Zm.: ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych.

USTAWA
z dnia 22 lipca 2004 r.
o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych

Art.  1.

W ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1298 i Nr 123, poz. 1353, z 2002 r. Nr 25, poz. 253 oraz z 2003 r. Nr 124, poz. 1152) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ustawa określa:

1) warunki bezpieczeństwa imprez masowych,

2) tryb wydawania zezwoleń na przeprowadzanie imprez masowych,

3) zasady odpowiedzialności organizatorów imprez masowych za szkody wyrządzone w miejscu i w związku z organizacją imprezy masowej,

4) zasady odpowiedzialności organizatorów imprez masowych i ich uczestników w przypadku naruszenia przez nich przepisów ustawy,

5) uprawnienia organizatorów masowych imprez sportowych związane z ich organizacją,

6) zasady postępowania przy gromadzeniu i przetwarzaniu informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych.",

b)
dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych odbywa się w celu zapobiegania oraz zwalczania przestępstw i wykroczeń związanych z tymi imprezami.

4. Przetwarzanie informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych odbywa się zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych, bez obowiązku informowania osób, których one dotyczą.";

2)
w art. 2 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. W zakresie określonym w rozdziale 3a ustawę stosuje się do organów administracji rządowej i samorządowej, państwowych jednostek organizacyjnych, związków i klubów sportowych, właścicieli obiektów sportowych, organizatorów imprez masowych oraz organizatorów podróży i pobytu w zakresie, w jakim realizują zadania związane z organizowaniem masowych imprez sportowych.";

3)
w art. 3:
a)
po pkt 1a dodaje się pkt 1b i 1c w brzmieniu:

"1b) masowej imprezie sportowej - należy przez to rozumieć imprezę masową mającą na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej,

1c) czasie trwania imprezy masowej - należy przez to rozumieć okres od chwili udostępnienia obiektu lub terenu uczestnikom imprezy masowej do chwili opuszczenia przez nich tego obiektu lub terenu,",

b)
w pkt 5 na końcu kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:

"6) informacjach dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych - należy przez to rozumieć określone w art. 20e dane dotyczące osób fizycznych, osób prawnych, jednostek nieposiadających osobowości prawnej, obiektów sportowych i zdarzeń zaistniałych w związku z organizowaniem masowej imprezy sportowej,

7) instytucjach zagranicznych - należy przez to rozumieć zagraniczne i międzynarodowe organy i instytucje, w tym w szczególności narodowe punkty informacyjne o charakterze policyjnym dla piłki nożnej, właściwe do zapobiegania i zwalczania przejawów przemocy i chuligaństwa w czasie masowych imprez sportowych, na podstawie Europejskiej konwencji w sprawie przemocy i ekscesów widzów w czasie imprez sportowych, a w szczególności meczów piłki nożnej, sporządzonej w Strasburgu dnia 19 sierpnia 1985 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 129, poz. 625), oraz decyzji Rady 2002/348/JHA z dnia 22 kwietnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa w związku z meczami piłkarskimi o charakterze międzynarodowym (Dz. Urz. WE L 121 z 08.05.2002).";

4)
w art. 7:
a)
w ust. 1:
-
w pkt 3 po wyrazie "graficzny" dodaje się wyrazy " , wraz z opisem,",
-
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) informację o liczbie miejsc dla osób w obiekcie lub na terenie, gdzie impreza masowa będzie zorganizowana, mogących wystąpić zagrożeniach porządku publicznego, w tym informację o ewentualnym uznaniu imprezy masowej za imprezę o podwyższonym ryzyku, oraz informację o liczbie osób, które mogą być obecne na imprezie masowej, o stanie liczebnym, organizacji, oznakowaniu, wyposażeniu i sposobie rozmieszczenia służb porządkowej i informacyjnej; w odniesieniu do służby porządkowej przyjmuje się przelicznik - co najmniej 10 porządkowych na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie, i co najmniej 1 porządkowy na każde następne 100 osób. W przypadku uznania imprezy za imprezę o podwyższonym ryzyku przeliczniki te wynoszą odpowiednio 15 porządkowych na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie masowej, i co najmniej 2 porządkowych na każde następne 100 osób,",

b)
w ust. 1a wyrazy "o wyrażenie opinii" zastępuje się wyrazami "o wydanie opinii",
c)
ust. 1b otrzymuje brzmienie:

"1b. Właściwi miejscowo komendanci powiatowi (miejscy) Policji i Państwowej Straży Pożarnej wydają opinię na podstawie przedłożonej przez organizatora imprezy dokumentacji i informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 3-9 i 11 oraz w ust. 3, jak również oceny zagrożeń.",

d)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. W przypadku gdy właściciel obiektu, na terenie którego odbywa się impreza masowa, posiada decyzję właściwego organu o pozwoleniu na użytkowanie, wydaną stosownie do przepisów prawa budowlanego, organizator imprezy masowej zwolniony jest z obowiązku przedkładania opinii i uzgodnień z Państwową Strażą Pożarną i inspektorem sanitarnym, jeżeli charakter imprezy masowej jest zgodny z przeznaczeniem obiektu.";

5)
w art. 8:
a)
ust. 1b otrzymuje brzmienie:

"1b. Jeżeli organ, o którym mowa w ust. 1, uzna na podstawie wniosku, o którym mowa w art. 7, lub wynika to z opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Policji lub podmiotu prowadzącego współzawodnictwo sportowe w danej dyscyplinie lub dziedzinie sportu, że jest to impreza o podwyższonym ryzyku, stwierdza to w zezwoleniu.",

b)
dodaje ust. 5 i 6 w brzmieniu:

"5. Organ, o którym mowa w ust. 1, ma obowiązek kontrolowania zgodności przebiegu imprezy z warunkami określonymi w zezwoleniu.

6. W przypadku stwierdzenia niespełnienia przez organizatora imprezy masowej warunków określonych w zezwoleniu, uprawniony przedstawiciel organu, o którym mowa w ust. 1, może przerwać imprezę masową.";

6)
w art. 15:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wojewoda, w uzgodnieniu z komendantem wojewódzkim Policji i komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej oraz po zasięgnięciu opinii właściwego polskiego związku sportowego, sporządza wykaz stadionów, obiektów lub terenów, na których utrwalanie przebiegu imprezy masowej za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk jest obowiązkowe. Umieszczenie w wykazie określonego stadionu, obiektu lub terenu następuje w drodze decyzji administracyjnej.",

b)
dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

"8. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób utrwalania przebiegu imprezy, uwzględniając rodzaj imprezy masowej, miejsca w obiekcie lub na terenie, o którym mowa w ust. 2, podlegające obowiązkowej rejestracji obrazu i dźwięku, a także minimalne wymagania techniczne dla urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk, umożliwiające wykorzystanie zarejestrowanego obrazu i dźwięku w postępowaniu dowodowym w stosunku do osób zakłócających porządek podczas imprezy masowej.";

7)
w art. 16 w ust. 1 po pkt 4a dodaje się pkt 4b w brzmieniu:

"4b) stosowania siły fizycznej w postaci chwytów obezwładniających oraz podobnych technik obrony w przypadku zagrożenia dóbr powierzonych ochronie lub odparcia ataku na członka służby porządkowej lub inną osobę, na zasadach określonych w art. 38 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. Nr 114, poz. 740, z późn. zm. 1 ),";

8)
po art. 17 dodaje się art. 17a w brzmieniu:

"Art. 17a. 1. Przy sprzedaży biletów organizator masowej imprezy sportowej lub jego przedstawiciel może zażądać od kupującego okazania dokumentu potwierdzającego jego tożsamość.

2. Organizator masowej imprezy sportowej może odmówić wstępu na masową imprezę oraz przebywania na niej osobom:

1) których dane znajdują się w bazie informacji, o której mowa w art. 20b pkt 2,

2) nieposiadającym dokumentu tożsamości,

3) znajdującym się pod widocznym wpływem alkoholu, środków odurzających, psychotropowych lub innych podobnie działających środków,

4) posiadającym broń lub inne przedmioty, materiały, wyroby, napoje, środki lub substancje, o których mowa w art. 14 ust. 2 ustawy,

5) zachowującym się agresywnie, prowokacyjnie albo w inny sposób stwarzającym zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku masowej imprezy sportowej,

6) których wygląd zewnętrzny uniemożliwia identyfikację.

3. Organizator masowej imprezy sportowej może określić w regulaminie obiektu sportowego miejsca nieprzeznaczone dla publiczności oraz zasady wstępu na masową imprezę sportową osób małoletnich.

4. Przepisy ust. 2 pkt 2-6 mają odpowiednio zastosowanie do organizatorów imprez masowych innych niż określone w ust. 1.";

9)
w art. 19:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Organizator imprezy masowej, w tym imprez odbywających się w trybie art. 9 ust. 1, odpowiada za rzeczywiste szkody, które poniosły Policja, Żandarmeria Wojskowa, straż gminna (miejska), Państwowa Straż Pożarna i inne jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz służba zdrowia, w związku z ich działaniami w miejscu i w czasie trwania imprezy masowej.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Odpowiedzialność za szkody, o których mowa w ust. 1, obejmuje równowartość zniszczonego lub uszkodzonego mienia użytego przez Policję, Żandarmerię Wojskową, straż gminną (miejską), Państwową Straż Pożarną i inne jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz służbę zdrowia, w związku z działaniami w miejscu i w czasie trwania imprezy masowej.";

10)
po rozdziale 3 dodaje się rozdział 3a w brzmieniu:

"Rozdział 3a

Gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych

Art. 20a. 1. Organem administracji rządowej właściwym w sprawach gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych jest Komendant Główny Policji, zwany dalej "Komendantem".

2. Komendanci wojewódzcy Policji i komendanci powiatowi (miejscy) Policji mogą otrzymywać informacje, o których mowa w art. 20f, dotyczące organizowanych masowych imprez sportowych na podległym im terenie.

3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do udzielania przez komendantów wojewódzkich Policji i komendantów powiatowych (miejskich) Policji informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych.

Art. 20b. Do zadań Komendanta należy w szczególności:

1) gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych,

2) prowadzenie bazy informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych,

3) opracowywanie analiz informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych,

4) zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzanych informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285),

5) współpraca z podmiotami zagranicznymi w zakresie, o którym mowa w pkt 1-3.

Art. 20c. Podmiotami uprawnionymi w zakresie swoich zadań ustawowych do otrzymywania od Komendanta informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych, zwanymi dalej "podmiotami uprawnionymi", są:

1) Policja,

2) prokuratura,

3) sądy,

4) Straż Graniczna,

5) Państwowa Straż Pożarna,

6) Biuro Ochrony Rządu,

7) Żandarmeria Wojskowa,

8) straże gminne (miejskie),

9) organy administracji publicznej właściwe w sprawach opiniowania i wydawania zezwolenia na zorganizowanie i przeprowadzenie masowej imprezy sportowej,

10) Straż Ochrony Kolei, zarządcy infrastruktury kolejowej, przewoźnicy publiczni,

11) związki sportowe o zasięgu ogólnokrajowym,

12) instytucje zagraniczne.

Art. 20d. Podmiotami zobowiązanymi do przekazywania Komendantowi informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych, zwanymi dalej "podmiotami zobowiązanymi", są podmioty, o których mowa w art. 20c pkt 1-11, oraz:

1) Krajowy Rejestr Karny oraz sądy, w których zapadło prawomocne orzeczenie o ukaraniu za wykroczenie karą inną niż kara aresztu,

2) związki sportowe,

3) kluby sportowe,

4) organizatorzy masowych imprez sportowych,

5) właściciele obiektów, na terenie których odbywają się masowe imprezy sportowe,

6) organizatorzy turystyki,

7) krajowi przewoźnicy realizujący publiczny transport zbiorowy.

Art. 20e. Zakres gromadzonych i przekazywanych informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych obejmuje dane:

1) o osobach, przeciwko którym toczy się postępowanie karne lub przeciwko którym skierowano wniosek o ukaranie za czyn popełniony w związku z masową imprezą sportową:

a) imię i nazwisko, używany pseudonim,

b) datę i miejsce urodzenia,

c) numer PESEL lub numer dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby,

d) adres zamieszkania lub stałego pobytu,

e) adres korespondencyjny,

f) informację o karalności,

g) przynależność do klubów kibica oraz charakterystykę zachowania podczas i w związku z masowymi imprezami sportowymi,

2) o osobach, co do których zapadł prawomocny wyrok lub prawomocne orzeczenie o ukaraniu za przestępstwo albo wykroczenie, popełnione w związku z masową imprezą sportową:

a) imię i nazwisko, używany pseudonim,

b) datę i miejsce urodzenia,

c) numer PESEL lub numer dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby,

d) adres zamieszkania lub stałego pobytu,

e) adres korespondencyjny,

f) informację o karalności,

g) informacje o zastosowaniu środka karnego zakazu wstępu na imprezę masową,

h) przynależność do klubów kibica oraz charakterystykę zachowania podczas i w związku z masowymi imprezami sportowymi,

3) o klubach, organizacjach, stowarzyszeniach skupiających kibiców:

a) ich nazwę,

b) imię i nazwisko osoby działającej w imieniu osób zrzeszonych,

c) liczbę członków,

d) miejsce spotkań oraz charakterystykę zachowań i metod działania osób, o których mowa w lit. c), oraz elementy charakterystyczne, np. oznakowanie ubrania,

e) informacje o czynach noszących znamiona przestępstwa albo wykroczenia o charakterze chuligańskim z udziałem osób, o których mowa w lit. c),

f) informacje o wzajemnych relacjach pomiędzy poszczególnymi klubami, organizacjami i stowarzyszeniami,

4) o zaistniałych w związku z organizowanymi imprezami zbiorowych naruszeniach porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz chuligańskich zachowaniach:

a) datę i miejsce zdarzenia,

b) informacje o rodzaju imprezy, w związku z którą doszło do zdarzenia,

c) skutki zdarzenia,

d) informacje o działaniach i podjętych środkach zaradczych,

5) o związkach i klubach sportowych:

a) nazwę związku lub klubu sportowego oraz skład ich władz,

b) adres siedziby,

c) informacje o rodzaju rozgrywek, w których związek lub klub uczestniczył, uczestniczy oraz do jakich się zakwalifikował,

d) informacje o obiektach sportowych, z których związek lub klub stale korzysta,

6) o kalendarzu rozgrywek sportowych z podaniem orientacyjnej liczby uczestników,

7) o obiektach, na terenie których są organizowane masowe imprezy sportowe:

a) rodzaj obiektu, jego nazwę,

b) informacje dotyczące dopuszczenia obiektu do użytkowania,

c) informacje dotyczące usytuowania obiektu wraz z planem i jego opisem,

d) informacje o pojemności obiektu oraz infrastrukturze,

e) informacje dotyczące zabezpieczenia technicznego, ochrony przeciwpożarowej oraz o służbie porządkowej,

8) o przemieszczaniu się uczestników masowych imprez sportowych i ich pobycie w miejscach organizowania tych imprez oraz informacje o środkach transportu, z jakich korzystają uczestnicy, miejscach zbiórek, trasach przejazdów oraz o liczebności grup uczestników,

9) o organizatorach masowych imprez sportowych i organizatorach przejazdu uczestników masowych imprez sportowych oraz miejscach pobytu podczas tych imprez:

a) nazwę lub imię i nazwisko organizatora wraz z jego siedzibą oraz adresem,

b) określenie masowej imprezy sportowej, w związku z którą organizowany jest przejazd lub pobyt,

10) o instytucjach zagranicznych właściwych do współpracy, w tym nazwę, ich siedzibę oraz adres.

Art. 20f. 1. Podmioty zobowiązane, z zastrzeżeniem ust. 2-6, przekazują Komendantowi informacje dotyczące bezpieczeństwa masowych imprez sportowych, pozostające w ich zakresie działania lub będące w ich posiadaniu, niezwłocznie po ich otrzymaniu, nie później niż w ciągu 24 godzin.

2. Podmioty zobowiązane, o których mowa w art. 20d pkt 2 i 3, przekazują informacje, o których mowa w art. 20e pkt 3-6 i 10.

3. Podmioty zobowiązane, o których mowa w art. 20d pkt 4, przekazują informacje, o których mowa w art. 20e pkt 4, 7-9 i 10.

4. Podmioty zobowiązane, o których mowa w art. 20d pkt 5, przekazują informacje, o których mowa w art. 20e pkt 4 i 7.

5. Podmioty zobowiązane, o których mowa w art. 20d pkt 6, przekazują informacje, o których mowa w art. 20e pkt 8 i 9.

6. Podmioty zobowiązane, o których mowa w art. 20d pkt 7, przekazują informacje, o których mowa w art. 20e pkt 4, 8 i 9.

Art. 20g. 1. Przekazywanie informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych odbywa się za pomocą faksu lub urządzenia teleinformatycznego albo w formie pisemnej przez osobiste doręczenie do najbliższego komisariatu lub komendy powiatowej (miejskiej) Policji.

2. Podmioty zobowiązane przekazują informacje na kartach rejestracyjnych.

3. Podmioty uprawnione w celu uzyskania informacji kierują zapytania do Komendanta na kartach zapytania.

4. Komendant udziela informacji na kartach odpowiedzi.

5. Komendant może przekazać informację dotyczącą bezpieczeństwa masowych imprez sportowych podmiotowi zobowiązanemu, niebędącemu podmiotem uprawnionym, na jego pisemne zapytanie, jeżeli dotyczy ono ustawowych obowiązków podmiotu.

6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór karty rejestracyjnej, karty zapytania oraz karty odpowiedzi, mając na uwadze dane, jakie muszą znaleźć się na kartach, z uwzględnieniem oznaczenia podmiotu uprawnionego oraz podmiotu zobowiązanego, treści informacji, o której mowa w ust. 2, oraz zapytania, o którym mowa w ust. 3, jak również uzasadnienia, o którym mowa w art. 20l.

7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości, ministrem właściwym do spraw transportu oraz ministrem właściwym do spraw kultury fizycznej i sportu określi, w drodze rozporządzenia, sposób i warunki przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych przez podmioty zobowiązane, uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa przekazywanych informacji, w szczególności przed dostępem osób nieuprawnionych.

Art. 20h. Gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych może być dokonywane przy wykorzystaniu urządzeń i systemów informatycznych i teleinformatycznych, kartotek, wykazów i zbiorów ewidencyjnych.

Art. 20i. 1. Podmiot zobowiązany, który stwierdził nieprawidłowość przekazywanej przez siebie informacji dotyczącej bezpieczeństwa masowych imprez sportowych, zawiadamia o tym niezwłocznie Komendanta.

2. W przypadku określonym w ust. 1 Komendant niezwłocznie zawiadamia o nieprawidłowości informacji dotyczącej bezpieczeństwa masowych imprez sportowych podmioty uprawnione, które tę informację od niego otrzymały.

Art. 20j. Informacje dotyczące bezpieczeństwa masowych imprez sportowych są przechowywane w bazie danych przez okres 10 lat.

Art. 20k. Informacje dotyczące bezpieczeństwa masowych imprez sportowych podlegają usunięciu z bazy danych, jeżeli:

1) gromadzenie i przetwarzanie ich jest zabronione,

2) stały się nieaktualne,

3) okazały się nieprawdziwe,

4) upłynął okres, o którym mowa w art. 20j.

Art. 20l. 1. Komendant przekazuje informacje dotyczące bezpieczeństwa masowych imprez sportowych niezwłocznie po otrzymaniu od podmiotu uprawnionego zapytania wraz z uzasadnieniem. Uzasadnienie powinno wskazywać powód wystąpienia z zapytaniem.

2. Jeżeli zapytanie nie zawiera uzasadnienia lub jest ono niewystarczające, Komendant zwraca się do podmiotu uprawnionego, o którym mowa w ust. 1, o uzupełnienie stosownych informacji.

3. W przypadku gdy zgromadzone w bazie danych informacje dotyczące bezpieczeństwa masowych imprez sportowych są niewystarczające do udzielenia odpowiedzi na zapytanie, Komendant występuje z zapytaniem do podmiotów zobowiązanych w zakresie koniecznym do udzielenia odpowiedzi. Podmiot zobowiązany, do którego Komendant wystąpił z zapytaniem, jest obowiązany niezwłocznie udzielić odpowiedzi w zakresie określonym w art. 20e i art. 20f.

Art. 20m. 1. Zapytanie kieruje osoba upoważniona do występowania w imieniu podmiotu uprawnionego.

2. Upoważnienie powinno określać rodzaje spraw, których może dotyczyć zapytanie.

3. Komendant prowadzi rejestr osób upoważnionych, uwzględniając zakres udzielonych upoważnień.

4. Jeżeli z zapytaniem zwróci się osoba nieupoważniona lub przekracza ono zakres upoważnienia, Komendant zawiadamia o tym podmiot uprawniony oraz przekazuje mu treść złożonego zapytania bez odpowiedzi.

Art. 20n. Treść zapytania skierowanego przez Komendanta lub do Komendanta, a także treść odpowiedzi podmiotu zobowiązanego lub Komendanta podlega zarejestrowaniu w bazie informacji, o której mowa w art. 20b pkt 2.

Art. 20o. 1. Komendant może kierować zapytanie do instytucji zagranicznych w celu realizacji zadań określonych ustawą.

2. Komendant w celu zapobiegania i zwalczania przejawów przemocy i chuligaństwa w czasie masowych imprez sportowych, a w szczególności meczów piłki nożnej, może przekazywać informacje dotyczące bezpieczeństwa masowych imprez sportowych instytucjom zagranicznym, w tym zwłaszcza informacje niezbędne do zapewnienia porządku i bezpieczeństwa podczas organizowanych masowych imprez sportowych o charakterze międzynarodowym.

3. Do przekazywania informacji instytucjom zagranicznym stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

Art. 20p. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury fizycznej i sportu może, w drodze rozporządzenia, określić rodzaje masowych imprez sportowych, w stosunku do których nie stosuje się przepisów dotyczących gromadzenia i przetwarzania informacji o bezpieczeństwie masowych imprez sportowych, uwzględniając znikomy stopień zagrożenia wystąpieniem aktów przemocy lub agresji.";

11)
w art. 21:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Kto nie wykonuje polecenia porządkowego, wydanego na podstawie ustawy lub regulaminu imprezy masowej (obiektu) przez organizatora imprezy lub służby porządkowe,

podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Organizator imprezy albo upoważniony delegat lub obserwator z ramienia właściwego związku sportowego, który nie wykonuje poleceń porządkowych wydawanych przez Policję,

podlega karze grzywny.",

c)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Kto będąc do tego zobowiązany nie przekazuje informacji dotyczącej bezpieczeństwa masowej imprezy sportowej, albo przekazuje informację nieprawdziwą w tym zakresie,

podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.";

12)
art. 22 otrzymuje brzmienie:

"Art. 22. 1. W razie ukarania za wykroczenia z art. 50, 51, 52a, 124 i 143 Kodeksu wykroczeń oraz określone w art. 21 ust. 2-4 niniejszej ustawy, popełnione w związku z imprezą masową, można orzec środek karny zakazu wstępu na imprezę masową na okres od lat 2 do lat 6.

2. Środek, o którym mowa w ust. 1, może być połączony z obowiązkiem osobistego stawiennictwa na wezwanie powiatowego (miejskiego) komendanta Policji we właściwej dla miejsca zamieszkania ukaranego jednostce organizacyjnej Policji w czasie trwania imprezy masowej.

3. Komendant Główny Policji przekazuje organizatorom imprez masowych informacje o osobach, w stosunku do których zastosowano środek karny zakazu wstępu na imprezę masową, o którym mowa w ust. 1.";

13)
uchyla się art. 23.
Art.  2.

Przepisy rozdziału 3a ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się do dnia 1 stycznia 2007 r. wyłącznie do masowych imprez sportowych będących meczami piłki nożnej pierwszej i drugiej ligi piłki nożnej lub meczami piłki nożnej o charakterze międzynarodowym.

Art.  3.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. Nr 11, poz. 95, z 2000 r. Nr 29, poz. 357, z 2001 r. Nr 27, poz. 298 i Nr 123, poz. 1353, z 2002 r. Nr 71, poz. 656 i Nr 74, poz. 676 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.187.1922

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zm.: ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych.
Data aktu: 22/07/2004
Data ogłoszenia: 27/08/2004
Data wejścia w życie: 11/09/2004