 12
- Pobór środków budżetowych przydzielonych w poprzednich latach obrachunkowych 9 197 69
Odpisy amortyzacyjne 2 1.979 1.842
Wydatki pozabudżetowe 10 1 (33)
Razem 2.687 2.325
Wynik ekonomiczny za rok obrachunkowy 6 11.922 7.369
Załączone noty stanowią integralną część niniejszych sprawozdań finansowych.

Rachunek dochodów i wydatków za lata obrachunkowe zamknięte w dniu 31 grudnia 2003 r. i 2002 r.

(w tys. euro)
Noty 2003 2002
Dochody
Udział w ogólnych dochodach Wspólnot Europejskich 79.574 65.020
Własne dochody Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 11
- Obciążenia i opłaty wspólnotowe pobrane z

wynagrodzeń

9.624 9.695
- Dochody z działalności administracyjnej 801 1.118
- Dochody różne 13 20 35
Dochody razem 90.019 75.868
Wydatki 12,15
Wydatki dotyczące osób związanych z instytucją
- Członkowie instytucji 6.579 7.102
- Personel czynnie zatrudniony 53.222 50.022
- Wyjazdy i podróże służbowe 1.979 2.211
- Inne 1.830 1.442
63.610 60.777
Wydatki operacyjne
- Wydatki związane z nieruchomościami 15.250 10.450
- Wydatki związane z systemem informatycznym 1.865 1.646
- Majątek ruchomy i koszty powiązane 662 650
- Bieżąca działalność administracyjna 701 509
- Działalność wydawnicza i informacyjna 1.204 1.186
- Inne 13 570 725
20.252 15.166
Wydatki razem 83.862 75.943
Saldo rachunku dochodów i wydatków za rok obrachunkowy 14 6.157 (75)
Załączone noty stanowią integralną część niniejszych sprawozdań finansowych.

Noty objaśniające do sprawozdań finansowych na dzień 31 grudnia 2003 r.

ZASADY KSIĘGOWE

1. Księgowość Europejskiego Trybunału Obrachunkowego jest prowadzona, a sprawozdania finansowe sporządzane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich i rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 roku ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002, jak wyżej.

Zgodnie z art. 187-194 i art. 186 powyższych szczegółowych zasad wykonawczych sprawozdania finansowe są przedstawiane według ogólnie przyjętych zasad rachunkowości, z wyjątkiem szczególnych przypadków, w których księgowi uznają, że należy odstąpić od treści zasad rachunkowości.

BILANS

2. Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe

Pozycja wartości niematerialne i prawne zawiera pakiety oprogramowanie komputerowego nabyte i objęte licencją lokalną lub ramową umową ogólną.

(w tys. euro)

Programy komputerowe
Wartość nabycia
Na koniec ubiegłego roku obrachunkowego 766
Zmiany wartości w roku obrachunkowym:
- Nabycia w roku obrachunkowym 193
Na koniec roku obrachunkowego 959
Umorzenia i przeszacowania
Na koniec ubiegłego roku obrachunkowego (312)
Zmiany wartości w roku obrachunkowym
- zarejestrowane (214)
Na koniec roku obrachunkowego (526)
Wartość księgowa netto na koniec roku obrachunkowego 433

Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe są wyceniane według ich wartości zakupu w walutach krajowych przeliczonych na euro według kursu księgowego obowiązującego w dniu zakupu.

Koszt nabycia gruntów oraz, w przypadku innych środków trwałych, wartość netto obliczona po umorzeniu są zapisywane w aktywach przez cały okres ich użytkowania.

W przypadku rzeczowych aktywów trwałych innych niż grunty i budynki ich wartość jest zapisywana w pozycjach środków trwałych, pod warunkiem że są to składniki majątku, których cena zakupu lub koszt wytworzenia wynosi 420 euro lub więcej, o okresie użytkowania dłuższym niż jeden rok, które nie są produktami konsumpcyjnymi w rozumieniu art. 222 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.

Europejski Trybunał Obrachunkowy obliczył umorzenia należących do niego środków trwałych zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2909/2000 z dnia 29 grudnia 2000 roku w sprawie sposobu zarządzania rachunkowością niefinansowych środków trwałych Wspólnot Europejskich.

Zmiany wartości i umorzenia obliczone metodą liniową, przy uwzględnieniu pełnych lat, na koniec roku obrachunkowego przedstawiają się następująco:

(w tys. euro)
Grunty i budowle Urządzenia techniczne i maszyny Wyposażenie i środki transportu Sprzęt komputerowy Inne środki trwałe Środki trwałe w budowie, zaliczki na środki trwałe Razem
Wartość nabycia
Na koniec ubiegłego roku 24.560 1.278 1.432 2.366 - 17.695 47.331
Zmiany w roku obrachunkowym:
- Nabycia - 36 143 793 1.044 11.205 13.221
- Zbycia i zmiana przeznaczenia - (21) (48) (429) - - (498)
- Inne korekty - - - - - - -
Na koniec roku obrachunkowego 24.560 1.293 1.527 2.730 1.044 28.900 60.054
Umorzenia i przeszacowania
Na koniec ubiegłego roku obrachunkowego (12.271) (999) (1.023) (1.816) - - (16.109)
Zmiany w roku:
- zarejestrowane (960) (102) (178) (438) (87) - (1.765)
- zniesione w wyniku zbycia - 20 47 429 - - 496
- i zmiany przeznaczenia - - - - - - -
Na koniec roku obrachunkowego (13.231) (1.081) (1.154) (1.825) (87) - (17.378)
Wartość księgowa netto na koniec roku obrachunkowego 11.329 212 373 905 957 28.900 42.676

Środki trwałe w budowie obejmują kwotę 28.538.951 euro w związku z planem rozbudowy Trybunału.

3. Finansowe aktywa trwałe

Pozycja "Inne finansowe aktywa trwałe" obejmuje fundusz obrotowy utworzony na rzecz Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. W wyniku zmiany strategii zaliczki na rzecz Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej zostały zniesione, co spowodowało zmniejszenie pozycji o 21.000 euro.

W roku obrachunkowym 2003 zwrócony został depozyt gwarancyjny wysokości 1.000 euro wpłacony tytułem najmu miejsc parkingowych.

(w tys. euro)
Wartość nabycia na dzień 31.12.2002 Zmiany w roku obrachunkowym Wartość nabycia na dzień 31.12.2003
Udzielone gwarancje i dokonane wpłaty
1. Gwarancje 1 (1) -
2. Przyznane zaliczki 576 (21) 555
Razem 577 (22) 555

4. Zapasy

Zapasy obejmują materiały biurowe i inne produkty konsumpcyjne wycenione według ceny materiałów, które zostały zaksięgowane jako ostatnie. Koszt zakupu wyrażony w walutach krajowych jest przeliczany na euro według stopy księgowej przyjętej dla sporządzania bilansu.

5. Należności krótkoterminowe

Pozycja "Należności krótkoterminowe" obejmuje następujące zapisy na koniec roku obrachunkowego:

(w tys. euro)
2003 2002
Należności od instytucji i organów wspólnotowych 57 166
Dłużnicy różni 651 45
Razem 708 211

Pozycja "Dłużnicy różni" obejmuje głównie kwoty należne tytułem wykupienia krajowych uprawnień emerytalno- -rentowych przez urzędników instytucji.

"Należności różne" dotyczą głównie zaliczek wypłaconych na poczet kosztów delegacji odbytych przez członków i pracowników Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, które nie zostały jeszcze rozliczone.

6. Kapitał własny

W roku obrachunkowym 2003 na kwotę kapitału własnego składa się wynik ekonomiczny za rok obrachunkowy oraz wyniki przeniesione z lat ubiegłych.

Wynik ekonomiczny za rok obrachunkowy obejmuje wynik wykonania budżetu za rok obrachunkowy oraz wynik korekt.

Wynik wykonania budżetu za rok obrachunkowy może zostać określony jedynie na szczeblu konsolidacji sprawozdań finansowych przez Komisję Europejską.

W przypadku pozostałych instytucji wynik ekonomiczny za rok obrachunkowy ogranicza się zatem do kwoty korekt dodatnich i ujemnych zapisanych w rachunkach wydatków i dochodów pozabudżetowych.

7. Zobowiązania

7.1. Zobowiązania długoterminowe

"Inne zobowiązania długoterminowe" obejmują część wynagrodzeń wstrzymanych do wypłaty tytułem zabezpieczenia prawidłowego zakończenia prac biura projektowego i inżyniera-doradcy w zakresie rozbudowy budynku.

7.2. Zobowiązania krótkoterminowe

Pozycja "Instytucje i organy wspólnotowe" obejmuje saldo rachunku dochodów i wydatków podlegające przeniesieniu na następny rok obrachunkowy, w tym kwotę wysokości 5.500.000 euro stanowiącą przeciwstawny zapis w stosunku do kwoty, o którą zwrócono się do Komisji na płatności przypadające w styczniu 2004 r.

Pozycja "Wierzyciele różni" obejmuje głównie kwoty należne tytułem składek na ubezpieczenie społeczne pracowników oraz koszty podróży i wyjazdów służbowych, które mają zostać zafakturowane przez wystawcę kart kredytowych.

8. Dochody z tytułu niepobranych jeszcze środków budżetowych przydzielonych w ciągu roku obrachunkowego

Pozycja ta dotyczy dochodów zatwierdzonych w roku obrachunkowym będącym przedmiotem kontroli kont, lecz jeszcze nieściągniętych.

9. Pobór środków budżetowych przydzielonych w ubiegłych latach obrachunkowych

Ta pozycja dotyczy dochodów zatwierdzonych w ubiegłych latach obrachunkowych, ściągniętych i zaksięgowanych w roku obrachunkowym będącym przedmiotem kontroli.

10. Wydatki pozabudżetowe

Ta pozycja dotyczy różnych wydatków, które nie mogły zostać uwzględnione w budżecie.

DOCHODY I WYDATKI

11. Dochody własne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Dochody własne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego są księgowane w oparciu o kwoty rzeczywiście uzyskane w roku obrachunkowym.

Na pozycję "Dochody z działalności administracyjnej" składają się głównie:

– dochody tytułem sprawozdań i opinii Europejskiego Trybunału Obrachunkowego ogłaszanych w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich,

– wypłaty zapasowych funduszy aktuarialnych przez krajowe instytucje emerytalno-rentowe tytułem przeniesienia uprawnień emerytalno-rentowych urzędników.

12. Wydatki

Wydatki w roku obrachunkowym zapisane w "Rachunku dochodów i wydatków" stanowią płatności dokonane w ciężar środków na bieżący rok obrachunkowy, środków przeniesionych z ubiegłego roku obrachunkowego, jak również środków udostępnionych w wyniku pobrania dochodów przydzielonych na podstawie obowiązujących przepisów.

Na podstawie art. 6 rozporządzenia finansowego zapisane w budżecie środki pozostają rozporządzalne przez okres trwania roku obrachunkowego, który rozpoczyna się dnia 1 stycznia i kończy dnia 31 grudnia.

13. Różnice kursowe

Dodatnie i ujemne różnice kursowe są zapisywane odpowiednio w pozycjach "Dochody różne" oraz "Wydatki operacyjne - inne" w rachunku dochodów i wydatków.

14. Saldo rachunku dochodów i wydatków w roku obrachunkowym

Saldo rachunku dochodów i wydatków w roku obrachunkowym stanowi różnicę pomiędzy sumą dochodów roku obrachunkowego oraz wydatków ze środków na bieżący rok obrachunkowy, przeniesionych z ubiegłego roku obrachunkowego oraz pochodzących z pobrania przydzielonych dochodów.

Poniższe zestawienie przedstawia zmiany salda rachunku dochodów i wydatków podlegającego przeniesieniu na następny rok:

(w tys. euro)
2003 2002
Saldo rachunku dochodów i wydatków przeniesione z lat ubiegłych 703 778
Saldo rachunku dochodów i wydatków za rok obrachunkowym 6.157 (75)
Saldo rachunku dochodów i wydatków do przeniesienia na następny rok obrachunkowy 6.860 703

15. Wykonanie budżetu

Wykonanie budżetu za rok obrachunkowy 2003 można rozpatrywać w rozbiciu na wykorzystanie środków przeniesionych oraz wykorzystanie środków na bieżący rok obrachunkowy.

a) Środki przeniesione stanowią, z jednej strony, wszelkie obciążające Trybunał zobowiązania podjęte, lecz nieuregulowane przed zamknięciem roku obrachunkowego, zaś z drugiej, środki podlegające przeniesieniu na mocy decyzji władz budżetowych. Środki przeniesione z ubiegłego roku obrachunkowego, a niewykorzystane w roku następnym, ulegają anulowaniu:

(w tys. euro)
Środki przeniesione z 2002 r. na 2003 r. Płatności Środki anulowane
Wydatki dotyczące osób związanych z instytucją
- Członkowie instytucji 31 22 9
- Personel aktywnie zatrudniony 74 58 16
- Wyjazdy i podróże służbowe 500 435 65
- Inne 603 519 84
1.208 1.034 174
Wydatki operacyjne
- Wydatki związane z nieruchomościami 12.084 11.304 780
- Wydatki związane z systemem informatycznym 911 911 -
- Majątek ruchomy i koszty powiązane 161 136 25
- Bieżąca działalność administracyjna 213 208 5
- Działalność wydawnicza i informacyjna 1.773 1.071 702
- Inne 128 109 19
15.270 13.739 1.531
Razem 16.478 14.773 1.705

b) Wykorzystanie środków na bieżący rok obrachunkowy polega na dokonaniu płatności z tytułu podjętych zobowiązań. Nieuregulowane saldo zobowiązań może zostać przeniesione na następny rok obrachunkowy. Środki, które na koniec roku obrachunkowego nie zostały przydzielone na zobowiązania, z reguły ulegają anulowaniu:

(w tys. euro)
Środki na bieżący rok obrachunkowy Zobowiązania w ciężar roku obrachunkowego Płatności Środki przeniesione na rok 2004 Środki anulowane
Wydatki dotyczące osób związanych z instytucją
- Członkowie instytucji 6.734 6.609 6.557 52 125
- Personel aktywnie

zatrudniony

54.734 53.238 53.164 74 1.496
- Wyjazdy i podróże służbowe 2.574 2.073 1.544 529 501
- Inne 2.054 1.878 1.311 567 176
66.096 63.798 62.576 1.222 2.298
Wydatki operacyjne
- Wydatki związane z

nieruchomościami

5.525 5.464 3.929 1.535 61
- Wydatki związane z systemem

informatycznym

2.044 2.044 954 1.090 -
- Majątek ruchomy i koszty

powiązane

1.211 1.207 500 707 4
- Bieżąca działalność

administracyjna

676 676 493 183 -
- Działalność wydawnicza i

informacyjna

651 641 133 509 9
- Inne 874 804 461 342 71
10.981 10.836 6.470 4.366 145
Razem 77.077 74.634 69.046 5.588 2.443

Suma płatności dokonanych tytułem środków przeniesionych (14.773.000 euro), środków na bieżący rok obrachunkowy (69.046.000 euro) oraz środków pochodzących z przydzielonych dochodów (43.000 euro) wynosi 83.862.000 euro i odpowiada sumie wydatków wykazanych w rachunku dochodów i wydatków za rok obrachunkowy 2003.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024