Rozporządzenie delegowane 2024/1229 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/4 poprzez ustanowienie konkretnych najwyższych dopuszczalnych poziomów zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej przeciwdrobnoustrojowymi substancjami czynnymi i metod analizowania tych substancji w paszy

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1229
z dnia 20 lutego 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/4 poprzez ustanowienie konkretnych najwyższych dopuszczalnych poziomów zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej przeciwdrobnoustrojowymi substancjami czynnymi i metod analizowania tych substancji w paszy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/4 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie wytwarzania, wprowadzania na rynek i stosowania paszy leczniczej, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylające dyrektywę Rady 90/167/EWG 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2019/4 ustanawia przepisy szczegółowe dotyczące paszy leczniczej oraz produktów pośrednich. Zanieczyszczenie krzyżowe paszy niedocelowej substancjami przeciwdrobnoustrojowymi jest podstawową kwestią dla Unii w kontekście ochrony zdrowia zwierząt, zdrowia ludzi oraz środowiska, i powinno się go unikać lub utrzymywać na jak najniższym poziomie.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/4 Komisja jest zobowiązana przyjąć akty delegowane w celu uzupełnienia tego rozporządzenia poprzez określenie, w odniesieniu do 24 przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia ("24 przeciwdrobnoustrojowe substancje czynne"), konkretnych najwyższych dopuszczalnych poziomów zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej przeciw- drobnoustrojowymi substancjami czynnymi i metod analizowania tych przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych w paszy. Na podstawie art. 7 ust. 3 tego rozporządzenia akty delegowane ustanawiające najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia krzyżowego muszą opierać się na ocenach ryzyka przeprowadzonych przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("EFSA").

(3) Na wniosek Komisji EFSA ocenił, we współpracy z Europejską Agencją Leków ("EMA"), specyficzne stężenia 24 prze- ciwdrobnoustrojowych substancji czynnych wynikające z zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej dla zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, poniżej których nie będą miały one wpływu na pojawienie się oporności lub selektywność w oporności na przeciwdrobnoustrojowe substancje czynne istotne da zdrowia ludzi i zwierząt ("oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe", "AMR").

(4) Komisja zwróciła się również do EFSA o ocenę poziomów 24 przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych, które mogłyby stymulować wzrost i zwiększać wydajność, mając na uwadze że użycie antybiotyków, innych niż kokcydiostatyki i histomonostatyki, jako dodatków paszowych jest stopniowo wycofywane od dnia 1 stycznia 2006 r. zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . Konkretne najwyższe dopuszczalne poziomy każdej przeciwdrobnoustrojowej substancji czynnej w paszy niedocelowej powinny znajdować się poniżej poziomu stymulującego wzrost lub zwiększającego wydajność.

(5) Ponadto Komisja zwróciła się do laboratorium referencyjnego, utworzonego na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 ("laboratorium referencyjne"), w celu otrzymania rekomendacji dotyczących metod analizy 24 prze- ciwdrobnoustrojowych substancji czynnych w paszy.

(6) W swoich 13 opiniach z dnia 15 września 2021 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej 24 przeciwdrobnoustrojowymi substancjami czynnymi 3  ("opinie z dnia 15 września 2021 r.") EFSA ustalił jedynie specyficzne stężenia dotyczące oporności drobnoustrojów na sześć z 24 przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych i nie dla wszystkich właściwych gatunków zwierząt, z powodu braku danych. Ponadto EFSA określił poziomy mające wpływ na stymulowanie wzrostu i zwiększoną wydajność tylko dla 14 spośród 24 przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych i nie dla wszystkich właściwych gatunków zwierząt, ponownie z powodu braku odpowiednich danych.

(7) W kwietniu 2022 r. i w lutym 2023 r. laboratorium referencyjne wydało dwa sprawozdania na temat metod analizy minimalnych osiągalnych granic oznaczalności ("LOQ") w paszy dla 24 przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych 4  ("sprawozdania z kwietnia 2022 r. i lutego 2023 r.").

(8) Specyficzne stężenia dotyczące oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, ustanowione przez EFSA dla sześciu przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych w opiniach z dnia 15 września 2021 r., są znacząco niższe niż minimalne LOQ ustanowione przez laboratorium referencyjne w sprawozdaniach z kwietnia 2022 r. i lutego 2023 r. Oznacza to w praktyce, że specyficzne stężenia nie są mierzalne i tym samym są niemożliwe do wprowadzenia w życie przez państwa członkowskie zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .

(9) Najniższe poziomy 14 przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych, w przypadku których EFSA w swoich opiniach z dnia 15 września 2021 r. był w stanie wskazać wpływ na stymulację wzrostu i zwiększoną wydajność, są znacznie wyższe niż LOQ dla tej samej substancji i są tym samym mierzalne i możliwe do wprowadzenia w życie przez państwa członkowskie zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 178/2002. W celu uniknięcia wpływu na stymulację wzrostu lub zwiększoną wydajność, najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej przeciwdrobnoustrojowymi substancjami czynnymi powinny być niższe niż najniższe poziomy wykazujące wpływ na stymulację wzrostu lub zwiększoną wydajność.

(10) Zapewnianie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelo- wej, w przypadku gdy poziomy te są bardzo niskie, wiąże się z dużymi inwestycjami gospodarczymi i wyższymi kosztami logistycznymi, co może skutkować ograniczeniem produkcji paszy leczniczej. Ponadto w opinii EMA z dnia 28 sierpnia 2020 r. dotyczącej środków wykonawczych na podstawie art. 106 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 6  w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych - zawierającej naukową analizę problemów oraz zalecenia mające na celu zapewnienie bezpiecznego i skutecznego podawania doustnych weterynaryjnych produktów leczniczych innymi drogami niż pasze lecznicze 7  - stwierdzono, że może to również doprowadzić do częstszego stosowania metod doustnego podawania przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych innych niż pasza lecznicza, takich jak podawanie na powierzchni paszy stałej, co może doprowadzić do wzrostu oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe i braku możliwości leczenia niektórych infekcji bakteryjnych u niektórych gatunków z powodu braku innych właściwych dróg podawania, na przykład w akwakulturze. Najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia krzyżowego nie powinny być zatem szkodliwe dla produkcji paszy leczniczej, w szczególności dla małych i średnich zakładów produkujących pasze, aby w praktyce nie doprowadzić do ich wykluczenia z produkcji paszy leczniczej, co mogłoby skutkować możliwymi problemami dla zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt i dobrostanu. Należy zatem ustanowić najwyższy dopuszczalny poziom zanieczyszczenia krzyżowego, który będzie rygorystyczny, ale jednocześnie możliwy do spełnienia pod warunkiem stosowania dobrych praktyk w celu zminimalizowania zanieczyszczenia krzyżowego. Oprócz opinii z dnia 15 września 2021 r., także doświadczenie zdobyte przez kraje członkowskie w kwestii stosowania prawa krajowego wskazuje, że poziom zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej zawierającej 1 % substancji czynnej w paszy leczniczej stanowi właściwą równowagę pomiędzy wykonalnością a kontrolą oporności na środki przeciwdrobnou- strojowe. Produkty pośrednie zawierają wyższe stężenia substancji czynnej niż pasza lecznicza. W związku z tym w miejscach gdzie produkuje się, przetwarza, przechowuje lub transportuje się paszę niedocelową po produkcji, przetwarzaniu, przechowywaniu lub transporcie produktów pośrednich, należy stosować poziom zanieczyszczenia krzyżowego wynoszący 1 % substancji w powstałej paszy leczniczej.

(11) Należy dokonać przeglądu najwyższych dopuszczalnych poziomów zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelo- wej niektórymi przeciwdrobnoustrojowymi substancjami czynnymi, jeśli będą dostępne nowe dowody naukowe, umożliwiając tym samym dalszą kontrolę oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w paszy niedocelowej poprzez osiągalne najwyższe dopuszczalne poziomy, możliwe do zrealizowania dzięki dobrym praktykom i ograniczaniu zanieczyszczenia krzyżowego.

(12) Pasza lecznicza lub produkty pośrednie przeznaczone dla ryb często zawierają istotnie wyższe dawki przeciwdrob- noustrojowych substancji czynnych niż pasza lecznicza lub produkty pośrednie przeznaczone dla zwierząt innych niż ryby, od których lub z których pozyskuje się żywność. Ponadto w opiniach z dnia 15 września 2021 r. nie określono poziomów przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych, które mogłyby stymulować wzrost lub zwiększać wydajność ryb. Należy zatem przyjąć bardziej rygorystyczne najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej dla zwierząt innych niż ryby, od których lub z których pozyskuje się żywność, w przypadku, gdy zanieczyszczenie krzyżowe wynika z paszy leczniczej lub produktu pośredniego przeznaczonego dla ryb, w celu uniknięcia stymulacji wzrostu lub zwiększenia wydajności u zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, innych niż ryby. Aby te bardziej rygorystyczne najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej przeznaczonej dla zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, innych niż ryby były mierzalne i możliwe do wprowadzenia w życie przez państwa członkowskie, powinny być wyznaczone na granicy oznaczalności.

(13) Należy upewnić się, że żywność pochodząca ze zwierząt karmionych paszą niedocelową jest zgodna z maksymalnymi limitami pozostałości w żywności określonymi w tabeli 1 zawartej w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 37/2010 8 . W niniejszym rozporządzeniu należy zatem ustanowić bardziej rygorystyczne najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej przeciwdrobnoustrojowymi substancjami czynnymi w szczególności dla zwierząt produkujących mleko lub jaja, a także dla zwierząt bliskich daty uboju. Aby te bardziej rygorystyczne najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej były mierzalne i możliwe do wprowadzenia w życie przez państwa członkowskie, powinny być wyznaczone na granicy oznaczalności.

(14) Metody analizy zalecone przez laboratorium referencyjne w sprawozdaniach z kwietnia 2022 r. i lutego 2023 r. należy stosować jako metody referencyjne analizy 24 przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych w paszy. Alternatywne metody analizy powinny być dozwolone tylko wtedy, gdy właściwe organy państw członkowskich zatwierdziły je i uznają je za równoważne.

(15) Należy przewidzieć wystarczająco dużo czasu, aby laboratoria urzędowe wykorzystujące metody analizy przeciw- drobnoustrojowych substancji czynnych w paszy mogły przystosować się do LOQ i udowodnić swoje kompetencje w zakresie przeprowadzania takich metod analizy, korzystając z ogólnie akceptowalnych środków, takich jak akredytacja, pozytywna walidacja wewnętrzna lub dane z badania biegłości mające na celu akredytację we właściwym czasie. W związku z tym data rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinna przypadać 12 miesięcy po jego wejściu w życie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie ustanawia konkretne najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia krzyżowego paszy nie- docelowej przeciwdrobnoustrojowymi substancjami czynnymi wymienionymi w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/4 oraz metody analizy tych przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych w paszy zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/4.

Artykuł  2

Konkretne najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej

1. 
Ustala się konkretne najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej przeciw- drobnoustrojowymi substancjami czynnymi wymienionymi w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/4:
a)
w przypadku gdy ostatnia partia produkowana, przetwarzana, składowana lub transportowana przed produkcją, przetwarzaniem, składowaniem lub transportem paszy niedocelowej jest paszą leczniczą, na poziomie 1 % przeciw- drobnoustrojowej substancji czynnej zawartej w ostatniej partii paszy leczniczej, odpowiadającym zawartości wilgoci 12 % w paszy niedocelowej;
b)
w przypadku gdy ostatnia partia produkowana, przetwarzana, składowana lub transportowana przed produkcją, przetwarzaniem, składowaniem lub transportem paszy niedocelowej jest produktem pośrednim, na poziomie1 % przeciwdrobnoustrojowej substancji czynnej zawartej w ostatniej partii produktu pośredniego, odpowiadającym zawartości wilgoci 12 % w paszy niedocelowej.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego ustala się konkretne najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej przeciwdrobnoustrojowymi substancjami czynnymi wymienionymi w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/4 na granicy oznaczalności określonej w załączniku do niniejszego rozporządzenia, w przypadku gdy pasza niedocelowa przeznaczona jest dla:
a)
zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, innych niż ryby, w przypadku gdy paszę niedocelową produkuje się, przetwarza, składuje lub transportuje się po produkcji, przetwarzaniu, składowaniu lub transporcie paszy leczniczej lub produktów pośrednich przeznaczonych do akwakultury;
b)
zwierząt podczas produkcji jaj i mleka przeznaczonych do spożycia przez ludzi;
c)
zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, przeznaczonych do uboju w okresie uboju odpowiadającym najdłuższemu okresowi karencji u docelowych gatunków zwierząt.
Artykuł  3

Metody analizy przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych w paszy

Referencyjne metody analizy do ilościowego oznaczania poziomu zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej dla każdej przeciwdrobnoustrojowej substancji czynnej wymienionej w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/4, o których mowa w art. 2 ust. 1 i 2 niniejszego rozporządzenia, przewidziano w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Niemniej jednak można stosować alternatywne metody analizy pod warunkiem że są one zatwierdzone zgodnie z uznanymi na szczeblu międzynarodowym protokołami naukowymi, są odpowiednie do wykrywania tych samych lub niższych LOQ jak LOQ dla tych samych przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych przewidziane w załączniku do niniejszego rozporządzenia i są uznawane za równoważne przez właściwe organy państw członkowskich.

Artykuł  4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się z dnia 20 maja 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej, o których mowa w art. 2 ust. 2, oraz referencyjne metody analizy służące do ilościowego oznaczania poziomu zanieczyszczenia krzyżowego dla przeciwdrobnoustrojowych substancji czynnych w paszy, o których to metodach mowa w art. 3

Klasa chemiczna Nazwa substancji Numer CAS1 Numer EU2 Metoda wieloanalitowaa,b,c Referencyjna metoda analityczna3,4,5 Najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia krzyżowego w paszy niedocelowej, o których mowa w art. 2 ust. 2 (ustalone na granicy oznaczalności (LOQ)) (Hg/kg)
Polimyksyny (antybiotyki polipeptydowe) Kolistyna 1264-72-8 - b) LSE - A - C - SPE - E - LC-MS/MS 150 (Kolistyna A)

300 (Kolistyna b)

Inhibitor pirymidynowy reduktazy dihydrofoliano- wej Trimetoprim 738-70-5 212-006-2 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 25
Makrolidy Tylwalozyna 63409-12-1 - c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 100
Tylmikozyna 108050-54-0 639-676-2 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 100
Tylozyna 1401-69-0 215-754-8 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 100
Linkozamidy Linkomycyna 154-21-2 205-824-6 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 25
Pleuromutyliny Tiamulina 55297-96-6 259-580-0 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 10
Walnemulina 101312-92-9 - c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 50
Penicyliny Amoksycylina 26787-78-0 612-127-4 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 150
Penicylina V 1098-87-9 - c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 50
Aminoglikozydy Apramycyna 65710-07-8 265-890-7

253-460-1

a) LSE - A - C - SPE - LC-MS/MS 50
Neomycyna 1404-04-2 1404-04-2 a) LSE - A - C - SPE - LC-MS/MS 50
Paromomycyna 1263-89-4 - a) LSE - A - C - SPE - LC-MS/MS 50
Spektynomycyna 1695-77-8 - a) LSE - A - C - SPE - LC-MS/MS 500ó
Amfenikole Florfenikol 73231-34-2 642-986-0 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 150
Tiamfenikol 15318-45-3 239-355-3 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 200
Kokcydiostatyki Amprolium 137-88-2 204-458-4 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 100
a) LSE - A - C - SPE - LC-MS/MS 5
Fluorochinolony Flumechina 42835-25-6 255-962-6 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 25
Kwas oksolinowy 14698-29-4 238-750-8 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 25
Sulfonamidy Sulfamonometoksyna 1220-83-3 624-483-8 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 25
Sulfadimetoksyna 122-11-2 204-523-7 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 25
etracykliny Chlorotetracyklina 57-62-5 200-341-7 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 100
Doksycyklina 564-25-0 209-271-1 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 100
Tetracyklina 60-54-8 200-481-9 c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 100
Oksytetracyklina 79-57-2 - c) LSE - US - A - C - F - LC-MS/MS lub LC-HRMS 100
1) Chemical Abstracts Service (CAS).

2) Numer Unii Europejskiej - dostępny nie dla wszystkich substancji.

3) Metody ekstrakcji:

- LSE - ekstrakcja ciecz - ciało stałe.

- US - sonikacja.

- A - poruszanie.

4) Metody oczyszczania: - C - odwirowanie. - SPE - ekstrakcja do fazy stałej. - E - odparowanie, ponowne rozpuszczenie. - F - filtracja.

5) Metody analityczne:

- LC-MS/MS - chromatografia cieczowa sprzężona z tandemową spektrometrią mas.

- LC-HRMS - chromatografia cieczowa połączona z wysokorozdzielczą spektometrią mas.

a): Metoda wieloanalitowa dla aminoglikozydów i amprolium.

b): Metoda wieloanalitowa dla polimiksyn kolistyny A i B.

c): Metoda wieloanalitowa dla trimetoprymu, amprolium, linkomycyny, makrolidów, pleuromutyliny, penicyliny, amfenikoli, fluorochinolonów, sulfonamidów i tetracykliny.

1 Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/4/oj.
2 Rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt (Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 29, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2003/1831/2021-03-27).
3 EFSA Dziennik EFSA 2021, 19(10):6852 do 6865.
4 Vincent, U., Oliveira Gonçalves, C., Ferrari, L., Bouten, K., Chedin, M., Stroka, J., Pinotti, L. and Von Holst, C., Determination of 24 antibiotics at trace levels in animal feed by High Performance Liquid Chromatography - Tandem Mass Spectrometry (LC- MS/MS), Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2024, EUR 31818 EN, doi:10.2760/12878, JRC136836.
5 Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2002/178/oj).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylające dyrektywę 2001/82/WE (Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 43, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/6/oj).
7 EMA/CVMP/508559/2019.
8 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 37/2010 z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie substancji farmakologicznie czynnych i ich klasyfikacji w odniesieniu do maksymalnych limitów pozostałości w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 15 z 20.1.2010, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/37(1)/2023-06-11).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1229

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1229 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/4 poprzez ustanowienie konkretnych najwyższych dopuszczalnych poziomów zanieczyszczenia krzyżowego paszy niedocelowej przeciwdrobnoustrojowymi substancjami czynnymi i metod analizowania tych substancji w paszy
Data aktu: 20/02/2024
Data ogłoszenia: 30/04/2024
Data wejścia w życie: 20/05/2025, 20/05/2024