Wysokość kar pieniężnych za naruszenia określone w art. 45 ust. 1 ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 5 czerwca 2008 r.
w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia określone w art. 45 ust. 1 ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Na podstawie art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. Nr 35, poz. 217 i Nr 99, poz. 666 oraz z 2008 r. Nr 44, poz. 262 i Nr 98, poz. 634) zarządza się, co następuje:
§  1.
Za naruszenia polegające na:
1)
odmowie podpisania oświadczenia, o którym mowa w art. 27 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1973/2004 z dnia 29 października 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do systemów wsparcia przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania odłogowanych gruntów do produkcji surowców (Dz. Urz. UE L 345 z 20.11.2004, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1973/2004",
2)
nieprzyjęciu od wnioskodawcy roślin energetycznych zgodnie z zawartą umową albo całkowitej ilości roślin energetycznych - w przypadku gdy dla danej rośliny energetycznej nie określono plonu reprezentatywnego
-
wysokość kary pieniężnej oblicza się według wzoru:

K = [(A:B) x 60 euro x W] x 15 %

gdzie:

K - oznacza wysokość kary pieniężnej wyrażoną w złotych,

A - oznacza, wyrażoną w tonach, ilość:

- dostarczonych roślin energetycznych, w stosunku do których odmówiono podpisania oświadczenia - w przypadku naruszenia określonego w art. 45 ust. 1 pkt 2 lit. d albo pkt 3 lit. e ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, zwanej dalej "ustawą", albo

- roślin energetycznych nieprzyjętych od wnioskodawcy - w przypadku naruszenia określonego w art. 45 ust. 1 pkt 2 lit. e albo pkt 3 lit. f ustawy,

B - oznacza, wyrażoną w tonach:

- wielkość plonu reprezentatywnego określonego w przepisach w sprawie plonów reprezentatywnych roślin energetycznych albo

- całkowitą ilość roślin energetycznych zebranych z jednego hektara - w przypadku roślin energetycznych, dla których nie określono plonu reprezentatywnego,

W - oznacza kurs wymiany euro, o którym mowa w § 4.

§  2.
1.
Za naruszenia polegające na:
1)
niewykorzystaniu lub nieprzetworzeniu roślin energetycznych przez wnioskodawcę wykorzystującego lub przetwarzającego rośliny energetyczne na cele energetyczne w gospodarstwie, o którym mowa w sekcji 7 rozporządzenia nr 1973/2004, do dnia określonego w art. 10a ustawy,
2)
nieprzetworzeniu roślin energetycznych przez zatwierdzoną pierwszą jednostkę przetwórczą do dnia 31 lipca drugiego roku po roku zbiorów
-
wysokość kary pieniężnej oblicza się według wzoru:

K = [(A:B) x 60 euro x W] x 15 %

gdzie:

K - oznacza wysokość kary pieniężnej wyrażoną w złotych,

A - oznacza, wyrażoną w tonach, ilość:

- roślin energetycznych niewykorzystanych lub nieprzetworzonych przez wnioskodawcę - w przypadku naruszenia polegającego na niewykorzystaniu lub nieprzetworzeniu roślin energetycznych do dnia określonego w art. 10a ustawy albo

- roślin energetycznych nieprzetworzonych przez zatwierdzoną pierwszą jednostkę przetwórczą - w przypadku naruszenia polegającego na nieprzetworzeniu roślin energetycznych do dnia 31 lipca drugiego roku po roku zbiorów,

B - oznacza, wyrażoną w tonach:

- wielkość plonu reprezentatywnego określonego w przepisach w sprawie plonów reprezentatywnych roślin energetycznych albo

- całkowitą ilość roślin energetycznych zebranych z jednego hektara - w przypadku roślin energetycznych, dla których nie określono plonu reprezentatywnego,

W - oznacza kurs wymiany euro, o którym mowa w § 4.

2.
Za każdy dzień przekroczenia terminów, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 1 lit. d albo pkt 3 lit. b ustawy, wysokość kary pieniężnej oblicza się według wzoru:

K = (A:B) x 51 euro x W x 2 % x N

gdzie:

K - oznacza wysokość kary pieniężnej wyrażoną w złotych,

A - oznacza, wyrażoną w tonach, ilość:

- roślin energetycznych niewykorzystanych lub nieprzetworzonych przez wnioskodawcę - w przypadku naruszenia polegającego na niewykorzystaniu lub nieprzetworzeniu roślin energetycznych do dnia określonego w art. 10a ustawy albo

- roślin energetycznych nieprzetworzonych przez zatwierdzoną pierwszą jednostkę przetwórczą - w przypadku naruszenia polegającego na nieprzetworzeniu roślin energetycznych do dnia 31 lipca drugiego roku po roku zbiorów,

B - oznacza, wyrażoną w tonach:

- wielkość plonu reprezentatywnego określonego w przepisach w sprawie plonów reprezentatywnych roślin energetycznych albo

- całkowitą ilość roślin energetycznych zebranych z jednego hektara - w przypadku roślin energetycznych, dla których nie określono plonu reprezentatywnego,

W - oznacza kurs wymiany euro, o którym mowa w § 4,

N - oznacza liczbę dni:

- o którą został przekroczony termin wykorzystania lub przetworzenia roślin energetycznych albo

- która jest różnicą między liczbą dni, o którą został przekroczony termin wykorzystania lub przetworzenia roślin energetycznych, a liczbą dni, o którą został przekroczony ten termin, stwierdzoną w dniu poprzedniego wymierzenia kary - w przypadku kolejnego wymierzenia kary za naruszenie polegające na niewykorzystaniu lub nieprzetworzeniu roślin energetycznych w terminach, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 1 lit. d albo pkt 3 lit. b ustawy.

§  3.
Za naruszenia polegające na:
1)
nieprowadzeniu rejestru, o którym mowa w art. 38 ust. 1-4 rozporządzenia nr 1973/2004, lub prowadzeniu tego rejestru niezgodnie z przepisami,
2)
uniemożliwianiu lub utrudnianiu przeprowadzenia kontroli na miejscu, o której mowa w art. 35 lit. b oraz art. 39 ust. 2-4 rozporządzenia nr 1973/2004,
3)
niezapewnieniu wartości gospodarczej produktów energetycznych uzyskanych w drodze przetwarzania, o której mowa w art. 24 ust. 6 rozporządzenia nr 1973/2004,
4)
wykorzystaniu lub przetwarzaniu roślin energetycznych na cele energetyczne niezgodnie z przepisami, w tym na nieprzetwarzaniu na produkty końcowe roślin energetycznych w ilości równej co najmniej plonom reprezentatywnym albo całkowitej ilości tych roślin - w przypadku gdy dla danej rośliny energetycznej nie określono plonu reprezentatywnego,
5)
przetwarzaniu roślin energetycznych na cele energetyczne niezgodnie z przepisami, w tym na nieprzetwarzaniu roślin energetycznych na produkty końcowe określone w umowie w ilości równej co najmniej plonom reprezentatywnym albo całkowitej ilości tych roślin - w przypadku gdy dla danej rośliny energetycznej nie określono plonu reprezentatywnego,
6)
nieprzekazaniu roślin energetycznych pierwszej jednostce przetwórczej, zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia nr 1973/2004
-
wysokość kary pieniężnej oblicza się według wzoru:

K = (A:B) x 60 euro x W

gdzie:

K - oznacza wysokość kary pieniężnej wyrażoną w złotych,

A - oznacza, wyrażoną w tonach, ilość:

- roślin energetycznych nieujętych w rejestrze, o którym mowa w art. 38 ust. 1-4 rozporządzenia nr 1973/2004 - w przypadku naruszeń określonych w art. 45 ust. 1 pkt 1 lit. a, pkt 2 lit. c oraz pkt 3 lit. d ustawy albo

- roślin energetycznych niewykorzystanych lub nieprzetworzonych na cele energetyczne - w przypadku naruszeń określonych w art. 45 ust. 1 pkt 1 lit. d oraz pkt 3 lit. b ustawy, w zakresie nieobjętym § 2 ust. 1, albo

- roślin energetycznych wykazaną w deklaracji, o której mowa w art. 34 ust. 2 rozporządzenia nr 1973/2004, albo w oświadczeniu, o którym mowa w art. 10 ust. 4 ustawy - w przypadku naruszeń określonych w art. 45 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy, albo w oświadczeniach, o których mowa w art. 27 ust. 2 rozporządzenia nr 1973/2004 albo w art. 10 ust. 4 ustawy - w przypadku naruszeń określonych w art. 45 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz pkt 3 lit. a i c ustawy, albo

- roślin energetycznych nieprzekazanych pierwszej jednostce przetwórczej - w przypadku naruszeń określonych w art. 45 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy,

B - oznacza, wyrażoną w tonach:

- wielkość plonu reprezentatywnego określonego w przepisach w sprawie plonów reprezentatywnych roślin energetycznych albo

- całkowitą ilość roślin energetycznych zebranych z jednego hektara - w przypadku roślin energetycznych, dla których nie określono plonu reprezentatywnego,

W - oznacza kurs wymiany euro, o którym mowa w § 4.

§  4.
Do ustalenia wysokości kar pieniężnych, o których mowa w § 1-3, stosuje się kurs wymiany euro ustalany zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla euro w rolnictwie i zmieniającego niektóre rozporządzenia (Dz. Urz. UE L 365 z 21.12.2006, str. 52, z późn. zm.).
§  5.
Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 września 2007 r. w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenie wymagań w zakresie płatności do upraw roślin energetycznych (Dz. U. Nr 187, poz. 1334).
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.107.684

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wysokość kar pieniężnych za naruszenia określone w art. 45 ust. 1 ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Data aktu: 05/06/2008
Data ogłoszenia: 23/06/2008
Data wejścia w życie: 01/07/2008