Zm.: rozporządzenie w sprawie numeracji i ewidencji dróg oraz obiektów mostowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 23 grudnia 2002 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie numeracji i ewidencji dróg oraz obiektów mostowych

Na podstawie art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 i Nr 86, poz. 958, z 2001 r. Nr 125, poz. 1371 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41, poz. 365, Nr 62, poz. 554, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz. 984 i Nr 216, poz. 1826) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2000 r. w sprawie numeracji i ewidencji dróg oraz obiektów mostowych (Dz. U. Nr 32, poz. 393 oraz z 2001 r. Nr 69, poz. 722) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 4:
a)
w ust. 1 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3) drogi powiatowe - liczba czterocyfrowa i wyróżnik literowy województwa, określony w przepisach Prawa o ruchu drogowym,

4) drogi gminne - liczba sześciocyfrowa i wyróżnik literowy województwa, określony w przepisach Prawa o ruchu drogowym.",

b)
uchyla się ust. 4 i 5;
2)
w § 5 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Numer ewidencyjny składa się:

1) dla dróg krajowych:

a) autostrad i dróg ekspresowych - z: odpowiednio, litery A lub S, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej, dwucyfrowego identyfikatora województwa, określonego w przepisach o statystyce publicznej, trzech zer oraz liczby dwucyfrowej,

b) dróg krajowych w miastach na prawach powiatu - z: litery K, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej oraz siedmiocyfrowego identyfikatora miasta, określonego w przepisach o statystyce publicznej,

c) pozostałych dróg krajowych - z: litery K, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej, dwucyfrowego identyfikatora województwa, określonego w przepisach o statystyce publicznej, trzech zer oraz liczby dwucyfrowej,

2) dla dróg wojewódzkich:

a) dróg wojewódzkich w miastach na prawach powiatu - z: litery W, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej oraz siedmiocyfrowego identyfikatora miasta, określonego w przepisach o statystyce publicznej,

b) pozostałych dróg wojewódzkich - z: litery W, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej, dwucyfrowego identyfikatora województwa, określonego w przepisach o statystyce publicznej, oraz pięciu zer,

3) dla dróg powiatowych:

a) dróg powiatowych w miastach na prawach powiatu - z: litery P, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej oraz siedmiocyfrowego identyfikatora miasta, określonego w przepisach o statystyce publicznej,

b) pozostałych dróg powiatowych - z: litery P, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej, czterocyfrowego identyfikatora powiatu, określonego w przepisach o statystyce publicznej, oraz trzech zer,

4) dla dróg gminnych:

a) dróg gminnych w miastach na prawach powiatu - z: litery G, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej oraz siedmiocyfrowego identyfikatora miasta, określonego w przepisach o statystyce publicznej,

b) pozostałych dróg gminnych - z: litery G, numeru drogi zapisanego w formacie liczby sześciocyfrowej oraz siedmiocyfrowego identyfikatora gminy, określonego w przepisach o statystyce publicznej.";

3)
w § 6 ust. 1-6 otrzymują brzmienie:

"1. Ustala się sposób numeracji obiektów mostowych i promów przez zastosowanie jednolitego numeru inwentarzowego, zwanego dalej "JNI".

2. JNI jest liczbą ośmiocyfrową, służącą do identyfikacji obiektów mostowych oraz promów i prowadzenia ewidencji.

3. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad nadaje JNI:

1) nowym obiektom mostowym i promom - po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na ich użytkowanie,

2) obiektom użytkowanym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia - w trakcie zakładania ewidencji.

4. JNI nie ulega zmianie w okresie użytkowania obiektu mostowego lub promu.

5. JNI nadawane są dla obiektów mostowych i promów zlokalizowanych w ciągach dróg wszystkich kategorii.

6. Obiekty mostowe przedzielone podłużną szczeliną zarówno w przęsłach, jak i na podporach stanowią w ewidencji oddzielne obiekty mostowe, o ile każdy z wydzielonych obiektów będzie budowlą, stanowiącą całość techniczno-użytkową.";

4)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. Wprowadza się jednolity sposób lokalizacji w ciągu drogi: elementów drogi, zmian parametrów technicznych drogi, obiektów mostowych, promów, urządzeń technicznych związanych z prowadzeniem i zabezpieczeniem ruchu i innych urządzeń niezwiązanych z funkcjonowaniem drogi poprzez:

1) kilometraż - dla wszystkich kategorii dróg, oraz dodatkowo,

2) system referencyjny - dla dróg krajowych i innych kategorii dróg publicznych, dla których ten system został wprowadzony.";

5)
w § 8:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Ewidencję zakłada się i prowadzi dla użytkowanych oraz czasowo wyłączonych z użytkowania odcinków dróg publicznych, obiektów mostowych i promów.

2. Ewidencję prowadzi się na potrzeby zarządzania drogami publicznymi, obiektami mostowymi i promami oraz gromadzenia i przekazywania danych o sieci dróg publicznych.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Dokumenty ewidencyjne przechowuje się do czasu rozbiórki, w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, drogi publicznej, obiektu mostowego lub promu.";

6)
w § 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kartę obiektu mostowego sporządza się i prowadzi w pięciu egzemplarzach osobno dla: mostów, wiaduktów i estakad, gdy rozpiętość teoretyczna przynajmniej jednego z przęseł jest większa niż 20 m lub całkowita długość obiektu jest równa 50 m lub większa.";

7)
w § 18:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dla dróg publicznych, obiektów mostowych i promów użytkowanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zarówno posiadających, jak i nieposiadających ewidencji na podstawie dotychczasowych przepisów, należy założyć ewidencję zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, obejmującą: wykazy dróg, wykazy obiektów mostowych i promów oraz mapy techniczno-eksploatacyjne dróg publicznych - w terminie 72 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 2-4.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Dla dróg i obiektów mostowych użytkowanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, dla których nie założono ewidencji na podstawie dotychczasowych przepisów w zakresie, o którym mowa w ust. 3, należy założyć ewidencję zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, obejmującą: książki dróg, książki obiektów mostowych i karty obiektów mostowych - w terminie 60 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.";

8)
w § 19 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) 36 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia - dla dróg powiatowych i gminnych.";

9)
użyte w różnych przypadkach wyrazy "Generalny Dyrektor Dróg Publicznych" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad".
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024