Wysokość kar pieniężnych za naruszenia określone w art. 45 ust. 1 ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 5 czerwca 2008 r.
w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia określone w art. 45 ust. 1 ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Na podstawie art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. Nr 35, poz. 217 i Nr 99, poz. 666 oraz z 2008 r. Nr 44, poz. 262 i Nr 98, poz. 634) zarządza się, co następuje:
§  1.
Za naruszenia polegające na:
1)
odmowie podpisania oświadczenia, o którym mowa w art. 27 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1973/2004 z dnia 29 października 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do systemów wsparcia przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania odłogowanych gruntów do produkcji surowców (Dz. Urz. UE L 345 z 20.11.2004, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1973/2004",
2)
nieprzyjęciu od wnioskodawcy roślin energetycznych zgodnie z zawartą umową albo całkowitej ilości roślin energetycznych - w przypadku gdy dla danej rośliny energetycznej nie określono plonu reprezentatywnego
-
wysokość kary pieniężnej oblicza się według wzoru:

K = [(A:B) x 60 euro x W] x 15 %

gdzie:

K - oznacza wysokość kary pieniężnej wyrażoną w złotych,

A - oznacza, wyrażoną w tonach, ilość:

- dostarczonych roślin energetycznych, w stosunku do których odmówiono podpisania oświadczenia - w przypadku naruszenia określonego w art. 45 ust. 1 pkt 2 lit. d albo pkt 3 lit. e ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, zwanej dalej "ustawą", albo

- roślin energetycznych nieprzyjętych od wnioskodawcy - w przypadku naruszenia określonego w art. 45 ust. 1 pkt 2 lit. e albo pkt 3 lit. f ustawy,

B - oznacza, wyrażoną w tonach:

- wielkość plonu reprezentatywnego określonego w przepisach w sprawie plonów reprezentatywnych roślin energetycznych albo

- całkowitą ilość roślin energetycznych zebranych z jednego hektara - w przypadku roślin energetycznych, dla których nie określono plonu reprezentatywnego,

W - oznacza kurs wymiany euro, o którym mowa w § 4.

§  2.
1.
Za naruszenia polegające na:
1)
niewykorzystaniu lub nieprzetworzeniu roślin energetycznych przez wnioskodawcę wykorzystującego lub przetwarzającego rośliny energetyczne na cele energetyczne w gospodarstwie, o którym mowa w sekcji 7 rozporządzenia nr 1973/2004, do dnia określonego w art. 10a ustawy,
2)
nieprzetworzeniu roślin energetycznych przez zatwierdzoną pierwszą jednostkę przetwórczą do dnia 31 lipca drugiego roku po roku zbiorów
-
wysokość kary pieniężnej oblicza się według wzoru:

K = [(A:B) x 60 euro x W] x 15 %

gdzie:

K - oznacza wysokość kary pieniężnej wyrażoną w złotych,

A - oznacza, wyrażoną w tonach, ilość:

- roślin energetycznych niewykorzystanych lub nieprzetworzonych przez wnioskodawcę - w przypadku naruszenia polegającego na niewykorzystaniu lub nieprzetworzeniu roślin energetycznych do dnia określonego w art. 10a ustawy albo

- roślin energetycznych nieprzetworzonych przez zatwierdzoną pierwszą jednostkę przetwórczą - w przypadku naruszenia polegającego na nieprzetworzeniu roślin energetycznych do dnia 31 lipca drugiego roku po roku zbiorów,

B - oznacza, wyrażoną w tonach:

- wielkość plonu reprezentatywnego określonego w przepisach w sprawie plonów reprezentatywnych roślin energetycznych albo

- całkowitą ilość roślin energetycznych zebranych z jednego hektara - w przypadku roślin energetycznych, dla których nie określono plonu reprezentatywnego,

W - oznacza kurs wymiany euro, o którym mowa w § 4.

2.
Za każdy dzień przekroczenia terminów, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 1 lit. d albo pkt 3 lit. b ustawy, wysokość kary pieniężnej oblicza się według wzoru:

K = (A:B) x 51 euro x W x 2 % x N

gdzie:

K - oznacza wysokość kary pieniężnej wyrażoną w złotych,

A - oznacza, wyrażoną w tonach, ilość:

- roślin energetycznych niewykorzystanych lub nieprzetworzonych przez wnioskodawcę - w przypadku naruszenia polegającego na niewykorzystaniu lub nieprzetworzeniu roślin energetycznych do dnia określonego w art. 10a ustawy albo

- roślin energetycznych nieprzetworzonych przez zatwierdzoną pierwszą jednostkę przetwórczą - w przypadku naruszenia polegającego na nieprzetworzeniu roślin energetycznych do dnia 31 lipca drugiego roku po roku zbiorów,

B - oznacza, wyrażoną w tonach:

- wielkość plonu reprezentatywnego określonego w przepisach w sprawie plonów reprezentatywnych roślin energetycznych albo

- całkowitą ilość roślin energetycznych zebranych z jednego hektara - w przypadku roślin energetycznych, dla których nie określono plonu reprezentatywnego,

W - oznacza kurs wymiany euro, o którym mowa w § 4,

N - oznacza liczbę dni:

- o którą został przekroczony termin wykorzystania lub przetworzenia roślin energetycznych albo

- która jest różnicą między liczbą dni, o którą został przekroczony termin wykorzystania lub przetworzenia roślin energetycznych, a liczbą dni, o którą został przekroczony ten termin, stwierdzoną w dniu poprzedniego wymierzenia kary - w przypadku kolejnego wymierzenia kary za naruszenie polegające na niewykorzystaniu lub nieprzetworzeniu roślin energetycznych w terminach, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 1 lit. d albo pkt 3 lit. b ustawy.

§  3.
Za naruszenia polegające na:
1)
nieprowadzeniu rejestru, o którym mowa w art. 38 ust. 1-4 rozporządzenia nr 1973/2004, lub prowadzeniu tego rejestru niezgodnie z przepisami,
2)
uniemożliwianiu lub utrudnianiu przeprowadzenia kontroli na miejscu, o której mowa w art. 35 lit. b oraz art. 39 ust. 2-4 rozporządzenia nr 1973/2004,
3)
niezapewnieniu wartości gospodarczej produktów energetycznych uzyskanych w drodze przetwarzania, o której mowa w art. 24 ust. 6 rozporządzenia nr 1973/2004,
4)
wykorzystaniu lub przetwarzaniu roślin energetycznych na cele energetyczne niezgodnie z przepisami, w tym na nieprzetwarzaniu na produkty końcowe roślin energetycznych w ilości równej co najmniej plonom reprezentatywnym albo całkowitej ilości tych roślin - w przypadku gdy dla danej rośliny energetycznej nie określono plonu reprezentatywnego,
5)
przetwarzaniu roślin energetycznych na cele energetyczne niezgodnie z przepisami, w tym na nieprzetwarzaniu roślin energetycznych na produkty końcowe określone w umowie w ilości równej co najmniej plonom reprezentatywnym albo całkowitej ilości tych roślin - w przypadku gdy dla danej rośliny energetycznej nie określono plonu reprezentatywnego,
6)
nieprzekazaniu roślin energetycznych pierwszej jednostce przetwórczej, zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia nr 1973/2004
-
wysokość kary pieniężnej oblicza się według wzoru:

K = (A:B) x 60 euro x W

gdzie:

K - oznacza wysokość kary pieniężnej wyrażoną w złotych,

A - oznacza, wyrażoną w tonach, ilość:

- roślin energetycznych nieujętych w rejestrze, o którym mowa w art. 38 ust. 1-4 rozporządzenia nr 1973/2004 - w przypadku naruszeń określonych w art. 45 ust. 1 pkt 1 lit. a, pkt 2 lit. c oraz pkt 3 lit. d ustawy albo

- roślin energetycznych niewykorzystanych lub nieprzetworzonych na cele energetyczne - w przypadku naruszeń określonych w art. 45 ust. 1 pkt 1 lit. d oraz pkt 3 lit. b ustawy, w zakresie nieobjętym § 2 ust. 1, albo

- roślin energetycznych wykazaną w deklaracji, o której mowa w art. 34 ust. 2 rozporządzenia nr 1973/2004, albo w oświadczeniu, o którym mowa w art. 10 ust. 4 ustawy - w przypadku naruszeń określonych w art. 45 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy, albo w oświadczeniach, o których mowa w art. 27 ust. 2 rozporządzenia nr 1973/2004 albo w art. 10 ust. 4 ustawy - w przypadku naruszeń określonych w art. 45 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz pkt 3 lit. a i c ustawy, albo

- roślin energetycznych nieprzekazanych pierwszej jednostce przetwórczej - w przypadku naruszeń określonych w art. 45 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy,

B - oznacza, wyrażoną w tonach:

- wielkość plonu reprezentatywnego określonego w przepisach w sprawie plonów reprezentatywnych roślin energetycznych albo

- całkowitą ilość roślin energetycznych zebranych z jednego hektara - w przypadku roślin energetycznych, dla których nie określono plonu reprezentatywnego,

W - oznacza kurs wymiany euro, o którym mowa w § 4.

§  4.
Do ustalenia wysokości kar pieniężnych, o których mowa w § 1-3, stosuje się kurs wymiany euro ustalany zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla euro w rolnictwie i zmieniającego niektóre rozporządzenia (Dz. Urz. UE L 365 z 21.12.2006, str. 52, z późn. zm.).
§  5.
Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 września 2007 r. w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenie wymagań w zakresie płatności do upraw roślin energetycznych (Dz. U. Nr 187, poz. 1334).
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.107.684

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wysokość kar pieniężnych za naruszenia określone w art. 45 ust. 1 ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Data aktu: 05/06/2008
Data ogłoszenia: 23/06/2008
Data wejścia w życie: 01/07/2008