Szczegółowe zasady i sposób prowadzenia rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA-KIEROWNIKA URZĘDU DO SPRAW WYZNAŃ
z dnia 12 lipca 1989 r.
w sprawie szczegółowych zasad i sposobu prowadzenia rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych.

Na podstawie art. 37 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. Nr 29, poz. 155) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr kościołów i innych związków wyznaniowych, zwany dalej "rejestrem", jest prowadzony w Urzędzie do Spraw Wyznań dla rejestrowania kościołów i innych związków wyznaniowych oraz organizacji międzykościelnych, o których mowa w dziale III i art. 41 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. Nr 29, poz. 155), zwanej dalej "ustawą". Rejestr składa się z dwóch działów:
1)
działu A, do którego wpisuje się kościoły i inne związki wyznaniowe,
2)
działu B, do którego wpisuje się organizacje międzykościelne.
§  2.
Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową według ustalonego wzoru.
§  3.
1.
Dla każdego kościoła lub innego związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej) prowadzi się oddzielne akta rejestrowe, obejmujące akta postępowania o zarejestrowanie oraz dołączane sukcesywnie akta postępowań o dokonanie dalszych wpisów w rejestrze, a także wszelkie dokumenty stanowiące podstawę dokonania wpisów.
2.
Do akt rejestrowych kościoła lub innego związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej) dołącza się również akta spraw rozpatrywanych na podstawie art. 13 ust. 3 i 4 oraz art. 14 ustawy.
§  4.
1.
Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:

- rubryka pierwsza - liczba porządkowa wpisu,

- rubryka druga - data wpisu,

- rubryka trzecia - nazwa, siedziba i adres kościoła lub innego związku

wyznaniowego,

- rubryka czwarta - teren działania kościoła lub innego związku wyznaniowego,

członkowie organizacji międzykościelnej, wzmianka o organizacji

międzynarodowej określonej w art. 32 ust. 4 ustawy,

- rubryka piąta - cele działalności i zasady ich realizacji,

- rubryka szósta - imiona i nazwiska osób zgłaszających,

- rubryka siódma - organy i ich kompetencje,

- rubryka ósma - sposób reprezentowania kościoła lub innego związku

wyznaniowego i zaciągania zobowiązań majątkowych,

- rubryka dziewiąta - wzmianka o złożeniu statutu i jego zmianach,

- rubryka dziesiąta - jednostki organizacyjne określone w art. 14 ust. 1 ustawy, dane o

uprawnieniu do tworzenia jednostek organizacyjnych, zakonów i

diakonatów posiadających osobowość prawną (art. 32 ust. 3

ustawy), utworzone jednostki organizacyjne, zakony i diakonaty

posiadające osobowość prawną,

- rubryka jedenasta - data, sygnatura akt i treść decyzji o wykreśleniu z rejestru i

wyznaczeniu likwidatora,

- rubryka dwunasta - uwagi.

2.
W rubryce "Uwagi" zamieszcza się w szczególności wzmiankę o treści aktu będącego podstawą rozwiązania się kościoła lub innego związku wyznaniowego.
3.
W rubrykach księgi rejestrowej w dziale B zamieszcza się odpowiednio dane dotyczące organizacji międzykościelnej.
§  5.
1.
Podstawą decyzji zarządzającej wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowych. W decyzji zarządzającej wpis do rejestru określa się dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
2.
W treści wpisu można powołać się na dokument złożony do akt postępowania rejestrowego. Dokument ten uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
3.
W postępowaniu rejestrowym dotyczącym kościołów i innych związków wyznaniowych, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, podstawą decyzji zarządzającej wpis są dokumenty złożone do akt rejestrowych stowarzyszeń.
§  6.
1.
Przepisy dotyczące dokonania wpisu stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
2.
Kościoły i inne związki wyznaniowe oraz zakony i diakonaty wpisane do rejestrów prowadzonych na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów podlegają wykreśleniu z tych rejestrów z urzędu z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego na podstawie ustawy.
§  7.
Dokonanie wpisów określonych w § 4 ust. 1 rubryka jedenasta oraz w § 4 ust. 2 zarządza się z urzędu.
§  8.
1.
Księgi i akta rejestrowe nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania w Urzędzie do Spraw Wyznań.
2.
Każdy ma prawo przeglądać w godzinach urzędowych rejestr i dokumenty określone w § 2 i 3 oraz sporządzać z nich odpisy i wyciągi.
3.
Organy kościoła lub innego związku wyznaniowego określone w § 4 ust. 1 rubryka siódma mogą żądać wydania urzędowo poświadczonych wyciągów z rejestru.
4.
Wyciągi, o których mowa w ust. 3, mogą być także wydawane innym osobom mającym w tym interes prawny.
§  9.
1.
Wzór księgi rejestrowej kościołów i innych związków wyznaniowych zawiera załącznik do rozporządzenia.
2.
Wyciągi z rejestru sporządza się według wzoru księgi rejestrowej określonego w ust. 1.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REJESTR KOŚCIOŁÓW I INNYCH ZWIĄZKÓW WYZNANIOWYCH

DZIAŁ A/B

NR REJESTRU ....................

Liczba porządkowa Data wpisu Nazwa, siedziba, adres kościoła lub innego związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej) Teren działania kościoła lub innego związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej), członkowie organizacji międzykościelnej, wzmianka o organizacji międzynarodowej określonej w art. 32 ust. 4 ustawy Cele działalności i zasady ich realizacji Imiona i nazwiska osób zgłaszających Organy i ich kompetencje Sposób reprezentowania kościoła lub innego związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej) i zaciągania zobowiązań majątkowych Złożenie statutu i jego zmiany Jednostki organizacyjne określone w art. 14 ust. 1 ustawy, dane o uprawnieniu do tworzenia jednostek organizacyjnych, zakonów i diakonatów posiadających osobowość prawną (art. 32 ust. 3 ustawy), utworzone jednostki organizacyjne, zakony i diakonaty posiadające osobowość prawną. Data, sygnatura akt i treść decyzji o wykreśleniu z rejestru i wyznaczeniu likwidatora Uwagi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1989.46.249

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i sposób prowadzenia rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych.
Data aktu: 12/07/1989
Data ogłoszenia: 29/07/1989
Data wejścia w życie: 29/07/1989