Dokumenty stwierdzające tożsamość.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 sierpnia 1974 r.
w sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość.

Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. Nr 14, poz. 85) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Tryb postępowania przy wydawaniu dokumentów stwierdzających tożsamość oraz wzory tych dokumentów.

§  1.
1.
W celu otrzymania dokumentu stwierdzającego tożsamość osoba zainteresowana składa wniosek i 3 fotografie we właściwym ze względu na miejsce pobytu stałego urzędzie gminy, urzędzie miasta i gminy, urzędzie miejskim, urzędzie miasta i powiatu, urzędzie dzielnicowym.
2.
Wniosek o wydanie dokumentu stwierdzającego tożsamość (wraz z fotografiami) może być złożony za pośrednictwem urzędu wymienionego w ust. 1, właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego trwającego dłużej niż 2 miesiące; w takim wypadku do wniosku należy załączyć odpis skrócony odpowiedniego aktu stanu cywilnego.
§  2.
1.
Terenowy organ administracji państwowej przyjmujący wniosek o wydanie dokumentu stwierdzającego tożsamość może żądać złożenia odpisu skróconego aktu stanu cywilnego lub innego dokumentu niezbędnego do wydania dokumentu stwierdzającego tożsamość.
2.
Organ, o którym mowa w ust. 1, nie może żądać przedstawienia odpisu skróconego aktu stanu cywilnego, jeżeli został on sporządzony przez urząd stanu cywilnego miejsca, w którym osoba ubiega się o wydanie tego dokumentu.
§  3.
1.
Urząd, w którym został złożony wniosek o wydanie dokumentu stwierdzającego tożsamość, potwierdza na wniosku zameldowanie na pobyt stały oraz uzyskuje we właściwym urzędzie stanu cywilnego potwierdzenie zgodności danych zawartych we wniosku lub potwierdza je na podstawie złożonego odpisu skróconego aktu stanu cywilnego, a następnie przekazuje wniosek wraz z fotografiami organowi właściwemu do wydania dowodu osobistego.
2.
Składającemu wniosek wydaje się - na jego żądanie - poświadczenie złożenia wniosku; poświadczenie to podlega zwrotowi przy odbiorze dokumentu stwierdzającego tożsamość.
§  4.
1.
Dokument stwierdzający tożsamość odbiera się osobiście w urzędzie, w którym został złożony wniosek o jego wydanie.
2.
Osobom otrzymującym dowód osobisty po raz pierwszy wręcza się ten dokument w formie uroczystej.
3.
Tymczasowy dowód osobisty lub tymczasowe zaświadczenie tożsamości wystawione dla osoby w wieku do 16 roku życia osoba ta odbiera w obecności jej przedstawiciela ustawowego lub opiekuna.
§  5.
1.
Dowód osobisty ma formę książeczki o wymiarach 11,5 cm X 8,5 cm w okładce płóciennej koloru ciemnozielonego; dowód ten zawiera 20 stron barwy szarozielonej.
2.
Wzór dowodu osobistego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  6.
1.
Tymczasowy dowód osobisty ma formę książeczki o wymiarach 10,5 cm X 8 cm w okładce płóciennej koloru czerwonego; dowód ten zawiera 12 stron koloru różowego.
2.
Tymczasowe zaświadczenie tożsamości ma formę książeczki o wymiarach 10,5 cm X 8 cm w okładce z kartonu koloru szarego; zaświadczenie to zawiera 12 stron koloru jasnoszarego.
3.
Wzór tymczasowego dowodu osobistego określa załącznik nr 2, wzór zaś tymczasowego zaświadczenia tożsamości - załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  7.
1.
Terenowe organy administracji państwowej właściwe w sprawach dokumentów stwierdzających tożsamość prowadzą dokumentację związaną z wydawaniem, wymianą, zwrotem i utratą tych dokumentów.
2.
Minister Spraw Wewnętrznych określi sposób prowadzenia dokumentacji, o której mowa w ust. 1.

Rozdział  2

Wpisy w dokumentach stwierdzających tożsamość.

§  8.
1.
W dowodach osobistych i tymczasowych dowodach osobistych, poza wpisami określonymi w art. 38 i 40, mogą być dokonywane wpisy:
1)
o uprawnieniu do przekraczania granicy PRL z państwami, z którymi zawarte zostały umowy o ułatwieniach w ruchu podróżnych,
2)
o wydaniu książeczki walutowej,
3)
grupy krwi,
4)
numeru ewidencyjnego,
5) 1
o posiadaniu uprawnień do wykonywania działalności gospodarczej,
6) 2
o wykonywaniu zawodu artysty plastyka lub artysty fotografika,
7) 3
o prowadzeniu lub współprowadzeniu gospodarstwa rolnego,
8) 4
o wydaniu wkładki zaopatrzenia,
9) 5
o zameldowaniu na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące i wymeldowaniu z tego pobytu, jeżeli zmiana miejsca pobytu następuje przed upływem okresu zgłoszonego przy zameldowaniu.
2.
W tymczasowych zaświadczeniach tożsamości, poza wpisami określonymi w art. 38 i 40, mogą być dokonywane wpisy grupy krwi i numeru ewidencyjnego.
§  9.
1.
Wpisu o zameldowaniu i wpisu numeru ewidencyjnego dokonują urzędy określone w § 1 ust. 1 przy wydaniu dokumentu stwierdzającego tożsamość.
2.
W razie zmiany miejsca pobytu stałego dokument stwierdzający tożsamość powinien być przedstawiony w urzędzie właściwego terenowego organu administracji państwowej (art. 11 ust. 1) w celu dokonania w tym dokumencie odpowiedniego wpisu.
§  10.
1.
Wpisów dzieci własnych i przysposobionych lub skreśleń w związku z ich zgonem dokonuje urząd stanu cywilnego właściwy ze względu na miejsce sporządzenia aktu stanu cywilnego. Wpisu tego może dokonać na podstawie odpowiedniego aktu stanu cywilnego również urząd stanu cywilnego właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego osoby, w której dokumencie stwierdzającym tożsamość wpis ma być dokonany.
2.
Wpisów osób poddanych opiece dokonują na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu urzędy stanu cywilnego właściwe ze względu na miejsce pobytu stałego opiekuna. Urzędy te dokonują również wpisów zmian dotyczących tych osób na podstawie odpowiedniego aktu stanu cywilnego.
3.
W celu dokonania wpisów zmian dotyczących dzieci własnych i przysposobionych należy w terminie 14 dni od daty powstania zmiany przedstawić urzędowi stanu cywilnego określonemu w ust. 1 dokument stwierdzający tożsamość wraz z dokumentami stwierdzającymi powstałą zmianę.
§  11.
1.
W razie zmiany stanu cywilnego na skutek zawarcia małżeństwa, unieważnienia małżeństwa albo ustania małżeństwa przez rozwód lub zgon współmałżonka dokument stwierdzający tożsamość należy przedstawić urzędowi stanu cywilnego w terminie 14 dni od daty powstania zmiany w celu dokonania w nim wpisu o zmianie.
2.
Wpisu dokonuje urząd stanu cywilnego właściwy ze względu na miejsce sporządzenia aktu stanu cywilnego lub urząd stanu cywilnego właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego zainteresowanej osoby.
3.
Wpisu dokonuje się na podstawie aktu stanu cywilnego lub jego odpisu, a w razie unieważnienia małżeństwa lub jego ustania przez rozwód - również na podstawie prawomocnego wyroku sądowego, jeżeli osoba zainteresowana nie posiada aktu stanu cywilnego z odpowiednią adnotacją lub nie może przedstawić odpisu takiego aktu.
4. 6
Wpisów o zmianach stanu cywilnego dokonuje się na stronie "Adnotacje urzędowe" przy użyciu stempli, których wzory określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  12. 7
 
1.
Zakłady pracy dokonują w dokumentach stwierdzających tożsamość wpisów:
1)
o dacie przyjęcia do pracy i zwolnienia z pracy pracowników oraz osób pracujących w systemie pracy nakładczej,
2)
o dacie zawarcia i rozwiązania umowy agencyjnej albo umowy na warunkach zlecenia z osobą, której powierzono prowadzenie zakładu lub świadczenie usług na zasadach określonych w przepisach szczególnych,
3)
o dacie przyjęcia do pracy i zwolnienia z pracy pracowników zatrudnionych w zakładach u osób, o których mowa w pkt 2.
2.
Wpisu o dacie przyjęcia do pracy i zwolnienia z pracy osób zatrudnionych:
1)
w nie uspołecznionych zakładach pracy posiadających osobowość prawną dokonuje ten zakład pracy,
2)
w nie uspołecznionych zakładach pracy oraz przez osoby fizyczne dokonują miejscowe oddziały Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, po objęciu tych osób ubezpieczeniem społecznym.
3.
Przy przyjęciu do pracy i zwolnieniu z pracy należy przedstawić dokument stwierdzający tożsamość w celu dokonania w nim odpowiedniego wpisu. Osoby zatrudnione w zakładach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, przedstawiają dokument właściwemu oddziałowi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych po objęciu ich ubezpieczeniem społecznym i po ustaniu tego ubezpieczenia.
4.
Jeżeli osoba jest zatrudniona więcej niż w jednym zakładzie pracy, wpisu o zatrudnieniu dokonuje jeden zakład.
5.
Wpisu dokonuje się na stronie "Adnotacje o zatrudnieniu" z użyciem stempli, których wzory określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  13.
W dowodach osobistych żołnierzy wpisów o odbywaniu służby wojskowej (art. 40 ust. 1 pkt 4) oraz o zwolnieniu z tej służby dokonują właściwe jednostki wojskowe.
§  14.
Wpisów o udzielonym uprawnieniu do przekraczania granicy Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej dokonują właściwe w sprawach paszportowych organy miejsca pobytu stałego osoby posiadającej dowód osobisty lub tymczasowy dowód osobisty.
§  15.
Wpisów o wydaniu książeczki walutowej dokonują Narodowy Bank Polski oraz inne instytucje uprawnione do wydawania takich książeczek.
§  16.
Wpisów grupy krwi dokonują w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach zakłady służby zdrowia wyznaczone przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.
§  16a. 8
 
1.
Wpisów o posiadaniu uprawnień do wykonywania działalności gospodarczej dokonuje się w dowodach osobistych osób:
1)
wykonujących rzemiosło na podstawie potwierdzenia zgłoszenia lub zezwolenia wydanego stosownie do przepisów o wykonywaniu i organizacji rzemiosła,
2)
prowadzących działalność gospodarczą w zakresie handlu, gastronomii i usług na podstawie zezwolenia wydanego stosownie do przepisów o wykonywaniu handlu oraz niektórych innych rodzajów działalności przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej,
3)
prowadzących działalność zawodową w zakresie projektowania w budownictwie na podstawie pozwolenia wydanego stosownie do przepisów w sprawie zasad wydawania pozwoleń na działalność zawodową w zakresie projektowania w budownictwie,
4)
prowadzących transport drogowy zarobkowy na podstawie zezwolenia wydanego stosownie do przepisów o transporcie drogowym i spedycji krajowej.
2.
Wpisów o wydaniu lub utracie ważności potwierdzenia zgłoszenia, zezwolenia albo pozwolenia, o których mowa w ust. 1, dokonuje na wniosek osoby zainteresowanej organ administracji państwowej właściwy do wydawania tych uprawnień.
3.
Wpisów o utracie ważności potwierdzenia zgłoszenia, zezwolenia lub pozwolenia właściwy organ administracji państwowej może dokonać także z urzędu.
4.
Datę utraty ważności potwierdzenia zgłoszenia, zezwolenia albo pozwolenia wpisuje się zgodnie z ostateczną decyzją właściwego organu administracji państwowej o cofnięciu albo wygaśnięciu uprawnienia.
5.
Wpisów, o których mowa w ust. 2, dokonuje się na stronie "Adnotacje urzędowe" z użyciem stempli, których wzory określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  16b. 9
 
1.
Wpisów o wykonywaniu zawodu artysty plastyka lub artysty fotografika dokonuje się w dowodach osobistych osób:
1)
posiadających dyplom ukończenia wyższej szkoły plastycznej,
2)
zrzeszonych w Związku Polskich Artystów Plastyków lub Związku Polskich Artystów Fotografików,
3)
posiadających zaświadczenie wydane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki, stwierdzające wykonywanie zawodu artysty plastyka lub artysty fotografika.
2.
Wpisów, o których mowa w ust. 1, dokonuje na wniosek osoby zainteresowanej terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, właściwy dla miejsca pobytu stałego osoby zainteresowanej. Wpisu dokonuje się na stronie "Adnotacje urzędowe" z użyciem stempla, którego wzór określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
3.
W razie utraty uprawnień do wykonywania zawodu, o którym mowa w ust. 1, należy dowód osobisty przedstawić właściwemu organowi w celu dokonania w nim stosownego wpisu o tym fakcie. Przepis § 16a ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  16c. 10
 
1.
Wpisów o prowadzeniu lub współprowadzeniu gospodarstwa rolnego dokonuje na wniosek osoby zainteresowanej terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, właściwy dla miejsca położenia gospodarstwa. Wpisu dokonuje się na stronie "Adnotacje urzędowe" z użyciem stempla, którego wzór określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
2.
Wpisów o zaprzestaniu prowadzenia lub współprowadzenia gospodarstwa rolnego właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego może dokonać także z urzędu.
§  16d. 11
Wpisów o wydaniu wkładki zaopatrzenia dokonują zakłady pracy lub terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego. Wpisów dokonuje się na stronie "Adnotacje urzędowe" z użyciem stempla, którego wzór określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§  16e. 12
Wpisów o zameldowaniu i wymeldowaniu z pobytu czasowego trwającego ponad 2 miesiące dokonuje terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, właściwy dla miejsca tego pobytu. Wpisu dokonuje się w rubrykach przeznaczonych na zameldowanie (wymeldowanie), oznaczając okres zameldowania na pobyt czasowy.
§  17. 13
Terenowe organy administracji państwowej właściwe w sprawach dokumentów stwierdzających tożsamość, jak również organy, urzędy, zakłady pracy, zakłady służby zdrowia i organizacje określone w § 10, 11, 12, 14, 16 i 16a, 16b, 16c, 16d i 16e mogą wzywać osoby do przedstawienia tych dokumentów w celu dokonania w nich odpowiednich wpisów lub zmian.

Rozdział  3

Postępowanie w razie wymiany lub utraty dokumentów stwierdzających tożsamość.

§  18.
1.
W celu wymiany dokumentu stwierdzającego tożsamość należy dokument ten złożyć w urzędzie określonym w § 1 ust. 1 wraz z wnioskiem i 3 fotografiami.
2.
Przepis § 3 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  19.
1.
W razie zmiany danych osobowych zawartych w dokumencie stwierdzającym tożsamość należy wystąpić o jego wymianę w terminie 14 dni od daty doręczenia dokumentu stwierdzającego zmianę.
2.
W razie uszkodzenia dokumentu stwierdzającego tożsamość lub zajścia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby posiadającej ten dokument należy niezwłocznie wystąpić o jego wymianę.
§  20.
1.
Organ Milicji Obywatelskiej zawiadomiony o utracie dokumentu stwierdzającego tożsamość wydaje poświadczenie zgłoszenia i zawiadamia terenowy organ administracji państwowej, który wydał utracony dokument.
2.
Przy wydawaniu nowego dokumentu stwierdzającego tożsamość zamiast utraconego stosuje się odpowiednio przepisy o wydawaniu tych dokumentów.

Rozdział  4

Postępowanie w razie utraty obywatelstwa polskiego albo zgonu osoby posiadającej dokument stwierdzający tożsamość.

§  21.
W razie utraty obywatelstwa polskiego należy dowód osobisty lub tymczasowy dowód osobisty złożyć w komendzie Milicji Obywatelskiej, w której dopełnia się obowiązków wynikających z przepisów o cudzoziemcach.
§  22.
W razie zgonu osoby posiadającej dokument stwierdzający tożsamość należy dokument ten złożyć w ciągu 3 dni od daty zgonu w urzędzie stanu cywilnego, w którym ma być sporządzony akt zgonu.

Rozdział  5

Przepisy końcowe.

§  23.
Powołane w rozporządzeniu:
1)
artykuły bez bliższego określenia - oznaczają artykuły ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. Nr 14, poz. 85),
2)
paragrafy bez bliższego określenia - oznaczają paragrafy rozporządzenia.
§  24.
Ilekroć w rozporządzeniu mówi się o dokumentach stwierdzających tożsamość, należy przez to rozumieć: dowód osobisty, tymczasowy dowód osobisty i tymczasowe zaświadczenie tożsamości.
§  25.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1975 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR DOWODU OSOBISTEGO

(grafikę pominięto)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR TYMCZASOWEGO DOWODU OSOBISTEGO

(grafikę pominięto)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR TYMCZASOWEGO ZAŚWIADCZENIA TOŻSAMOŚCI

(grafikę pominięto)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZORY STEMPLI DO DOKONYWANIA W DOKUMENTACH STWIERDZAJĄCYCH TOŻSAMOŚĆ WPISÓW O ZMIANACH STANU CYWILNEGO

(grafikę pominięto)

ZAŁĄCZNIK Nr  5

  14 WZORY STEMPLI DO DOKONYWANIA W DOKUMENTACH STWIERDZAJĄCYCH TOŻSAMOŚĆ WPISÓW O PRZYJĘCIU DO PRACY I ZWOLNIENIU Z PRACY

Nazwa zakładu pracy

(miejscowość)

Przyjęt .... do pracy

dnia ... podpis ....

Nazwa zakładu pracy

(miejscowość)

Zwolnion ..... z pracy

dnia .....podpis .....

Przyjęt ..do pracy dnia...*)

.....................

.....................

.....................

(miejscowość) (podpis)

Zwolnion.... z pracy dnia...*)

.....................

.....................

.....................

(miejscowość) (podpis)

*) Wzory stempli do dokonywania wpisów o przyjęciu do pracy i zwolnieniu z pracy stosowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który wpisuje rodzaj zakładu pracy, np. rzemieślniczy, gospodarstwo rolne lub ogrodnicze, instytucja kościelna lub zakonna, zakład handlowy lub gastronomiczny, gospodarstwo domowe lub obsługa prywatnego domu itp.

Wymiary stempli wynoszą 25 X 15 mm.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

  15 WZORY STEMPLI DO DOKONYWANIA W DOKUMENTACH STWIERDZAJĄCYCH TOŻSAMOŚĆ WPISÓW O WYDANIU UPRAWNIENIA DO WYKONYWANIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ LUB UTRACIE WAŻNOŚCI TEGO UPRAWNIENIA.

(Nazwa organu administracji państwowej)

Wydano uprawnienie do wykonywania rzemiosła.

.............. ................

(data) (podpis)

(Nazwa organu administracji państwowej)

Wydano zezwolenie (pozwolenie) na prowadzenie handlu, gastronomii, usług, działalności zawodowej w zakresie projektowania w budownictwie, transportu drogowego zarobkowego*)

................ ...............

(data) (podpis)

Uprawnienie utraciło ważność dnia .....

............. .................

(data) (podpis)

Zezwolenie utraciło ważność dnia .....

............... ................

(data) (podpis)

*) Stemple o wymiarach 60 x 30 mm składają się z dwóch części rozdzielonych poziomą linią na wysokości 10 mm.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

  16 WZORY STEMPLI DO DOKONYWANIA W DOKUMENTACH STWIERDZAJĄCYCH TOŻSAMOŚĆ WPISÓW O WYKONYWANIU ZAWODU

Nazwa organu administracji państwowej

Wykonuje zawód artysty plastyka

(artysty fotografika) *)

............. ...............

(data) (podpis)

Wpis o wykonywaniu zawodu utracił ważność

............... .................

(data) (podpis)

*) Niepotrzebne skreślić

Wymiary stempli wynoszą 60 X 15 mm.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

  17 WZÓR STEMPLA DO DOKONYWANIA W DOKUMENTACH STWIERDZAJĄCYCH TOŻSAMOŚĆ WPISÓW O PROWADZENIU LUB WSPÓŁPROWADZENIU GOSPODARSTWA ROLNEGO

Nazwa organu administracji państwowej

Prowadzi (współprowadzi) *) gospodarstwo rolne w ...............................

(miejscowość, jednostka podziału

administracyjnego kraju stopnia

podstawowego)

............... ...............

(data) (podpis)

*) Niepotrzebne skreślić; przez współprowadzących należy rozumieć małżonka, wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, powinowatych w tej samej linii lub stopniu, osobę pozostającą w stosunku przysposobienia oraz jej małżonka, a także osobę pozostającą faktycznie we wspólnym pożyciu pracujące w gospodarstwie rolnym.

Wymiary stempla wynoszą 60 X 30 mm.

ZAŁĄCZNIK Nr  9

  18 WZÓR STEMPLA DO DOKONYWANIA W DOKUMENTACH STWIERDZAJĄCYCH TOŻSAMOŚĆ WPISÓW O WYDANIU WKŁADKI ZAOPATRZENIA

Nazwa zakładu pracy lub organu administracji państwowej Wymiary stempla wynoszą 50 X 20 mm. Stempel składa się z dwóch części rozdzielonych poziomą linią, przebiegającą na wysokości 10 mm.
W dniu ........... wydano ...............*)

wkładek zaopatrzenia.

podpis ................................

*) Wpisuje się liczbę wydanych wkładek.
1 § 8 ust. 1 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 17 lipca 1980 r. (Dz.U.80.16.58) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1980 r.
2 § 8 ust. 1 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 7 września 1981 r. (Dz.U.81.23.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1981 r.
3 § 8 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 7 września 1981 r. (Dz.U.81.23.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1981 r.
4 § 8 ust. 1 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 7 września 1981 r. (Dz.U.81.23.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1981 r.
5 § 8 ust. 1 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 7 września 1981 r. (Dz.U.81.23.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1981 r.
6 § 11 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 17 lipca 1980 r. (Dz.U.80.16.58) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1980 r.
7 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 7 września 1981 r. (Dz.U.81.23.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1981 r.
8 § 16a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 17 lipca 1980 r. (Dz.U.80.16.58) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1980 r.
9 § 16b dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 7 września 1981 r. (Dz.U.81.23.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1981 r.
10 § 16c dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 7 września 1981 r. (Dz.U.81.23.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1981 r.
11 § 16d dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 7 września 1981 r. (Dz.U.81.23.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1981 r.
12 § 16e dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 7 września 1981 r. (Dz.U.81.23.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1981 r.
13 § 17:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 17 lipca 1980 r. (Dz.U.80.16.58) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1980 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 7 września 1981 r. (Dz.U.81.23.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1981 r.

14 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 7 września 1981 r. (Dz.U.81.23.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1981 r.
15 Załącznik nr 6 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 17 lipca 1980 r. (Dz.U.80.16.58) zmieniającegonin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1980 r.
16 Załącznik nr 7 dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 7 września 1981 r. (Dz.U.81.23.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1981 r.
17 Załącznik nr 8 dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 7 września 1981 r. (Dz.U.81.23.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1981 r.
18 Załącznik nr 9 dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 7 września 1981 r. (Dz.U.81.23.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1981 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1974.33.195

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumenty stwierdzające tożsamość.
Data aktu: 30/08/1974
Data ogłoszenia: 26/09/1974
Data wejścia w życie: 01/01/1975