Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 czerwca 2023 r. w sprawie zrównoważonej odbudowy Ukrainy i jej integracji ze wspólnotą euroatlantycką (2023/2739(RSP))

P9_TA(2023)0247

Zrównoważona odbudowa Ukrainy i jej integracja ze wspólnotą euroatlantycką

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 czerwca 2023 r. w sprawie zrównoważonej odbudowy Ukrainy i jej integracji ze wspólnotą euroatlantycką (2023/2739(RSP))

(C/2024/490)

(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Ukrainy, zwłaszcza te przyjęte po eskalacji rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie w lutym 2022 r.,

- uwzględniając podpisany w 2014 r. układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi a Ukrainą 1  oraz towarzyszącą mu pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu,

- uwzględniając wniosek o członkostwo w UE złożony przez Ukrainę 28 lutego 2022 r. oraz przyznanie jej przez Radę Europejską statusu kraju kandydującego 23 czerwca 2022 r.,

- uwzględniając wspólne oświadczenie z 24. szczytu UE-Ukraina, który odbył się 3 lutego 2023 r. w Kijowie,

- uwzględniając deklarację ze szczytu NATO w Bukareszcie z 3 kwietnia 2008 r.,

- uwzględniając oświadczenie przywódców G-7 z 27 czerwca 2022 r. w sprawie wsparcia dla Ukrainy oraz najnowsze oświadczenie przywódców G-7 z 19 maja 2023 r.,

- uwzględniając oświadczenie wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josepa Borrella i komisarza ds. zarządzania kryzysowego Janeza Lenarcica w sprawie zniszczenia zapory w Nowej Kachowce 6 czerwca 2023 r.,

- uwzględniając dokument końcowy konferencji na rzecz odbudowy Ukrainy (URC2022), która odbyła się w Lugano 4 i 5 lipca 2022 r., oraz zbliżającą się URC2023 w Londynie 21 i 22 czerwca 2023 r.,

- uwzględniając wyniki międzynarodowej konferencji ekspertów w sprawie odbudowy, rekonstrukcji i modernizacji Ukrainy, która odbyła się w Berlinie 25 października 2022 r.,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r., kiedy Rosja wznowiła niesprowokowaną, nieuzasadnioną i nielegalną wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, sytuacja geopolityczna w Europie uległa gruntownej zmianie; mając na uwadze, że ta wojna napastnicza stanowi jawne i rażące naruszenie Karty Narodów Zjednoczonych i podstawowych zasad prawa międzynarodowego; mając na uwadze, że zbrodnie popełnione przez Rosję przeciwko Ukrainie, w tym zbrodnia agresji, zbrodnie wojenne i zbrodnie przeciwko ludzkości, które mogą stanowić ludobójstwo, wymagają pełnego rozliczenia urzędników rządowych, przywódców wojskowych, propagandystów medialnych i innych sprawców, zgodnie z prawem międzynarodowym; mając na uwadze, że Ukraina i jej obywatele wykazali się determinacją w swoim oporze wobec rosyjskiej wojny napastniczej i że skutecznie obronili swój kraj, choć było to okupione wysokim kosztem w postaci ofiar cywilnych i wojskowych, zniszczenia infrastruktury cywilnej i krytycznej oraz zniszczenia środowiska naturalnego i obiektów dziedzictwa kulturowego; mając na uwadze, że jedna trzecia ludności Ukrainy uciekła ze swoich domów, a szacuje się, że produkt krajowy brutto (PKB) tego kraju zmniejszył się w 2022 r. o co najmniej jedną trzecią; mając na uwadze, że działania Rosji w Ukrainie w ciągu ostatnich 16 miesięcy nadal zagrażają pokojowi i bezpieczeństwu w Europie i na świecie;

B. mając na uwadze, że Ukraina, jako niepodległy i suwerenny kraj, posiada podstawowe prawo do decydowania o własnej przyszłości; mając na uwadze, że obejmuje to swobodę wyboru sojuszy, ustanawiania własnych strategii politycznych i realizowania interesów narodowych zgodnie z wolą obywateli; mając na uwadze, że silna, stabilna i niezależna Ukraina ma zasadnicze znaczenie dla stabilności obszaru euroatlantyckiego i jest kluczowa dla wzmocnienia pokoju i stabilności w Europie i na świecie oraz przestrzegania zasad demokracji i prawa międzynarodowego;

C. mając na uwadze, że Ukraina jest krajem kandydującym do członkostwa w UE i otrzymuje od niej ogromne wsparcie we wszystkich obszarach; mając na uwadze, że Ukraina poczyniła wymierne postępy w realizacji kluczowych reform i wykazuje jednoznaczne zaangażowanie na rzecz integracji z UE i NATO; mając na uwadze, że w październiku 2023 r. Komisja przedstawi sprawozdanie z postępów Ukrainy we wdrażaniu siedmiu zaleceń wskazanych w opinii Komisji z 17 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku tego kraju o członkostwo w UE; mając na uwadze, że na posiedzeniu w grudniu 2023 r. Rada Europejska ma podjąć decyzję w sprawie gotowości Ukrainy do członkostwa w UE i dalszych kroków na jej drodze do integracji europejskiej;

D. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie, wraz z partnerami międzynarodowymi i sojusznikami z NATO, zapewniają znaczne wsparcie wojskowe, aby pomóc Ukrainie w wykonywaniu jej uzasadnionego prawa do samoobrony przed rosyjską wojną napastniczą;

E. mając na uwadze, że w deklaracji ze szczytu NATO w Bukareszcie sojusznicy z zadowoleniem przyjęli euroatlantyckie aspiracje Ukrainy i uzgodnili, że kraj ten zostanie członkiem NATO; mając na uwadze, że w każdej rundzie rozszerzenia NATO przestrzegano zasady, że powinno ono przynieść obecnym członkom dodatkowy element bezpieczeństwa; mając na uwadze, że podczas szczytu NATO w Wilnie w lipcu 2023 r. będzie trzeba rozważyć, jakie działania podjąć w związku z deklaracją poparcia dla członkostwa Ukrainy wydaną w Bukareszcie w 2008 r.;

F. mając na uwadze, że zagrożenia dla pokoju międzynarodowego znacznie wzrosną, jeżeli Ukraina nie odniesie zwycięstwa, ponieważ zaszkodziłoby to nieodwracalnie samym fundamentom ładu międzynarodowego, a jednocześnie ośmieliłoby wrogie autokracje na całym świecie, by powielały imperialistyczne zapędy Rosji i dopuszczały się podobnych aktów agresji;

G. mając na uwadze, że 6 czerwca 2023 r. w drodze aktu terrorystycznego celowo zniszczono zaporę w Nowej Kachowce na Dnieprze, na okupowanym przez Rosję terenie w południowej Ukrainie; mając na uwadze, że wybuch przerwał zaporę i doprowadził do zalania terenów w dolnym biegu rzeki w kierunku Chersonia; mając na uwadze, że przerwanie zapory spowodowało ofiary śmiertelne, wymusiło ewakuację ludności cywilnej, zniszczyło infrastrukturę, budynki i przyrodę oraz doprowadziło do zanieczyszczenia wody chemikaliami przemysłowymi i ropą naftową; mając na uwadze, że Ukraina oszacowała, iż dziesiątki tysięcy ludzi utknęło na zalanym obszarze, a setki tysięcy zostały pozbawione dostępu do czystej wody pitnej; mając na uwadze, że powódź podmyła miny lądowe, co wywołało poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa; mając na uwadze, że zniszczeniu uległy dziesiątki tysięcy hektarów gruntów rolnych, a wskutek opróżnienia zbiornika w Nowej Kachowce nienawadnianych będzie 584 000 hektarów gruntów; mając na uwadze, że ogromny zbiornik dostarczał wodę chłodzącą do elektrowni jądrowej w Zaporożu, a spadek poziomu wody stanowi dodatkowe zagrożenie dla tej elektrowni;

H. mając na uwadze, że w drugiej szybkiej ocenie szkód i potrzeb przeprowadzonej przez rząd Ukrainy, Grupę Banku Światowego, Komisję i Organizację Narodów Zjednoczonych, opublikowanej 23 marca 2023 r., szacuje się, że koszty odbudowy Ukrainy wzrosły do co najmniej 383 mld EUR; mając na uwadze, że kwota ta prawdopodobnie jeszcze wzrośnie z uwagi na coraz większe zniszczenia i uszkodzenia infrastruktury, co pokazuje niedawne zniszczenie zapory w Nowej Kachowce; mając na uwadze, że 26 stycznia 2023 r. uruchomiono wielostronną platformę koordynacji darczyńców na rzecz Ukrainy, skupiającą urzędników wysokiego szczebla z Ukrainy, UE, państw grupy G-7 i międzynarodowych instytucji finansowych, takich jak Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Międzynarodowy Fundusz Walutowy i Bank Światowy; mając na uwadze, że platforma ta ma służyć jako katalizator, mobilizując międzynarodowe zobowiązania niezbędne do zaspokojenia potrzeb Ukrainy;

1. ponownie wyraża niezachwianą solidarność z odważnym narodem ukraińskim i jego przywódcami, którzy odważnie bronią suwerenności, niepodległości i integralności terytorialnej swojego kraju, i składa im hołd;

2. po raz kolejny zdecydowanie, w najostrzejszych słowach, potępia niesprowokowaną, bezprawną i nieuzasadnioną wojnę napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie, a także zaangażowanie w nią reżimu białoruskiego; wzywa Rosję, aby natychmiast zaprzestała wszelkich działań wojskowych w Ukrainie oraz w pełni i bezwarunkowo wycofała wszystkie siły, popleczników i sprzęt wojskowy z całego uznanego przez społeczność międzynarodową terytorium Ukrainy, zaprzestała przymusowych deportacji ukraińskich cywilów i zwolniła wszystkich zatrzymanych i deportowanych obywateli ukraińskich, a zwłaszcza dzieci;

3. potwierdza swoją determinację, by nadal wspierać Ukrainę do czasu pełnego przywrócenia jej granic uznanych przez społeczność międzynarodową i odzyskania pełnej kontroli nad nimi oraz przez cały proces zrównoważonej odbudowy Ukrainy; wyraża uznanie dla odporności i determinacji narodu ukraińskiego w dążeniu do wartości demokratycznych, w wysiłkach na rzecz reform i dążeniu do integracji z euroatlantycką wspólnotą narodów;

4. z całą mocą potępia zniszczenie przez Rosję zapory w Nowej Kachowce 6 czerwca 2023 r., które spowodowało rozległą powódź i doprowadziło do katastrofy środowiskowej i ekobójstwa w Ukrainie oraz stanowi zbrodnię wojenną; przypomina, że wszystkie osoby odpowiedzialne za takie zbrodnie wojenne, w tym za zniszczenie zapory, zostaną pociągnięte do odpowiedzialności zgodnie z prawem międzynarodowym; z zadowoleniem przyjmuje szybkie uruchomienie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności; wzywa Komisję i państwa członkowskie do udzielenia wszelkiej pomocy niezbędnej na zalanych terenach, w szczególności sprzętu i maszyn do niesienia pomocy oraz zapewnienia wody pitnej i żywności; wyraża zaniepokojenie, że zniszczenie zapory w Nowej Kachowce może również zagrozić bezpieczeństwu elektrowni jądrowej w Zaporożu; popiera śledztwo Międzynarodowego Trybunału Karnego w sprawie zniszczenia zapory w Nowej Kachowce;

5. wyraża stałe zaniepokojenie sytuacją w elektrowni jądrowej w Zaporożu, która jest nielegalnie okupowana i kontrolowana przez Federację Rosyjską; domaga się, aby personel Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) uzyskał natychmiastowy dostęp do wszystkich obiektów w elektrowni jądrowej w Zaporożu; popiera wysiłki na rzecz utrzymania stałej obecności MAEA w elektrowni jądrowej w Zaporożu; podkreśla wagę wzmocnienia międzynarodowych ram ochrony obiektów jądrowych przeznaczonych do celów pokojowych, w tym w konfliktach zbrojnych; ponownie wyraża głębokie zaniepokojenie szeroko rozumianym długoterminowym wpływem konfliktu na środowisko; przypomina o wcześniejszych rosyjskich aktach ekobójstwa wymierzonych w florę i faunę Ukrainy, w tym wyrąb ukraińskich lasów, zaminowywanie dużych obszarów oraz zatruwanie powietrza i wody, a także potępia te akty;

6. podkreśla, że pokój osiągnięty przez zwycięstwo Ukrainy musi zostać zabezpieczony przez włączenie Ukrainy do UE i NATO; w tym kontekście ponownie wyraża poparcie dla decyzji Rady Europejskiej o przyznaniu Ukrainie statusu kraju kandydującego do UE; oczekuje pozytywnego zalecenia Komisji w związku z wypełnieniem siedmiu kroków określonych w opinii Komisji w sprawie wniosku Ukrainy o członkostwo w UE; apeluje do Rady i Komisji, aby określiły jasną ścieżkę rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych, bazującą na podejściu etapowym i skupiającą się na zapewnieniu wymiernych korzyści dla społeczeństwa i obywateli Ukrainy od samego początku procesu; wzywa Komisję i państwa członkowskie do dalszego wspierania Ukrainy, tak aby w tym roku można było rozpocząć negocjacje w sprawie przystąpienia Ukrainy do UE, i zauważa, że w tych samych ramach czasowych można by zorganizować konferencję międzyrządową; niezmiennie opowiada się za członkostwem Ukrainy w UE, które jest geostrategiczną zmianą i inwestycją w jedność i siłę Europy;

7. ponownie wzywa do innowacyjnego, komplementarnego i elastycznego powiązania trwających prac nad wdrożeniem obowiązującego układu o stowarzyszeniu i negocjacji akcesyjnych, co pozwoli Ukrainie na stopniową integrację z jednolitym rynkiem UE i udział w programach sektorowych, w tym da jej dostęp do funduszy unijnych w odpowiednich obszarach; wzywa państwa członkowskie, aby powstrzymały się od wszelkich jednostronnych działań, które ograniczałyby dostęp Ukrainy do jednolitego rynku UE;

8. podkreśla, że proces przystąpienia do UE musi przebiegać zgodnie z art. 49 Traktatu o Unii Europejskiej, z poszanowaniem odpowiednich procedur i pod warunkiem spełnienia ustalonych kryteriów - w szczególności kryteriów kopenhaskich dotyczących członkostwa w Ue - i pozostaje procesem opartym na wynikach, który wymaga przyjęcia i wdrożenia odpowiednich reform, zwłaszcza w dziedzinie demokracji, praworządności, praw człowieka, gospodarki rynkowej i wdrażania dorobku prawnego UE; wzywa Ukrainę do priorytetowego potraktowania kwestii wzmocnienia praworządności, kontynuacji reformy sądownictwa i walki z korupcją, ponieważ postępy w tych dziedzinach nie tylko zadecydują o jej postępach na drodze do integracji europejskiej, ale także o sukcesie jej odbudowy; jest głęboko przekonany, że stabilna i oparta na wynikach perspektywa członkostwa Ukrainy w UE leży w interesie politycznym i gospodarczym samej Unii oraz w interesie jej bezpieczeństwa;

9. zachęca UE i jej państwa członkowskie do zapewnienia Ukrainie większego wsparcia i pomocy na drodze do przystąpienia do UE, w tym w zakresie wiedzy technicznej, budowania zdolności i reform instytucjonalnych niezbędnych do spełnienia kryteriów członkostwa; podkreśla, że sama Unia musi przeprowadzić niezbędne reformy na potrzeby przyszłych rozszerzeń;

10. z zadowoleniem przyjmuje decyzję szczytu Rady Europy z 17 maja 2023 r. w Reykjaviku o utworzeniu rejestru szkód spowodowanych rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, co stanowi jeden z pierwszych kroków w kierunku międzynarodowego mechanizmu odszkodowań dla ofiar rosyjskiej wojny napastniczej; wzywa pozostałych członków Rady Europy, aby jak najszybciej przystąpili do porozumienia; w tym kontekście ponownie wzywa instytucje UE i państwa członkowskie do ambitnego przyspieszenia prac nad ustanowieniem podstawy prawnej do konfiskaty rosyjskiego majątku publicznego w celu sfinansowania odbudowy Ukrainy i wypłaty odszkodowań ofiarom rosyjskiej agresji; podkreśla swoje głębokie przekonanie, że po zakończeniu wojny należy nakazać Rosji zapłatę reparacji, aby zagwarantować, że znacznie przyczyni się ona do obudowy Ukrainy;

11. podkreśla znaczenie powiązania odbudowy Ukrainy z przygotowaniami tego kraju do przystąpienia do UE i trwającymi reformami krajowymi; przypomina, że uszkodzona infrastruktura i potencjał przemysłowy należy odbudować zgodnie z zasadą "lepszego odbudowywania" i celami Europejskiego Zielonego Ładu, tak aby promować bezemisyjną i cyfrową gospodarkę oraz przekształcić Ukrainę w nowoczesne europejskie państwo opiekuńcze i gospodarkę rynkową;

12. podkreśla, że należy priorytetowo potraktować pakiet UE na rzecz odbudowy Ukrainy, który powinien koncentrować się na natychmiastowej, średnio- i długoterminowej pomocy i odbudowie; apeluje, aby poprzeć pakiet na rzecz odbudowy wiarygodnym i odpowiadającym na potrzeby finansowaniem ze strony UE, i oczekuje na wnioski Komisji dotyczące śródokresowego przeglądu obecnych wieloletnich ram finansowych oraz finansowania wysiłków na rzecz odbudowy Ukrainy w nadchodzących latach z instrumentu RebuildUkraine po jego ustanowieniu;

13. docenia pracę wykonaną przez Ukrainę, UE, grupę G-7, międzynarodowe instytucje finansowe i innych partnerów o zbieżnych poglądach w celu opracowania planu odbudowy dla Ukrainy; z zadowoleniem przyjmuje i popiera w szczególności siedem zasad przewodnich zawartych w deklaracji z Lugano; wzywa Komisję, aby wraz z międzynarodowymi partnerami UE i Ukrainy zwołała kolejną konferencję wysokiego szczebla poświęconą procesowi odbudowy Ukrainy, która opierałaby się na wynikach międzynarodowych konferencji, które odbyły się w 2022 r. w Lugano i Berlinie, oraz nadchodzącej konferencji londyńskiej, a także przyczyniłaby się do ściślejszego powiązania procesu odbudowy z procesem integracji europejskiej Ukrainy; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że UE zamierza odgrywać wiodącą rolę, w szczególności poprzez platformę koordynacji darczyńców uzgodnioną z Ukrainą, grupą G-7, międzynarodowymi instytucjami finansowymi i innymi kluczowymi partnerami; podkreśla potrzebę zaangażowania Parlamentu Europejskiego w charakterze obserwatora; podkreśla znaczenie dobrej koordynacji i właściwego podziału pracy między darczyńcami a Ukrainą; podkreśla potrzebę zapewnienia pełnej odpowiedzialności Ukrainy za proces odbudowy, przy ścisłym zaangażowaniu organizacji społeczeństwa obywatelskiego i władz lokalnych; wzywa UE, państwa członkowskie i międzynarodowe instytucje finansowe do udzielania dotacji warunkowych, a nie pożyczek;

14. podkreśla, że rozminowywanie i usuwanie niewybuchów należy do wstępnych warunków odbudowy Ukrainy, w tym jej produkcji rolnej, która ma zasadnicze znaczenie dla gospodarki tego kraju oraz dla światowego bezpieczeństwa żywnościowego; przypomina, że ogromna część terytorium Ukrainy jest zanieczyszczona minami i niewybuchami; podkreśla, że obecne wysiłki w zakresie rozminowywania i usuwania min nie pokrywają zapotrzebowania na te działania; podkreśla, że należy przyspieszyć rozminowywanie i usuwanie niewybuchów, aby móc udzielić niezbędnej pomocy tym częściom kraju, które najbardziej ucierpiały w wyniku rosyjskiej agresji; podkreśla, że wysiłki te będą wymagały kompleksowego, długoterminowego finansowania;

15. wzywa rząd Ukrainy, by dalej wzmacniał samorząd lokalny oraz by włączył sukces reformy decentralizacyjnej do ogólnej struktury procesu naprawy i odbudowy Ukrainy, między innymi poprzez przyznanie władzom lokalnym znaczącej roli w podejmowaniu decyzji dotyczących projektów odbudowy; zwraca uwagę na Stowarzyszenie Miast Ukraińskich i zainicjowany 30 czerwca 2022 r. Europejski Sojusz Miast i Regionów na rzecz Odbudowy Ukrainy, które mają pomóc w określeniu lokalnych i regionalnych potrzeb Ukrainy;

16. wyraża przekonanie, że proces odbudowy Ukrainy musi być mocno oparty na zasadach sprawiedliwości społecznej i integracji, równości płci, zrównoważonego rozwoju i ekologicznej transformacji, odpowiedzialności lokalnej, przejrzystości i rozliczalności, i powinny mu towarzyszyć skuteczne mechanizmy monitorujące jego wdrażanie; podkreśla znaczenie przejrzystej struktury zarządzania, rozliczalności i należytego zarządzania finansami; podkreśla potrzebę wykorzystania ocen oddziaływania na środowisko w przyszłych projektach odbudowy, zwłaszcza na obszarach chronionych, takich jak obszary górskie Karpat;

17. ostrzega przed wykorzystywaniem przyszłych działań na rzecz odbudowy do zmiany przepisów w sposób przynoszący korzyści niektórym partykularnym interesom kosztem równych warunków działania i przejrzystości; apeluje do prezydenta Zełenskiego, by nie podpisywał projektu ustawy 5655 w sprawie rozwoju obszarów miejskich;

18. ponadto podkreśla konieczność uwzględnienia obaw, potrzeb i wiedzy fachowej osób wewnętrznie przesiedlonych i uchodźców, ponieważ ich reintegracja ze społecznościami lokalnymi będzie miała kluczowe znaczenie dla wzmocnienia społecznej i instytucjonalnej odporności oraz jedności Ukrainy; przypomina o nadchodzącym wyzwaniu, jakim jest zajęcie się cierpieniem ofiar i weteranów, z których wielu będzie miało trudności z pełnym powrotem do życia społecznego po zakończeniu wojny, zwłaszcza w przypadku osób zatrzymanych, torturowanych, zgwałconych lub w inny sposób skrzywdzonych przez rosyjskie siły okupacyjne; przypomina, że wiele z tych osób będzie wymagało długoterminowej pomocy psychologicznej i rehabilitacji medycznej oraz wsparcia w reintegracji;

19. raz jeszcze podkreśla, że przedstawiciele samorządu lokalnego i społeczeństwa obywatelskiego w Ukrainie muszą być aktywnie zaangażowani w proces odbudowy, który musi spełniać najwyższe standardy przejrzystości i rozliczalności; wzywa do zwrócenia szczególnej uwagi na potrzeby i oczekiwania młodych i słabszych grup społecznych;

20. wzywa instytucje UE i państwa członkowskie do utrzymania jedności UE i wywarcia większej presji na Rosję i jej sojuszników, między innymi za pomocą kolejnych pakietów sankcji mających na celu strategiczne osłabienie potencjału wojennego Rosji; potępia zachowanie państw, podmiotów i osób, które pomagają Rosji uniknąć skutków sankcji UE; wzywa Komisję i państwa członkowskie do opracowania mechanizmu zapobiegania obchodzeniu sankcji; wzywa Komisję i państwa członkowskie do rozszerzenia sankcji o całkowity zakaz wprowadzania do obrotu we wszystkich państwach członkowskich i cięcia diamentów pochodzących z Rosji lub reeksportowanych przez Rosję oraz do obniżenia pułapu cen rosyjskiej ropy naftowej; ponawia swój apel do europejskich przedsiębiorstw o wycofanie działalności z Rosji; wzywa państwa członkowskie do podjęcia szczególnych środków w celu zadbania o to, aby zaawansowane produkty technologiczne eksportowane do krajów spoza UE nie trafiały do Rosji; wzywa państwa członkowskie do bardzo skrupulatnego ścigania osób lub podmiotów uczestniczących w obchodzeniu sankcji UE; wzywa do zaostrzenia środków ograniczających wobec białoruskiego reżimu, które mimo licznych apeli nie odzwierciedlają sankcji nałożonych na Rosję, mimo że reżim białoruski stale udziela Moskwie wsparcia politycznego, finansowego, operacyjnego i logistycznego w jej agresji na Ukrainę i angażuje się we wspólne działania hybrydowe przeciwko UE, takie jak wykorzystywanie migracji jako broni, w celu destabilizacji UE i osłabienia wsparcia dla Ukrainy;

21. podkreśla, że UE udziela nie tylko wsparcia cywilnego, ale i dalekosiężnego wsparcia w dziedzinie wojskowości; wzywa UE, państwa członkowskie i partnerów o zbieżnych poglądach do zacieśnienia współpracy wojskowej z Ukrainą, w tym przez zapewnienie większych zdolności, szkolenie i budowanie zdolności, aby zwiększyć możliwości obronne Ukrainy do poziomu koniecznego do wyzwolenia uznanego przez społeczność międzynarodową terytorium Ukrainy, a także by powstrzymać dalszą agresję; ponownie wyraża poparcie dla tych środków i ich znacznego rozszerzenia oraz uważa, że należy w związku z tym w pełni wykorzystać Europejski Instrument na rzecz Pokoju;

22. podkreśla, że dzięki skutecznemu powstrzymaniu rosyjskiej agresji ukraińska armia okazała się jedną z najbardziej sprawdzonych w walce i doświadczonych armii na świecie; docenia i pochwala znaczący wkład Ukrainy w bezpieczeństwo obszaru euroatlantyckiego i obronę jego wartości dzięki oporowi wobec rosyjskiej wojny napastniczej; przypomina o ryzyku związanym z pozostawieniem Ukrainy w szarej strefie bezpieczeństwa, co zachęciłoby Rosję do podtrzymania działań wojennych w perspektywie długoterminowej;

23. wzywa sojuszników NATO, by wywiązali się ze swojego zobowiązania dotyczącego członkostwa Ukrainy w NATO, i oczekuje, że zbliżające się szczyty w Wilnie i Waszyngtonie utorują drogę do wystosowania zaproszenia dla Ukrainy do przystąpienia do NATO oraz że proces akcesyjny rozpocznie się po zakończeniu wojny i zostanie zakończony jak najszybciej; wzywa UE, państwa członkowskie, sojuszników NATO i partnerów o podobnych poglądach, aby ściśle współpracowali z Ukrainą nad opracowaniem tymczasowych ram gwarancji bezpieczeństwa, które zostaną wdrożone natychmiast po wojnie, do momentu uzyskania pełnego członkostwa w NATO; podkreśla, że integracja Ukrainy z NATO i UE zwiększyłaby bezpieczeństwo regionalne i globalne, promowałaby stabilność i wzmocniła więzi współpracy i wspólnych wartości między Ukrainą a wspólnotą euroatlantycką;

24. wzywa Komisję, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych i państwa członkowskie, aby usprawniły komunikację strategiczną i udzielały odpowiednich informacji o wzajemnych korzyściach i możliwościach wynikających z rozszerzenia zarówno dla Ukrainy, jak i państw członkowskich, co będzie sprzyjać dalszemu wzrostowi poparcia dla procesu akcesyjnego i jego lepszemu zrozumieniu; wzywa Komisję, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych i państwa członkowskie, aby zwiększyły widoczność finansowania ze środków unijnych i jego wymiernych rezultatów w Ukrainie; nalega, aby unijne i ukraińskie społeczeństwo obywatelskie odgrywało aktywną rolę w realizacji tych celów;

25. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, prezydentowi, rządowi i Radzie Najwyższej Ukrainy, sekretarzowi generalnemu NATO i przewodniczącemu Zgromadzenia Parlamentarnego NATO, prezydentowi, rządowi i parlamentowi Federacji Rosyjskiej, a także Radzie Europy i Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.

1 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.490

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 czerwca 2023 r. w sprawie zrównoważonej odbudowy Ukrainy i jej integracji ze wspólnotą euroatlantycką (2023/2739(RSP))
Data aktu: 15/06/2023
Data ogłoszenia: 23/01/2024