P9_TA(2023)0392 - Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (WEEE) - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (COM(2023)0063 - C9-0016/2023 - 2023/0025(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

P9_TA(2023)0392

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (WEEE)

Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (COM(2023)0063 - C9-0016/2023 - 2023/0025(COD)) 1

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(C/2024/2854)

(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2024 r.)

Poprawka 1

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 4 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4a) Trybunał doszedł również do wniosku-, że prawo Unii należy interpretować w taki sposób, że okoliczność, iż państwo członkowskie przyjęło przepisy sprzeczne z dyrektywą Unii przed przyjęciem tej dyrektywy, nie stanowi sama w sobie naruszenia prawa Unii, ponieważ osiągnięcie rezultatu przewidzianego w tej dyrektywie nie może zostać uznane za poważnie zagrożone, zanim dyrektywa ta nie stanie się częścią porządku prawnego Unii.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 9 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(9a) Aby dochować zasady pewności prawa przy przyszłych zmianach dyrektywy 2012/19/UE, szczególną uwagę
należy zwrócić na uniknięcie przyjmowania, przepisów, które mogłyby mieć nieuzasadnioną moc wsteczną. Konieczne jest zapewnienie producentom EEE jasności i przewidywalności względem warunków prowadzenia działalności, które obowiązywały w momencie wprowadzania przez nich produktów do obrotu. Dzięki takiemu podejściu można uniknąć sytuacji, w której ponosiliby oni trudne do przewidzenia koszty związane z przyszłym gospodarowaniem WEEE. Ponadto takie zmiany muszą być zgodne z hierarchią postępowania z odpadami określoną w art. 2 dyrektywy 2008/98/WE.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 10 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(10a) Niewłaściwe przetwarzanie zużytych paneli fotowoltaicznych i WEEE objętego "otwartym zakresem stosowania" ma bardzo negatywny wpływ na zdrowie i środowisko. Należy zatem zapewnić właściwe przetwarzanie paneli fotowoltaicznych i maksymalny odzysk odpadów z paneli fotowoltaicznych po zakończeniu ich eksploatacji. Bez uszczerbku dla zmian w obowiązkach finansowych niezbędnych do objęcia tymi obowiązkami zbierania i przetwarzania zużytych paneli fotowoltaicznych wprowadzonych do obrotu przed 13 sierpnia 2012 r. oraz całego zużytego EEE objętego "otwartym zakresem stosowania" wprowadzonego do obrotu przed 15 sierpnia 2018 r., państwa członkowskie powinny zapewnić racjonalne ekologicznie gospodarowanie powiązanym WEEE. Do właściwego zbierania i przetwarzania powiązanego historycznego
WEEE z panelifotowoltaicznych i EEE objętego "otwartym zakresem stosowania" państwa członkowskie mogą zachęcać producentów za pośrednictwem indywidualnych lub zbiorowych systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 10 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(10b) Przy przeglądzie dyrektywy 2012/19/UE i przy eliminowaniu jej braków bardzo istotne jest zadbanie o to, by koszty gospodarowania WEEE nie zostały przeniesione na konsumentów ani na obywateli. Mowa tu również o uwzględnieniu zasady "zanieczyszczający płaci", o ujęciu ewentualnych przepisów dotyczących celów w zakresie zbierania WEEE i o przestrzeganiu hierarchii postępowania z odpadami określonej w art. 4 dyrektywy 2008/98/WE.

Poprawka 5

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 (nowy)

Dyrektywa 2012/19/UE

Artykuł 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
-1) dodaje się art. 2a w brzmieniu:
"Artykuł 2a
1. Nie później niż do dnia [31 grudnia 2026 r.] Komisja zbada

potrzebę zmiany niniejszej dyrektywy i w stosownym przypadku przedstawi wniosek ustawodawczy dotyczący tej zmiany wraz z dogłębną oceną skutków społeczno-gospodarczych i środowiskowych.

2. W ocenie skutków Komisja zbada w szczególności następu

jące elementy:

a) konkretne przepisy zapewniające dochowanie zasady pewności prawa oraz zapobiegające przyjmowaniu w którymkolwiek państwie członkowskim przepisów, które miałyby nieuzasadnioną moc wsteczną;
b) przepisy zapewniające stosowanie hierarchii postępowania z odpadami określonej w art. 4 dyrektywy 2008/98/WE;
c) przepisy gwarantujące zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci", że obywatele i konsumenci nie będą obciążani nieproporcjonalnymi kosztami;
d) przepisy zapewniające pełne wdrożenie i egzekwowanie niniejszej dyrektywy, w szczególności realizację odpowiednich celów w zakresie zbierania odpadów, oraz zapobiegające nielegalnemu handlowi WEEE;
e) utworzenie na mocy niniejszej dyrektywy nowej kategorii "Panele fotowoltaiczne" w celu oddzielenia paneli fotowol- taicznych od istniejącej kategorii WEEE nr 4 "Sprzęt wielkogabarytowy", o której mowa w załącznikach III i IV, oraz obliczanie celów w zakresie zbierania odpadów na podstawie zużytych paneli fotowoltaicznych dostępnych do zbiórki na podstawie ich przewidywanego okresu użytkowania., a nie liczby produktów wprowadzonych do obrotu;
f) ustanowienie mechanizmu gwarantującego, że w przypadku upadłości lub likwidacji producenta zostaną pokryte przyszłe koszty zbierania, przetwarzania, odzysku i przyjaznego dla środowiska unieszkodliwiania odpadów z paneli fotowol- taicznych pochodzących zarówno z gospodarstw domowych, jak i od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe.";

Poprawka 6

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 a (nowy)

Dyrektywa 2012/19/UE

Artykuł 13 - ustęp 1 - akapit 2

Tekst obowiązujący Poprawka
2a) art. 13 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:
W odniesieniu do odpadów historycznych, zastępowanych przez nowe odpowiadające im produkty lub przez nowe produkty spełniające te same funkcje, finansowanie kosztów zapewnione jest przez producentów tych produktów przy ich dostawie. Alternatywnie, państwa członkowskie mogą ustalić, iż użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe również odpowiadają za finansowanie tego WEEE, w całości lub w części. "Koszty związane z historycznym WEEE ("odpady historyczne") - powstałym z EEE, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), innym niż panele fotowoltaiczne - który zastępują nowe odpowiadające im produkty lub nowe produkty spełniające te same funkcje, ponoszą producenci tych produktów przy ich dostawie. Alternatywnie, państwa członkowskie mogą ustalić, iż użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe również odpowiadają za finansowanie tego WEEE, w całości lub w części.";

Poprawka 7

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 b (nowy)

Dyrektywa 2012/19/UE

Artykuł 13 - ustęp 1 - akapit 3

Tekst obowiązujący Poprawka
2b) art. 13 ust. 1 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
W odniesieniu do pozostałych odpadów historycznych finansowanie kosztów zapewniają użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe. "W odniesieniu do pozostałych odpadów historycznych powstałych z EEE, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), innego niż panele fotowoltaiczne, koszty ponoszą użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe.";

Poprawka 8

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - ustęp 1 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia [jeden rok po jej wejściu w życie] r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia [18 miesięcy od jej wejścia w życie] r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.
1 Sprawa została odesłana do komisji właściwej w celu przeprowadzenia negocjacji międzyinstytucjonalnych na podstawie art. 59 ust. 4 akapit czwarty Regulaminu (A9-0311/2023).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2854

Rodzaj: Informacja
Tytuł: P9_TA(2023)0392 - Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (WEEE) - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (COM(2023)0063 - C9-0016/2023 - 2023/0025(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
Data aktu: 08/05/2024
Data ogłoszenia: 08/05/2024