Dokumenty oraz informacje wymagane przy ubieganiu się o zezwolenie na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 20 lutego 2013 r.
w sprawie dokumentów oraz informacji wymaganych przy ubieganiu się o zezwolenie na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego

Na podstawie art. 175a ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania w zakresie dokumentów oraz informacji, jakie jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego.
§  2. 
1. 
Do wniosku, o którym mowa w art. 175 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą", przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego dołącza następujące dokumenty:
1)
dokumenty określające jego status prawny (akt zawiązania osoby prawnej, wypis z właściwego rejestru);
2)
(uchylony);
3)
oświadczenie o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP);
4)
certyfikat lotniska uzyskany w trybie określonym w art. 160 ustawy;
5)
oświadczenie przedsiębiorcy, że nie zgłoszono wniosku o ogłoszenie upadłości przedsiębiorcy oraz że nie znajduje się on w stanie likwidacji;
6)
plan gospodarczy przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 175 ust. 2 pkt 1 ustawy, zawierający w szczególności:
a)
przewidywany bilans, rachunek zysków i strat z wyszczególnieniem wartości kosztów według rodzajów,
b)
przewidywane wydatki związane z podjęciem działalności gospodarczej w zakresie zarządzania lotniskiem, a zwłaszcza wydatki o charakterze inwestycyjnym,
c)
przewidywane przychody ze wskazaniem źródeł ich pochodzenia,
d)
wysokość przewidywanych opłat lotniskowych,
e)
założenia stanowiące podstawę dla sporządzenia prognoz finansowych,
f)
informację, że przedsiębiorca nie zalega z płatnościami składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne ani płatnościami podatków oraz opłat publicznoprawnych, albo oświadczenie, że zawarto ugodę dotyczącą zaległych płatności;
7)
zatwierdzone sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz ze sprawozdaniem z badania, jeżeli obowiązek poddania sprawozdania finansowego badaniu wynika z przepisów o rachunkowości lub innych przepisów szczególnych dotyczących sprawozdań finansowych - w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w roku obrotowym poprzedzającym rok złożenia wniosku;
8)
oświadczenia osób zarządzających działalnością przedsiębiorstwa, że nie cofnięto im koncesji lub zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w okresie ostatnich 5 lat przed złożeniem wniosku;
9)
oświadczenia osób zarządzających działalnością przedsiębiorstwa, że nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne karne skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, bezpieczeństwu powszechnemu, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, prawom osób wykonujących pracę zarobkową i wiarygodności dokumentów;
10)
oświadczenie przedsiębiorcy, że nie cofnięto mu zezwolenia na ten sam rodzaj działalności w okresie ostatnich 5 lat przed złożeniem wniosku;
11)
polisę lub inny dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, o którym mowa w art. 175 ust. 2 pkt 1 ustawy;
12)
program ochrony lotniska przed aktami bezprawnej ingerencji zatwierdzony przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
13)
projekt zabezpieczenia obsługi ruchu lotniczego, projekt systemu ratownictwa i ochrony przeciwpożarowej lotniska oraz projekt osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego na lotnisku;
14)
oświadczenie przedsiębiorcy, że nie zajmuje się działalnością w zakresie przewozu lotniczego;
15)
oświadczenie przedsiębiorcy, że zarządzanie lotniskiem użytku publicznego stanowi podstawowy rodzaj jego działalności zgodnie z numerem identyfikacyjnym z krajowego rejestru podmiotów gospodarki narodowej, według Polskiej Klasyfikacji Działalności.
2. 
W przypadku gdy przedsiębiorca ubiega się o zezwolenie na zarządzanie więcej niż jednym lotniskiem użytku publicznego, plan gospodarczy, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, powinien zawierać informacje pozwalające na ocenę ogólnej sytuacji finansowej przedsiębiorcy, z dodatkowym wyszczególnieniem możliwości finansowania działalności na każdym z lotnisk.
3. 
W przypadku wniosku o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego współużytkowanym z wojskiem lub użytkowanym przez służby państwowe, udostępnionym na potrzeby lotnictwa cywilnego, przedsiębiorca dołącza umowę i dokument, z którego wynika zgoda tych służb na przejęcie zarządu lotniska, o których mowa w art. 174 ust. 3 pkt 5 ustawy.
4. 
W przypadku gdy z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego występuje spółka kapitałowa, o której mowa w art. 174 ust. 2 pkt 3 ustawy, do wniosku dołącza się:
1)
listę udziałowców albo akcjonariuszy z podaniem:
a)
w przypadku osób fizycznych - ich obywatelstwa, a w przypadku osób prawnych albo jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej - miejsca ich siedziby,
b)
wielkości posiadanych przez nich udziałów albo akcji oraz rodzaju ich uprzywilejowania;
2)
wykaz członków zarządu, a także rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej, o ile organy te zostały ustanowione, z podaniem imienia i nazwiska, obywatelstwa i miejsca stałego zamieszkania członków tych organów.
5. 
W przypadku gdy z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego występuje spółka kapitałowa, o której mowa w art. 174 ust. 2 pkt 3 ustawy, z udziałem osób zagranicznych lub podmiotów zależnych od osób zagranicznych, do wniosku dodatkowo dołącza się:
1)
oświadczenie lub dokumenty potwierdzające, że w spółce tej przedsiębiorcy niezależni od osób zagranicznych zachowują nie mniej niż 51% udziałów lub akcji w całkowitym kapitale założycielskim spółki oraz że zachowują oni decydujący wpływ na ilość głosów, skład, decyzje i kontrolę organów zarządzających spółki, dysponowanie majątkiem spółki oraz na prowadzenie jej działalności;
2)
oświadczenia członków zarządu, czy pozostają oni jednocześnie członkami zarządu albo pełnią funkcje kierownicze w podmiocie z udziałem osób zagranicznych lub w innym podmiocie pozostającym ze spółką ubiegającą się o zezwolenie w stosunku zależności.
§  3. 
1. 
Przedsiębiorca może przedłożyć kopie dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 4, 6, 7, 11 i 12 oraz w ust. 3 i ust. 5 pkt 1.
2. 
Kopie dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 oraz w ust. 3, wymagają urzędowego lub notarialnego poświadczenia za zgodność z oryginałem.
3. 
Dokumenty powinny zawierać dane aktualne na dzień złożenia wniosku o zezwolenie na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego i powinny być wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem.
4. 
Dokumenty, o których mowa w § 2, sporządzone w języku obcym dołącza się wraz z ich tłumaczeniem na język polski.
§  4. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie dokumentów oraz informacji, jakie jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego (Dz. U. poz. 1535).
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz.U.2018.101).

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024