NABÓR NA STANOWISKO DYREKTORA ZARZĄDU EUROPEJSKIEJ AGENCJI KOLEJOWEJ(2004/C 181 A/01)
(Dz.U.UE C z dnia 14 lipca 2004 r.)
Zainteresowane osoby mogą składać kandydatury na stanowisko Dyrektora Zarządu Europejskiej Agencji Kolejowej, powołanej na mocy rozporządzenia (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U. L 164 z 30.4.2004). Siedzibą Agencji będzie Lille/Valenciennes we Francji.
Zadaniem Agencji jest dostarczanie Komisji i Państwom Członkowskim pomocy technicznej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego i interoperacyjności.
W zakresie wspólnej polityki transportowej Wspólnota wypracowała szereg przepisów prawnych mających na celu stopniowe stworzenie zintegrowanej przestrzeni kolejowej, tak na płaszczyźnie prawnej, jak i technicznej. Proces ten obejmuje rozwijanie i wdrażanie technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) oraz wypracowanie wspólnego podejścia do problemów z dziedziny bezpieczeństwa transportu kolejowego. Podstawowym zadaniem Agencji będzie opracowywanie tych środków.
Więcej informacji o zadaniach Agencji w przyszłości dostępnych jest na stronie internetowej: URL:http:// europa.eu.int/comm/dgs/energy_transport/index_en.html
Zakres obowiązków:
Dyrektor Zarządu jest prawnym przedstawicielem Agencji i współtworzy jej zewnętrzny wizerunek. Jest on odpowiedzialny przed zarządem Agencji. W zakres jego zadań wchodzi:
– wytyczanie i realizacja celów strategicznych Agencji, zgodnie z jej przeznaczeniem i polityką określoną przez jej Zarząd,
– ustanowienie i utrzymywanie skutecznej współpracy z odpowiednimi działami Komisji, w zakresie przydzielonych Agencji zadań,
– współpraca z organami Państw Członkowskich odpowiedzialnymi za wdrażanie prawodawstwa wspólnotowego w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego i interoperacyjności,
– udzielanie pomocy w odpowiedzi na wszystkie prośby ze strony Komisji lub Państw Członkowskich w zakresie przydzielonych Agencji zadań,
– bieżące zarządzanie personelem Agencji, w tym przeprowadzanie rekrutacji,
– przygotowywanie i wykonywanie budżetu Agencji,
– prowadzenie komunikacji bezpośredniej i pośredniej ze społeczeństwem odnośnie wszelkich kwestii wchodzących w zakres zadań Agencji,
– opracowywanie i wprowadzanie w życie rocznego programu pracy Agencji i przedstawianie raportu na temat jej rocznej działalności,
– nawiązanie skutecznych kontaktów z organizacjami zawodowymi i wszystkimi innymi zainteresowanymi stronami.
Wymagane kwalifikacje i doświadczenie zawodowe
– dyplom ukończenia studiów wyższych, dający prawo wstępu na studia doktoranckie,
– co najmniej 15 lat doświadczenia zawodowego (liczone od momentu uzyskania dyplomu ukończenia studiów), z czego co najmniej pięć lat na stanowisku kierowniczym, najlepiej w jednej z dziedzin wchodzących w zakres zadań Agencji,
– dobra znajomość polityk wspólnotowych w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego i interoperacyjności, sytuacji międzynarodowej w tej dziedzinie i znajomość innych polityk związanych z obszarami działalności Agencji,
– potwierdzona zdolność kierowania organizacją, zarówno z punktu widzenia strategii, jak i zarządzania wewnętrznego, oraz zdolność do wypełnienia mandatu powierzonego Agencji,
– zdolność komunikacji z opinią publiczną i tworzenia korzystnych stosunków pracy ze wszystkimi partnerami,
– pogłębiona znajomość co najmniej jednego języka urzędowego Unii Europejskiej i zadowalająca co najmniej jednego innego języka urzędowego.
Niezależność i oświadczenie o braku konfliktu interesów
Dyrektor Zarządu będzie miał obowiązek składania deklaracji, w której będzie podejmował zobowiązanie do działania w interesie publicznym i w duchu niezależności, a także deklarację w sprawie interesów, które mogłyby być uznane za mające szkodliwy wpływ na jego niezależność. Kandydaci muszą zatem dołączyć do aktu kandydatury potwierdzenie gotowości do składania takich deklaracji.
Mianowanie i warunki rekrutacji
Dyrektora Zarządu powołuje zarząd na podstawie listy sporządzonej przez Komisję, obejmującej kandydatury zgłoszone w odpowiedzi na niniejsze zawiadomienie. Zwraca się uwagę kandydatów, iż wyżej wymieniona lista może być podana do wiadomości publicznej i że wpis na listę nie stanowi gwarancji zatrudnienia.
Po zakończeniu konkursu otwartego Dyrektor Zarządu będzie mianowany na okres 5 lat w charakterze urzędnika tymczasowego, zgodnie z art. 2 statutu odnoszącego się do innych urzędników instytucji europejskich. Kontrakt może zostać przedłużony. Rekrutacja odbędzie się na poziomie A*14/15.
Obywatelstwo
Kandydaci muszą posiadać obywatelstwo jednego z Państw Członkowskich UE.
Polityka równych szans
Unia Europejska podejmuje starania w celu uniknięcia wszelkiej formy dyskryminacji w procesie rekrutacji i aktywnie zachęca kobiety do składania kandydatur.
Proces składania kandydatur
Akty kandydatur powinny zawierać list motywacyjny, należycie wypełniony formularz kandydatury i CV dowolnego formatu (maksymalnie 3 strony). Formularz kandydatury oraz dodatkowe informacje są dostępne na stronie internetowej: URL:http://europa.eu.int/comm/dgs/energy_transport/index_en.html
Na późniejszym etapie procedury, jeśli zostaną o to poproszeni, kandydaci będą musieli przedstawić dokumenty poświadczające.
Zgłoszenia należy przesyłać na adres:
Commission européenne
Direction générale Énergie et Transports
Unité TREN.A.2
Directeur exécutif de l'Agence ferroviaire européenne
Bureau DM 28 05/102
B-1049 Bruksela.
Termin zgłoszeń
Listy polecone zawierające zgłoszenia należy przesłać (na wyżej wskazany adres Dyrekcji Generalnej ds. Energii i Transportu) najpóźniej do dnia 20 sierpnia 2004 r. (decyduje data stempla pocztowego).
Kandydatury przesyłane jako przesyłki kurierskie muszą być dostarczone na wyżej wskazany adres najpóźniej dnia 20 sierpnia 2004 r. o godzinie 17.00.