WYSOKIE UMAWIAJĄCE SIĘ STRONY niniejszego Protokołu, Państwa Członkowskie Unii Europejskiej,ODWOŁUJĄC SIĘ do Aktu Rady Unii Europejskiej z dnia 8 maja 2003 roku,
ZWAŻYWSZY, ŻE współpraca celna w Unii Europejskiej jest istotnym komponentem przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości,
ZWAŻYWSZY, ŻE wymiana informacji pomiędzy służbami celnymi poszczególnych Państw Członkowskich jest podstawą takiej współpracy,
WDRAŻAJĄC konkluzje szczytu Rady Europejskiej z Tampere z dnia 15-16 października 1999 roku, według których:
- maksymalna korzyść powinna pochodzić ze współpracy pomiędzy właściwymi organami Państw Członkowskich podczas dochodzeń w sprawach związanych z przestępczością transgraniczną (punkt 43 konkluzji),
- zrównoważony rozwój środków zwalczania przestępczości na poziomie Unii powinien być osiągany z jednoczesnym utrzymaniem ochrony wolności i praw konstytucyjnych osób i podmiotów gospodarczych (punkt 40 konkluzji), i
- poważna przestępczość gospodarcza obejmuje w coraz większym stopniu aspekty prawa podatkowego i celnego (punkt 49 konkluzji),
UWZGLĘDNIAJĄC fakt, że w rezolucji z dnia 30 maja 2001 roku w sprawie strategii dla unii celnej(1), Rada:
- uzgodniła, że głównym celem musi być poprawa współpracy na rzecz skutecznego zwalczania nadużyć finansowych i innych czynności zagrażających bezpieczeństwu osób i towarów,
- podkreśliła, że cła odgrywają istotna rolę w walce z przestępczością transgraniczną poprzez zapobieganie, wykrywanie i, w ramach kompetencji krajowych służb celnych, przez wykrywanie i karanie działalności przestępczej w obszarze fiskalnych nadużyć finansowych, prania brudnych pieniędzy, jak również handlu narkotykami i innymi towarami niedozwolonymi, oraz
- podkreśliła, że na podstawie natury powierzonych im zadań organy celne są zobowiązane do pracy zarówno w kontekście wspólnotowym, jak i w kontekście współpracy w ramach tytułu VI Traktatu o Unii Europejskiej,
BIORĄC POD UWAGĘ, że System Informacji Celnej stworzony na mocy Konwencji o wykorzystywaniu technologii informatycznej dla potrzeb celnych(2) zezwala na wpisywanie danych osobowych wyłącznie do celów okazania ich na żądanie i sprawozdawania, nadzoru niejawnego lub szczególnych kontroli (artykuł 5 Konwencji) i że dla jakichkolwiek dodatkowych celów musi zostać stworzona dodatkowa podstawa prawna,
W TROSCE o fakt, że w chwili obecnej nie ma możliwości elektronicznej i systematycznej wymiany informacji pomiędzy wszystkimi właściwymi organami dotyczących istnienia rejestru trwających bądź zakończonych dochodzeń, i w ten sposób odpowiedniego ich koordynowania, i że System Informacji Celnej powinien być wykorzystywany w tym celu,
W TROSCE o fakt, że zebrane informacje o bazach danych trzeciego filaru Unii Europejskiej mogą wykazać potrzebę komplementarności pomiędzy tymi systemami,
ZWAŻYWSZY, ŻE w związku z przechowywaniem, przetwarzaniem i wykorzystywaniem danych osobowych w sferze celnej należy uwzględnić zasady ustanowione w Konwencji Rady Europy z dnia 28 stycznia 1981 roku o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych oraz podpunktu 5.5 zalecenia R (87) 15 Komitetu Ministrów Rady Europy z dnia 17 września 1987 roku regulującego wykorzystanie danych osobowych w sektorze policyjnym,
ZDAJĄC SOBIE SPRAWĘ, że zgodnie z punktem 48 planu działań Rady i Komisji z dnia 3 grudnia 1998 roku w sprawie tego, jak najlepiej wdrożyć postanowienia Traktatu z Amsterdamu dotyczące przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości(3), należy zbadać, czy i jak Europejski Urząd Policji (Europol) mógłby mieć dostęp do Systemu Informacji Celnej,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli dnia ósmego maja dwa tysiące trzeciego roku w jednym oryginale, w językach duńskim, niderlandzkim, angielskim, fińskim, francuskim, niemieckim, greckim, włoskim, portugalskim, hiszpańskim i szwedzkim, każdy tekst jest na równi autentyczny, oryginał jest złożony w archiwum Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej.
..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika
______
(1) Dz.U. C 171 z 15.6.2001, str. 1.
(2) Dz.U. C 316 z 27.11.1995, str. 34.
(3) Dz.U. C 19 z 23.1.1999, str. 1.