RAMOWY PROGRAM WOJSKOWO-MEDYCZNEGO KURSU KWALIFIKACYJNEGO W ZAKRESIE CZYNNOŚCI RATUNKOWYCH I FARMAKOTERAPII STANÓW NAGŁYCH
Założenia organizacyjno-programowe:
Celem kształcenia jest przygotowanie ratowników medycznych wykonujących zadania zabezpieczenia medycznego działań jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej do samodzielnego udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku wystąpienia zagrażających życiu stanów nagłych oraz produktów leczniczych, do których podawania upoważniony jest ratownik medyczny wykonujący zadania zawodowe w podmiotach leczniczych będących jednostkami budżetowymi i jednostkami wojskowymi, dla których podmiotem tworzącym jest Minister Obrony Narodowej, oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, w warunkach sytuacji kryzysowych i przy zabezpieczeniu medycznym działań tych jednostek.
Szczegółowe cele kształcenia:
1. Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie:
1) wykonania intubacji dotchawiczej w laryngoskopii bezpośredniej przez usta lub przez nos, z użyciem środków zwiotczających, oraz prowadzenie wentylacji zastępczej w zależności od wskazań terapeutycznych;
2) wykonania konikotomii;
3) wykonania drenażu jamy opłucnowej.
2. Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie właściwości i sposobów podawania produktów leczniczych wymienionych w tabeli nr 1:
Lp. | Nazwa powszechnie stosowana (nazwa w języku polskim) | Postać |
1 | Acetazolamidum (Acatazolamid) | tabletki |
2 | Amoxicillinum + Acidumclavulanicum (Amoksycylina) | roztwór do wstrzyknięć |
3 | Ciprofloxacinum (Ciprofloksacyna) | roztwór do wstrzyknięć |
4 | Clindamycinum (Klindamycyna) | roztwór do wstrzyknięć |
5 |
Cefotetan (Cefotetan) |
roztwór do wstrzyknięć |
6 | Cloxacillinum (Kloksacylina) | roztwór do wstrzyknięć |
7 | Etomidate (Etomidat) | roztwór do wstrzyknięć |
8 | Ertapenem (Ertapenem) | roztwór do wstrzyknięć |
9 | Fentanylum (Fentanyl) | aerozol, doustna - lizak |
10 | Ketaminum (Ketamina) | roztwór do wstrzyknięć |
11 |
Mannitolum (Mannitol - 5%, 10%, 20%) |
roztwór do wlewu dożylnego |
12 | Moxifoxacin (Moksyfloksacyna) | tabletki |
13 | Neostigmine methilsulphate (Neostygmina) | roztwór do wstrzyknięć |
14 | Propofol (Propofol) | roztwór do wstrzyknięć |
15 | Vecuronium bromide (Wekuronium) | roztwór do wstrzyknięć |
16 | Suxamethonii chloridum (chlorsuccilin) (Sukcynocholina) | roztwór do wstrzyknięć |
17 | Bacitracinum (Bacytracyna) | krople do oczu |
18 | Proxymetacaine hydrochloride (Proksymetakaina) | krople do oczu |
Plan nauczania
Lp. | Temat, zagadnienia | Liczba godzin zajęć teoretycznych/ praktycznych | Liczba czynności do wykonania podczas zajęć praktycznych (z użyciem symulacji wysokiej wierności / podczas zajęć klinicznych) |
1 | Intubacja dotchawicza w laryngoskopii bezpośredniej przez usta lub przez nos, z użyciem środków zwiotczających, oraz prowadzenie wentylacji zastępczej w zależności od wskazań terapeutycznych | 4/15 | 10/5 intubacji |
2 | Procedura wykonania konikotomii | 1/4 | 10 / w miarę możliwości |
3 | Wskazania, przeciwwskazania i zasady wykonania drenażu jamy opłucnowej. Wykonanie drenażu jamy opłucnowej | 3/5 | 10 / w miarę możliwości |
4 | Budowa, skład, właściwości i sposób podania leków wymienionych w tabeli nr 1 | 7/0 | - |
5 | Wskazania i przeciwwskazania do podawania każdego z leków wymienionych w tabeli nr 1 | 7/0 | - |
6 | Procedury podania leków wymienionych w tabeli nr 1 | 0/7 | - |
Liczba godzin zegarowych ogółem | 53 godziny | ||
Egzamin | 2/2 | - | |
Łączna liczba godzin | 57 |
Wykaz umiejętności wynikowych - ogólne i szczegółowe efekty kształceni a:
- zasady aseptyki i antyseptyki,
- wskazania, przeciwwskazania i zasady wykonania procedury konikotomii,
- wskazania, przeciwwskazania i zasady wykonania drenażu jamy opłucnowej,
- wskazania, przeciwwskazania i zasady wykonania procedury intubacji dotchawiczej przez usta lub nos, z użyciem środków zwiotczających, oraz prowadzenie wentylacji zastępczej,
- budowę i właściwości chemiczne leków wymienionych w tabeli nr 1,
- wskazania i przeciwwskazania do podawania każdego z leków wymienionych w tabeli nr 1,
- sposób podania każdego leku wymienionego w tabeli nr 1.
Potrafi:
- przygotować pacjenta do wykonania intubacji,
- wykonać intubację dotchawiczą przez usta lub nos, z użyciem środków zwiotczających, oraz prowadzić wentylację zastępczą,
- wykonać konikotomię,
- wykonać drenaż jamy opłucnowej,
- przygotować i podać leki wymienione w tabeli nr 1.
Treści nauczania:
2. Procedura wykonania konikotomii.
3. Wskazania, przeciwwskazania i zasady wykonania drenażu jamy opłucnowej. Wykonanie drenażu jamy opłucnowej.
4. Budowa, skład, właściwości i sposób podania leków wymienionych w tabeli nr 1.
5. Wskazania i przeciwwskazania do podawania każdego z leków wymienionych w tabeli nr 1.
6. Procedury podania leków wymienionych w tabeli nr 1.
Wskazówki metodyczne:
2. Kurs trwa 57 godzin zegarowych, w tym 22 godziny zajęć teoretycznych, 31 godzin zajęć praktycznych oraz 4 godziny przeznaczone na egzamin.
3. Zajęcia w warunkach klinicznych odbywają się w oddziałach szpitalnych realizujących świadczenia zdrowotne objęte programem kursu.
4. Ćwiczenia praktyczne odbywają się w warunkach najbardziej zbliżonych do realnych warunków taktycznych, w dzień oraz w nocy, z uwzględnieniem specyfiki zadań wykonywanych przez kursantów. Zaleca się dobieranie do grupy kursantów zgodnie ze specyfiką realizowanych zadań i rodzajem wojsk (np. oddzielnie Wojska Specjalne, Siły Powietrzne, Marynarka Wojenna). Uczestnicy ćwiczą w indywidualnym wyposażeniu (w szczególności: hełm, kamizelka taktyczna/balistyczna, okulary ochronne, etatowe wyposażenie i sprzęt medyczny).
5. Uczestnik kursu wykonuje prawidłowo każdą z czynności praktycznych określonych w wykazie umiejętności wynikowych.
6. Podczas zajęć praktycznych na jednego instruktora przypada nie więcej niż sześciu uczestników kursu.
Standardy dotyczące kadry i bazy dydaktycznej:
1) podmiot szkolący zapewnia kadrę dydaktyczną posiadającą merytoryczną wiedzę i umiejętności praktyczne w dziedzinach związanych z realizowanym programem kursu stanowiące gwarancję wysokiego poziomu nauczania:
a) lekarzy posiadających specjalizację lub mających ukończony:
- drugi rok specjalizacji anestezjologii i intensywnej terapii lub medycyny ratunkowej (dla całego zakresu szkolenia) oraz uzyskane potwierdzenie przez kierownika specjalizacji wiedzy i umiejętności umożliwiających samodzielne prowadzenie szkolenia lub
- moduł podstawowy w dziedzinie chirurgii ogólnej (dla szkolenia z zakresu wykonywania konikotomii i drenażu jamy opłucnowej) oraz uzyskane potwierdzenie przez kierownika specjalizacji wiedzy i umiejętności umożliwiających samodzielne prowadzenie szkolenia,
b) pielęgniarki posiadające tytuł zawodowy magistra pielęgniarstwa oraz tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa:
- anestezjologicznego i intensywnej opieki lub ratunkowego (dla całego zakresu szkolenia),
- chirurgicznego lub operacyjnego (dla szkolenia z zakresu konikotomii i drenażu jamy opłucnowej),
c) ratowników medycznych posiadających tytuł zawodowy licencjata uzyskany po ukończeniu studiów na kierunku ratownictwo medyczne i co najmniej 2-letnie doświadczenie w wykonywaniu medycznych czynności ratunkowych (w zakresie organizacji ćwiczeń praktycznych odbywających się w warunkach najbardziej zbliżonych do realnych warunków taktycznych, z uwzględnieniem specyfiki zadań wykonywanych przez kursantów);
2) podmiot szkolący zapewnia kierownika kursu koordynującego realizację programu kursu, który odpowiada za organizację i sposób przeprowadzenia wojskowo-medycznego kursu kwalifikacyjnego;
3) dodatkowo zaleca się zapewnienie kadry dydaktycznej, posiadającej doświadczenie w wykonywaniu zadań zabezpieczenia medycznego polskich kontyngentów wojskowych (PKW) w misjach poza granicami państwa.
2. Standardy dotyczące bazy dydaktycznej:
Podmiot szkolący zapewnia:
1) bazę dydaktyczną dostosowaną do liczby osób biorących udział w kursie, w szczególności:
a) sale wykładowe,
b) sale ćwiczeń ze sprzętem i materiałami szkoleniowymi i medycznymi, które są wymagane do realizacji programu kursu,
c) środki symulacji wysokiej wierności,
d) dostęp do oddziałów szpitalnych realizujących świadczenia opieki zdrowotnej określone w programie kursu;
2) dostęp do pasa ćwiczeń taktycznych lub innego miejsca umożliwiającego przeprowadzenie zajęć w symulowanych warunkach pola walki;
3) dodatkowo, w miarę możliwości, dostęp do pracowni patomorfologii.
RAMOWY PROGRAM WOJSKOWO-MEDYCZNEGO KURSU KWALIFIKACYJNEGO W ZAKRESIE CZYNNOŚCI CHIRURGICZNYCH
Założenia organizacyjno-programowe:
Celem kształcenia jest przygotowanie ratowników medycznych wykonujących zadania zabezpieczenia medycznego działań jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, do samodzielnego udzielania świadczeń zdrowotnych w dziedzinie chirurgii.
Szczegółowe cele kształcenia:
Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie:
1) wykonania drobnych zabiegów chirurgicznych;
2) wykonania fasciotomii;
3) wykonania blokady nerwów obwodowych.
Plan nauczania
Lp. | Temat, zagadnienia | Liczba godzin zajęć teoretycznych/ praktycznych | Zalecana liczba czynności do wykonania podczas zajęć praktycznych (z użyciem symulacji wysokiej wierności / podczas zajęć klinicznych) |
1 | Anatomia i fizjologia skóry. Rodzaje ran | 2/0 | 0 |
2 | Wskazania do wykonania fasciotomii. Procedura wykonania | 2/6 | 10 / w miarę możliwości |
3 | Wykonanie drobnych zabiegów chirurgicznych: chirurgiczne oczyszczenie rany, szycie ran powierzchownych, usunięcie ropnia, usunięcie ciał obcych | 2/10 | 10/10 |
4 | Budowa i anatomia układu nerwowego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem nerwów obwodowych. Procedura wykonania blokady nerwów obwodowych | 2/6 | 10 / w miarę możliwości |
Liczba godzin zegarowych ogółem | 30 godzin | ||
Egzamin | 2/2 | - | |
Łączna liczba godzin | 34 |
Wykaz umiejętności wynikowych - ogólne i szczegółowe efekty kształcenia:
- wskazania i przeciwwskazania do wykonania fasciotomii, procedurę wykonania zabiegu fasciotomii,
- wskazania i przeciwwskazania do wykonania blokady nerwów obwodowych i procedurę wykonania,
- zasady szycia powłok skóry i rewizji rany, procedury szycia.
Potrafi:
- wykonać drobne zabiegi chirurgiczne: chirurgiczne oczyszczenie rany, szycie ran powierzchownych, usunięcie ropnia, usunięcie ciał obcych,
- wykonać prawidłowo procedurę fasciotomii,
- wykonać procedurę blokady nerwów obwodowych.
Treści nauczania:
2. Organizacja pracy i zadania zespołu chirurgicznego.
3. Anatomia i fizjologia skóry. Rodzaje ran.
4. Wskazania do wykonania fasciotomii.
5. Szycie ran powierzchownych.
6. Wykonanie drobnych zabiegów chirurgicznych - chirurgiczne oczyszczenie rany, usunięcie ropnia, usunięcie ciał obcych z powierzchni skóry.
7. Budowa i anatomia układu nerwowego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem nerwów obwodowych.
8. Wskazania, przeciwwskazania i zasady wykonania blokady nerwów obwodowych.
9. Wykonanie blokady nerwów obwodowych.
Wskazówki metodyczne:
2. Kurs trwa 34 godziny zegarowe, w tym 8 godzin zajęć teoretycznych, 22 godziny zajęć praktycznych oraz 4 godziny zegarowe przeznaczone na egzamin.
3. Zajęcia w warunkach klinicznych powinny odbywać się w oddziałach szpitalnych realizujących świadczenia zdrowotne objęte programem kursu.
4. Ćwiczenia praktyczne odbywają się w warunkach najbardziej zbliżonych do realnych warunków taktycznych, w dzień oraz w nocy, z uwzględnieniem specyfiki zadań wykonywanych przez kursantów. Zaleca się dobieranie do grupy kursantów zgodnie ze specyfiką realizowanych zadań i rodzajem wojsk (np. oddzielnie Wojska Specjalne, Siły Powietrzne, Marynarka Wojenna). Uczestnicy ćwiczą w indywidualnym wyposażeniu (w szczególności: hełm, kamizelka taktyczna/balistyczna, okulary ochronne, etatowe wyposażenie i sprzęt medyczny).
5. Uczestnik kursu powinien prawidłowo wykonać każdą z czynności praktycznych określonych w wykazie umiejętności wynikowych.
6. Zaleca się, aby podczas zajęć praktycznych na jednego instruktora przypadało nie więcej niż sześciu uczestników kursu.
Standardy dotyczące kadry i bazy dydaktycznej:
1) podmiot szkolący zapewnia kadrę dydaktyczną posiadającą merytoryczną wiedzę i umiejętności praktyczne w dziedzinach związanych z realizowanym programem kursu stanowiące gwarancję wysokiego poziomu nauczania:
a) lekarzy posiadających specjalizację lub mających ukończony:
- drugi rok specjalizacji anestezjologii i intensywnej terapii lub medycyny ratunkowej (dla całego zakresu szkolenia) oraz uzyskane potwierdzenie przez kierownika specjalizacji wiedzy i umiejętności umożliwiających samodzielne prowadzenie szkolenia lub
- moduł podstawowy w dziedzinie chirurgii ogólnej (dla szkolenia z zakresu wykonywania konikotomii i drenażu jamy opłucnowej) oraz uzyskane potwierdzenie przez kierownika specjalizacji wiedzy i umiejętności umożliwiających samodzielne prowadzenie szkolenia,
b) pielęgniarki posiadające tytuł zawodowy magistra pielęgniarstwa oraz tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa:
- anestezjologicznego i intensywnej opieki lub ratunkowego (dla całego zakresu szkolenia),
- chirurgicznego lub operacyjnego (dla całego zakresu szkolenia z wyłączeniem procedury wykonywania blokady nerwów),
c) ratowników medycznych posiadających tytuł zawodowy licencjata uzyskany po ukończeniu studiów na kierunku ratownictwo medyczne i co najmniej 2-letnie doświadczenie w wykonywaniu medycznych czynności ratunkowych (w zakresie organizacji ćwiczeń praktycznych odbywających się w warunkach najbardziej zbliżonych do realnych warunków taktycznych, z uwzględnieniem specyfiki zadań wykonywanych przez kursantów);
2) podmiot szkolący zapewnia kierownika kursu koordynującego realizację programu kursu, który odpowiada za organizację i sposób przeprowadzenia wojskowo-medycznego kursu kwalifikacyjnego;
3) dodatkowo zaleca się zapewnienie kadry dydaktycznej, posiadającej doświadczenie w wykonywaniu zadań zabezpieczenia medycznego polskich kontyngentów wojskowych (PKW) w misjach poza granicami państwa.
2. Standardy dotyczące bazy dydaktycznej:
Podmiot szkolący zapewnia:
1) bazę dydaktyczną dostosowaną do liczby osób biorących udział w kursie, w szczególności:
a) sale wykładowe,
b) sale ćwiczeń ze sprzętem i materiałami szkoleniowymi i medycznymi, które są wymagane do realizacji programu kursu,
c) środki symulacji wysokiej wierności,
d) dostęp do oddziałów szpitalnych realizujących świadczenia opieki zdrowotnej określone w programie kursu;
2) dostęp do pasa ćwiczeń taktycznych lub innego miejsca umożliwiającego przeprowadzenie zajęć w symulowanych warunkach pola walki;
3) dodatkowo, w miarę możliwości, dostęp do pracowni patomorfologii.
RAMOWY PROGRAM WOJSKOWO-MEDYCZNEGO KURSU KWALIFIKACYJNEGO W ZAKRESIE WYKONANIA BADANIA USG U PACJENTA W STANIE NAGŁEGO ZAGROŻENIA ZDROWOTNEGO
Założenia organizacyjno-programowe:
Celem kształcenia jest przygotowanie ratowników medycznych wykonujących zadania w warunkach sytuacji kryzysowych i przy zabezpieczeniu medycznym działań jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, do samodzielnego udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku wystąpienia zagrażających życiu stanów nagłych pochodzenia wewnętrznego.
Szczegółowe cele kształcenia:
Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie:
1) rozpoznania i wczesnego reagowania w przypadku urazów wewnętrznych zagrażających życiu;
2) znajomości i wykonania protokołów używanych w ultrasonografii stanów nagłego zagrożenia zdrowotnego, w szczególności: FAST, FEER, BLUE, RADIUS.
Plan nauczania
Lp. | Temat, zagadnienia | Liczba godzin zajęć teoretycznych | Liczba godzin szkolenia praktycznego (zajęcia kliniczne oraz ćwiczenia) |
1 | Rozpoznanie symptomów i wczesne reagowanie w przypadku obrażeń wewnętrznych zagrażających życiu | 4 | 16 |
2 | Protokoły ultrasonograficzne stanów nagłych w szczególności: FAST, FEER, BLUE, RADIUS | 4 | |
Liczba godzin zegarowych ogółem | 24 godziny | ||
Egzamin | 1 | 1 | |
Łączna liczba godzin | 26 |
Wykaz umiejętności wynikowych - ogólne i szczegółowe efekty kształcenia:
- objawy obrażeń wewnętrznych zagrażających życiu.
Potrafi:
- wykonać protokoły używane w ultrasonografii stanów nagłego zagrożenia zdrowotnego,
- rozpoznać objawy pochodzenia wewnętrznego zagrażające życiu.
Treści nauczania:
2. Protokoły ultrasonograficzne stanów nagłych, w szczególności: FAST, FEER, BLUE, RADIUS.
Wskazówki metodyczne:
2. Kurs trwa 26 godzin zegarowych, w tym 8 godzin zajęć teoretycznych, 16 godzin zajęć praktycznych oraz 2 godziny przeznaczone na egzamin.
3. Zajęcia w warunkach klinicznych powinny odbywać się w oddziałach szpitalnych realizujących świadczenia zdrowotne objęte programem kursu.
4. Ćwiczenia praktyczne odbywają się w warunkach najbardziej zbliżonych do realnych warunków taktycznych, w dzień oraz w nocy, z uwzględnieniem specyfiki zadań wykonywanych przez kursantów. Zaleca się dobieranie do grupy kursantów zgodnie ze specyfiką realizowanych zadań i rodzajem wojsk (np. oddzielnie Wojska Specjalne, Siły Powietrzne, Marynarka Wojenna). Uczestnicy ćwiczą w indywidualnym wyposażeniu (w szczególności: hełm, kamizelka taktyczna/balistyczna, okulary ochronne, etatowe wyposażenie i sprzęt medyczny).
5. Uczestnik kursu powinien prawidłowo wykonać każdą z czynności praktycznych określonych w wykazie umiejętności wynikowych.
6. Podczas zajęć praktycznych na jednego instruktora przypada nie więcej niż sześciu uczestników kursu.
Standardy dotyczące kadry i bazy dydaktycznej:
1) podmiot szkolący zapewnia kadrę dydaktyczną posiadającą merytoryczną wiedzę i umiejętności praktyczne w dziedzinach związanych z realizowanym programem kursu stanowiące gwarancję wysokiego poziomu nauczania:
a) lekarzy posiadających specjalizację lub mających ukończony:
- drugi rok specjalizacji anestezjologii i intensywnej terapii lub medycyny ratunkowej lub interny lub radiologii (dla całego zakresu szkolenia) oraz uzyskane potwierdzenie przez kierownika specjalizacji wiedzy i umiejętności umożliwiających samodzielne prowadzenie szkolenia lub
- moduł podstawowy w dziedzinie chirurgii ogólnej oraz uzyskane potwierdzenie przez kierownika specjalizacji wiedzy i umiejętności umożliwiających samodzielne prowadzenie szkolenia,
b) pielęgniarki posiadające tytuł zawodowy magistra pielęgniarstwa oraz tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki lub ratunkowego lub chirurgicznego (dla całego zakresu szkolenia),
c) ratowników medycznych posiadających tytuł zawodowy licencjata uzyskany po kończeniu studiów na kierunku ratownictwo medyczne i co najmniej 2-letnie doświadczenie w wykonywaniu medycznych czynności ratunkowych (w zakresie organizacji ćwiczeń praktycznych odbywających się w warunkach najbardziej zbliżonych do realnych warunków taktycznych, z uwzględnieniem specyfiki zadań wykonywanych przez kursantów);
2) podmiot szkolący zapewnia kierownika kursu koordynującego realizację programu kursu, który odpowiada za organizację i sposób przeprowadzenia wojskowo-medycznego kursu kwalifikacyjnego;
3) dodatkowo zaleca się zapewnienie kadry dydaktycznej, posiadającej doświadczenie w wykonywaniu zadań zabezpieczenia medycznego polskich kontyngentów wojskowych (PKW) w misjach poza granicami państwa.
2. Standardy dotyczące bazy dydaktycznej:
Podmiot szkolący zapewnia:
1) bazę dydaktyczną dostosowaną do liczby osób biorących udział w kursie, w szczególności:
a) sale wykładowe,
b) sale ćwiczeń ze sprzętem i materiałami szkoleniowymi i medycznymi, które są wymagane do realizacji programu kursu,
c) środki symulacji wysokiej wierności,
d) dostęp do oddziałów szpitalnych realizujących świadczenia opieki zdrowotnej określone w programie kursu;
2) dostęp do pasa ćwiczeń taktycznych lub innego miejsca umożliwiającego przeprowadzenie zajęć w symulowanych warunkach pola walki.
RAMOWY PROGRAM WOJSKOWO-MEDYCZNEGO KURSU KWALIFIKACYJNEGO W ZAKRESIE PODAWANIA KRWI, SKŁADNIKÓW KRWI I PREPARATÓW KRWIOPOCHODNYCH
Założenia organizacyjno-programowe:
Celem kształcenia jest przygotowanie ratowników medycznych wykonujących zadania w warunkach sytuacji kryzysowych i przy zabezpieczeniu medycznym działań jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, do samodzielnego udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku wystąpienia zagrażających życiu stanów nagłych pochodzenia kardiogennego.
Szczegółowe cele kształcenia:
Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie:
1) znajomości wskazań i przeciwwskazań do przetaczania składników krwi i produktów krwiopochodnych;
2) znajomości zasad przetaczania składników krwi i produktów krwiopochodnych.
Plan nauczania
Lp. | Temat, zagadnienia | Liczba godzin zajęć teoretycznych | Liczba godzin szkolenia praktycznego (zajęcia kliniczne oraz ćwiczenia) |
1 | Składniki krwi i produkty krwiopochodne: produkcja, wartość biologiczna, transport, przechowywanie | 2 | 12 |
2 | Wskazania do przetaczania składników krwi produktów krwiopochodnych | 2 | |
3 | Zasady przetaczania składników krwi i produktów krwiopochodnych. Zasady działania procedury przetoczenia krwi od biorcy - chodzącego banku krwi ("Walking Blood Bank") | 5 | |
4 | Podstawy immunologii transfuzjologicznej: ważne układy antygenowe krwinek czerwonych, białych, płytek krwi; immunizacja potransfuzyjna. | 2 | |
Elementarne zasady przestrzegania zgodności antygenowej i serologicznej między biorcą a dawcą krwi. Zasady pobierania próbek krwi do badań serologicznych | |||
5 | Czynniki chorobotwórcze przenoszone drogą krwi | 1 | |
6 | Cykl wytwarzania składników krwi. Podstawowe badania immunohematologiczne wykonywane przed przetoczeniem krwi. Powikłania poprzetoczeniowe | 2 | |
Liczba godzin zegarowych ogółem | 26 godzin | ||
Egzamin | 2 | 2 | |
Łączna liczba godzin | 30 |
Wykaz umiejętności wynikowych - ogólne i szczegółowe efekty kształcenia:
- zasady aseptyki i antyseptyki,
- zasady przetaczania składników krwi i produktów krwiopochodnych,
- zasady pobierania próbek krwi do badań serologicznych,
- zasady przestrzegania zgodności antygenowej i serologicznej między biorcą a dawcą krwi,
- zasady działania procedury przetoczenia krwi od biorcy - chodzącego banku krwi ("Walking Blood Bank").
Potrafi:
- przygotować zestaw przetoczeniowy,
- wykonać przetoczenie krwi.
Treści nauczania:
2. Składniki krwi i produkty krwiopochodne: produkcja, wartość biologiczna, transport, przechowywanie.
3. Wskazania do przetaczania składników krwi produktów krwiopochodnych.
4. Zasady przetaczania składników krwi i produktów krwiopochodnych.
5. Podstawy immunologii transfuzjologicznej:
1) ważne układy antygenowe krwinek czerwonych, białych, płytek krwi;
2) immunizacja potransfuzyjna; elementarne zasady przestrzegania zgodności antygenowej i serologicznej między biorcą a dawcą krwi;
3) zasady pobierania próbek krwi do badań serologicznych.
6. Czynniki chorobotwórcze przenoszone drogą krwi.
7. Cykl wytwarzania składników krwi. Podstawowe badania immunohematologiczne wykonywane przed przetoczeniem krwi. Powikłania poprzetoczeniowe.
Wskazówki metodyczne:
2. Kurs trwa 30 godzin zegarowych, w tym 14 godzin zajęć teoretycznych, 12 godzin zajęć praktycznych oraz 4 godziny przeznaczone na egzamin.
3. Zajęcia w warunkach klinicznych powinny odbywać się w oddziałach szpitalnych realizujących świadczenia zdrowotne objęte programem kursu.
4. Ćwiczenia praktyczne odbywają się w warunkach najbardziej zbliżonych do realnych warunków taktycznych (polowe przetaczanie krwi, "Walking Blood Bank"), w dzień oraz w nocy, z uwzględnieniem specyfiki zadań wykonywanych przez kursantów. Zaleca się dobieranie do grupy kursantów zgodnie ze specyfiką realizowanych zadań i rodzajem wojsk (np. oddzielnie Wojska Specjalne, Siły Powietrzne, Marynarka Wojenna). Uczestnicy ćwiczą w indywidualnym wyposażeniu (w szczególności: hełm, kamizelka taktyczna/balistyczna, okulary ochronne, etatowe wyposażenie i sprzęt medyczny).
5. Uczestnik kursu powinien prawidłowo wykonać każdą z czynności praktycznych określonych w wykazie umiejętności wynikowych.
6. Podczas zajęć praktycznych na jednego instruktora przypada nie więcej niż sześciu uczestników kursu.
Standardy dotyczące kadry i bazy dydaktycznej:
Podmiot szkolący zapewnia:
1) kadrę dydaktyczną posiadającą merytoryczną wiedzę i umiejętności praktyczne w dziedzinach związanych z realizowanym programem kursu stanowiące gwarancję wysokiego poziomu nauczania:
a) lekarzy posiadających specjalizację lub ukończony co najmniej drugi rok szkolenia specjalizacyjnego oraz ukończone szkolenie w zakresie przetaczania krwi i jej składników (dla całego zakresu szkolenia),
b) pielęgniarki posiadające tytuł zawodowy magistra pielęgniarstwa oraz tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa oraz ukończone szkolenie w zakresie przetaczania krwi i jej składników (dla całego zakresu szkolenia),
c) ratowników medycznych posiadających tytuł zawodowy licencjata uzyskany po ukończeniu studiów na kierunku ratownictwo medyczne i co najmniej 2-letnie doświadczenie w wykonywaniu medycznych czynności ratunkowych (w zakresie organizacji ćwiczeń praktycznych odbywających się w warunkach najbardziej zbliżonych do realnych warunków taktycznych, z uwzględnieniem specyfiki zadań wykonywanych przez kursantów);
2) kierownika kursu koordynującego realizację programu kursu, który odpowiada za organizację i sposób przeprowadzenia wojskowo-medycznego kursu kwalifikacyjnego.
2. Standardy dotyczące bazy dydaktycznej:
Podmiot szkolący zapewnia bazę dydaktyczną dostosowaną do liczby osób biorących udział w kursie, w szczególności:
1) sale wykładowe;
2) sale ćwiczeń ze sprzętem i materiałami szkoleniowymi i medycznymi, które są wymagane do realizacji programu kursu;
3) salę symulacji wysokiej wierności;
4) dostęp do podmiotów realizujących świadczenia określone w programie kursu.
RAMOWY PROGRAM WOJSKOWO-MEDYCZNEGO KURSU KWALIFIKACYJNEGO W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ POSZKODOWANYM I CZŁONKOM ZESPOŁU RATOWNICTWA MEDYCZNEGO
Założenia organizacyjno-programowe:
Celem kształcenia jest przygotowanie ratowników medycznych wykonujących zadania w warunkach sytuacji kryzysowych i przy zabezpieczeniu medycznym działań jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, do samodzielnego udzielania pierwszej pomocy psychologicznej w przypadku wystąpienia symptomów zaburzeń zachowania lub zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem symptomów reakcji na ciężki stres (zaburzenia nerwicowe związane ze stresem), prezentowanych przez pacjenta lub członków zespołu ratownictwa medycznego.
Szczegółowe cele kształcenia:
Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie:
1) wystąpienia symptomów zaburzeń zachowania lub zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem symptomów reakcji na ciężki stres;
2) udzielania pierwszej pomocy psychologicznej pacjentowi podczas procesu diagnostyczno-leczniczego;
3) udzielania pierwszej pomocy psychologicznej członkom zespołu ratownictwa medycznego.
Plan nauczania
Lp. | Temat, zagadnienia | Liczba godzin zajęć teoretycznych | Liczba godzin szkolenia praktycznego/klinicznego |
1 | Ocena symptomów zaburzeń zachowania lub zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem symptomów reakcji na ciężki stres (zaburzenia nerwicowe związane ze stresem). Kryteria diagnostyczne dla ostrej reakcji na stres (ang. Acute Stress Disorder - ASD) i zespołu stresu pourazowego (ang. Posttraumatic Stress Disorder - PTSD) | 3 | 8 |
2 | Cele i zasady interwencji we wczesnym okresie po traumie jednostkowej i masowej | 8 | |
3 | Zasady postępowania z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi i udzielania pierwszej pomocy psychologicznej | ||
pacjentowi podczas procesu diagnostyczno-leczniczego | |||
4 | Ocena symptomów zaburzeń zachowania lub zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem ekspozycji na stres ostry lub chroniczny zaistniały w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych. Udzielanie pierwszej pomocy psychologicznej członkom zespołów ratownictwa medycznego | ||
5 | Interwencja i metody wspierające po zdarzeniach traumatycznych. Metody redukcji napięcia po zdarzeniu traumatycznym z uwzględnieniem najnowszej wiedzy | ||
Liczba godzin zegarowych ogółem | 19 godzin | ||
Egzamin | 2 | 2 | |
Łączna liczba godzin | 23 |
Wykaz umiejętności wynikowych - ogólne i szczegółowe efekty kształcenia:
- symptomy zaburzeń zachowania lub zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem symptomów reakcji na ciężki stres i kryteria diagnostyczne dla ASD i PTSD, - zasady postępowania z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi ze szczególnym uwzględnieniem symptomów reakcji na ciężki stres,
- zasady udzielania pierwszej pomocy psychologicznej pacjentowi podczas procesu diagnostyczno-leczniczego, a także członkom zespołów ratownictwa medycznego,
- zasady interwencji i metody wspierające po zdarzeniach traumatycznych.
Potrafi:
- rozpoznać zaburzenia psychiczne u pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem symptomów reakcji na ciężki stres,
- zastosować zasady udzielania pierwszej pomocy psychologicznej pacjentowi podczas procesu diagnostyczno-leczniczego, a także członkom zespołów ratownictwa medycznego,
- przeprowadzić pierwszą pomoc psychologiczną zgodnie z zasadami interwencji z członkami zespołu ratownictwa medycznego.
Treści nauczania:
2. Zasady postępowania z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi ze szczególnym uwzględnieniem symptomów reakcji na ciężki stres.
3. Zasady udzielania pierwszej pomocy psychologicznej pacjentowi podczas procesu diagnostyczno-leczniczego.
4. Zasady udzielania pierwszej pomocy psychologicznej członkom zespołów ratownictwa medycznego.
Wskazówki metodyczne:
2. Kurs trwa 23 godziny zegarowe, w tym 11 godzin zajęć teoretycznych, 8 godzin zajęć praktycznych oraz 4 godziny przeznaczone na egzamin.
3. Podczas zajęć praktycznych na jednego instruktora przypada nie więcej niż sześciu uczestników kursu.
4. Zaleca się, aby egzamin praktyczny kursu odbywał się w oparciu o symulowane scenariusze.
5. Zaleca się przeprowadzenie zajęć w warunkach klinicznych, w oddziałach szpitalnych, klinikach, pracowniach specjalizujących się w tematyce objętej programem kursu.
Standardy dotyczące kadry i bazy dydaktycznej:
1) podmiot szkolący zapewnia kadrę dydaktyczną posiadającą merytoryczną wiedzę i umiejętności praktyczne w dziedzinach związanych z realizowanym programem kursu stanowiące gwarancję wysokiego poziomu nauczania:
a) lekarzy posiadających specjalizację lub ukończony co najmniej drugi rok szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie psychiatrii,
b) psychologów posiadających tytuł zawodowy magistra i co najmniej 2-letnie doświadczenie zawodowe oraz specjalność psychotraumatologa lub interwenta kryzysowego lub specjalizację psychologa klinicznego,
c) pielęgniarki posiadające tytuł zawodowy magistra pielęgniarstwa oraz tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa psychiatrycznego,
d) ratowników medycznych posiadających tytuł zawodowy licencjata uzyskany po ukończeniu studiów na kierunku ratownictwo medyczne i co najmniej 2-letnie doświadczenie w wykonywaniu medycznych czynności ratunkowych (w zakresie organizacji ćwiczeń praktycznych odbywających się w warunkach najbardziej zbliżonych do realnych warunków taktycznych, z uwzględnieniem specyfiki zadań wykonywanych przez kursantów);
2) podmiot szkolący zapewnia kierownika kursu koordynującego realizację programu kursu, który odpowiada za organizację i sposób przeprowadzenia wojskowo-medycznego kursu kwalifikacyjnego;
3) dodatkowo zaleca się zapewnienie kadry dydaktycznej, posiadającej doświadczenie w wykonywaniu zadań zabezpieczenia medycznego polskich kontyngentów wojskowych (PKW) w misjach poza granicami państwa oraz w sprawowaniu opieki nad nimi.
2. Standardy dotyczące bazy dydaktycznej:
Podmiot szkolący zapewnia bazę dydaktyczną dostosowaną do liczby osób biorących udział w kursie, w szczególności:
1) sale wykładowe;
2) sale ćwiczeń ze sprzętem i materiałami szkoleniowymi, które są wymagane do realizacji programu kursu.
RAMOWY PROGRAM WOJSKOWO-MEDYCZNEGO KURSU KWALIFIKACYJNEGO W ZAKRESIE PODEJMOWANIA CZYNNOŚCI W RAMACH OSŁONY PRZECIWEPIDEMICZNEJ I PRZECIWEPIZOOTYCZNEJ STANÓW OSOBOWYCH WOJSK ORAZ W ZAKRESIE MEDYCZNEJ OCHRONY PRZED CZYNNIKAMI CHEMICZNYMI, BIOLOGICZNYMI, RADIOLOGICZNYMI, NUKLEARNYMI (CHEMICAL, BIOLOGICAL, RADIOLOGICAL, NUCLEAR - CBRN)
Założenia organizacyjno-programowe:
Celem kształcenia jest przygotowanie ratowników medycznych wykonujących zadania w warunkach sytuacji kryzysowych i przy zabezpieczeniu medycznym działań jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, do samodzielnego podejmowania czynności w ramach osłony przeciwepidemicznej i przeciwepizootycznej oraz ochrony przed bronią masowego rażenia.
Szczegółowe cele kształcenia:
Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie:
1) czynności podejmowanych w ramach osłony przeciwepidemicznej;
2) czynności podejmowanych w ramach osłony przeciwepizootycznej;
3) czynności podejmowanych w ramach ochrony przed skutkami działania broni masowego rażenia.
Plan nauczania
Lp. | Tematy, zagadnienia | Liczba godzin zajęć teoretycznych | Liczba godzin szkolenia praktycznego |
1 | Profilaktyka medyczna i przeciwepidemiczna w Siłach Zbrojnych RP | 2 | 16 |
2 | Etapy oceny ryzyka zagrożeń zdrowotnych wojsk | 2 | |
3 | Postępowanie w razie podejrzenia/rozpoznania choroby zakaźnej | 2 | |
4 | Zabiegi przeciwepidemiczne | 2 | |
5 | Broń masowego rażenia - broń chemiczna, biologiczna, radiologiczna, nuklearna oraz choroby zakaźne o potencjalnie dużym wpływie na zdrowie publiczne (przeprowadzenie dekontaminacji, stosowanie środków ochrony indywidualnej, podstawy ochrony radiologicznej, rozpoznawanie i pierwsza pomoc przy chorobie popromiennej) | 2 | |
6 | Praktyczne wykonanie wybranych zabiegów przeciwepidemicznych (dezynfekcja, sterylizacja, sanityzacja) | 0 | |
Liczba godzin zegarowych ogółem | 26 godzin | ||
Egzamin | 2 | 2 | |
Łączna liczba godzin | 30 |
Wykaz umiejętności wynikowych - ogólne i szczegółowe efekty kształcenia:
- zasady oceny ryzyka zagrożeń zdrowotnych wojsk,
- zasady postępowania w razie podejrzenia/rozpoznania choroby zakaźnej.
Potrafi:
- wykonać wybrane zabiegi przeciwepidemiczne (dezynfekcja, sterylizacja, sanityzacja).
Treści nauczania:
2. Etapy oceny ryzyka zagrożeń zdrowotnych wojsk.
3. Postępowanie w razie podejrzenia/rozpoznania choroby zakaźnej.
4. Broń masowego rażenia - broń biologiczna, bioterroryzm, choroby zakaźne o potencjalnie dużym wpływie na zdrowie publiczne.
5. Praktyczne wykonanie wybranych zabiegów przeciwepidemicznych (dezynfekcja, sterylizacja, sanityzacja).
Wskazówki metodyczne:
2. Kurs trwa 30 godzin zegarowych, w tym 10 godzin zajęć teoretycznych, 16 godzin zajęć praktycznych oraz 4 godziny przeznaczone na egzamin.
3. Ćwiczenia praktyczne odbywają się w warunkach najbardziej zbliżonych do realnych warunków taktycznych, w dzień oraz w nocy, z uwzględnieniem specyfiki zadań wykonywanych przez kursantów. Zaleca się dobieranie do grupy kursantów zgodnie ze specyfiką realizowanych zadań i rodzajem wojsk (np. oddzielnie Wojska Specjalne, Siły Powietrzne, Marynarka Wojenna). Uczestnicy ćwiczą w indywidualnym wyposażeniu (w szczególności: hełm, kamizelka taktyczna/balistyczna, okulary ochronne, etatowe wyposażenie i sprzęt medyczny).
4. Uczestnik kursu powinien prawidłowo wykonać każdą z czynności praktycznych określonych w wykazie umiejętności wynikowych.
Standardy dotyczące kadry i bazy dydaktycznej:
1) podmiot szkolący zapewnia kadrę dydaktyczną posiadającą merytoryczną wiedzę i umiejętności praktyczne w dziedzinach związanych z realizowanym programem kursu stanowiące gwarancję wysokiego poziomu nauczania:
a) lekarzy posiadających specjalizację lub mających ukończony:
- drugi rok specjalizacji medycyny ratunkowej (dla całego zakresu szkolenia) oraz uzyskane potwierdzenie przez kierownika specjalizacji wiedzy i umiejętności umożliwiających samodzielne prowadzenie szkolenia lub
- moduł podstawowy w dziedzinie epidemiologii lub toksykologii oraz uzyskane potwierdzenie przez kierownika specjalizacji wiedzy i umiejętności umożliwiających samodzielne prowadzenie szkolenia,
b) pielęgniarki posiadające tytuł zawodowy magistra pielęgniarstwa oraz tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego lub epidemiologicznego (dla całego zakresu szkolenia),
c) ratowników medycznych posiadających tytuł zawodowy licencjata uzyskany po ukończeniu studiów na kierunku ratownictwo medyczne i co najmniej 2-letnie doświadczenie w wykonywaniu medycznych czynności ratunkowych (w zakresie organizacji ćwiczeń praktycznych odbywających się w warunkach najbardziej zbliżonych do realnych warunków taktycznych z uwzględnieniem specyfiki zadań wykonywanych przez kursantów),
d) specjalistów w dziedzinie zwalczania skutków użycia broni masowego rażenia;
2) podmiot szkolący zapewnia kierownika kursu koordynującego realizację programu kursu, który odpowiada za organizację i sposób przeprowadzenia wojskowo-medycznego kursu kwalifikacyjnego zgodnie z programem kursu;
3) dodatkowo zaleca się zapewnienie kadry dydaktycznej posiadającej doświadczenie w wykonywaniu zadań zabezpieczenia medycznego polskich kontyngentów wojskowych (PKW) w misjach poza granicami państwa.
2. Standardy dotyczące bazy dydaktycznej:
Podmiot szkolący zapewnia bazę dydaktyczną dostosowaną do liczby osób biorących udział w kursie, a w szczególności:
1) sale wykładowe;
2) sale ćwiczeń ze sprzętem i materiałami szkoleniowymi i medycznymi, które są wymagane do realizacji programu kursu;
3) środki symulacji wysokiej wierności;
4) dostęp do pasa ćwiczeń taktycznych lub innego miejsca umożliwiającego przeprowadzenie zajęć w symulowanych warunkach pola walki.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.2023.2330 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Wojskowo-medyczne kursy kwalifikacyjne. |
Data aktu: | 27/09/2023 |
Data ogłoszenia: | 27/10/2023 |
Data wejścia w życie: | 11/11/2023 |