Szkolenie kierowców wykonujących przewóz drogowy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2 lipca 2008 r.
w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy2)

Na podstawie art. 39i ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe wymagania w stosunku do przedsiębiorcy prowadzącego ośrodek szkolenia, w zakresie infrastruktury technicznej, warunków lokalowych, wyposażenia dydaktycznego oraz pojazdów używanych w trakcie szkolenia;
2)
szczegółowe warunki prowadzenia szkolenia w ramach kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, szkoleń okresowych oraz zajęć odbywanych w ramach szkolenia okresowego;
3)
szczegółowe warunki przeprowadzania testów kwalifikacyjnych;
4)
szczegółowe wymagania wobec członków komisji egzaminacyjnej, sposób ich powoływania oraz wysokość ich wynagrodzenia;
5)
wzór świadectwa kwalifikacji zawodowej;
6)
sposób postępowania z dokumentacją związaną z prowadzeniem przez ośrodki szkolenia kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej i szkolenia okresowego;
7)
wzór karty kwalifikacji kierowcy oraz szczegółowy sposób jej wydawania;
8)
wysokość opłaty za wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym;
2)
osobie szkolonej - rozumie się przez to osobę odbywającą szkolenie w ramach: kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, szkolenia okresowego i zajęć w ramach szkolenia okresowego.

Rozdział  2

Ośrodek szkolenia

§  3.
1.
Przedsiębiorca prowadzący ośrodek szkolenia, o którym mowa w art. 39g ustawy, powinien:
1)
spełniać wymagania określone dla przedsiębiorcy prowadzącego ośrodek szkolenia kierowców, o których mowa w § 3 i 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. Nr 217, poz. 1834 oraz z 2006 r. Nr 3, poz. 24);
2)
posiadać następujące wyposażenie dydaktyczne:
a)
filmy lub inne dostępne pomoce dydaktyczne prezentujące zagadnienia poruszane w trakcie szkolenia,
b)
środki audiowizualne do prezentowania filmów lub odpowiednie urządzenia do wizualizacji prezentowanych zagadnień, o których mowa w lit. a - jeżeli w ramach wyposażenia, o którym mowa w pkt 1, nie posiada takich urządzeń lub środków;
3)
posiadać środki łączności zapewniające porozumiewanie się osoby szkolonej z instruktorem pozostającym na zewnątrz pojazdu.
2.
Miejsce przeznaczone do jazdy w warunkach specjalnych, o którym mowa w art. 39g ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, powinno składać się z następujących elementów infrastruktury:
1)
co najmniej jednej płyty poślizgowej prostokątnej;
2)
płyty poślizgowej stanowiącej co najmniej wycinek pierścienia o kącie rozwarcia nie mniejszym niż 120 stopni;
3)
toru szkoleniowego.
3.
Elementy infrastruktury, o których mowa w ust. 2, powinny odpowiadać wymaganiom określonym dla obiektu szkoleniowego ośrodka doskonalenia techniki jazdy, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie wymagań dotyczących prowadzenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy, egzaminowania kandydatów na instruktorów techniki jazdy, postępowania z dokumentacją związaną z prowadzeniem szkoleń oraz wzorów stosowanych dokumentów (Dz. U. Nr 77, poz. 458).
§  4.
Pojazdy używane do prowadzenia szkolenia powinny być odpowiednio wyposażone w systemy przeciwdziałające blokowaniu kół przy hamowaniu, system kontroli trakcji oraz system stabilizacji toru jazdy pojazdu. Systemy te powinny posiadać możliwość ich wyłączania przez instruktora w czasie prowadzenia zajęć.

Rozdział  3

Warunki prowadzenia szkolenia

§  5.
Opracowując program szkolenia, uwzględnia się odpowiednio:
1)
zakres tematyczny i czas trwania bloków programowych kwalifikacji wstępnej i kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
zakres tematyczny i czas trwania modułów szkolenia okresowego i zajęć odbywanych w ramach szkolenia okresowego, określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
1.
Szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej prowadzone w formie kursu kwalifikacyjnego obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne realizowane w blokach programowych w zakresie:
1)
części podstawowej - dla prawa jazdy wszystkich kategorii oraz
2)
części specjalistycznej - dla prawa jazdy kategorii:
a)
C, C+E, C1 i C1+E lub
b)
D, D+E, D1 i D1+E

- zgodnie z programem szkolenia.

2.
Część specjalistyczną kursu kwalifikacyjnego przeprowadza się wyłącznie po zakończeniu jego części podstawowej.
3.
Szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej prowadzone w formie zajęć szkolnych dla uczniów powinno uwzględniać zakres tematyczny i czas trwania bloków programowych, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  7.
1.
Szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej obejmuje 280 godzin zajęć.
2.
Kurs kwalifikacyjny obejmuje:
1)
w części podstawowej 195 godzin zajęć teoretycznych;
2)
w części specjalistycznej:
a)
65 godzin zajęć teoretycznych,
b)
16 godzin zajęć praktycznych w ruchu drogowym oraz
c)
4 godziny zajęć praktycznych z jazdy w warunkach specjalnych.
§  8.
1.
Szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej uzupełniającej obejmuje 70 godzin zajęć.
2.
Szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej uzupełniającej obejmuje zajęcia, o których mowa w § 7 ust. 2 pkt 2 lit. a, oraz 5 godzin zajęć praktycznych w ruchu drogowym w zakresie, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 odpowiednio lit. a albo lit. b.
§  9.
Szkolenie okresowe prowadzone w formie kursu okresowego lub w formie cyklu zajęć obejmuje 35 godzin zajęć teoretycznych realizowanych odpowiednio dla prawa jazdy kategorii:
1)
C, C+E, C1 i C1+E lub
2)
D, D+E, D1 i D1+E

- zgodnie z programem szkolenia.

§  10.
Szkolenie okresowe prowadzone w formie kursu okresowego, w zakresie tematycznym określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia, obejmuje:
1)
21 godzin zajęć - w ramach modułów obowiązkowych szkolenia okresowego określonych w lp. 1 tabeli;
2)
14 godzin zajęć - w ramach modułów szkolenia okresowego określonych w lp. 2-20 tabeli, wybranych odpowiednio dla poszczególnych grup kategorii prawa jazdy.
§  11.
1.
Szkolenie okresowe, prowadzone w formie cyklu zajęć, obejmuje 35 godzin zajęć, o których mowa w § 10, realizowanych w ciągu 5 lat, jednorazowo nie mniej niż jeden moduł szkolenia okresowego.
2.
Zajęcia teoretyczne odbywane w ramach szkolenia, o którym mowa w ust. 1, mogą być przeprowadzane odrębnie dla każdego modułu szkolenia okresowego.
3.
Osobie szkolonej, która odbyła szkolenie, o którym mowa w ust. 1, kierownik ośrodka szkolenia wystawia zaświadczenie potwierdzające odbycie szkolenia w zakresie modułu szkolenia okresowego. Zaświadczenie powinno zawierać imię i nazwisko osoby szkolonej, numer PESEL albo datę urodzenia, w przypadku gdy osoba szkolona nie posiada numeru PESEL, datę przeprowadzenia szkolenia, tytuł modułu szkolenia okresowego oraz informację, w ramach jakiej kategorii prawa jazdy zajęcia były realizowane.
§  12.
1.
Zajęcia teoretyczne, o których mowa w § 7-11, prowadzi się jako:
1)
wykład, seminarium, ćwiczenia albo
2)
ćwiczenia pod nadzorem trenera-wykładowcy, przy użyciu komputera i specjalistycznego oprogramowania wspomagającego proces kształcenia.
2.
Oprogramowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zapewnić co najmniej:
1)
przydzielenie osobie szkolonej indywidualnego identyfikatora pozwalającego na bezpośrednie śledzenie jej postępów w nauce;
2)
przeprowadzenie zajęć w zakresie wymaganym programem szkolenia;
3)
zabezpieczenie przed ingerencją w kolejność prowadzonych zajęć;
4)
przeprowadzenie testu sprawdzającego wiedzę po każdym module szkolenia okresowego oraz zabezpieczenie przed ingerencją w jego wynik;
5)
możliwość kontynuowania szkolenia wyłącznie po uprzednim uzyskaniu pozytywnego wyniku z testu sprawdzającego wiedzę, o którym mowa w pkt 4.
3.
Godzina zajęć szkolenia, o którym mowa w § 7-11, trwa 60 minut.
§  13.
1.
Wzór świadectwa kwalifikacji zawodowej określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
W przypadku szkolenia okresowego realizowanego w formie cyklu zajęć świadectwo kwalifikacji zawodowej wydaje się na podstawie zaświadczenia, o którym mowa w § 11 ust. 3, po zakończeniu cyklu tych zajęć.
§  14.
1.
W ośrodku szkolenia, oddzielnie dla każdego kursu kwalifikacyjnego lub kursu okresowego, prowadzi się dziennik zajęć teoretycznych lub praktycznych.
2.
Dziennik zajęć, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
imiona i nazwiska osób szkolonych;
2)
listę obecności osób szkolonych na poszczególnych zajęciach;
3)
wykaz przeprowadzonych zajęć zgodnie z programem szkolenia w tym:
a)
liczbę godzin przeprowadzonych zajęć,
b)
terminy przeprowadzenia zajęć,
c)
temat przeprowadzonych zajęć,
d)
imię i nazwisko wykładowcy przeprowadzającego zajęcia.
3.
Dzienniki zajęć teoretycznych lub praktycznych przechowuje się przez okres 5 lat, licząc od dnia dokonania w nich ostatniego wpisu.
4.
W ośrodku szkolenia, w którym jest prowadzone szkolenie okresowe w formie cyklu zajęć, prowadzi się rejestr wydanych zaświadczeń, o których mowa w § 11 ust. 3. W rejestrze umieszcza się numer zaświadczenia, datę jego wydania, imię i nazwisko osoby szkolonej, numer PESEL albo datę urodzenia, w przypadku gdy osoba szkolona nie posiada numeru PESEL, temat modułu szkolenia okresowego, kategorię prawa jazdy, dla której zajęcia były realizowane.
5.
Rejestr, o którym mowa w ust. 4, przechowuje się przez okres 10 lat, licząc od dnia dokonania w nim ostatniego wpisu.

Rozdział  4

Szczegółowe warunki przeprowadzania testów kwalifikacyjnych oraz wymagania wobec członków komisji egzaminacyjnej, sposób ich powoływania oraz wysokość ich wynagrodzenia

§  15.
1.
Testy kwalifikacyjne przeprowadza komisja egzaminacyjna, zwana dalej "komisją", składająca się z trzech członków, z których wojewoda wskazuje jednego do pełnienia funkcji przewodniczącego.
2.
Powoływanie członków komisji powinno odbywać się z poszanowaniem zasady bezstronności i braku konfliktu interesów.
3.
Jeden z członków komisji jest obowiązany posiadać co najmniej 3-letnie doświadczenie zawodowe w transporcie drogowym wykonywanym na podstawie ustawy. Drugi członek komisji jest obowiązany posiadać co najmniej 3-letnie doświadczenie w szkoleniu lub egzaminowaniu kandydatów na kierowców.
4.
Wojewoda określa regulamin pracy komisji.
5.
Wysokość wynagrodzenia członków komisji określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  16.
1.
Po zakończeniu kwalifikacji wstępnej lub kwalifikacji wstępnej uzupełniającej albo zajęć szkolnych dla uczniów kierownik ośrodka szkolenia albo dyrektor szkoły przesyła odpowiednio do właściwego wojewody albo dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej wniosek o przeprowadzenie testu kwalifikacyjnego dla osób, które ukończyły szkolenie. Wniosek powinien zawierać wykaz osób szkolonych z podaniem imienia i nazwiska osoby szkolonej, numeru PESEL albo daty urodzenia, w przypadku gdy osoba szkolona nie posiada numeru PESEL, zakresu odbytego szkolenia oraz informację, w ramach jakiej kategorii prawa jazdy osoba była szkolona.
2.
Wojewoda po otrzymaniu wniosku przekazuje go przewodniczącemu komisji, który na jego podstawie przygotowuje listy osób przystępujących do testu kwalifikacyjnego i wyznacza termin przeprowadzenia tego testu. O terminie przeprowadzenia testu wojewoda informuje ośrodek szkolenia.
3.
Dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej po otrzymaniu wniosku przygotowuje listy osób przystępujących do testu kwalifikacyjnego i wyznacza termin przeprowadzenia tego testu. O terminie przeprowadzenia testu dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej informuje dyrektora szkoły.
4.
Test kwalifikacyjny przeprowadza się w grupach liczących nie więcej niż 20 osób.
5.
Członkowie komisji przed przeprowadzeniem testu kwalifikacyjnego dokonują sprawdzenia, w ośrodku szkolenia, czy wszystkie osoby umieszczone na liście osób przystępujących do testu kwalifikacyjnego spełniają wymagania określone w art. 39b i art. 39b2 ustawy.
6.
Do okręgowej komisji egzaminacyjnej przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§  17.
Test kwalifikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej lub przy użyciu komputerowego urządzenia egzaminacyjnego z wykorzystaniem pytań z katalogu pytań testowych, o którym mowa w art. 39b1 ust. 6 i 7 ustawy.
§  18.
1.
Test kwalifikacyjny dotyczący kwalifikacji wstępnej obejmuje:
1)
test podstawowy składający się z 20 pytań - w zakresie tematów realizowanych dla części podstawowej kursu kwalifikacyjnego oraz
2)
test specjalistyczny składający się z 10 pytań - w zakresie tematów realizowanych dla części specjalistycznej kursu kwalifikacyjnego odpowiednio dla prawa jazdy kategorii C, C+E, C1 i C1+E albo prawa jazdy kategorii D, D+E, D1 i D1+E.
2.
Pytanie testowe posiada wyłącznie jedną prawidłową odpowiedź.
3.
Poprawne udzielenie odpowiedzi na pytanie polega na wybraniu i zaznaczeniu wyłącznie prawidłowej odpowiedzi. Wybranie odpowiedzi nieprawidłowej, wybranie więcej niż jednej odpowiedzi lub niewybranie żadnej jest traktowane jako udzielenie odpowiedzi nieprawidłowej.
4.
Wynik testu uważa się za pozytywny w przypadku udzielenia co najmniej:
1)
17 poprawnych odpowiedzi na pytania zawarte w teście podstawowym oraz
2)
7 poprawnych odpowiedzi na pytania zawarte w teście specjalistycznym.
5.
Czas trwania testu kwalifikacyjnego wynosi 30 minut.
6.
Osoby, które ukończyły kwalifikację wstępną uzupełniającą, przystępują do testu kwalifikacyjnego, który obejmuje część specjalistyczną w zakresie prawa jazdy odpowiedniej kategorii.
§  19.
1.
Osobie szkolonej, która uzyska pozytywny wynik testu, w terminie 7 dni od dnia przeprowadzenia testu wydaje się świadectwo kwalifikacji zawodowej, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
Osoba szkolona, która uzyska negatywny wynik testu kwalifikacyjnego, może przystępować do kolejnych testów kwalifikacyjnych organizowanych w tym samym ośrodku szkolenia, w którym ukończyła szkolenie w zakresie kwalifikacji wstępnej lub kwalifikacji wstępnej uzupełniającej.
3.
Osoba szkolona, która uzyska negatywny wynik testu kwalifikacyjnego przed okręgową komisją egzaminacyjną, może przystępować do kolejnych testów kwalifikacyjnych, zgodnie z przepisami dotyczącymi warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Rozdział  5

Karta kwalifikacji kierowcy oraz sposób jej wydawania

§  20.
1.
Osoba ubiegająca się o wydanie karty kwalifikacji kierowcy składa do właściwego organu wniosek, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
2.
Szczegółowe wymagania dla fotografii, o której mowa we wniosku o wydanie karty kwalifikacji kierowcy, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  21.
1.
Właściwy organ, po zweryfikowaniu otrzymanej dokumentacji z oryginałami, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku wydaje spersonalizowaną kartę kwalifikacji kierowcy.
2.
Niekompletny wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
3.
Przed wydaniem karty kwalifikacji kierowcy organ, o którym mowa w ust. 1:
1)
sprawdza w centralnej ewidencji kierowców, czy osoba składająca wniosek nie posiada wydanej ważnej karty kwalifikacji kierowcy;
2)
nadaje numer karty kwalifikacji kierowcy.
4.
Jeżeli z danych uzyskanych z centralnej ewidencji kierowców wynika, że osoba składająca wniosek posiada ważną kartę kwalifikacji kierowcy, organ, o którym mowa w ust. 1, odmawia wydania karty kwalifikacji kierowcy, z zastrzeżeniem § 23.
§  22.
Osobie, której została wydana karta kwalifikacji kierowcy, właściwy organ zakłada akta kierowcy posiadającego kartę kwalifikacji kierowcy, do których stosuje się przepisy dotyczące archiwizacji.
§  23.
W przypadku utraty karty kwalifikacji kierowcy, jej zniszczenia w stopniu powodującym nieczytelność lub zmiany danych w posiadanym prawie jazdy wymagającej wydania nowej karty kwalifikacji kierowcy organ wydaje nową kartę kwalifikacji kierowcy.
§  24.
Wzór karty kwalifikacji kierowcy oraz sposób jej wypełnienia określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.

Rozdział  6

Opłaty

§  25.
Wysokość opłaty za wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia wynosi 400 zł.

Rozdział  7

Przepisy dostosowujące i końcowe

§  26.
Przez okres trzech lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia za spełniającego wymagania określone w § 3 ust. 2 uznaje się przedsiębiorcę, który posiada infrastrukturę określoną w § 3 ust. 2 pkt 1 lub 3.
§  27.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji dokonuje wdrożenia postanowień dyrektywy 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób, zmieniającej rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz dyrektywę Rady 91/439/EWG i uchylającej dyrektywę Rady 76/914/EWG (Dz. Urz. UE L 226/4 z 10.09.2003, str. 4; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 441).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 ZAKRES TEMATYCZNY I CZAS TRWANIA BLOKÓW PROGRAMOWYCH KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ I KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ UZUPEŁNIAJĄCEJ

Część podstawowa kwalifikacji wstępnej Liczba godzin zajęć
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa
1.1. Poznanie charakterystyk układu przeniesienia napędu w celu jego optymalnego wykorzystania, w tym co najmniej tematy: 30
- charakterystyka momentu obrotowego,
- charakterystyka mocy,
- charakterystyka jednostkowego zużycia paliwa przez silnik,
- optymalny zakres użytkowy obrotomierza,
- optymalny zakres prędkości obrotowej dla zmiany biegów.
1.2. Poznanie charakterystyki technicznej i sposobu działania urządzeń służących bezpieczeństwu, w celu zapewnienia panowania nad pojazdem, zminimalizowania jego zużycia i zapobiegania awariom, w tym co najmniej tematy: 25
- szczególne cechy dwuobwodowego układu hamulcowego wyposażonego w pneumatyczne urządzenie przenoszące,
- granice zastosowania układów hamulcowych i zwalniaczy,
- mieszane stosowanie układu hamulcowego i zwalniacza,
- najlepsza relacja między prędkością a przełożeniem skrzyni biegów,
- wykorzystanie nośności pojazdu,
- zastosowanie układów hamulcowych na pochyłościach,
- postępowanie w przypadku awarii urządzeń służących bezpieczeństwu.
2. Stosowanie przepisów
2.1. Poznanie uwarunkowań społecznych dotyczących transportu drogowego i rządzących nim zasad, w tym co najmniej tematy: 30
- maksymalny czas pracy kierowcy w transporcie drogowym,
- stosowanie rozporządzeń: Rady (EWG) nr 3821/85 i Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006; kary za nieużywanie, nieprawidłowe używanie i ingerencję w urządzenie rejestrujące,
- prawa i obowiązki kierowców w zakresie kwalifikacji wstępnej i szkolenia okresowego.
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska
3.1. Uświadomienie kierowcom zagrożenia wypadkami na drodze i w pracy, w tym co najmniej tematy: 30
- rodzaje wypadków przy pracy w transporcie drogowym,
- statystyka wypadków drogowych,
- udział samochodów ciężarowych/autokarów w wypadkach drogowych,
- statystyki dotyczące zabitych i rannych w wypadkach drogowych,
- straty materialne i finansowe.
3.2. Umiejętność zapobiegania przestępstwom i przemytowi nielegalnych imigrantów, w tym co najmniej tematy: 15
- problemy związane z międzynarodową przestępczością transgraniczną i przemytem,
- środki zapobiegawcze,
- metody i cele działań przestępczych,
- przepisy prawa i obowiązki kierowcy oraz obowiązki przewoźnika w tym zakresie.
3.3. Umiejętność zapobiegania zagrożeniom fizycznym, w tym co najmniej tematy: 20
- zasady ergonomii,
- zachowania i postawy stanowiące zagrożenie,
- kondycja fizyczna i ćwiczenia sprawnościowe,
- ochrona osobista.
3.4. Świadomość znaczenia predyspozycji fizycznych i psychicznych, w tym co najmniej tematy: 10
- zasady zdrowego, regularnego odżywiania,
- wpływ alkoholu, narkotyków lub innych substancji na zachowanie,
- objawy, przyczyny, skutki zmęczenia i stresu,
- zasadnicza rola podstawowego cyklu pracy/odpoczynku.
3.5. Umiejętność oceny sytuacji awaryjnych, zachowanie w sytuacjach krytycznych, w tym co najmniej tematy: 20
- ocena sytuacji krytycznej,
- unikanie komplikacji w razie wypadku,
- wzywanie pomocy,
- pomoc poszkodowanym i udzielanie pierwszej pomocy,
- postępowanie w razie pożaru,
- ewakuacja osób z samochodu ciężarowego/pasażerów z autobusu,
- zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich pasażerów,
- reakcja na akty agresji,
- podstawowe zasady sporządzania informacji z wypadku.
3.6. Umiejętność zachowania się w sposób poprawiający wizerunek przewoźnika, w tym co najmniej tematy: 15
- znaczenie poziomu usług świadczonych przez kierowcę dla przewoźnika,
- rola kierowcy,
- kontakty kierowcy z innymi osobami w czasie pracy,
- utrzymanie pojazdu,
- organizacja pracy,
- handlowe i finansowe skutki sporów występujących w pracy kierowcy.
Razem 195
Część specjalistyczna kwalifikacji wstępnej w zakresie bloku programowego C, C+E, C1, C1+E Liczba godzin zajęć
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa
1.3. Umiejętność załadowania pojazdu zgodnie z wymaganiami przepisów bhp i zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu, w tym co najmniej tematy: 30
- siły działające na pojazd podczas jazdy,
- zastosowanie przełożenia skrzyni biegów odpowiadającego obciążeniu pojazdu oraz profilowi jezdni,
- obliczenie obciążenia użytkowego pojazdu lub zespołu pojazdów,
- obliczenie objętości użytkowej,
- rozłożenie ładunku,
- skutki oddziałujące przy przekroczeniu nacisku ładunku na oś,
- stabilność pojazdu i środek ciężkości,
- rodzaje opakowań i palet,
- podstawowe kategorie towarów, które wymagają zabezpieczenia ładunku,
- techniki mocowania, również za pomocą lin i łańcuchów,
- zastosowanie taśm mocujących,
- sprawdzenie urządzeń mocujących,
- zastosowanie urządzeń transportu wewnętrznego (w szczególności wózki widłowe),
- zakładanie plandeki i jej zdejmowanie.
1.4. Umiejętność optymalizacji zużycia paliwa oraz jazda w warunkach specjalnych, w tym co najmniej tematy: 20
- jazda w szerokim zakresie momentu obrotowego i śledzenie wskaźnika zużycia paliwa,
- jazda w najniższym i najwyższym zakresie mocy, ze śledzeniem wskaźnika zużycia paliwa,
- jazda przy najniższym jednostkowym zużyciu paliwa,
- jazda w optymalnym przedziale prędkości silnika i utrzymywanie się w sektorze elastycznej prędkości optymalnej, z zachowaniem zaleceń producenta silnika pojazdu,
- jazda w optymalnym zakresie prędkości silnika poprzez zmianę biegów w odpowiednim momencie,
- kontrola części w dwuobwodowym układzie hamulcowym (w szczególności wyjęcie cylindra membranowego, regulacja hamulców, kontrola złączek pneumatycznych, kontrola przewodów pneumatycznych, kontrola nastaw regulatora siły hamowania (ręcznego i automatycznego)),
- nauka przez ostrożne próby hamowania w specjalnym terenie, pokazująca działanie hamulców, ze zwróceniem uwagi na wpływ hamowania na prowadzenie pojazdu,
- nauka jazdy ze wzniesienia z użyciem obu układów hamulcowych jednocześnie albo osobno,
- nauka jazdy z kontrolą wskazań prędkościomierza i obrotomierza na różnych biegach,
- nauka jazdy ciężarówką z ładunkiem: ruszanie pod górę, rozpędzanie się do 50 km/h i mierzenie czasu w przypadku pojazdu z ładunkiem i bez ładunku,
- ostrożne próby układów hamulcowych ciężarówki podczas jazdy ze wzniesienia; poznanie zjawiska spadku siły hamowania i sposobu reagowania na nie,
- próba znalezienia symulowanych awarii w pojeździe, opisanie wykrytej sytuacji, próba znalezienia przyczyny, naprawa awarii, o ile jest możliwa, i decyzja o rozpoczęciu jazdy albo pozostaniu na parkingu,
- prezentacja oszczędnego stylu jazdy, uzyskanego przez poprawę kryteriów optymalizacji zużycia paliwa podczas jazdy.
2. Stosowanie przepisów
2.2. Poznanie przepisów regulujących przewóz towarów, w tym co najmniej tematy: 20
- warunki uzyskania licencji przez wykonującego przewóz drogowy i dostępu do rynku przewozów drogowych,
- umowy i konwencje wielostronne,
- dwustronne umowy międzynarodowe,
- rozporządzenia techniczne,
- stosunki umowne w transporcie drogowym; przepisy międzynarodowe i krajowe,
- odpowiedzialność wykonującego przewóz drogowy za dostawy oraz zwolnienia z tej odpowiedzialności,
- dokumenty wysyłkowe; prawidłowe wykorzystywanie i wypełnianie dokumentów,
- dokumentacja specjalna dołączana do towarów.
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska
3.7. Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dotyczących przewozu drogowego i organizacji rynku, w tym co najmniej tematy: 15
- transport drogowy w stosunku do innych rodzajów transportu (konkurencja, spedycja),
- działalność w zakresie przewozu drogowego rzeczy (transport zarobkowy i przewozy na potrzeby własne),
- organizacja i formy prowadzenia działalności w zakresie przewozu drogowego rzeczy,
- specjalizacje w zakresie transportu (w szczególności przewóz materiałów niebezpiecznych, przewóz artykułów szybko psujących się),
- transport kombinowany.
Razem 85
Część specjalistyczna kwalifikacji wstępnej w zakresie bloku programowego D, D+E, D1, D1+E Liczba godzin zajęć
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa
1.5. Umiejętność optymalizacji zużycia paliwa oraz jazda w warunkach specjalnych, w tym co najmniej tematy: 20
- jazda w szerokim zakresie momentu obrotowego i śledzenie wskaźnika zużycia paliwa,
- jazda w najniższym i najwyższym zakresie mocy, ze śledzeniem wskaźnika zużycia paliwa,
- jazda przy najniższym jednostkowym zużyciu paliwa,
- jazda w optymalnym przedziale prędkości silnika i utrzymywanie się w sektorze elastycznej prędkości optymalnej, z zachowaniem zaleceń producenta silnika pojazdu,
- jazda w optymalnym zakresie prędkości silnika poprzez zmianę biegów w odpowiednim momencie,
- kontrola części w dwuobwodowym układzie hamulcowym (w szczególności wyjęcie cylindra membranowego, regulacja hamulców, kontrola złączek pneumatycznych, kontrola przewodów pneumatycznych, kontrola nastaw regulatora siły hamowania (ręcznego i automatycznego)),
- nauka przez ostrożne próby hamowania w specjalnym terenie, pokazująca działanie hamulców, ze zwróceniem uwagi na wpływ hamowania na prowadzenie pojazdu,
- nauka jazdy ze wzniesienia z użyciem obu układów hamulcowych jednocześnie lub osobno,
- nauka jazdy z kontrolą wskazań prędkościomierza i obrotomierza na różnych biegach,
- nauka jazdy autobusem obciążonym: ruszanie pod górę, rozpędzanie się do 50 km/h i mierzenie czasu w przypadku autobusu obciążonego i nieobciążonego,
- ostrożne próby układów hamulcowych autobusu podczas jazdy ze wzniesienia; poznanie zjawiska spadku siły hamowania i sposobu reagowania na nie,
- próba znalezienia symulowanych awarii w pojeździe, opisanie wykrytej sytuacji, próba znalezienia przyczyny, naprawa awarii, o ile jest możliwa, i decyzja o rozpoczęciu jazdy albo pozostaniu na parkingu,
- prezentacja oszczędnego stylu jazdy, uzyskanego przez poprawę kryteriów optymalizacji zużycia paliwa podczas jazdy.
1.6. Umiejętność zapewnienia pasażerom komfortu i bezpieczeństwa, w tym co najmniej tematy: 20
- prawidłowa ocena wzdłużnych i poprzecznych ruchów pojazdu na drodze,
- zachowania w ruchu drogowym,
- łagodne zakończenie hamowania,
- uwzględnianie zwisów pojazdu,
- wykorzystanie właściwej infrastruktury (ogólnodostępne obszary, drogi komunikacyjne zastrzeżone dla konkretnych uczestników ruchu),
- właściwa ocena priorytetów pod względem bezpiecznego kierowania pojazdem oraz spełnienia innych zadań nałożonych na kierującego,
- zachowanie wobec pasażerów,
- szczególne okoliczności związane z przewozem pewnych grup pasażerów (inwalidzi, dzieci).
1.7. Umiejętność równomiernego obciążenia pojazdu zgodnie z wymaganiami przepisów bhp i zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu, w tym co najmniej tematy: 15
- siły działające na pojazd podczas jazdy,
- zastosowanie przełożenia skrzyni biegów odpowiadającego obciążeniu pojazdu i profilowi jezdni,
- obliczenie obciążenia użytkowego pojazdu,
- rozmieszczenie pasażerów w autobusie,
- skutki oddziałujące przy przekroczeniu nacisku ładunku na oś,
- stabilność pojazdu i środek ciężkości.
2. Stosowanie przepisów
2.3. Poznanie przepisów regulujących przewóz pasażerów, w tym co najmniej tematy: 20
- przewóz szczególnych grup osób,
- urządzenia bezpieczeństwa w autobusach,
- pasy bezpieczeństwa,
- obciążenie pojazdu.
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska
3.8. Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dotyczących pasażerskiego przewozu drogowego i organizacji rynku, w tym co najmniej tematy: 10
- przewóz drogowy osób w stosunku do innych rodzajów transportu osób (kolej, samochód osobowy),
- działalność w zakresie przewozu drogowego osób (transport zarobkowy i przewozy na potrzeby własne),
- przekraczanie granic (transport międzynarodowy),
- organizacja i formy prowadzenia działalności w zakresie przewozu drogowego osób.
Razem 85

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 ZAKRES TEMATYCZNY I CZAS TRWANIA MODUŁÓW SZKOLENIA OKRESOWEGO I ZAJĘĆ ODBYWANYCH W RAMACH SZKOLENIA OKRESOWEGO

Lp. Tytuł modułu Liczba godzin zajęć
1 Moduły obowiązkowe "Przypomnienie wiadomości" - w zakresie tematyki objętej kwalifikacją wstępną:
1) Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa; 7
2) Stosowanie przepisów; 7
3) Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska. 7
2 Bezpieczeństwo ruchu drogowego 7
3 Czynnik ludzki w przewozie drogowym 7
4 Wizerunek firmy - obsługa klientów 7
5 Pierwsza pomoc 7
6 Ergonomia dla kierowców 7
7 Bezpieczna jazda samochodem ciężarowym lub autobusem 7
8 Krajowy przewóz drogowy 7
9 Międzynarodowy przewóz drogowy 7
10 Mocowanie ładunku 7
11 Przewóz drogowy zwierząt 7
12 Przewóz drogowy realizowany przez firmy przeprowadzkowe 7
13 Przewóz drogowy realizowany pojazdami wyposażonymi w żurawie samochodowe 7
14 Przewóz drogowy artykułów szybko psujących się 7
15 Przewóz drogowy substancji płynnych pojazdem z cysterną 7
16 Przewóz drogowy drewna 7
17 Przewóz drogowy towarów budowlanych - w tym zasady zachowania się na placu budowy 7
18 Przewóz drogowy odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych 7
19 Ograniczenia w przewozie drogowym towarów 7
20 Nienormatywne przewozy drogowe 7

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Świadectwo kwalifikacji zawodowej nr ......1)

Format A5, układ pionowy

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

 WYSOKOŚĆ WYNAGRODZENIA CZŁONKÓW KOMISJI EGZAMINACYJNEJ

Poz. Funkcja Wynagrodzenie (w zł)
1 Przewodniczący komisji 400
2 Członek komisji 300

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

Wniosek o wydanie karty kwalifikacji kierowcy

ZAŁĄCZNIK Nr  6

 WYMAGANIA DLA FOTOGRAFII DO KARTY KWALIFIKACJI KIEROWCY

1. Wymagania dla fotografii:

- przedstawia osobę patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami i oprawkami okularów, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami,

- pokazuje wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby wysokość głowy mierzona od brody do górnej krawędzi głowy zajmowała 70-80 % wysokości fotografii, część fryzury może znajdować się poza fotografią,

- przedstawia osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami,

- dopuszczalne są fotografie osób w biżuterii, jednakże poza obrębem owalu twarzy,

- równomierne oświetlenie twarzy,

- dobra ostrość i kontrast oraz naturalne odwzorowanie koloru skóry,

- jednolite białe tło o parametrach RGB koloru tła w zakresie wartości 250-255,

- osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku może dostarczyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swego wyznania - fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy - pod warunkiem że fotografia taka zamieszczona jest w dokumencie potwierdzającym tożsamość tej osoby.

2. W przypadku gdy organ wydający kartę kwalifikacji kierowcy umożliwia dostarczenie fotografii w postaci elektronicznej, fotografia do karty kwalifikacji kierowcy powinna zostać wykonana zgodnie z wymaganiami normy ISO/IEC 19794-5:2005 dla zdjęć biometrycznych typu Full Frontal i zapisana w pliku formatu JPEG, który będzie spełniał następujące wymagania:

- wymiary 480 x 615 pikseli,

- przestrzeń barw RGB,

- głębia kolorów 24 bity,

- plik z nagłówkiem EXIF zawierającym datę wykonania fotografii,

- maksymalny rozmiar pliku 100 kB.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

 

I.

 WZÓR KARTY KWALIFIKACJI KIEROWCY

II.

 OPIS WZORU KARTY KWALIFIKACJI KIEROWCY

1.1. Format karty identyfikacyjnej (układ poziomy) o wymiarze 53,98 x 85,60 mm i promieniu zaokrągleń 3,18 mm (±0,3 mm) i grubości 0,76 mm (±0,08 mm), której inne właściwości fizyczne i chemiczne odpowiadają standardom określonym w normach:

1) PN-ISO/IEC 7810:1997. Karty identyfikacyjne. Charakterystyki fizyczne,

2) PN-ISO 7818-1:1997. Karty identyfikacyjne. Elektroniczne karty stykowe,

3) PN-EN ISO/IEC 10373:1997. Karty identyfikacyjne. Metody testowania.

1.2. Karta kwalifikacji kierowcy jest kartą tworzywową.

1.3. Barwa tła rdzenia karty jest utrzymana w tonacji różowej z nadrukami wyrazów "karta kwalifikacji kierowcy" w językach państw członkowskich Unii Europejskiej (awers).

1.4. Karta kwalifikacji kierowcy zawiera elementy zabezpieczające dokument przed sfałszowaniem i podrobieniem.

1.5. Karta kwalifikacji kierowcy ma dwie strony.

2.1. Na pierwszej stronie umieszcza się:

2.2. W trzech wierszach - wyrazy o treściach: "KARTA KWALIFIKACJI KIEROWCY", "RZECZPOSPOLITA POLSKA", "WZÓR WSPÓLNOT EUROPEJSKICH".

2.3. W lewym górnym rogu - symbol "PL" wpisany w okrąg utworzony przez 12 gwiazdek o barwie żółtej na niebieskim tle w kształcie prostokąta o wymiarze 10 x 7 mm.

2.4. Następujące cyfry i dane oznaczające:

1 - nazwisko,

2 - imię (imiona),

3 - datę i miejsce urodzenia,

4a - datę wydania,

4b - datę ważności,

4c - nazwę organu wydającego,

5a - numer prawa jazdy,

5b - numer karty,

7 - podpis posiadacza,

8 - miejsce zamieszkania,

9 - kategorie prawa jazdy, w odniesieniu do których spełnione są wymagania w zakresie kwalifikacji wstępnej i okresowego szkolenia.

2.5. Pod symbolem, o którym mowa w pkt 2.3. - fotografię.

2.6. Pod zdjęciem (w lewym dolnym rogu) znajduje się element CLI zawierający datę upływu ważności dokumentu przechodzącą w duże litery "PL".

2.7. W prawym górnym rogu znajduje się numer blankietu dokumentu.

3.1. Na drugiej stronie umieszcza się:

3.2. W lewym górnym rogu - ramkę ograniczającą o wymiarze 7 x 18 mm oznaczoną liczbą 11.

3.3. Poniżej ramki, o której mowa w pkt 3.2., kod kreskowy z numerem blankietu dokumentu oraz objaśnienia dotyczące rodzaju wypełnianych danych.

3.4. Po prawej stronie - tabelę o wymiarze 50,25 x 45,45 mm zawierającą 9 wierszy podzielonych na dwie kolumny oznaczone cyframi:

9 - kategorie prawa jazdy,

10 - kod wspólnotowy 95 określony w przepisach w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024