na stanowisko Dyrektora Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób(2004/C 200A/01)
(Dz.U.UE C z dnia 7 sierpnia 2004 r.)
Oczekujemy zgłoszeń na stanowisko Dyrektora Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób ("Centrum"). Miejsce pracy będzie znajdowało się w Sztokholmie, Szwecja. Oczekuje się rozpoczęcia działań do maja 2005 r. Podstawą prawną dla Centrum jest rozporządzenie (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 roku ustanawiające Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób(1) ("rozporządzenie").
Ogólny opis zadań i roli Centrum
Początkową misją Centrum jest zidentyfikowanie, ocena i bieżąca komunikacja dotycząca pojawiających się zagrożeń zdrowia ludzkiego w następstwie chorób zakaźnych. Centrum będzie poszukiwało, gromadziło, zestawiało, oceniało i rozpowszechniało naukowe i techniczne dane (nadzór), dostarczało naukowych opinii oraz naukowej i technicznej pomocy, włączając szkolenia. Centrum będzie dostarczało w odpowiednim czasie informacji jego partnerom wewnątrz i na zewnątrz Unii Europejskiej (UE), koordynowało działania sieci w zakresie jego misji oraz wymieniało informacje, ekspertyzy i najlepsze doświadczenia praktyczne. Centrum będzie również ułatwiało rozwój i wprowadzało akcje wspólne, takie jak wspólne badania epidemiologiczne. Centrum będzie musiało nawiązać współpracę ze Światową Organizacją Zdrowia.
Centrum będzie udzielać rad i rekomendacji w celu przewodzenia UE i krajowym decydentom, biorąc pod uwagę duży zasób naukowych ekspertyz instytutów zdrowia publicznego Państw Członkowskich. Celem Centrum jest stworzenie sieci tych ekspertyz i ułatwienie koordynacji pomiędzy instytutami Państw Członkowskich.
Pod przewodnictwem Dyrektora Centrum musi szybko zyskać reputację wśród jego udziałowców, jako akceptowany punkt odniesienia z racji jego niezależności, naukowej jakości, dokładności i ponadczasowości sieci, którą zarządza, wsparcia, którego dostarcza w pojawiających się sytuacjach kryzysowych, i informacji, które rozpowszechnia, jak również przejrzystości jego procedur oraz dokładności w wykonywaniu przypisanych mu zadań.
Początkowo Centrum będzie się skupiało na chorobach zakaźnych oraz epidemiach chorób niewiadomego pochodzenia. Po początkowych latach działalności niezależna zewnętrzna jednostka kontrolująca dokona oceny osiągnięć i możliwych potrzeb rozszerzenia zakresu jego działalności na inne, istotne działania na polu zdrowia publicznego, w szczególności kontroli zdrowia.
Dodatkowe informacje - URL: http://europa.eu.int/comm/health/index_en.html.
Opis i charakter funkcji
Dyrektor jest prawnym przedstawicielem i osobą publiczną Centrum oraz odpowiada przed Zarządem Głównym. Do jego szczegółowych obowiązków należy:
– rozwijanie i osiąganie strategicznych celów Centrum zgodnie z jego misją,
– codzienne zarządzanie personelem Centrum, włączając rekrutację,
– przygotowanie i wykonanie budżetu Centrum,
– komunikacja publiczna w związku ze sprawami dotyczącymi misji Centrum,
– przygotowanie i wprowadzenie wieloletniego i rocznego programu pracy,
– ułatwianie współpracy pomiędzy Centrum, Komisją i Państwami Członkowskimi w celu polepszania spójności pomiędzy funkcjami; oceny ryzyka, zarządzania ryzykiem, komunikacją ryzyka,
– współpraca z kompetentnymi jednostkami Państw Członkowskich, wykonującymi podobne zadania jak Centrum, w szczególności zarządzanie Forum Doradczym,
– nawiązanie efektywnych kontaktów z Parlamentem Europejskim.
Wyzwaniem będzie zapewnienie ciągłości działań i ustanowienie doskonałego poziomu współpracy z Komisją.
Określone kwalifikacje i doświadczenie wymagane dla tej funkcji
– Udowodniona, doskonała znajomość spraw naukowych w dziedzinie zdrowia lub doskonała znajomość zarządzania w organizacjach z podobnych dziedzin,
– dobre zrozumienie postanowień UE i polityki UE w tych dziedzinach, jak również innych spraw politycznych istotnych dla Centrum i powiązanych instytucjonalnie działań,
– udowodniona zdolność do prowadzenia organizacji na poziomie strategicznego zarządzania i wypełniania zadań Centrum; doświadczenie w udanym zarządzaniu zespołem oraz w prowadzeniu, motywowaniu i doradzaniu personelowi; doskonałe doświadczenie w zarządzaniu finansami i administracją,
– doskonałe umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne, łącznie ze zdolnością komunikacji publicznej i budowaniem dobrych relacji służbowych z wszystkimi udziałowcami,
– dobra praktyczna znajomość języka angielskiego i/lub francuskiego będzie atutem.
Kandydat musi:
– być obywatelem jednego z dwudziestu pięciu Państw Członkowskich UE,
– posiadać wykształcenie wyższe umożliwiające podjęcie studiów podyplomowych,
– w dacie końcowej składania aplikacji posiadać co najmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, na poziomie którego kwalifikacje wyżej wspomniane są dostępne. Przynajmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe powinno być zdobyte na poziomie naukowym lub zarządzania, proporcjonalnym do poszukiwanego stanowiska,
– posiadać gruntowną znajomość jednego z oficjalnych języków Unii Europejskiej i odpowiednią znajomość drugiego z tych języków,
– wskazane jest, aby kandydat był w stanie pracować w ciągu jednego pełnego 5-letniego mandatu, zanim osiągnie typowy wiek emerytalny pracownika UE.
Niezależność i deklaracja interesu
Wymagane będzie od Dyrektora złożenie zobowiązania działania niezależnego w interesie publicznym i złożenia deklaracji w stosunku do interesów, które mogą być rozpatrywane jako negatywne w stosunku do jego/jej niezależności. Kandydaci powinni zatem dołączyć potwierdzenie ich gotowości do złożenia takich deklaracji łącznie z aplikacjami.
Spotkanie i warunki zatrudnienia
Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 rozporządzenia Dyrektor zostanie umówiony na spotkanie z Zarządem Głównym, na podstawie ostatecznej listy przygotowanej przez Komisję. Przed spotkaniem kandydat nominowany przez Zarząd Główny zostanie poproszony o złożenie oświadczenia i odpowiedzi na pytania Parlamentu Europejskiego.
Ogłoszenie o aplikacjach stanowi podstawę do ustalenia ostatecznej listy Komisji. Kandydaci powinni wiedzieć, że ta ostateczna lista może zostać podana do wiadomości publicznej i że włączenie na tą listę nie gwarantuje zatrudnienia.
Dyrektor zostanie mianowany jako członek tymczasowego personelu w stopniu A*14, zgodnie z art. 2a warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnoty Europejskiej(2), na okres 5 lat, który może być przedłużony raz, na kolejny okres do 5 lat.
Równość szans
Unia Europejska przywiązuje dużą wagę do unikania wszelkich form dyskryminacji w czasie procedur rekrutacyjnych i aktywnie zachęca do składania aplikacji kobiety.
Procedura aplikacyjna
Aby aplikacje zostały uznane za ważne, kandydaci muszą dostarczyć Unii Europejskiej(3) list motywacyjny i życiorys. Dokumenty dodatkowe (potwierdzone kopie stopni naukowych/dyplomów, referencji, zaświadczeń itd.) nie powinny być wysyłane w tym momencie, ale jeśli będą wymagane, muszą być dostarczone na późniejszym etapie procedury.
Preferowane są aplikacje w języku angielskim, francuskim lub niemieckim. Aplikacje należy wysłać w formacie Word lub pdf na adres: SANCO_ECDC_director@cec.eu.int. Kandydaci, którzy nie są w stanie wysłać swoich aplikacji pocztą elektroniczną, mogą w zamian wysłać je pocztą, z dopiskiem "Dyrektor ECDC":
European Commission
Health and Consumer Protection Directorate-General
Public Health and Risk Assessment Directorate
Unit C6 "Health Measures"
G-1 05/234
B-1049 Brussels
Ostateczny termin
Aplikacje muszą być przesłane pocztą elektroniczną lub listem poleconym nie później niż do 10 września 2004 r. (liczy się data stempla pocztowego).
Aplikacje wysłane przesyłką kurierską muszą być dostarczone na ten sam adres przed godziną 15.00, w wyżej określonej dacie.
Komisja zastrzega sobie prawo odroczenia ostatecznego terminu niniejszego ogłoszenia jedynie przez jego publikację w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
_____
(1) DZ.U. L 142 z 30.4.2004, str. 1.
(2) DZ.U. L z 124 z 27.4.2004, str 1, URL: http://europa.eu.int/eur-lex/en/archive/2004/l_12420040427en.html.
(3) URL: http://www.cedefop.eu.int/transparency/cv.asp.