Sposób realizacji czynności prokuratora w ramach kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie sposobu realizacji czynności prokuratora w ramach kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi

Na podstawie art. 36 § 4 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze (Dz. U. z 2024 r. poz. 390) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Przedmiot regulacji]
Rozporządzenie określa sposób realizacji czynności prokuratora w ramach kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi, o których mowa w przepisach:
1)
art. 19, art. 19a oraz art. 19b ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2024 r. poz. 145, z późn. zm.);
1a)
art. 11n i 11o ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o szczególnych formach sprawowania nadzoru przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 309 i 1222);
2)
art. 9e, art. 9f oraz art. 9g ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 915, 1089, 1222, 1248, 1473 i 1562);
3)
art. 118, art. 119 oraz art. 120 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 615, z późn. zm.);
4)
art. 31, art. 32 oraz art. 33 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1266 i 1860 oraz z 2024 r. poz. 1222 i 1248);
5)
art. 27, art. 29 oraz art. 30 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2024 r. poz. 812, 1222 i 1562);
6)
art. 17 oraz art. 19 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 184 i 1222);
7)
art. 31, art. 33 oraz art. 34 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1405);
8)
art. 42-54 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 325 i 1222);
9)
art. 23p, art. 23q oraz art. 23r ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1683 i 1860 oraz z 2024 r. poz. 1222).
§  2.  [Zakres kontroli]
Kontrola prokuratora nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi określonymi w przepisach, o których mowa w § 1, jest sprawowana w szczególności przez badanie faktycznych podstaw tych czynności oraz ich legalności, prawidłowości i efektywności.
§  3.  [Analiza i ocena wniosku, informacji lub zawiadomienia]
1. 
Przed zajęciem stanowiska w przedmiocie wniosku, informacji lub zawiadomienia dokonuje się ich analizy i oceny, uwzględniając w szczególności:
1)
faktyczną i prawną podstawę stosowania czynności operacyjno-rozpoznawczych, w związku z którymi złożono wniosek, informację lub zawiadomienie, oraz analizę danych wymienionych w ich treści;
2)
dopuszczalność stosowania środków technicznych z uwagi na rodzaj, miejsce i sposób ich wykorzystania;
3)
zakres i sposób przeprowadzenia czynności;
4)
okres, przez jaki czynności operacyjno-rozpoznawcze mają być lub były stosowane;
5)
niezbędność planowanych lub wykonywanych czynności oraz bezskuteczność lub nieprzydatność innych środków;
6)
sposób dokumentowania czynności pod względem przydatności ich wykorzystania na potrzeby postępowania karnego;
7)
terminowość zarządzenia i wykonania zarządzenia o zniszczeniu materiałów niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego lub niemających znaczenia dla toczącego się postępowania karnego.
2. 
Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy albo prokurator okręgowy może wyznaczyć spośród prokuratorów podległej mu jednostki prokuratora lub zespół prokuratorów do dokonania analizy i oceny przedłożonych przez uprawniony organ wniosku, informacji lub zawiadomienia.
3. 
Prokurator lub zespół prokuratorów wyznaczony na podstawie ust. 2 przedstawia ustnie, a w razie potrzeby pisemnie, ocenę wniosku, informacji lub zawiadomienia prokuratorowi, który go wyznaczył.
§  4.  [Wezwanie do uzupełnienia przedłożonego wniosku, informacji lub zawiadomienia]
1. 
Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy albo prokurator okręgowy może zwrócić się do uprawnionego organu o uzupełnienie, w określonym zakresie i w wyznaczonym przez siebie terminie, przedłożonego wniosku, informacji lub zawiadomienia.
2. 
Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje także prokuratorowi lub zespołowi prokuratorów wyznaczonemu na podstawie § 3 ust. 2.
§  5.  [Zarejestrowanie stanowiska prokuratora w przedmiocie wniosku, informacji lub zawiadomienia]
1. 
Stanowisko Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego albo prokuratora okręgowego odnotowane w wymaganej liczbie dokumentów dotyczących wniosku, informacji lub zawiadomienia sporządzonych przez uprawniony organ wpisuje się w rejestrach przeznaczonych do dokumentowania wnioskowanych czynności operacyjno-rozpoznawczych pod pozycją, pod którą zarejestrowano wniosek, informację lub zawiadomienie.
2. 
W przypadku gdy Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy albo prokurator okręgowy rozpoznał wniosek, informację lub zawiadomienie uprawnionego organu bez zasięgania opinii prokuratora lub zespołu prokuratorów wyznaczonego na podstawie § 3 ust. 2, pisemne stanowisko w tym przedmiocie umieszczone na wniosku, informacji lub zawiadomieniu jest przekazywane prokuratorowi wyznaczonemu do dalszej kontroli biegu tej sprawy.
§  6.  [Skierowanie wniosku do prokuratora prowadzącego lub nadzorującego postępowanie o przekazanie niezbędnych danych]
1. 
Jeżeli wniosek dotyczy osoby, wobec której toczy się postępowanie karne, Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy albo prokurator okręgowy przed podjęciem decyzji lub wyrażeniem oceny może zwrócić się do prokuratora prowadzącego lub nadzorującego postępowanie o przekazanie mu niezbędnych danych dotyczących tego postępowania.
2. 
Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje także prokuratorowi lub zespołowi prokuratorów wyznaczonemu na podstawie § 3 ust. 2.
§  7.  [Informacje przedkładane prokuratorowi w przypadku wyznaczenia prokuratora lub zespołu prokuratorów do dokonania analizy i oceny przedłożonego wniosku, informacji lub zawiadomienia]
Jeżeli wyznaczono prokuratora lub zespół prokuratorów na podstawie § 3 ust. 2, informacje dotyczące przebiegu czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz informacje o wynikach tych czynności po ich zakończeniu przedkłada się Pierwszemu Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratorowi Krajowemu albo prokuratorowi okręgowemu za pośrednictwem wyznaczonego prokuratora lub zespołu prokuratorów, po dokonaniu przez nich analizy i oceny przedłożonych informacji.
§  8.  [Określenie terminu i formy przedstawienia do wglądu materiałów zgromadzonych w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych]
1. 
W uzasadnionych przypadkach, sprawując kontrolę, o której mowa w art. 57 § 2 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze, Prokurator Generalny Prokurator Krajowy, zastępca Prokuratora Generalnego sprawujący nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego lub upoważniony przez nich prokurator może określić termin przedstawienia do wglądu materiałów zgromadzonych w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych.
2. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Prokurator Generalny Prokurator Krajowy, zastępca Prokuratora Generalnego sprawujący nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego lub upoważniony przez nich prokurator może zwrócić się do uprawnionego organu, aby materiały uzyskane w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych były mu przedstawione w postaci zapisów treści utrwalonych w wyniku tych czynności.
3. 
Za zgodą ministra-członka Rady Ministrów właściwego do spraw koordynowania działalności służb specjalnych, a w przypadku czynności operacyjno-rozpoznawczych prowadzonych przez Policję - za zgodą ministra właściwego do spraw wewnętrznych, mogą zostać sporządzone kopie zapisów treści utrwalonych w wyniku tych czynności i udostępnione Prokuratorowi Generalnemu, Prokuratorowi Krajowemu, zastępcy Prokuratora Generalnego sprawującemu nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego lub upoważnionemu przez nich prokuratorowi.
4. 
Materiały zawierające wizerunki osób wykonujących czynności operacyjno-rozpoznawcze są przekazywane w formie uniemożliwiającej ustalenie tożsamości tych osób.
5. 
Prokurator Generalny, Prokurator Krajowy lub zastępca Prokuratora Generalnego sprawujący nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego zwraca uprawnionemu organowi zapisy treści, o których mowa w ust. 2, albo kopie zapisów, o których mowa w ust. 3, niezwłocznie po ich wykorzystaniu.
6. 
Prokurator Generalny, Prokurator Krajowy lub zastępca Prokuratora Generalnego sprawujący nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego, upoważniając prokuratora na podstawie art. 57 § 2 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze do sprawowania kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi, określa zakres tego upoważnienia, w szczególności przez wskazanie sprawy prowadzonej przez uprawniony organ i okresu, w jakim kontrola ta ma być sprawowana.
§  9.  [Okresowa kontrola pozostających w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych]
1. 
Prokurator okręgowy albo prokurator lub zespół prokuratorów wyznaczony przez niego na podstawie § 3 ust. 2 dokonuje okresowej kontroli pozostających w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych, w odniesieniu do których wyraził zgodę lub nie zarządził ich zaniechania.
2. 
W ramach kontroli wzywa się uprawniony organ do udzielenia informacji dotyczących toku czynności i zakreśla termin udzielenia odpowiedzi.
§  10.  [Elementy podlegające badaniu w toku kontroli; czynności podejmowane w razie stwierdzenia uchybień lub nieprawidłowości]
1. 
W toku czynności, o których mowa w § 7, § 8 ust. 1 oraz § 9 ust. 1, badaniu podlega w szczególności:
1)
zgodność czasu trwania czynności z terminami określonymi w postanowieniu sądu lub decyzji prokuratora;
2)
zgodność czynności z warunkami określonymi w postanowieniu sądu lub decyzji prokuratora;
3)
terminowość zawiadamiania o zarządzeniu i wykonaniu zarządzenia o zniszczeniu materiałów niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego lub niemających znaczenia dla toczącego się postępowania karnego.
2. 
W razie stwierdzenia uchybień lub nieprawidłowości w działaniach uprawnionego organu odpowiednio Prokurator Generalny, Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy, zastępca Prokuratora Generalnego sprawujący nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego lub upoważniony przez nich prokurator albo prokurator okręgowy podejmuje niezwłocznie stosowne czynności zmierzające do ich usunięcia oraz zapobieżenia ich powstawaniu w przyszłości, a w szczególności zwraca się do uprawnionego organu o wyjaśnienie przyczyn powstania stwierdzonych uchybień lub nieprawidłowości i zakreśla termin udzielenia odpowiedzi.
3. 
W przypadku braku odpowiedzi w zakreślonym terminie lub uznania, że przyczyny stwierdzonych uchybień lub nieprawidłowości nie zostały wyjaśnione, Prokurator Generalny, Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy, zastępca Prokuratora Generalnego sprawujący nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego albo prokurator okręgowy zawiadamia o tym organ nadrzędny nad uprawnionym organem.
§  11.  [Ocena sposobu realizowania przez prokuratorów ich kompetencji w zakresie kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi]
1. 
Na pisemne polecenie Prokuratora Generalnego lub Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy upoważniony przez niego prokurator lub zespół prokuratorów dokonuje oceny sposobu realizowania przez prokuratorów ich kompetencji w zakresie kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi.
2. 
W poleceniu, o którym mowa w ust. 1, określa się zakres, termin dokonania oceny oraz prokuratora upoważnionego do jej dokonania.
3. 
Prokurator upoważniony do dokonania oceny zapoznaje z jej wynikami prokuratora, którego czynności dotyczy ocena, umożliwiając mu ustosunkowanie się do dokonanych ustaleń.
4. 
W przypadku stwierdzenia w toku oceny uchybień lub nieprawidłowości prokurator upoważniony do jej dokonania przedstawia stwierdzone uchybienia lub nieprawidłowości prokuratorowi, którego czynności dotyczy ocena, udzielając stosownych zaleceń.
5. 
Z dokonanych w toku oceny ustaleń sporządza się sprawozdanie, które przedstawia się odpowiednio Prokuratorowi Generalnemu lub Pierwszemu Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratorowi Krajowemu w zakreślonym przez niego terminie.
6. 
Sprawozdanie zawiera:
1)
oznaczenie czasu dokonania oceny;
2)
czasowy i tematyczny zakres oceny;
3)
zwięzły opis dokonanych ustaleń;
4)
wyniki dokonanej oceny, w tym stwierdzone uchybienia lub nieprawidłowości;
5)
odniesienie do realizacji zaleceń związanych z poprzednią oceną;
6)
udzielone zalecenia;
7)
datę sporządzenia sprawozdania;
8)
podpis prokuratora upoważnionego do dokonania oceny.
7. 
W razie niestwierdzenia uchybień i nieprawidłowości sprawozdanie można ograniczyć do notatki służbowej.
8. 
Sprawozdanie z oceny lub jego część, w zakresie stwierdzonych uchybień lub nieprawidłowości, przesyła się prokuratorowi, którego czynności dotyczyła ocena w terminie 30 dni od zakończenia oceny.
9. 
W razie potrzeby, zwłaszcza w przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązujących przepisów, Prokurator Generalny lub Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy zwraca się do prokuratora, którego czynności dotyczy ocena, o złożenie wyjaśnień w zakreślonym terminie.
§  12.  [Przekazywanie uwag wynikających z realizowanej kontroli]
1. 
Prokurator Generalny, Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy, zastępca Prokuratora Generalnego sprawujący nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego oraz prokurator okręgowy mogą przekazywać organowi uprawnionemu do wykonywania czynności określonych w przepisach, o których mowa w § 1, uwagi wynikające z realizowanej kontroli, które mogą mieć znaczenie dla zapewnienia zgodności z prawem inicjowania i przeprowadzania czynności operacyjno-rozpoznawczych, sprawności postępowania w ich przedmiocie oraz prawidłowości wykonywania zarządzeń o zniszczeniu materiałów zbędnych dla postępowań karnych.
2. 
Prokurator okręgowy zawiadamia Prokuratora Generalnego o uwagach przekazanych na podstawie ust. 1.
3. 
Do przekazanych na podstawie ust. 1 uwag uprawniony organ ustosunkowuje się w terminie 30 dni od dnia ich otrzymania, informując o sposobie ich wykorzystania odpowiednio Prokuratora Generalnego, Pierwszego Zastępcę Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego, zastępcę Prokuratora Generalnego sprawującego nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego albo prokuratora okręgowego.
§  13.  [Kontrola nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi sprawowana przez zastępcę prokuratora okręgowego do spraw wojskowych]
Do sposobu realizacji kompetencji zastępcy prokuratora okręgowego do spraw wojskowych w zakresie kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi stosuje się odpowiednio § 2-7, § 9, § 10 oraz § 12.
§  14.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 28 lutego 2017 r. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu realizacji kompetencji prokuratora w zakresie nadzoru nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi (Dz.U.2011.121.692), które traci moc na podstawie art. 73 pkt 1 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o prokuraturze (Dz.U.2016.178) z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024