______(1) Źródło: Piąta ankieta na temat dopłat państwa we Wspólnocie Europejskiej, Komisja WE, 1997, str. 20. Począwszy od roku 1992 cięcia w subsydiowanych kredytach eksportowych uzgodnionych w pakiecie helsińskim prawdopodobnie zmniejszą tę wielkość.
(2) W swym siódmym raporcie na temat polityki dotyczącej konkurencji (1977), pkt 242, Komisja stwierdziła, że dopłaty eksportowe w handlu wewnątrzwspólnotowym "nie mogą kwalifikować się do uchylenia niezależnie od ich intensywności, formy, podstaw lub celu".
(3) Patrz wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 marca 1990 r. w sprawie C-142/87 Belgia przeciwko Komisji, Zb. Orz. str. I-959. Patrz również wyrok z dnia 9 kwietnia 1994 r. w sprawie C-44/93 Assurances du Credit przeciwko OND i Belgii Zb. Orz. str. I-3829, pkt 30.
(4) Sprawozdanie "L assurance credit et le marche uniqe 1992 (courtterme)" przedstawił grupie koordynacyjnej sprawozdawca P. Callut.
(5) Patrz wyroki Trybunału Sprawiedliwości z dnia 18 kwietnia 1991 r. w sprawie C-63/89 Asurance du Credit i Cobac przeciwko Radzie i Komisji, Zb. Orz. str. I-1799 oraz w sprawie C-44/93 Assurances du Credit przeciwko OND i Belgii, Zb. Orz. str. I-3829.
(6) W niektórych przypadkach, takich jak Holandii, działalność średnioi długoterminowa jest prowadzona nie w ramach gwarancji, lecz w ramach wszechstronnej umowy o reasekuracji z rządem.
(7) Lub z ekwiwalentnymi umowami o reasekuracji.
(8) To znaczy wojny, rewolucji, klęski żywiołowej, awarii nuklearnych itd., niebędące tzw. ryzykiem handlowym katastrofy (katastroficzne nagromadzenie strat z tytułu indywidualnych odbiorców lub krajów), które może być pokryte reasekuracją nadwyżki strat i stanowi ryzyko handlowe.
(9)Zalecenie Komisji 2003/361/WE z dnia 6.5.2003 r. dotyczące definicji małych i średnich przedsiębiorstw, Dz.U. L 124 z 20.5.2003, str. 36, z ewentualnymi przyszłymi zmianami.
(10) Obliczenia rocznego obrotu eksportowego będą wykonywane zgodnie z art. 4 załącznika I zalecenia Komisji Commission nr 2003/361/WE z 6 maja 2003 r. z ewentualnymi przyszłymi zmianami. Przepisy określone w art. 4 ust. 2 załącznika i będą miały zastosowanie mutatis mutandis w odniesieniu do rocznego obrotu eksportowego danego przedsiębiorstwa.
(11) Wiązanie przez ubezpieczyciela publicznego lub wspieranego ze środków publicznych ubezpieczenia ryzyka nierynkowego z akceptacją pokrycia ubezpieczeniowego od ryzyka rynkowego może stanowić naruszenie art. 86 Traktatu WE. Takie działania mogłyby być zarówno przedmiotem postępowania Komisji, jak i kwestionowane w sądach i przed krajowymi władzami ds. konkurencji.
(12) Pierwsza dyrektywa Rady nr 73/239/EWG z dnia 24 lipca 1973 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do podejmowania i prowadzenia działalności w dziedzinie ubezpieczeń bezpośrednich innych niż ubezpieczenia na życie (Dz.U. L 228 z 16.8.1973, str. 3).
(13)Dyrektywa Rady nr 87/343/EWG z dnia 22 czerwca 1987 r. zmieniająca dyrektywę nr 73/239/EWG w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do podejmowania i prowadzenia działalności w dziedzinie ubezpieczeń bezpośrednich innych niż ubezpieczenia na życie (Dz.U. L 185 z 4.7.1987, str. 22).
(14) Patrz wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 18 kwietnia 1991 r. w sprawie C-63/89 Assurance du Credit and Cobac przeciwko Radzie i Komisji, cytowane w przypisie 5, str. 1848 (pkt 22).
(15) Patrz komunikat Komisji do Państw Członkowskich dotyczący pakietu udziałów władz publicznych w kapitale firmy (Biuletyn WE 9-1984) oraz komunikat Komisji w sprawie stosowania art. 92 i 93 Traktatu WE do przedsięwzięć publicznych w sektorze wytwórczym (Dz.U. C 307 z 13.11.1993, str. 3).
(16) Patrz: wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 23 lutego 1961 r. w sprawie 30/59 Steenkolenmijnen przeciwko High Authority, Zb. Orz. str. 1- 19; wyrok z dnia 2 lipca 1974 r. w sprawie 173/73 Włochy przeciwko Komisji, Zb. Orz. str. 709, wyrok z dnia 17 września 1980 r. w sprawie 730/79 Philip Morris przeciwko Komisji, Zb. Orz. str. 2671.
(17) W swym wyroku w sprawie C-142/87 Belgia przeciw Komisji, cytowanym w przypisie nr 3, Trybunał utrzymywał, że nie tylko dopłaty do eksportu w obrębie Wspólnoty, ale również dopłaty do eksportu poza Wspólnotę mogą mieć wpływ na konkurencję i handel w obrębie Wspólnoty. Obydwa rodzaje operacji są ubezpieczone przez ubezpieczycieli kredytów eksportowych i dlatego też dopłaty do obydwu mogą mieć wpływ na konkurencję i handel wewnątrz Wspólnoty.
(18) Cytowany w przypisie 5; patrz: punkt 24. Adwokat Generalny p. Tesauro w swej opinii dotyczącej sprawy uważał, że kiedy istnieje konkurencja pomiędzy ubezpieczycielami prywatnymi a ubezpieczycielami publicznymi lub wspieranymi ze środków publicznych:"bardzo wątpliwe jest, czy Państwa Członkowskie będą mogły w sposób prawnie uzasadniony udzielać wsparcia finansowego dla podmiotów publicznych. Interwencja tego rodzaju mogłaby być niezgodna z przepisami w sprawie subsydiów publicznych". Zb.Orz. z 1991 r. str. I-1835, pkt 15.
(19) Cytowanym w przypisie 3; patrz: zwłaszcza pkt 34.
(20)Dyrektywa Rady nr 91/674/EWG z dnia 19 grudnia 1991 r. w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych zakładów ubezpieczeń (Dz.U. L 374 z 31.12.1991, str. 7).