Współpraca Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW OBRONY NARODOWEJ ORAZ TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 29 stycznia 2013 r.
w sprawie współpracy Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych

Na podstawie art. 140 ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa warunki i tryb współpracy Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, zwanej dalej "Komisją Lotnictwa Państwowego", z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej "Komisją", w zakresie prowadzenia badań zdarzeń lotniczych, o których mowa w art. 140 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Współpraca Komisji Lotnictwa Państwowego z Komisją w szczególności polega na:
1)
wspólnym badaniu zdarzeń lotniczych;
2)
wymianie informacji o zdarzeniach lotniczych, ich okolicznościach i przyczynach oraz formułowanych zaleceniach dotyczących bezpieczeństwa.
§  3.
Wspólne badanie zdarzeń lotniczych w szczególności polega na:
1)
prowadzeniu działań na miejscu zdarzenia;
2)
wykonywaniu lub pomocy w przeprowadzaniu ekspertyz;
3)
sporządzaniu lub pomocy w sporządzaniu opinii;
4)
wymianie informacji zebranych podczas prowadzonych badań;
5)
konsultacji w zakresie formułowanych zaleceń, projektów raportów oraz innych dokumentów związanych z badanymi zdarzeniami.
§  4.
1.
Po zaistnieniu zdarzenia lotniczego, o którym mowa w art. 140 ust. 6 ustawy, tworzy się zespół koordynacyjny składający się z przedstawicieli komisji.
2.
Zadaniem zespołu koordynacyjnego jest:
1)
zapewnienie właściwej wymiany informacji zebranych przez przedstawicieli Komisji Lotnictwa Państwowego i Komisji na każdym etapie prowadzonych badań;
2)
koordynacja zbieranych informacji na miejscu zdarzenia;
3)
wypracowanie wspólnego stanowiska dotyczącego przeprowadzania niezbędnych ekspertyz i uzyskiwania opinii.
3.
W skład zespołu koordynacyjnego wchodzą osoby kierujące zespołami badawczymi.
4.
W uzasadnionych przypadkach przewodniczący komisji mogą rozszerzyć skład zespołu koordynacyjnego.
5.
Zakończenie prac zespołu koordynacyjnego następuje z dniem zakończenia badań przez obie komisje lub gdy osoby kierujące zespołami badawczymi uznają, że dalsze jego funkcjonowanie nie ma uzasadnienia.
§  5.
1.
Komisje, po uzgodnieniu w zespole koordynacyjnym, przekazują sobie zebrane informacje, w szczególności w zakresie wykonanych ekspertyz i uzyskanych opinii.
2.
Ekspertyzy wykonuje się w zakresie niezbędnym do realizacji prowadzonych przez komisje badań zgodnie z obowiązującymi je procedurami, w ramach właściwości tych komisji. Potrzebę wykonania dodatkowych ekspertyz ustala się w ramach działania zespołu koordynacyjnego.
§  6.
1.
Komisje przekazują sobie projekty zaleceń w celu ich konsultacji.
2.
Komisja otrzymująca projekt zaleceń przekazuje stanowisko w sprawie tego projektu w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
3.
W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa komisja przekazująca projekt zaleceń może wyznaczyć krótszy termin na przekazanie stanowiska przez komisję otrzymującą projekt.
4.
Decyzję o zakresie uwzględnienia przekazanych uwag komisje podejmują odpowiednio w zakresie swoich właściwości.
§  7.
1.
Komisje przekazują sobie projekty raportów końcowych w celu ich konsultacji.
2.
Komisja otrzymująca projekt raportu końcowego może przekazać do niego uwagi w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania.
3.
Nieuwzględnione uwagi załącza się do raportu końcowego w zakresie wskazanym przez komisję, która je zgłosiła.
4.
Konsultacje mają zastosowanie do projektów raportów wstępnych, pośrednich oraz oświadczeń tymczasowych, dotyczących badań zdarzeń lotniczych, o których mowa w art. 140 ust. 6 ustawy. Uwagi zgłoszone w ramach tych konsultacji przekazuje się w terminie 5 dni od dnia otrzymania projektu.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministrów Obrony Narodowej i Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie współpracy Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 4, poz. 22), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.187

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Współpraca Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych.
Data aktu: 29/01/2013
Data ogłoszenia: 11/02/2013
Data wejścia w życie: 26/02/2013