Określenie organów administracji rządowej, które utworzą centra zarządzania kryzysowego, oraz sposób ich funkcjonowania.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 grudnia 2009 r.
w sprawie określenia organów administracji rządowej, które utworzą centra zarządzania kryzysowego, oraz sposobu ich funkcjonowania

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 261 i 583) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
organy administracji rządowej, które utworzą centra zarządzania kryzysowego;
2)
sposób funkcjonowania centrów zarządzania kryzysowego.
§  2. 
1. 
Centrum zarządzania kryzysowego tworzą następujące organy:
1)
Minister Obrony Narodowej;
2)
Minister Sprawiedliwości;
3)
minister właściwy do spraw rolnictwa;
4)
minister właściwy do spraw środowiska;
5)
minister właściwy do spraw zagranicznych;
6)
minister właściwy do spraw zdrowia;
7)
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej;
8)
Komendant Główny Policji;
9)
Komendant Główny Straży Granicznej;
9a)
Komendant Służby Ochrony Państwa;
10)
Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
11)
Szef Agencji Wywiadu;
12)
Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
13)
Szef Służby Wywiadu Wojskowego.
2. 
Minister kierujący więcej niż jednym działem administracji rządowej tworzy jedno centrum zarządzania kryzysowego.
3. 
Minister może utworzyć wspólne centrum zarządzania kryzysowego z organami mu podległymi lub przez niego nadzorowanymi.
§  3. 
Centrum zarządzania kryzysowego umieszcza się w kompleksie wyodrębnionych pomieszczeń, dostępnych wyłącznie dla osób upoważnionych, w tym pomieszczeń operatorsko-dyspozytorskich, których wyposażenie umożliwia gromadzenie, przetwarzanie i wymianę niezbędnych informacji w zakresie zarządzania kryzysowego, prowadzenie analiz i ocen sytuacji kryzysowych oraz przekazywanie decyzji właściwych organów zarządzania kryzysowego.
§  4. 
1. 
Centrum zarządzania kryzysowego realizuje swoje zadania, określone w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, w oparciu o standardy określone w przepisach wydanych na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 i 1728) 1  , z zachowaniem wymogów bezpieczeństwa systemów i sieci teleinformatycznych określonych w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. poz. 1631, z późn. zm.) 2  , z zachowaniem:
1)
ciągłości działania i wymiany informacji;
2)
możliwości pracy w przypadku:
a)
braku zasilania zewnętrznego,
b)
uszkodzenia systemów łączności,
c)
wystąpienia innych awarii.
2. 
Organy określone w § 2 ust. 1 ustalają liczbę osób pełniących całodobowy dyżur, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, uwzględniając możliwość jej zwiększenia w sytuacjach kryzysowych.
§  5. 
1. 
W przypadku braku możliwości użytkowania centrum zarządzania kryzysowego organy określone w § 2 ust. 1 zapewniają zapasowe miejsce pracy.
2. 
Zapasowe miejsce pracy powinno zapewniać warunki, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, i być usytuowane w odrębnej lokalizacji.
3. 
Zapasowym miejscem pracy mogą być również pomieszczenia centrum zarządzania kryzysowego innego organu administracji rządowej.
4. 
Przemieszczenie centrum zarządzania kryzysowego do zapasowego miejsca pracy, o którym mowa w ust. 1, następuje na podstawie planu przemieszczenia.
§  6. 
1. 
Centrum zarządzania kryzysowego współpracuje z Rządowym Centrum Bezpieczeństwa i innymi organami administracji publicznej, w szczególności w zakresie:
1)
wzajemnego informowania się o:
a)
potencjalnych zagrożeniach i możliwościach wystąpienia sytuacji kryzysowej,
b)
stratach i środkach, w tym finansowych, niezbędnych do odtworzenia zasobów i infrastruktury krytycznej,
c)
pomocy krajowej i międzynarodowej;
2)
analizowania i oceny sytuacji kryzysowej, w tym prognozowania jej rozwoju;
3)
zrealizowanych i planowanych działań podejmowanych przez właściwe organy w sprawie zarządzania kryzysowego w związku z wystąpieniem sytuacji kryzysowej.
2. 
Współpraca, o której mowa w ust. 1, odbywa się w szczególności przez bieżące przekazywanie informacji i analiz oraz sporządzanie raportów doraźnych i sytuacyjnych przekazywanych przez techniczne środki łączności, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§  7. 
1. 
Centrum zarządzania kryzysowego przekazuje raporty sytuacyjne do Rządowego Centrum Bezpieczeństwa:
1)
w przypadku wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych lub wystąpienia sytuacji kryzysowej - zgodnie z zapotrzebowaniem;
2)
w pozostałych przypadkach - jeden raz dziennie.
2. 
W sytuacjach kryzysowych wiodącą rolę w zakresie pozyskiwania informacji, ich analizy i dystrybucji pełni centrum zarządzania kryzysowego obsługujące organ, we właściwości którego pozostaje rodzaj zaistniałej sytuacji kryzysowej. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
3. 
W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej wykraczającej poza właściwość jednego organu lub w przypadku wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych obejmujących obszar dwóch lub więcej województw, wiodącą rolę w zakresie pozyskiwania informacji, ich analizy i dystrybucji przejmuje Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
§  8. 
1. 
Wyposażenie centrów zarządzania kryzysowego w niezbędny sprzęt i wyposażenie umożliwiające realizację zadań określonych w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym oraz osiągnięcie przez nie pełnej zdolności do realizacji tych zadań nastąpi w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r.
2. 
Do czasu spełnienia wymogu określonego w ust. 1 zadania centrum zarządzania kryzysowego powierza się wskazanej komórce organizacyjnej urzędu obsługującego organ, o którym mowa w § 2 ust. 1.
3. 
Plany przemieszczenia, o których mowa w § 5 ust. 4, należy opracować w urzędzie obsługującym organ, o którym mowa w § 2 ust. 1, w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 823 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U.2022.655), która weszła w życie z dniem 23 kwietnia 2022 r.
2 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 190 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U.2019.742), która weszła w życie z dniem 2 stycznia 2011 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2067 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie organów administracji rządowej, które utworzą centra zarządzania kryzysowego, oraz sposób ich funkcjonowania.
Data aktu: 15/12/2009
Data ogłoszenia: 10/10/2022
Data wejścia w życie: 15/01/2010