Decyzja wykonawcza 2024/1158 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej My Voice, My Choice: Za bezpieczną i dostępną aborcją zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1158
z dnia 10 kwietnia 2024 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "My Voice, My Choice: Za bezpieczną i dostępną aborcją" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 2353)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 19 kwietnia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje,

(1) W dniu 23 lutego 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "My Voice, My Choice: Za bezpieczną i dostępną aborcją".

(2) Celem inicjatywy wyrażonym przez organizatorów jest wezwanie Komisji do "przedłożenia - w duchu solidarności - wniosku dotyczącego wsparcia finansowego dla państw członkowskich, które byłyby w stanie bezpiecznie przeprowadzać zabiegi przerywania ciąży u tych wszystkich kobiet w Europie, które nadal nie mają dostępu do bezpiecznej i legalnej aborcji".

(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. W załączniku wyjaśniono, że "brak dostępu do aborcji jako elementu podstawowej opieki zdrowotnej nad kobietami w wielu częściach Europy nie tylko naraża kobiety - często żyjące w marginalizowanych społecznościach i niemające odpowiednich środków finansowych - na szkody fizyczne, ale także na nieuzasadnione obciążenie ekonomiczne i psychiczne". Zaznaczono, że wśród instytucji naukowych i organizacji międzynarodowych panuje zgoda co do tego, że "traktowanie zdrowia reprodukcyjnego jako luksusu nie zmniejsza liczby aborcji, a po prostu zmusza kobiety do poszukiwania niebezpiecznych możliwości przerwania ciąży". W załączniku wskazano również, że proponowane wsparcie finansowe "mogłoby przyjąć formę mechanizmu opt-in, do którego państwa członkowskie mogłyby przystępować dobrowolnie".

(4) W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła dokument dodatkowy z analizą proponowanych działań.

(5) Załącznik i dokument dodatkowy zawierają odniesienia do Programu EU dla zdrowia ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/522 2 , które przyjęto na podstawie art. 168 ust. 5 TFUE. W art. 4 lit. g) rozporządzenia (UE) 2021/522 wymieniony jest następujący cel szczegółowy: "zwiększenie dostępu do wysokiej jakości, skoncentrowanych na pacjencie i opartych na wynikach usług opieki zdrowotnej i usług powiązanych w celu zapewnienia powszechnego zabezpieczenia zdrowotnego". W załączniku I do tego rozporządzenia, zawierającym wykaz działań kwalifikujących się do finansowania, w pkt 7 lit. c) przewidziane jest: "wspieranie działań państw członkowskich na rzecz promowania dostępu do opieki zdrowotnej w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz wspieranie zintegrowanego i przekrojowego podejścia do profilaktyki, diagnozy, leczenia i opieki".

(6) Na tym tle finansowanie działań promujących dostęp do opieki zdrowotnej w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego nie wymagałoby przyjęcia nowego wniosku ustawodawczego, ponieważ można by w tym celu wykorzystać roczny program prac w ramach Programu UE dla zdrowia.

(7) W zakresie, w jakim inicjatywa ma na celu wezwanie Komisji do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii wykraczającego poza to, co jest obecnie możliwe w ramach Programu UE dla zdrowia, wsparcie finansowe na działania państw członkowskich promujące zdrowie może wchodzić w zakres kompetencji uzupełniających Unii wynikających z art. 168 ust. 5 TFUE. Każde takie wsparcie musiałoby jednak być zgodne z ograniczeniami określonymi w art. 168 ust. 7 TFUE, ponieważ działania Unii muszą być prowadzone w poszanowaniu obowiązków państw członkowskich w zakresie określania ich polityki dotyczącej zdrowia, jak również organizacji i świadczenia usług zdrowotnych i opieki medycznej, co obejmuje zarządzanie usługami zdrowotnymi i opieką medyczną oraz podział przeznaczonych na nie zasobów. Celem ani skutkiem mechanizmu wsparcia finansowego nie może być podważanie przepisów państw członkowskich dotyczących porządku publicznego ani, bardziej ogólnie, wyborów w zakresie opieki zdrowotnej i wyborów etycznych, jakich państwa członkowskie dokonują, wykonując swoje kompetencje w dziedzinie zdrowia.

(8) W załączniku do inicjatywy wyraźnie stwierdzono, że inicjatywa "nie ma na celu harmonizacji przepisów ustawowych i wykonawczych państw członkowskich dotyczących aborcji ani ingerowania w takie przepisy". W związku z tym wydaje się, że sam fakt udzielania wsparcia finansowego na świadczenie tego rodzaju usług zdrowotnych nie oznacza bezpośredniej ukierunkowanej ingerencji w kompetencje państw członkowskich w zakresie określania ich własnej polityki zdrowotnej i organizacji usług zdrowotnych, ale ustanowienie konkretnego mechanizmu wsparcia finansowego mogłoby jednak prowadzić do takiej ingerencji.

(9) W związku z tym Komisja uważa, że inicjatywę można zarejestrować w zakresie, w jakim jej celem jest wniosek ustawodawczy w sprawie wsparcia finansowego dla państw członkowskich, które jeszcze nie jest objęte Programem UE dla zdrowia, oraz w zakresie, w jakim proponowany mechanizm wsparcia finansowego nie ma na celu podważenia przepisów państw członkowskich dotyczących porządku publicznego ani, bardziej ogólnie, wyborów w zakresie opieki zdrowotnej i wyborów etycznych, jakich państwa członkowskie dokonują, wykonując swoje kompetencje w dziedzinie zdrowia, ani też nie skutkuje takim podważeniem.

(10) Zważywszy na powyższe wyjaśnienia Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(11) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(12) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(13) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(14) Należy zarejestrować europejską inicjatywę obywatelską "My Voice, My Choice: Za bezpieczną i dostępną aborcją".

(15) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "My Voice, My Choice: Za bezpieczną i dostępną aborcją".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "My Voice, My Choice: Za bezpieczną i dostępną aborcją", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Nikę KOVAČ i Alice Hélène Sibylle COFFIN.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 kwietnia 2024 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/522 z dnia 24 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Programu działań Unii w dziedzinie zdrowia ("Program UE dla zdrowia") na lata 2021-2027 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 282/2014 (Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/522/oj).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1158

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1158 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej My Voice, My Choice: Za bezpieczną i dostępną aborcją zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 10/04/2024
Data ogłoszenia: 19/04/2024