"14) 17 - "Masa netto (w kg)";
15) 18 - "Ilość w uzupełniającej jednostce miary";";
"§ 11a. 1. W przypadku przywozu lub wywozu towarów stanowiących części składowe zakładu przemysłowego, o którym mowa w art. 15 ust. 1 lit. a rozporządzenia Komisji (WE) nr 1982/2004 z dnia 18 listopada 2004 r. wykonującego rozporządzenie (WE) nr 638/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie danych statystycznych Wspólnoty odnoszących się do handlu towarami między Państwami Członkowskimi (Dz. Urz. UE L 343 z 19.11.2004, str. 3, z późn. zm.), właściwy miejscowo dla osoby zobowiązanej dyrektor izby celnej może udzielić zezwolenia na uproszczone deklarowanie przywozu lub wywozu tych towarów, jeżeli szacowana, całkowita wartość statystyczna zakładu przemysłowego wynosi co najmniej równowartość 3 mln euro.
2. Do wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, osoba zobowiązana powinna załączyć w szczególności:
1) listę towarów, które mają zostać przywiezione lub wywiezione i które stanowić będą części składowe zakładu przemysłowego;
2) oświadczenie lub dokumenty wskazujące na planowany termin rozpoczęcia i zakończenia budowy zakładu przemysłowego;
3) inne niezbędne dowody potwierdzające zamiar lub fakt budowy zakładu przemysłowego oraz jego szacowaną, całkowitą wartość statystyczną.
3. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje się na okres budowy danego zakładu przemysłowego.";
"5) organ celny, po złożeniu przez osobę zobowiązaną telefonicznie, telefaksem lub za pomocą innych środków łączności wyjaśnień, o których mowa w § 25 ust. 1 pkt 1, poinformował ją w takiej formie o zwolnieniu z obowiązku dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT.";
"§ 28a. W celu ustalenia istnienia obowiązku dokonywania zgłoszeń INTRASTAT w 2007 r.:
1) za wartość przywiezionych towarów w roku poprzedzającym rok sprawozdawczy uznaje się sumę wartości towarów przywiezionych w 2006 r. z innych państw będących członkami Wspólnoty w tym okresie oraz zadeklarowanych w zgłoszeniach celnych dokonanych w Rzeczypospolitej Polskiej wartości statystycznych towarów, o których mowa w załączniku nr 4 do rozporządzenia, przywiezionych w 2006 r. z Republiki Bułgarii lub Rumunii;
2) za wartość wywiezionych towarów w roku poprzedzającym rok sprawozdawczy uznaje się sumę wartości towarów wywiezionych w 2006 r. do innych państw będących członkami Wspólnoty w tym okresie oraz zadeklarowanych w zgłoszeniach celnych dokonanych w Rzeczypospolitej Polskiej wartości statystycznych towarów, o których mowa w załączniku nr 5 do rozporządzenia, wywiezionych w 2006 r. do Republiki Bułgarii lub Rumunii.";
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).
INSTRUKCJA
WYPEŁNIANIA FORMULARZA - DEKLARACJA INTRASTAT ORAZ DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ INTRASTAT
Uwagi ogólne
1) dokonania zgłoszenia INTRASTAT;
2) dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT, która może polegać na:
a) zamianie zgłoszenia INTRASTAT, powodującej zastąpienie w całości uprzednio dokonanego zgłoszenia INTRASTAT,
b) zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia INTRASTAT,
c) dodaniu nowych pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT,
d) anulowaniu pozycji zgłoszenia INTRASTAT.
2. Do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w przywozie należy posłużyć się formularzem "DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ", zaś do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w wywozie należy posłużyć się formularzem "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ". Niedopuszczalne jest wykorzystanie formularza "DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ" do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w wywozie. Niedopuszczalne jest również wykorzystanie formularza "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ" do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w przywozie.
3. Korekta zgłoszenia INTRASTAT w przywozie powinna zostać dokonana na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ", zaś korekta zgłoszenia INTRASTAT w wywozie powinna zostać dokonana na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ". Niedopuszczalne jest wykorzystanie formularza "DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ" do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT w wywozie. Niedopuszczalne jest również wykorzystanie formularza "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ" do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT w przywozie.
4. Deklaracje INTRASTAT powinny być wypełnione czytelnie, pismem maszynowym lub komputerowo. Dopuszczalne jest ręczne wypełnienie deklaracji INTRASTAT długopisem w kolorze czarnym lub niebieskim, dużymi drukowanymi literami. W polach, w których zostały zamieszczone linie pomocnicze, wpisy powinny zostać dokonane z uwzględnieniem tych linii. W przypadku gdy deklarowane wartości w polach nr 6, 7, 17, 18, 19 i 20 są liczbowo większe niż ilość przewidzianych miejsc wyznaczonych przez linie pomocnicze, wpisów należy dokonać bez uwzględnienia tych linii.
5. Zapisy w poszczególnych polach deklaracji INTRASTAT nie mogą być wycierane lub zamalowywane. Ewentualne zmiany należy wprowadzać po skreśleniu nieprawidłowych danych, jednakże nowe wpisy muszą być czytelne. Każdą zmianę powinna potwierdzić podpisem osoba wypełniająca deklarację.
6. W przypadku użycia komputerowych wydruków formularzy, powinny one być sporządzone na białym papierze do maszynopisania o gramaturze przynajmniej 70 g/m2. Formularze powinny mieć format 210 x 297 mm, przy czym dopuszczalne są odchylenia w długości od -5 do +8 mm. Nadruk powinien być dokonany w odcieniach szarości.
7. W polach 4 i 5 dopuszcza się stosowanie odpowiednich stempli i pieczęci, przy czym powinny one czytelnie wskazywać NIP i REGON danej osoby.
8. Jeżeli wartość dokonanych przez osobę zobowiązaną przywozów lub wywozów towarów nie przekroczyła statystycznego progu szczegółowego odpowiednio w przywozie lub w wywozie, przy dokonywaniu zgłoszenia INTRASTAT lub jego korekty możliwe jest wypełnienie pól, które w tych przypadkach nie są wymagane.
9. Jeżeli deklaracja INTRASTAT służy do dokonania zgłoszenia INTRASTAT lub do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT, polegającej na zamianie zgłoszenia INTRASTAT, a przedmiotem przywozów albo wywozów były więcej niż cztery pozycje towarowe, dla zadeklarowania kolejnych pozycji należy posłużyć się dodatkowymi odpowiednimi deklaracjami INTRASTAT. W takim przypadku poszczególne pozycje należy numerować kolejno bez żadnych przerw (pole nr 9), a łączna liczba pozycji musi być wpisana w polu nr 8 na pierwszej stronie kompletu deklaracji stanowiącej zgłoszenie INTRASTAT lub korektę, polegającą na zamianie zgłoszenia INTRASTAT, przy czym liczba ta nie może być większa niż 9999. Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do zadeklarowania w zgłoszeniu INTRASTAT pozycji od 5 do 9999, wówczas należy wypełnić pole nr 1 oraz pole nr 4 dodatkowych formularzy, a także pola od nr 9 do nr 20. Pola od nr 2 do nr 3 oraz pola od nr 5 do nr 8 i pole nr 21 należy w tym przypadku na dodatkowych formularzach pozostawić niewypełnione.
10. Jeżeli formularz "DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ" lub "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ" służy do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT, polegającej na:
1) zamianie zgłoszenia INTRASTAT - deklarację INTRASTAT należy wypełnić w sposób, w jaki wypełnia się zgłoszenie INTRASTAT;
2) zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia INTRASTAT - należy wypełnić pola od nr 1 do nr 4, pole nr 5 - w przypadku dokonywania korekty przez przedstawiciela, oraz pola od nr 9 do nr 21; pola od nr 6 do nr 8 należy pozostawić w tym przypadku niewypełnione;
3) dodaniu nowych pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT - należy wypełnić pola od nr 1 do nr 4, pole nr 5 - w przypadku dokonywania korekty przez przedstawiciela, oraz pola od nr 9 do nr 21; pola od nr 6 do nr 8 należy pozostawić w tym przypadku niewypełnione;
4) anulowaniu pozycji zgłoszenia INTRASTAT - należy wypełnić pola od nr 1 do nr 4, pole nr 5 - w przypadku dokonywania korekty przez przedstawiciela, oraz pola nr 9 i nr 21; pola od nr 6 do nr 8 oraz od nr 10 do nr 20 należy w tym przypadku pozostawić niewypełnione.
11. Jeżeli deklaracja INTRASTAT służy do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT, polegającej na zmianie, anulowaniu lub dodaniu pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT, i istnieje konieczność zadeklarowania więcej niż 4 korygowanych pozycji, należy posłużyć się dodatkowymi odpowiednimi deklaracjami INTRASTAT. W tym przypadku na dodatkowych deklaracjach służących do zadeklarowania kolejnych korygowanych pozycji należy wypełnić pola nr: 1, 4, 9, zaś pola od nr 10 do nr 20 należy wypełnić lub pozostawić niewypełnione, w zależności od rodzaju dokonywanej korekty. Pola od nr 2 do nr 3 oraz pola od nr 5 do nr 8 i pole nr 21 należy w tym przypadku na dodatkowych formularzach pozostawić niewypełnione.
12. Jeżeli w miesiącu sprawozdawczym osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia INTRASTAT nie dokonała żadnych przywozów lub wywozów towarów, należy dokonać zgłoszenia INTRASTAT w postaci tzw. zgłoszenia zerowego, tzn. zgłoszenia, w którym po wypełnieniu pól identyfikacji podmiotu (pola od nr 1 do nr 4 i pole nr 5 - w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez przedstawiciela) należy wstawić cyfrę "0" w polu nr 6 (Łączna wartość fakturowa w PLN), w polu nr 8 (Łączna liczba pozycji) oraz - w przypadku osób, których wartość przywozów lub wywozów przekroczyła próg szczegółowy - w polu nr 7 (Łączna wartość statystyczna w PLN). Pozostałe pola, oprócz pola nr 21 (Wypełniający), należy pozostawić niewypełnione. Korektę zgłoszenia INTRASTAT polegającą na anulowaniu wszystkich pozycji zgłoszenia INTRASTAT uznaje się za dokonanie zgłoszenia zerowego, jeżeli za ten sam okres sprawozdawczy nie zostanie dokonane kolejne częściowe zgłoszenie INTRASTAT. Jeżeli za dany okres sprawozdawczy dokonano dwóch lub więcej częściowych zgłoszeń INTRASTAT, uznaje się, że dokonano zgłoszenia zerowego, jeżeli wskutek dokonania korekt tych zgłoszeń anulowano wszystkie pozycje we wszystkich zgłoszeniach INTRASTAT i za ten sam okres sprawozdawczy nie dokonano kolejnego częściowego zgłoszenia INTRASTAT.
13. Do zgłoszenia INTRASTAT nie należy dołączać dokumentów, na podstawie których deklarowane są dane (np. kopii faktur lub dokumentów wysyłkowych).
14. W zgłoszeniu INTRASTAT nie ujmuje się towarów wymienionych w aneksie "A" do instrukcji.
15. Okresem sprawozdawczym jest miesiąc kalendarzowy, w trakcie którego dokonano przywozu lub wywozu towarów.
16. Wartość zrealizowanego przywozu i wywozu towarów, którą osoba zobowiązana porównuje z wysokością progów statystycznych w celu określenia charakteru swojego obowiązku sprawozdawczego, określana jest następująco:
1) za wartość transakcji zaliczanych do przywozu w systemie INTRASTAT, będących jednocześnie wewnątrzwspólnotowymi nabyciami w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, uznaje się kwotę będącą podstawą ich opodatkowania podatkiem VAT (tj. bez kwoty samego podatku). Jeśli do podstawy opodatkowania wliczony jest podatek akcyzowy, nie należy go uwzględniać przy wyznaczaniu wartości tych transakcji;
2) za wartość transakcji zaliczanych do wywozu w systemie INTRASTAT, będących jednocześnie wewnątrzwspólnotowymi dostawami w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, uznaje się kwotę będącą podstawą ich opodatkowania podatkiem VAT (tj. bez kwoty samego podatku). Jeśli do podstawy opodatkowania wliczony jest podatek akcyzowy, nie należy go uwzględniać przy wyznaczaniu wartości tych transakcji;
3) za wartość pozostałych transakcji zaliczanych do wywozu lub przywozu w systemie INTRASTAT uznaje się oszacowaną przez podmiot aktualną wartość samych towarów, która byłaby ustalona w ramach zwykłej transakcji kupna/sprzedaży. W przypadku towarów przywożonych/wywożonych po uszlachetnianiu, do ich wartości fakturowej należy doliczyć wartość usługi uszlachetniania;
4) do wartości transakcji, określonych w pkt 1-3, nie wlicza się wartości przywiezionych lub wywiezionych towarów, wymienionych w aneksie "A" do instrukcji.
17. W przypadku posługiwania się instrukcją do sporządzania elektronicznych zgłoszeń INTRASTAT należy uwzględnić również informacje i wytyczne zawarte w specyfikacji elektronicznych zgłoszeń INTRASTAT w standardzie XML.
Szczególne przypadki postępowania
2. W przypadku przywozów lub wywozów towarów, których suma wartości jest równa lub mniejsza niż równowartość 200 euro i które zostały dokonane w ciągu jednego okresu sprawozdawczego z lub do jednego państwa członkowskiego Wspólnoty, przywozy albo wywozy można ująć łącznie w jednej pozycji zgłoszenia (odrębnie w przywozie i odrębnie w wywozie), wypełniając w niej pola: nr 9 (Nr pozycji), nr 11 (Kod kraju wysyłki/Kod kraju przeznaczenia), nr 19 (Wartość fakturowa) oraz pole nr 14 (Kod towaru), podając w nim następujący kod towarowy: 99 50 00 00. Kod ten w całym okresie sprawozdawczym może zostać zastosowany jednokrotnie w zgłoszeniu INTRASTAT (zgłoszeniach częściowych) w przywozie oraz jednokrotnie w zgłoszeniu INTRASTAT (zgłoszeniach częściowych) w wywozie, w odniesieniu do przywozów towarów realizowanych z jednego kraju wysyłki lub wywozów towarów realizowanych do jednego kraju przeznaczenia.
3. Wywóz lub przywóz towarów w stanie rozmontowanym lub niezmontowanym dla celów transportu lub z przyczyn handlowych, ale załadowanych na kilka środków transportu, należy zadeklarować pod jedną pozycją towarową i wpisać ogólną (łączną) wartość towarów. Jeżeli przesyłki te zostały dokonane w kilku okresach sprawozdawczych, zgłoszenia INTRASTAT należy dokonać tylko raz - za miesiąc sprawozdawczy, w którym dokonano odbioru lub wysyłki ostatniej partii towaru. Jeżeli w takich przypadkach transport dokonywał się przy pomocy różnych środków transportu, należy podać ten środek transportu, którym dokonano największego przywozu lub wywozu pod względem masy lub wartości przesyłki.
4. W przypadku gdy pojedyncza przesyłka zawiera różne części do pojazdów mechanicznych lub statków powietrznych, może być ujęta pod jedną pozycją towarową i zaklasyfikowana pod kodem towarowym, który odnosi się do towaru obejmującego ponad 50 % wartości przywożonych lub wywożonych części. Z takiego uproszczonego sposobu deklarowania wyłączone są nadwozia, podwozia i silniki do pojazdów mechanicznych lub statków powietrznych.
5. Towary przywożone lub wywożone w celu uszlachetniania powinny być zgłaszane do systemu INTRASTAT z podaniem wartości powierzonego surowca. Towary przywożone lub wywożone po uszlachetnianiu powinny być zgłaszane do systemu INTRASTAT z podaniem wartości powierzonego surowca i kosztu usługi. Uszlachetnianie towarów oznacza działania, których celem jest wytworzenie nowego lub w znacznym stopniu ulepszonego towaru. Nie musi to oznaczać zmiany w klasyfikacji towaru. Do działań będących uszlachetnianiem towarów zalicza się w szczególności: przetworzenie, budowę, montaż, udoskonalenie, renowację oraz pomalowanie towaru uprzednio niepomalowanego. Przywóz lub wywóz towarów w celu uszlachetniania powinien być zgłaszany pod kodem rodzaju transakcji "41", zaś przywóz lub wywóz towarów po uszlachetnianiu powinien być zgłaszany pod kodem transakcji "51".
6. Towary przywożone lub wywożone w celu naprawy lub po naprawie nie podlegają zgłoszeniu w systemie INTRASTAT. Naprawa towaru stanowi przywrócenie towaru do jego pierwotnej funkcji lub stanu. Celem tej operacji jest utrzymanie towaru w stanie pozwalającym na jego użytkowanie; może to oznaczać pewną przebudowę, ale nie zmienia w żaden sposób charakteru towaru.
7. W przypadku wywozu towarów przeznaczonych na zaopatrzenie statków lub statków powietrznych zakres informacyjny zgłoszenia INTRASTAT może zostać ograniczony do następujących pól: nr 9 (Nr pozycji), nr 11 (Kod kraju przeznaczenia), nr 14 (Kod towaru), nr 20 (Wartość statystyczna w PLN) wraz z zastosowaniem następujących kodów towarowych i oznaczeń:
1) w zakresie kodów towarowych:
99 30 24 00 - towary wymienione w działach od 1 do 24 Nomenklatury Scalonej (CN),
99 30 27 00 - towary wymienione w dziale 27 Nomenklatury Scalonej (CN),
99 30 99 00 - towary wymienione w pozostałych działach Nomenklatury Scalonej (CN);
2) w zakresie kodu kraju przeznaczenia należy zastosować kod QR.
8. W przypadku przywozu lub wywozu towarów przeznaczonych dla operatorów obsługujących instalacje morskie i towarów niezbędnych do działania silników, maszyn i innego sprzętu działających na tych instalacjach, zakres informacyjny zgłoszenia INTRASTAT może zostać ograniczony do następujących pól: nr 9 (Nr pozycji), nr 11 (Kod kraju wysyłki/Kraju przeznaczenia), nr 14 (Kod towaru), nr 20 (Wartość statystyczna w PLN) wraz z zastosowaniem następujących kodów towarowych i oznaczeń:
1) w zakresie kodów towarowych:
99 31 24 00 - dla towarów wymienionych w działach od 1 do 24 Nomenklatury Scalonej (CN),
99 31 27 00 - dla towarów wymienionych w dziale 27 Nomenklatury Scalonej (CN),
99 31 99 00 - dla towarów wymienionych w pozostałych działach Nomenklatury Scalonej (CN);
2) w zakresie kodu kraju wysyłki/przeznaczenia należy zastosować kod QV.
9. Realizowany na podstawie umów o prenumeratę przywóz lub wywóz czasopism, objętych jedną fakturą, należy ująć w zgłoszeniu INTRASTAT zbiorczo za cały okres prenumeraty. Jeżeli przesyłki czasopism zostały dokonane w kilku okresach sprawozdawczych, zgłoszenia INTRASTAT należy dokonać tylko raz - za miesiąc sprawozdawczy, w którym dokonano odbioru lub wysyłki ostatniej partii czasopism.
10. Przekazywanie towarów w ramach leasingu finansowego jest traktowane w systemie INTRASTAT jako sprzedaż, w związku z czym przywóz lub wywóz takich towarów włączony jest do systemu INTRASTAT. Dla celów zgłoszeń INTRASTAT leasing finansowy rozumiany jest jako przemieszczenie towarów do leasingobiorcy na okres dłuższy niż jeden rok z zamiarem przeniesienia na leasingobiorcę praw własności do tych towarów z chwilą wygaśnięcia umowy leasingu. Towary są traktowane jako będące w leasingu finansowym, gdy leasingobiorca przejmuje prawa, ryzyko, korzyści oraz odpowiedzialność związane z towarami będącymi przedmiotem leasingu i z ekonomicznego punktu widzenia może być uważany faktycznie za właściciela tych towarów. Płatności leasingowe są obliczane w taki sposób, aby pokrywały one całkowitą lub prawie całkowitą wartość towaru. W przypadku leasingu finansowego okresem sprawozdawczym jest miesiąc kalendarzowy, w którym nastąpił przywóz lub wywóz towarów. Leasing finansowy powinien być zgłaszany pod kodem rodzaju transakcji "15".
11. Przekazywanie towarów w ramach leasingu operacyjnego lub dzierżawy nie podlega zgłoszeniu do systemu INTRASTAT pod warunkiem, że przewidywany umowny okres użytkowania tych towarów nie jest dłuższy niż 24 miesiące. Jeżeli przewidywany okres użytkowania takich towarów jest dłuższy niż 24 miesiące, przywóz lub wywóz tych towarów należy zgłosić do systemu INTRASTAT. W tym przypadku okresem sprawozdawczym jest miesiąc kalendarzowy, w którym nastąpił wywóz lub przywóz towarów. W przypadku gdy przewidywany okres użytkowania nie był dłuższy niż 24 miesiące, a towary nie zostały wywiezione lub przywiezione po okresie 24 miesięcy od momentu ich przywozu lub wywozu, należy je zgłosić do systemu INTRASTAT za okres sprawozdawczy, w którym upłynął termin 24 miesięcy od dnia przywozu/wywozu towarów. Leasing operacyjny i dzierżawa powinny być zgłaszane pod kodem rodzaju transakcji "90".
12. W przypadku gdy przewidywany okres użytkowania towarów przywiezionych lub wywiezionych czasowo, w tym w ramach leasingu operacyjnego i dzierżawy, nie był dłuższy niż 24 miesiące, i towary te korzystały ze zwolnienia z obowiązku zgłoszenia do systemu INTRASTAT, a przed upływem tego terminu nastąpiło zbycie lub nabycie towarów, przywóz albo wywóz takich towarów należy zgłosić do systemu INTRASTAT za okres sprawozdawczy, w którym nastąpiło zbycie lub nabycie towarów.
13. Oprogramowanie komputerowe jest klasyfikowane pod kodem Nomenklatury Scalonej (CN) jako nośnik informacji. W przypadku przywozu lub wywozu sprzętu komputerowego dostarczanego razem z oprogramowaniem i licencjami należy podać całkowitą wartość towaru, tj. obejmującą wartość sprzętu komputerowego łącznie z wartością oprogramowania i licencji na oprogramowanie. W przypadku przywozu lub wywozu produkowanego masowo ogólnodostępnego oprogramowania komputerowego oraz dołączonych do niego podręczników należy podać całkowitą wartość towaru, tj. wartość oprogramowania łącznie z wartością nośników i podręczników. Zgłoszeń INTRASTAT nie dokonuje się w sytuacjach niezwiązanych z fizycznym przemieszczeniem towaru (przesłanie oprogramowania drogą elektroniczną, sprzedaż dodatkowych licencji lub praw ujęta na fakturze za uprzednio dostarczone oprogramowanie) oraz w przypadkach określonych w aneksie "A" do instrukcji.
14. W przypadku zwrotu towarów uprzednio zgłoszonych do systemu INTRASTAT przy ich przywozie lub wywozie, w polu nr 19 (Wartość fakturowa w PLN) oraz - jeżeli jest ono wypełniane - w polu nr 20 (Wartość statystyczna w PLN) deklaracji INTRASTAT należy zadeklarować wartość, która została zadeklarowana przy przywozie lub wywozie tych towarów.
15. W przypadku towarów zgłoszonych do systemu INTRASTAT, które następnie utraciły wartość handlową wskutek zniszczenia, należy dokonać korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia INTRASTAT, podając w polach nr 17 (Masa netto w kg) i - jeżeli jest ono wypełniane - nr 18 (Ilość w uzupełniającej jednostce miary) oraz nr 19 (Wartość fakturowa w PLN) i - jeżeli jest ono wypełniane - nr 20 (Wartość statystyczna w PLN), dane odnoszące się tylko do towaru, który nie uległ zniszczeniu. Jeżeli zniszczeniu uległ cały towar, w polach tych należy zadeklarować "0", zaś w polu nr 13 (Kod rodzaju transakcji) należy wpisać kod "90". W przypadku towarów przywożonych lub wywożonych w miejsce towarów zniszczonych, przywóz lub wywóz należy zgłosić do systemu INTRASTAT, wraz z podaniem w polu nr 13 (Kod rodzaju transakcji) deklaracji INTRASTAT, kodu "23". W przypadku towarów, które utraciły wartość handlową wskutek zniszczenia przed zgłoszeniem ich do systemu INTRASTAT, należy dokonać zgłoszenia INTRASTAT, podając wartość "0" w polach nr 17 (Masa netto w kg) i - jeżeli jest ono wypełniane - nr 18 (Ilość w uzupełniającej jednostce miary) oraz nr 19 (Wartość fakturowa w PLN) i - jeżeli jest ono wypełniane - nr 20 (Wartość statystyczna w PLN). W takim przypadku w polu nr 13 (Kod rodzaju transakcji) należy zadeklarować kod "90".
16. W przypadku przywozu lub wywozu części składowych zakładu przemysłowego, o którym mowa w § 11a rozporządzenia, w zgłoszeniu INTRASTAT, oprócz pól od nr 1 do nr 8, należy wypełnić pola od nr 9 do nr 16 i pole nr 20, przy czym w polu nr 14 (Kod towaru) deklaracji INTRASTAT należy podać kod towaru ustalony według następującej reguły: pierwszymi czterema cyframi są 9880; piąta i szósta cyfra odpowiadają numerowi działu CN, do którego należą towary będące częścią składową zakładu przemysłowego; siódmą i ósmą cyfrą jest 0. W tym przypadku wypełnienie pola nr 17 (Masa netto kg), nr 18 (Ilość w uzupełniającej jednostce miary) i nr 19 (Wartość fakturowa w PLN) nie jest wymagane.
Wypełnianie pól formularza
POLE 1 - Okres sprawozdawczy
Pole to składa się z czterech części: miesiąc sprawozdawczy, rok sprawozdawczy, nr zgłoszenia w okresie sprawozdawczym i nr wersji zgłoszenia.
PIERWSZA CZĘŚĆ POLA: MIESIĄC SPRAWOZDAWCZY
Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie miesiąca kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, odpowiednio od 01 dla stycznia, 02 dla lutego, 03 dla marca... 12 dla grudnia.
DRUGA CZĘŚĆ POLA: ROK SPRAWOZDAWCZY
Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie roku kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, np. 06 - dla roku 2006, 07 - dla roku 2007.
TRZECIA CZĘŚĆ POLA: NUMER ZGŁOSZENIA W OKRESIE SPRAWOZDAWCZYM
Należy podać numer zgłoszenia INTRASTAT w przywozie w okresie sprawozdawczym. Niedopuszczalne jest powtórzenie tego numeru w danym okresie sprawozdawczym. Liczb nie należy poprzedzać zerami.
CZWARTA CZĘŚĆ POLA: NUMER WERSJI ZGŁOSZENIA
Należy podać kolejny numer wersji zgłoszenia INTRASTAT, określonego w podpolu "Numer zgłoszenia w okresie sprawozdawczym".
Każdy kolejny dokument odnoszący się do danego okresu sprawozdawczego (zgłoszenie INTRASTAT lub korekta zgłoszenia INTRASTAT) będzie tworzył kolejną wersję zgłoszenia INTRASTAT (odrębnie dla przywozu i odrębnie dla wywozu). Jeżeli jest to pierwsze (pierwotnie składane) zgłoszenie INTRASTAT w okresie sprawozdawczym, posiada ono w tym podpolu oznaczenie "1". Każdy następny dokument odnoszący się do tego zgłoszenia w okresie sprawozdawczym powinien mieć kolejny numer. Liczb nie należy poprzedzać zerem.
POLE 2 - Rodzaj deklaracji
W tym polu należy zaznaczyć znakiem "x" umieszczonym w odpowiednim kwadracie, czy formularz jest używany do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, korekty polegającej na zamianie zgłoszenia INTRASTAT czy do korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu.
Korekta polegająca na zamianie zgłoszenia INTRASTAT powoduje zastąpienie w całości dotychczasowego, uprzednio złożonego zgłoszenia INTRASTAT (nawet korygowanego).
Korekta zgłoszenia INTRASTAT może odnosić się tylko do aktualnej wersji tego zgłoszenia.
POLE 3 - Kod izby celnej, do której adresowana jest deklaracja INTRASTAT
Należy podać, zgodnie z wykazem stanowiącym aneks "B" do instrukcji, sześciocyfrowy kod izby celnej właściwej ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT lub do jego korekty.
POLE 4 - Odbiorca
Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w przywozie oraz dziesięciocyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP), poprzedzony kodem PL, i czternastocyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON. Jeżeli podmiot ten posiada dziewięciocyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę "0".
Jeżeli osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w przywozie nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce, ale jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT UE, w tym polu należy wpisać jej pełny adres oraz numer NIP. W tym przypadku numeru REGON nie podaje się.
Pole to należy wypełnić w każdym przypadku, niezależnie od faktu wypełnienia pola nr 5 (Przedstawiciel).
POLE 5 - Przedstawiciel
Należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT lub korekty zgłoszenia INTRASTAT przez przedstawiciela.
Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres podmiotu składającego deklarację w imieniu osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT oraz dziesięciocyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) i czternastocyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON tego podmiotu. Jeżeli podmiot ten posiada dziewięciocyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę "0".
Jeżeli przedstawicielem jest pracownik osoby zobowiązanej, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 6 - Łączna wartość fakturowa w PLN
Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 19 ze wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole to należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 7 - Łączna wartość statystyczna w PLN
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez osobę, której wartość dokonanych przywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie, oraz w przypadku przywozu towarów w celu uszlachetniania lub wywozu towarów po uszlachetnianiu, niezależnie od rodzaju przekroczonego przez osobę zobowiązaną progu statystycznego.
Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 20 ze wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 8 - Łączna liczba pozycji
Jeżeli deklaracja INTRASTAT służy do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, należy wpisać łączną ilość pozycji towarowych. Łączna ilość pozycji towarowych nie może być większa od 9999. Liczb nie należy poprzedzać zerami.
Łączna ilość pozycji podana w tym polu musi zgadzać się z ostatnim numerem pozycji wpisanym w polu nr 9 kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach zgłoszenia INTRASTAT pole należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 9 - Nr pozycji
Jeżeli formularz deklaracja INTRASTAT wykorzystywany jest do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, należy wpisać kolejny numer danej pozycji towarowej. Łączna ilość pozycji towarowych w jednym zgłoszeniu INTRASTAT nie może być większa niż liczba 9999 i ostatni zadeklarowany numer pozycji musi być zgodny z łączną liczbą pozycji wpisaną w polu 8.
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, w polu należy wpisać numer korygowanej pozycji zgłoszenia INTRASTAT. Jeżeli korekta zgłoszenia INTRASTAT ma polegać na dodaniu nowej pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT, w polu tym należy wpisać numer dopisywanej pozycji, który powinien być następnym lub kolejnym numerem, po numerze ostatniej pozycji w korygowanym zgłoszeniu INTRASTAT. Niedopuszczalne jest wpisanie w tym polu więcej niż jednej korygowanej pozycji albo wpisanie zakresu pozycji.
POLE 10 - Opis towaru
Należy wpisać zwyczajową nazwę handlową danego towaru w sposób umożliwiający jego identyfikację. Opis ten musi umożliwiać klasyfikację towaru według kodu Nomenklatury Scalonej (CN).
Jeżeli zwyczajowa nazwa handlowa nie pozwala na jednoznaczne określenie, jakiego rodzaju jest dany towar i do której pozycji CN należy go przypisać, nazwę tę należy uzupełnić o informacje dotyczące rodzaju materiału, sposobu obróbki, celu wykorzystania lub innych kryteriów służących do kwalifikacji towaru według kodu CN.
POLE 11 - Kod kraju wysyłki
Należy wpisać, zgodnie z wykazem zamieszczonym w aneksie "C" do instrukcji, dwuliterowy kod kraju, w którym opuszczające go towary stały się przedmiotem wywozu do Polski jako kraju przeznaczenia towarów. Jeżeli państwo członkowskie wysyłki nie jest znane, należy wpisać kod kraju członkowskiego zakupu lub nabycia towarów. Krajem członkowskim, w którym dokonano zakupu lub nabycia towaru, jest kraj, w którym mieści się siedziba partnera umowy (sprzedającego lub zbywcy), z którym została zawarta umowa (z wyjątkiem typowych umów o przewóz towarów), na podstawie której realizowany jest przywóz towarów do kraju.
W przypadku przywozu towarów przeznaczonych dla operatorów obsługujących instalacje morskie i towarów niezbędnych do działania silników, maszyn i innego sprzętu, działających na tych instalacjach, można wpisać kod QV.
POLE 12 - Kod warunków dostawy
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych przywozów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie.
Należy wpisać zgodny z umową literowy kod warunków dostaw wg INCOTERMS 2000, zgodnie z wykazem zamieszczonym w aneksie "D" do instrukcji.
Jeżeli ze względów handlowych umowa zawarta jest na innych warunkach niż określone w INCOTERMS 2000, należy wpisać symbol INCOTERMS 2000 najbardziej zbliżony do warunków zawartych w umowie.
POLE 13 - Kod rodzaju transakcji
Należy podać kod rodzaju transakcji związanej z danym przywozem towarów, zgodnie z aneksem "E" do instrukcji.
POLE 14 - Kod towaru
Należy wpisać ośmiocyfrowy kod towaru opisanego w polu 10 (Opis towaru), zgodnie z kodem określonym w Nomenklaturze Scalonej (CN), stanowiącej załącznik I do rozporządzenia Rady EWG nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE L 256 z 7.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) albo - w przypadkach szczególnych - kod towarowy określony w części II ust. 2 oraz ust. 8 i 16 instrukcji.
POLE 15 - Kod rodzaju transportu
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych przywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie.
Należy wpisać jednocyfrowy kod rodzaju transportu, zgodnie z wykazem zamieszczonym w aneksie "F" do instrukcji. Rodzaj transportu jest to aktywny rodzaj transportu, przy użyciu którego towar został wprowadzony na terytorium statystyczne kraju.
W przypadku transportu kombinowanego aktywnym środkiem transportu jest ten, który porusza cały zestaw (np. w przypadku ciężarówki i na statku morskim - aktywnym środkiem transportu jest statek, w przypadku ciągnika z naczepą - aktywnym środkiem jest ciągnik).
POLE 16 - Kod kraju pochodzenia
Należy wpisać dwuliterowy kod kraju, zgodnie z wykazem zamieszczonym w aneksie "G" do instrukcji, w którym towar został całkowicie uzyskany lub wyprodukowany. Towar, w produkcję którego zaangażowany jest więcej niż jeden kraj, jest uznawany za pochodzący z kraju, w którym został poddany ostatniej istotnej, ekonomicznie uzasadnionej obróbce lub przetworzeniu, które spowodowało wytworzenie nowego produktu lub stanowiło istotny etap wytwarzania w przedsiębiorstwie przystosowanym do tego celu.
Jeżeli kraj pochodzenia nie jest znany, należy podać kod kraju członkowskiego Unii Europejskiej będącego krajem wysyłki towarów.
POLE 17 - Masa netto (w kg)
Należy podać masę netto towaru opisanego w polu nr 10 (Opis towaru), wyrażoną w pełnych kilogramach. Przez masę netto rozumie się masę towaru bez opakowania.
W przypadku gdy masa towaru wynosi mniej niż 0,50 kilograma, należy wpisać "0". Jeżeli masa wynosi 0,50 kilograma lub więcej, lecz nie przekracza 1 kilograma, należy wpisać "1". Dla mas większych od 1 kilograma wartości po przecinku należy zaokrąglać według zasad matematycznych.
Dla towarów przywiezionych do dnia 31 marca 2007 r. i zgłaszanych w systemie INTRASTAT najpóźniej za miesiąc sprawozdawczy marzec 2007 r. - wypełnienie tego pola nie jest wymagane, jeżeli dla tych towarów Nomenklatura Scalona (CN) przewiduje dodatkową jednostkę miary.
POLE 18 - Ilość w uzupełniającej jednostce miary
Należy podać ilość towaru w liczbach całkowitych, wyrażoną w jednostce miary wskazanej dla danej pozycji towarowej w obowiązującej wersji Nomenklatury Scalonej (CN), jeżeli dla danego kodu towarowego przewiduje ona dodatkową jednostkę miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).
Wartości po przecinku należy zaokrąglać zgodnie z zasadami matematycznymi, np. w przypadku gdy ilość towaru podanego w litrach wynosi mniej niż 0,50 litra, należy wpisać "0". Jeżeli ilość towaru wynosi 0,50 litra lub więcej, należy wpisać "1".
POLE 19 - Wartość fakturowa w PLN
Należy wpisać wartość fakturową netto wszystkich transakcji objętych jedną pozycją (tj. bez uwzględnienia podatku VAT i podatku akcyzowego).
Wartość fakturowa jest to kwota, która stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Jeżeli na fakturze, oprócz wartości towaru, wyszczególnione są pozostałe koszty (opłaty transportowe, koszty opakowania, opłaty za dokowanie, inne) i suma tych wartości stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w polu "Wartość fakturowa w PLN" należy podać wartość łączną, tj. wartość towaru łącznie z wartością pozostałych kosztów.
W przypadku towarów przywożonych w celu uszlachetniania należy podać wartość powierzonego surowca. Natomiast w przypadku towarów przywożonych po uszlachetnianiu należy podać wartość powierzonego surowca i koszt usługi.
W przypadku towarów, które po ich przywozie są instalowane lub montowane przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz, należy zadeklarować wyłącznie wartość przywożonych towarów, bez uwzględnienia kosztu montażu lub instalacji.
W odniesieniu do towarów otrzymywanych bezpłatnie lub towarów, które nie zostały zafakturowane fakturą handlową, należy podać wartość, która byłaby zafakturowana, gdyby towary podlegały dowolnej transakcji kupna-sprzedaży.
W przypadku zwrotu towarów uprzednio zgłoszonych do systemu INTRASTAT przy ich wywozie należy zadeklarować wartość, która została zadeklarowana przy wywozie tych towarów.
Wartość fakturową podaje się w pełnych złotych polskich. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 groszy i więcej podnosi się do pełnych złotych.
Jeżeli wartość na fakturze podana jest w innej walucie niż PLN, kwotę faktury należy przeliczyć na złote polskie. Przeliczenie powinno nastąpić na podstawie kursu waluty ustalonego według zasad określonych dla celów podatku od towarów i usług albo zasad określonych dla celów związanych z cłem.
POLE 20 - Wartość statystyczna w PLN
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych przywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie oraz w pozycji towarowej, której przedmiotem jest towar przywieziony w celu uszlachetnienia lub po uszlachetnieniu, niezależnie od rodzaju przekroczonego przez osobę zobowiązaną progu statystycznego.
Wartością statystyczną w przywozie (wartość CIF) jest wartość towarów w miejscu i czasie wprowadzenia na polski obszar statystyczny.
Wartość tę oblicza się:
- w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż) - na podstawie wartości towarów z faktury,
- w pozostałych przypadkach - na podstawie kwoty/wartości, która byłaby zafakturowana w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż).
Wartość statystyczna uwzględnia dodatkowe koszty dotyczące tej części przewozu, która odbywa się poza polskim obszarem statystycznym. Należy więc włączyć poniesione poza polskim obszarem statystycznym:
- koszty opakowania,
- opłaty transportowe,
- opłaty za dokowanie,
- opłaty za załadunek i magazynowanie,
- wszelkie koszty, zyski i wydatki, łącznie z ubezpieczeniem i prowizją, powstałe do miejsca przekroczenia granicy polskiego obszaru statystycznego (dostawy towarów na pokład statku lub samolotu).
Jeżeli wartość fakturowa zawiera wyodrębnione koszty frachtu i ubezpieczenia poniesione na polskim obszarze statystycznym, to kosztów tych nie należy ujmować w wartości statystycznej.
Wartość statystyczna nie obejmuje podatków i opłat należnych w przywozie, takich jak: VAT, akcyza i inne opłaty o podobnym charakterze.
W przypadku towarów będących przedmiotem uszlachetniania wartość statystyczna jest ustalana tak, jakby towary były w całości wytworzone w kraju przetworzenia, tj. z podaniem wartości powierzonego materiału oraz usługi.
W przypadku towarów stanowiących nośniki informacji (np. dyskietki, taśmy komputerowe, filmy, kasety audio i wideo, CD-ROM) przywożonych w celu dostarczenia informacji, wartość statystyczna powinna opierać się na całości kosztów towarów, tzn. powinna uwzględniać nie tylko wartość nośnika, ale i przekazywanej informacji.
W przypadku zwrotów towarów wartość statystyczna jest równa wartości, która została podana przy wywozie towaru.
Jeżeli wartość fakturową ustalono na bazie dostawy CPT, CIP, DDU lub DDP, a miejsce przeznaczenia zlokalizowane jest na polskim obszarze statystycznym, wartość tę uważa się za wartość ustaloną na bazie CIF, o ile koszty frachtu i ubezpieczenia ponoszone na polskim obszarze statystycznym przez dostawcę zagranicznego nie zostały wyodrębnione na fakturze.
Wartość statystyczną pozycji towarowej należy podać w pełnych złotych polskich (PLN), bez miejsc po przecinku. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 i więcej groszy podnosi się do pełnych złotych.
POLE 21 - Wypełniający
Należy wpisać czytelnie imię, nazwisko, telefon, faks i e-mail osoby odpowiedzialnej za wypełnienie deklaracji INTRASTAT oraz miejscowość i datę wypełnienia deklaracji.
Jeżeli wypełniającym jest agent celny, obok informacji o imieniu i nazwisku osoba ta podaje dodatkowo numer wpisu na listę agentów celnych.
Osoba odpowiedzialna za wypełnienie deklaracji potwierdza zadeklarowane dane czytelnym podpisem.
Wypełnianie pól formularza
POLE 1 - Okres sprawozdawczy
Pole to składa się z czterech części: miesiąc sprawozdawczy, rok sprawozdawczy, nr zgłoszenia w okresie sprawozdawczym i nr wersji zgłoszenia.
PIERWSZA CZĘŚĆ POLA: MIESIĄC SPRAWOZDAWCZY
Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie miesiąca kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, odpowiednio od 01 dla stycznia, 02 dla lutego, 03 dla marca... 12 dla grudnia.
DRUGA CZĘŚĆ POLA: ROK SPRAWOZDAWCZY
Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie roku kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, np. 06 - dla roku 2006, 07 - dla roku 2007.
TRZECIA CZĘŚĆ POLA: NUMER ZGŁOSZENIA W OKRESIE SPRAWOZDAWCZYM
Należy podać numer zgłoszenia INTRASTAT w wywozie w okresie sprawozdawczym. Niedopuszczalne jest powtórzenie tego numeru w danym okresie sprawozdawczym. Liczb nie należy poprzedzać zerami.
CZWARTA CZĘŚĆ POLA: NUMER WERSJI ZGŁOSZENIA
Należy podać kolejny numer wersji zgłoszenia INTRASTAT, określonego w podpolu "Numer zgłoszenia w okresie sprawozdawczym".
Każdy kolejny dokument odnoszący się do danego okresu sprawozdawczego (zgłoszenie INTRASTAT lub korekta zgłoszenia INTRASTAT) będzie tworzył kolejną wersję zgłoszenia INTRASTAT (odrębnie dla przywozu i odrębnie dla wywozu). Jeżeli jest to pierwsze (pierwotnie składane) zgłoszenie INTRASTAT w okresie sprawozdawczym, posiada ono w tym polu oznaczenie "1". Każdy następny dokument odnoszący się do tego zgłoszenia w okresie sprawozdawczym powinien mieć kolejny numer. Liczb nie należy poprzedzać zerem.
POLE 2 - Rodzaj deklaracji
W tym polu należy zaznaczyć znakiem "x" umieszczonym w odpowiednim kwadracie, czy formularz jest używany do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, korekty polegającej na zamianie zgłoszenia INTRASTAT czy do korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu.
Korekta polegająca na zamianie zgłoszenia INTRASTAT powoduje zastąpienie w całości dotychczasowego, uprzednio złożonego zgłoszenia INTRASTAT.
Korekta zgłoszenia INTRASTAT może odnosić się tylko do aktualnej wersji tego zgłoszenia.
POLE 3 - Kod izby celnej, do której adresowana jest deklaracja INTRASTAT
Należy podać, zgodnie z wykazem stanowiącym aneks "B" do instrukcji, sześciocyfrowy kod izby celnej właściwej ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT lub do jego korekty.
POLE 4 - Nadawca
Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w wywozie oraz dziesięciocyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP), poprzedzony kodem PL, i czternastocyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON. Jeżeli podmiot ten posiada dziewięciocyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę "0".
Jeżeli osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w wywozie nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce, ale jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT UE, w tym polu należy wpisać jej pełny adres oraz numer NIP. W tym przypadku numeru REGON nie podaje się.
Pole to należy wypełnić w każdym przypadku, niezależnie od faktu wypełnienia pola nr 5 (Przedstawiciel).
POLE 5 - Przedstawiciel
Należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT lub korekty zgłoszenia INTRASTAT przez przedstawiciela.
Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres podmiotu składającego deklarację w imieniu osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT oraz dziesięciocyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) i czternastocyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON tego podmiotu. Jeżeli podmiot ten posiada dziewięciocyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę "0".
Jeżeli przedstawicielem jest pracownik osoby zobowiązanej, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 6 - Łączna wartość faktur w PLN
Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 19 ze wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole to należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 7 - Łączna wartość statystyczna w PLN
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez osobę, której wartość dokonanych wywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie, oraz w przypadku przywozu towarów w celu uszlachetniania lub wywozu towarów po uszlachetnianiu, niezależnie od rodzaju przekroczonego przez osobę zobowiązaną progu statystycznego.
Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 20 ze wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 8 - Łączna liczba pozycji
Jeżeli deklaracja INTRASTAT służy do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, należy wpisać łączną ilość pozycji towarowych. Łączna ilość pozycji towarowych nie może być większa od 9999. Liczb nie należy poprzedzać zerami.
Łączna ilość pozycji podana w tym polu musi zgadzać się z ostatnim numerem pozycji wpisanym w polu nr 9 kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach zgłoszenia INTRASTAT pole należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 9 - Nr pozycji
Jeżeli formularz deklaracja INTRASTAT wykorzystywany jest do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, należy wpisać kolejny numer danej pozycji towarowej. Łączna ilość pozycji towarowych w jednym zgłoszeniu INTRASTAT nie może być większa niż liczba 9999 i ostatni zadeklarowany numer pozycji musi być zgodny z łączną liczbą pozycji wpisaną w polu 8.
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, w polu należy wpisać numer korygowanej pozycji zgłoszenia INTRASTAT. Jeżeli korekta zgłoszenia INTRASTAT ma polegać na dodaniu nowej pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT, w polu tym należy wpisać numer dopisywanej pozycji, który powinien być następnym lub kolejnym numerem po numerze ostatniej pozycji w korygowanym zgłoszeniu INTRASTAT.
Niedopuszczalne jest wpisanie w tym polu więcej niż jednej korygowanej pozycji albo wpisanie zakresu pozycji.
POLE 10 - Opis towaru
Należy wpisać zwyczajową nazwę handlową danego towaru w sposób umożliwiający jego identyfikację. Opis ten musi umożliwiać klasyfikację towaru według kodu Nomenklatury Scalonej (CN).
Jeżeli zwyczajowa nazwa handlowa nie pozwala na jednoznaczne określenie, jakiego rodzaju jest dany towar i do której pozycji CN należy go przypisać, nazwę tę należy uzupełnić o informacje dotyczące rodzaju materiału, sposobu obróbki, celu wykorzystania lub innych kryteriów służących do kwalifikacji towaru według kodu CN.
POLE 11 - Kod kraju przeznaczenia
Należy wpisać, zgodnie z wykazem zamieszczonym w aneksie "C" do instrukcji, dwuliterowy kod kraju, w którym towary wywożone z Polski zostaną dopuszczone do konsumpcji, zużyte, poddane obróbce lub przetworzeniu. Jeśli kraj przeznaczenia nie jest znany, uważa się, że krajem przeznaczenia jest ostatni znany w momencie wywozu kraj członkowski, na którego terytorium towary zostały fizycznie wprowadzone.
W przypadku wywozu towarów przeznaczonych na zaopatrzenie statków wodnych lub powietrznych można wpisać kod QR.
W przypadku wywozu towarów przeznaczonych dla operatorów obsługujących instalacje morskie i towarów niezbędnych do działania silników, maszyn i innego sprzętu, działających na tych instalacjach, można wpisać kod QV.
POLE 12 - Kod warunków dostawy
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych wywozów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie.
Należy wpisać zgodny z umową literowy kod warunków dostaw wg INCOTERMS 2000, zgodnie z wykazem zamieszczonym w aneksie "D" do instrukcji.
Jeżeli ze względów handlowych umowa zawarta jest na innych warunkach niż określone w INCOTERMS 2000, należy wpisać symbol INCOTERMS 2000 najbardziej zbliżony do warunków zawartych w umowie.
POLE 13 - Kod rodzaju transakcji
Należy podać kod rodzaju transakcji związanej z danym wywozem towarów, zgodnie z aneksem "E" do instrukcji.
POLE 14 - Kod towaru
Należy wpisać ośmiocyfrowy kod towaru opisanego w polu 10 (Opis towaru), zgodnie z kodem określonym w Nomenklaturze Scalonej (CN), stanowiącej załącznik I do rozporządzenia Rady EWG nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE L 256 z 7.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) albo - w przypadkach szczególnych - kod towarowy określony w części II ust. 2 oraz ust. 7, 8 i 16 instrukcji.
POLE 15 - Kod rodzaju transportu
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych wywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie.
Należy wpisać jednocyfrowy kod rodzaju transportu, zgodnie z wykazem zamieszczonym w aneksie "F" do instrukcji. Rodzaj transportu jest to aktywny rodzaj transportu, przy użyciu którego towar opuścił terytorium statystyczne kraju.
W przypadku transportu kombinowanego aktywnym środkiem transportu jest ten, który porusza cały zestaw (np. w przypadku ciężarówki na statku morskim - aktywnym środkiem transportu jest statek, w przypadku ciągnika z naczepą - aktywnym środkiem jest ciągnik).
POLE 16 - Kod kraju pochodzenia
Pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 17 - Masa netto (w kg)
Należy podać masę netto towaru opisanego w polu nr 10 (Opis towaru), wyrażoną w pełnych kilogramach. Przez masę netto rozumie się masę towaru bez opakowania.
W przypadku gdy masa towaru wynosi mniej niż 0,50 kilograma, należy wpisać "0". Jeżeli masa wynosi 0,50 kilograma lub więcej, lecz nie przekracza 1 kilograma, należy wpisać "1". Dla mas większych od 1 kilograma wartości po przecinku należy zaokrąglać według zasad matematycznych.
Dla towarów wywiezionych do dnia 31 marca 2007 r. i zgłaszanych w systemie INTRASTAT najpóźniej za miesiąc sprawozdawczy marzec 2007 r. - wypełnienie tego pola nie jest wymagane, jeżeli dla tych towarów Nomenklatura Scalona (CN) przewiduje dodatkową jednostkę miary.
POLE 18 - Ilość w uzupełniającej jednostce miary
Należy podać ilość towaru w liczbach całkowitych, wyrażoną w jednostce miary wskazanej dla danej pozycji towarowej w obowiązującej wersji Nomenklatury Scalonej (CN), jeżeli dla danego kodu towarowego przewiduje ona dodatkową jednostkę miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).
Wartości po przecinku należy zaokrąglać zgodnie z zasadami matematycznymi, np. w przypadku gdy ilość towaru podanego w litrach wynosi mniej niż 0,50 litra, należy wpisać "0". Jeżeli ilość towaru wynosi 0,50 litra lub więcej, należy wpisać "1".
POLE 19 - Wartość fakturowa w PLN
Należy wpisać wartość fakturową netto wszystkich transakcji objętych jedną pozycją (tj. bez uwzględnienia podatku VAT i podatku akcyzowego).
Wartość fakturowa jest to kwota, która stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Jeżeli na fakturze, oprócz wartości towaru, wyszczególnione są pozostałe koszty (opłaty transportowe, koszty opakowania, opłaty za dokowanie, inne) i suma tych wartości stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w polu "Wartość fakturowa w PLN" należy podać wartość łączną, tj. wartość towaru łącznie z wartością pozostałych kosztów.
W przypadku towarów wywożonych w celu uszlachetniania należy podać wartość powierzonego surowca. Natomiast w przypadku towarów wywożonych po uszlachetnianiu należy podać wartość powierzonego surowca i koszt usługi.
W przypadku towarów, które po ich wywozie są instalowane lub montowane przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz, należy zadeklarować wyłącznie wartość wywożonych towarów, bez uwzględnienia kosztu montażu lub instalacji.
W odniesieniu do towarów przekazywanych bezpłatnie lub towarów, które nie zostały zafakturowane fakturą handlową, należy podać wartość, która byłaby zafakturowana, gdyby towary podlegały dowolnej transakcji kupna-sprzedaży.
W przypadku zwrotu towarów uprzednio zgłoszonych do systemu INTRASTAT przy ich przywozie należy zadeklarować wartość, która została zadeklarowana przy przywozie tych towarów.
Wartość fakturową podaje się w pełnych złotych polskich. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 groszy i więcej podnosi się do pełnych złotych.
Jeżeli wartość na fakturze podana jest w innej walucie niż PLN, kwotę faktury należy przeliczyć na złote polskie. Przeliczenie powinno nastąpić na podstawie kursu waluty ustalonego według zasad określonych dla celów podatku od towarów i usług albo zasad określonych dla celów związanych z cłem.
POLE 20 - Wartość statystyczna w PLN
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych wywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie oraz w pozycji towarowej, której przedmiotem jest towar wywieziony w celu uszlachetnienia lub po uszlachetnieniu, niezależnie od rodzaju przekroczonego przez osobę zobowiązaną progu statystycznego.
Wartością statystyczną w wywozie (wartość FOB) jest wartość towarów w miejscu i czasie, w którym towary opuszczają polski obszar statystyczny.
Wartość tę oblicza się:
- w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż) - na podstawie wartości towarów z faktury,
- w pozostałych przypadkach - na podstawie kwoty/wartości, która byłaby zafakturowana w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż).
Wartość statystyczna uwzględnia dodatkowe koszty dotyczące tej części przewozu, która odbywa się na polskim obszarze statystycznym. Należy więc włączyć:
- koszty opakowania,
- krajowe opłaty transportowe,
- opłaty za dokowanie,
- opłaty za załadunek i magazynowanie,
- wszelkie koszty, zyski i wydatki, łącznie z ubezpieczeniem i prowizją, powstałe do miejsca przekroczenia granicy polskiego obszaru statystycznego (dostawy towarów na pokład statku lub samolotu).
Jeżeli wartość fakturowa zawiera wyodrębnione koszty frachtu i ubezpieczenia poniesione poza polskim obszarem statystycznym, to kosztów tych nie należy ujmować w wartości statystycznej.
Wartość statystyczna nie obejmuje podatków i opłat należnych w wywozie, takich jak: VAT, akcyza i inne opłaty o podobnym charakterze.
W przypadku towarów będących przedmiotem uszlachetniania wartość statystyczna jest ustalana tak, jakby towary były w całości wytworzone w kraju przetworzenia, tj. z podaniem wartości powierzonego materiału oraz usługi.
W przypadku towarów stanowiących nośniki informacji (np. dyskietki, taśmy komputerowe, filmy, kasety audio i wideo, CD-ROM) wysyłanych w celu dostarczenia informacji, wartość statystyczna powinna opierać się na całości kosztów towarów, tzn. powinna uwzględniać nie tylko wartość nośnika, ale i przekazywanej informacji.
W przypadku zwrotów towarów wartość statystyczna jest równa wartości, która została podana przy przywozie towaru.
Przypadki ustalenia wartości fakturowej na bazie warunków dostaw: EXW, FCA i FAS z podaną miejscowością polską uważa się za równoważne z zastosowaniem warunków FOB.
Wartość statystyczną pozycji towarowej należy podać w pełnych złotych polskich (PLN), bez miejsc po przecinku. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 i więcej groszy podnosi się do pełnych złotych.
POLE 21 - Wypełniający
Należy wpisać czytelnie imię, nazwisko, telefon, faks i e-mail osoby odpowiedzialnej za wypełnienie deklaracji INTRASTAT oraz miejscowość i datę wypełnienia deklaracji.
Jeżeli wypełniającym jest agent celny, obok informacji o imieniu i nazwisku osoba ta podaje dodatkowo numer wpisu na listę agentów celnych.
Osoba odpowiedzialna za wypełnienie deklaracji potwierdza zadeklarowane dane czytelnym podpisem.
WYKAZ TOWARÓW, KTÓRYCH PRZYWÓZ LUB WYWÓZ NIE JEST OBJĘTY OBOWIĄZKIEM SPRAWOZDAWCZOŚCI W RAMACH SYSTEMU INTRASTAT
2) złoto monetarne;
3) nadzwyczajna pomoc dla obszarów klęsk żywiołowych;
4) towary korzystające z immunitetu dyplomatycznego, konsularnego lub podobnego;
5) towary przeznaczone do użytku czasowego, jeśli spełnione są następujące warunki:
a) nie zaplanowano ani nie wykonano uszlachetniania,
b) oczekiwany okres trwania użytku czasowego jest nie dłuższy niż 24 miesiące,
c) wywóz/przywóz nie musi być deklarowany jako dostawa/nabycie dla celów podatkowych;
6) towary używane jako nośniki informacji, takie jak dyskietki, taśmy komputerowe, filmy, plany, taśmy audio i wideo, CD-ROM, przechowujące oprogramowanie komputerowe, stworzone na zamówienie konkretnego klienta lub niebędące przedmiotem transakcji handlowej, a także towary uzupełniające poprzednią dostawę, np. uaktualnienia lub towary, na które odbiorca nie otrzymuje faktury;
7) pod warunkiem że nie są przedmiotem transakcji handlowej:
a) materiały reklamowe,
b) próbki handlowe;
8) towary do i po naprawie oraz części zamienne używane do naprawy; naprawa pociąga za sobą przywrócenie towarów do ich pierwotnej funkcji lub stanu; celem tej operacji jest utrzymanie towaru w stanie pozwalającym na użytkowanie; może to oznaczać ich przebudowę lub udoskonalenie, ale nie zmienia w żaden sposób charakteru towaru;
9) towary wysłane do krajowych sił zbrojnych stacjonujących poza terytorium statystycznym, jak również towary otrzymane z innego państwa członkowskiego, które zostały przewiezione poza terytorium statystyczne przez krajowe siły zbrojne, a także towary, które zostały nabyte lub rozprowadzone na terytorium statystycznym państwa członkowskiego przez siły zbrojne innego państwa członkowskiego tam stacjonujące;
10) wyrzutnie statków kosmicznych, podczas wywozu i przywozu poprzedzającego wystrzelenie w przestrzeń kosmiczną, a także podczas wystrzelenia w przestrzeń kosmiczną;
11) sprzedaż nowych środków transportu przez osoby fizyczne lub prawne będące podatnikami VAT na rzecz osób prywatnych z innych państw członkowskich;
12) energia elektryczna - kod CN 27160000;
13) gaz ziemny - kody CN 27111100 oraz 27112100.
WYKAZ KODÓW IZB CELNYCH, DO KTÓRYCH MOGĄ BYĆ ADRESOWANE DEKLARACJE INTRASTAT
Nazwa izby celnej | Kod identyfikacyjny |
Izba Celna w Białej Podlaskiej | 300000 |
Izba Celna w Białymstoku | 310000 |
Izba Celna w Gdyni | 320000 |
Izba Celna w Katowicach | 330000 |
Izba Celna w Kielcach | 340000 |
Izba Celna w Krakowie | 350000 |
Izba Celna w Łodzi | 360000 |
Izba Celna w Olsztynie | 370000 |
Izba Celna w Opolu | 380000 |
Izba Celna w Poznaniu | 390000 |
Izba Celna w Przemyślu | 400000 |
Izba Celna w Rzepinie | 410000 |
Izba Celna w Szczecinie | 420000 |
Izba Celna w Toruniu | 430000 |
Izba Celna w Warszawie | 440000 |
Izba Celna we Wrocławiu | 450000 |
WYKAZ KODÓW STOSOWANYCH W POLU NR 11 DEKLARACJI INTRASTAT
Kod | Nazwa | ||
AT | Austria | ||
BE | Belgia | ||
BG | Bułgaria | ||
CY | Cypr | ||
CZ | Republika Czeska | ||
DK | Dania | ||
EE | Estonia | ||
FI | Finlandia | ||
FR | Francja | ||
GR | Grecja | ||
ES | Hiszpania | ||
IE | Irlandia | ||
LT | Litwa | ||
LU | Luksemburg | ||
LV | Łotwa | ||
MT | Malta | ||
NL | Niderlandy | ||
DE | Niemcy | ||
PT | Portugalia | ||
RO | Rumunia | ||
SK | Słowacja | ||
SI | Słowenia | ||
SE | Szwecja | ||
HU | Węgry | ||
GB | Wielka Brytania | ||
IT | Włochy | ||
QR | Zapasy i zaopatrzenie statków w ramach handlu wewnątrzwspólnotowego | ||
QV | Zapasy i zaopatrzenie instalacji morskich w ramach handlu wewnątrzwspólnotowego |
SYMBOLE WARUNKÓW DOSTAW WEDŁUG INCOTERMS 2000
Kod Incoterms |
Znaczenie Incoterms 2000 |
EXW | z zakładu... (oznaczone miejsce) |
FCA | franco przewoźnik... (oznaczone miejsce) |
FAS | franco wzdłuż burty statku... (oznaczony port załadunku) |
FOB | franco statek... (oznaczony port załadunku) |
CFR | koszt i fracht... (oznaczony port przeznaczenia) |
CIF | koszt, ubezpieczenie i fracht... (oznaczony port przeznaczenia) |
CPT | przewoźne opłacone do... (oznaczone miejsce przeznaczenia) |
CIP | przewoźne i ubezpieczenie opłacone do... (oznaczone miejsce przeznaczenia) |
DAF | dostarczone na granicę... (oznaczone miejsce) |
DES | dostarczone statek... (oznaczony port przeznaczenia) |
DEQ | dostarczone nabrzeże... (oznaczony port przeznaczenia) |
DDU | dostarczone (cło nieopłacone)... (oznaczone miejsce przeznaczenia) |
DDP | dostarczone (cło opłacone)... (oznaczone miejsce przeznaczenia) |
KODY RODZAJÓW TRANSAKCJI
Kolumna A | Kod transakcji | Kolumna B |
1. Transakcje z przeniesieniem prawa własności (rzeczywistym lub zamierzonym) w zamian za płatność lub inne świadczenie (finansowe, w naturze lub inne), z wyjątkiem transakcji wymienionych pod kodami 2, 7, 8 kolumny A, z uwzględnieniem uwag(1) (2) (3) |
11 | 1. Kupno/sprzedaż za zapłatą(2) |
12 |
2. Dostawy z zamiarem sprzedaży po akceptacji, obejrzeniu lub wypróbowaniu oraz transakcje komisowe |
|
13 |
3. Transakcje powodujące zapłatę w naturze (w tym handel barterowy) |
|
15 | 5. Leasing finansowy(3) | |
2. Zwroty towarów zarejestrowanych uprzednio pod kodem 1 kolumny A (4), dostawy rekompensacyjne nieodpłatne(4) |
21 | 1. Zwrot towarów |
22 | 2. Rekompensata za zwrócone towary | |
23 |
3. Rekompensata za towary, które nie podlegają zwrotowi (np. w ramach gwarancji) |
|
3. Dostawy bezpłatne, nie na czas oznaczony, z przeniesieniem prawa własności |
31 |
1. Dostawy towarów w ramach programów pomocy (całkowicie lub częściowo prowadzonych bądź finansowanych przez Wspólnotę Europejską) |
32 |
2. Inne dostawy towarów w ramach pomocy rządowej |
|
33 |
3. Inne dostawy towarów w ramach pomocy (od osób fizycznych lub organizacji pozarządowych) |
|
34 |
4. Inne transakcje dotyczące dostaw bezpłatnych |
|
4. Dostawy towarów w celu uszlachetniania w ramach umowy (5), z wyjątkiem transakcji wymienionych pod kodem 7 kolumny A |
41 | |
5. Dostawy towarów po uszlachetnieniu w ramach umowy (5), z wyjątkiem transakcji wymienionych pod kodem 7 kolumny A |
51 | |
7. Wysyłki towarów w ramach wspólnych programów obronnych lub innych międzyrządowych programów produkcyjnych (np. Airbus) |
70 | |
8. Dostawy materiałów budowlanych, wyposażenia i sprzętu w ramach realizacji umowy budowlanej lub inżynieryjnej, stanowiącej część umowy generalnej(6) |
80 | |
9. Inne rodzaje transakcji(7) | 90 |
(1) Ujmowana jest tu większość przywozów i wywozów, tj. transakcji, w przypadku których:
- następuje przeniesienie prawa własności pomiędzy osobami zamieszkałymi na stałe na danym terytorium (rezydentami) a osobami niezamieszkałymi na stałe na danym terytorium (nierezydentami) oraz
- następuje lub nastąpi zapłata lub inne świadczenie (zapłata w naturze).
Dotyczy to również dostaw towarów przesyłanych pomiędzy powiązanymi ze sobą przedsiębiorstwami oraz towarów przesyłanych z/do centrów dystrybucyjnych, nawet jeśli nie towarzyszy temu natychmiastowa zapłata.
(2) Zawiera dostawy części zamiennych lub towarów rekompensacyjnych w formie odpłatnej.
(3) Leasing finansowy: płatności leasingowe są obliczane w taki sposób, aby pokrywały one całkowitą lub prawie całkowitą wartość towaru. Korzyści i ryzyka wynikające z prawa własności towarów przechodzą na leasingobiorcę. Po zakończeniu umowy leasingobiorca staje się prawowitym właścicielem towaru.
(4) Wysyłki zwrotne i dostawy rekompensacyjne towarów, które uprzednio zarejestrowano pod kodami od 3 do 9 kolumny A, należy rejestrować pod tymi samymi kodami.
(5) Obrót uszlachetniający obejmuje działania (przetworzenie, budowę, montaż, udoskonalenie, renowację), których celem jest stworzenie nowego lub w znacznym stopniu ulepszonego towaru. Nie musi to oznaczać zmiany w klasyfikacji towaru. Pod tym kodem nie należy ujmować uszlachetniania dokonywanego przez uszlachetniającego na rachunek własny, które należy ująć pod kodem 1 kolumny A.
Towary przeznaczone do uszlachetniania muszą być rejestrowane jako przywozy i wywozy.
Naprawa nie powinna być rejestrowana pod tym kodem. Naprawa towaru stanowi przywrócenie towaru do jego pierwotnej funkcji lub stanu. Celem tej operacji jest utrzymanie towaru w stanie używalności; może to oznaczać pewną przebudowę lub udoskonalenie, ale nie zmienia charakteru towaru.
Towary do i po naprawie są wyłączone ze statystyki obrotu towarowego między państwami członkowskimi.
(6) Pod kodem 7 kolumny A należy ujmować jedynie takie transakcje, w przypadku których faktura nie jest wystawiana na poszczególne dostawy, lecz jedna faktura obejmuje łączną wartość prac. Jeżeli tak nie jest, należy transakcje te ująć pod kodem 1.
(7) Ujmowany jest tu również przywóz lub wywóz towarów przekazywanych w ramach leasingu operacyjnego lub dzierżawy, których przewidywany okres użytkowania jest dłuższy niż 24 miesiące od momentu przywozu/wywozu albo jeżeli po tym okresie towary te nie zostają przywiezione/wywiezione.
KODY RODZAJÓW TRANSPORTU
Kod | Oznaczenie |
1 | Transport morski |
2 | Transport kolejowy |
3 | Transport drogowy |
4 | Transport lotniczy |
5 | Przesyłki pocztowe |
7 | Stałe instalacje przesyłowe (np. gazociągi, wodociągi, ropociągi, koleje linowe) |
8 | Żegluga śródlądowa |
9 | Własny napęd (towarem jest np. statek czy samolot poruszający się o własnym napędzie) |
WYKAZ KODÓW KRAJÓW
AF Afganistan
AL Albania
DZ Algieria
AD Andora
AO Angola
AI Anguilla
AQ Antarktyda
AG Antigua i Barbuda
AN Antyle Niderlandzkie
SA Arabia Saudyjska
AR Argentyna
AM Armenia
AW Aruba
AU Australia
AT Austria
AZ Azerbejdżan
BS Bahamy
BH Bahrajn
BD Bangladesz
BB Barbados
BE Belgia
BZ Belize
BJ Benin
BM Bermudy
BT Bhutan
BY Białoruś
BO Boliwia
BA Bośnia i Hercegowina
BW Botswana
BR Brazylia
BN Brunei Darussalam
IO Brytyjskie Terytorium Oceanu Indyjskiego
BG Bułgaria
BF Burkina Faso
BI Burundi
XC Ceuta
HR Chorwacja
CL Chile
CN Chiny
CY Cypr
TD Czad
ME Czarnogóra
DK Dania
DM Dominika
DO Dominikana
DJ Dżibuti
EG Egipt
EC Ekwador
ER Erytrea
EE Estonia
ET Etiopia
FK Falklandy
FJ Fidżi Republika
PH Filipiny
FI Finlandia
FR Francja (włącznie z Monako (MC) i francuskimi departamentami zamorskimi (Gujana Francuska (GF), Gwadelupa (GP), Martynika (MQ) i Reunion (RE))
TF Francuskie Terytoria Południowe
GA Gabon
GM Gambia
GH Ghana
GI Gibraltar
GR Grecja
GD Grenada
GL Grenlandia
GE Gruzja
GU Guam
GY Gujana
GT Gwatemala
GN Gwinea
GW Gwinea-Bissau
GQ Gwinea Równikowa
HT Haiti
ES Hiszpania
HN Honduras
HK Hongkong
IN Indie
ID Indonezja
IQ Irak
IR Iran
IE Irlandia
IS Islandia
IL Izrael
JM Jamajka
JP Japonia
YE Jemen
JO Jordania
KY Kajmany
KH Kambodża
CM Kamerun
CA Kanada
QA Katar
KZ Kazachstan
KE Kenia
KG Kirgistan
KI Kiribati
CO Kolumbia
KM Komory
CG Kongo
CD Demokratyczna Republika Konga
KP Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna
XK Kosowo
CR Kostaryka
CU Kuba
KW Kuwejt
LA Laos
LS Lesotho
LB Liban
LR Liberia
LY Libia
LI Liechtenstein
LT Litwa
LU Luksemburg
LV Łotwa
MK Macedonia
MG Madagaskar
YT Majotta
MO Makau
MW Malawi
MV Malediwy
MY Malezja
ML Mali
MT Malta
MA Maroko
(włącznie z Saharą Zachodnią (EH))
MR Mauretania
MU Mauritius
MP Mariany Północne
MX Meksyk
XL Melilla
FM Mikronezja
UM Minor (Powiernicze Wyspy Pacyfiku Stanów Zjednoczonych)
MD Mołdowa
MN Mongolia
MS Montserrat
MZ Mozambik
MM Myanmar (Burma)
NA Namibia
NR Nauru
NP Nepal
NL Niderlandy
DE Niemcy
NE Niger
NG Nigeria
NI Nikaragua
NU Niue
NF Norfolk
NO Norwegia
(włącznie z Svalbard i Jan Meyen (SJ))
NC Nowa Kaledonia
NZ Nowa Zelandia
OM Oman
PS Okupowane Terytorium Palestyny
PK Pakistan
PW Palau
PA Panama
PG Papua-Nowa Gwinea
PY Paragwaj
PE Peru
PN Pitcairn
PF Polinezja Franc.
PL Polska
GS Południowa Georgia i Południowe Wyspy Sandwich
PT Portugalia
CZ Republika Czeska
KR Republika Korei
ZA Rep. Połud. Afryki
CF Rep. Środkowoafrykańska
RU Rosja
RO Rumunia
RW Rwanda
KN St. Kitts i Nevis
LC St. Lucia
PM St. Pierre i Miquelon
VC St. Vincent i Grenadyny
SV Salwador
AS Samoa Amerykańskie
WS Samoa
SM San Marino
SN Senegal
XS Serbia
SC Seszele
SL Sierra Leone
SG Singapur
SK Słowacja
SI Słowenia
SO Somalia
LK Sri Lanka
US Stany Zjednoczone Ameryki
(włącznie z Portoryko (PR))
SD Sudan
SR Surinam
SZ Suazi
SY Syria
SE Szwecja
CH Szwajcaria
SH Święta Helena
TJ Tadżykistan
TH Tajlandia
TW Tajwan
TZ Tanzania
TG Togo
TK Tokelau
TO Tonga
TT Trynidad i Tobago
TN Tunezja
TR Turcja
TM Turkmenistan
TC Wyspy Turks i Caicos
TV Tuvalu
UG Uganda
UA Ukraina
UY Urugwaj
UZ Uzbekistan
VU Vanuatu
WF Wallis i Futuna
VA Watykan
VE Wenezuela
HU Węgry
GB Wielka Brytania
VN Wietnam
IT Włochy
TL Wschodni Timor
CI Wybrzeże Kości Słoniowej
BV Wyspa Bouveta
CX Wyspa Bożego Narodzenia
CK Wyspy Cooka
VI Wyspy Dziewicze - USA
VG Wyspy Dziewicze - Wielka Brytania
HM Wyspy Heard i McDonald
CC Wyspy Kokosowe (Keelinga)
MH Wyspy Marshalla
FO Wyspy Owcze
SB Wyspy Salomona
ST Wyspy św. Tomasza i Książęca
ZM Zambia
CV Zielony Przylądek
ZW Zimbabwe
AE Zjednoczone Emiraty Arabskie
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.2006.243.1765 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Zm.: rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. |
Data aktu: | 19/12/2006 |
Data ogłoszenia: | 27/12/2006 |
Data wejścia w życie: | 01/04/2007, 01/01/2007 |