P9_TA(2023)0390 - Nowe moduły rachunków ekonomicznych środowiska - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 691/2011 przez wprowadzenie nowych modułów rachunków ekonomicznych środowiska (COM(2022)0329 - C9-0223/2022 - 2022/0210(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

P9_TA(2023)0390

Nowe moduły rachunków ekonomicznych środowiska

Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 691/2011 przez wprowadzenie nowych modułów rachunków ekonomicznych środowiska (COM(2022)0329 - C9-0223/2022 - 2022/0210(COD)) 1

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(C/2024/2852)

(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2024 r.)

Poprawka 1

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(1) W decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/591 z dnia 6 kwietnia 2022 r. w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2030 r. (12) potwierdzono, że rzetelne informacje o podstawowych tendencjach, presjach i czynnikach zmian zachodzących w środowisku są niezbędne do opracowywania i realizacji skutecznej polityki oraz wzmocnienia roli obywateli. Należy opracować instrumenty pozwalające na lepsze przedstawianie ogółowi społeczeństwa wpływu działalności gospodarczej na środowisko. Rachunki ekonomiczne środowiska są jednym z takich instrumentów. (1) W decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/591 z dnia 6 kwietnia 2022 r. w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2030 r. (12) potwierdzono, że monitorowanie, w tym rzetelne informacje o podstawowych tendencjach, presjach i czynnikach zmian zachodzących w środowisku, są niezbędne do opracowywania i realizacji skutecznej polityki, aby osiągnąć cele środowiskowe Unii, oraz do wzmocnienia roli obywateli. Należy opracować instrumenty pozwalające na lepsze przedstawianie ogółowi społeczeństwa wpływu działalności gospodarczej na środowisko oraz wkładu środowiska w gospodarkę i dobrostan. Rachunki ekonomiczne środowiska są jednym z takich instrumentów.
(12) Dz.U. L 114 z 12.4.2022, s. 22. (12) Dz.U. L 114 z 12.4.2022, s. 22.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(3) Nowe moduły mają się bezpośrednio przyczyniać do realizacji priorytetów politycznych Unii - zielonego wzrostu i efektywnego gospodarowania zasobami. (3) Nowe moduły mają się bezpośrednio przyczyniać do realizacji priorytetów politycznych Unii określonych m.in. w 8. unijnym programie działań w zakresie środowiska (EAP).

Poprawka 3

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 4

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4) Komisja Statystyczna ONZ przyjęła główne ramy systemu rachunków ekonomicznych środowiska ("SEEA") jako międzynarodowy standard statystyczny na swojej 43 sesji w lutym 2012 r., zaś rachunki ekosystemów SEEA (rozdziały 1-7 opisujące standardy rachunkowości i rachunki fizyczne) na 52 sesji w marcu 2021 r. Nowe moduły ustanowione niniejszym rozporządzeniem są w pełni zgodne z SEEA. (4) Komisja Statystyczna ONZ przyjęła główne ramy systemu rachunków ekonomicznych środowiska ("SEEA") jako międzynarodowy standard statystyczny na swojej 43 sesji w lutym 2012 r., zaś rachunki ekosystemów SEEA (rozdziały 1-7 opisujące standardy rachunkowości i rachunki fizyczne) na 52 sesji w marcu 2021 r. Nowe moduły ustanowione niniejszym rozporządzeniem są w pełni zgodne z SEEA. Ponadto SEEA wdrożyło system rachunków ekonomicznych środowiska, dotyczących wody (SEEA-Water), wspierający centralne ramy SEEA.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 5

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(5) Do celów wykonywania zadań wynikających z Traktatów, w szczególności zadań związanych ze środowiskiem, zrównoważonym rozwojem i zmianą klimatu, Unia powinna posiadać istotne, kompleksowe i wiarygodne informacje. Podejmowanie decyzji w oparciu o fakty wymaga statystyk spełniających kryteria wysokiej jakości, które określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 (14), zgodnie z ich celami. (5) Do celów wykonywania zadań wynikających z Traktatów i prawa międzynarodowego, w szczególności zadań związanych ze środowiskiem, zrównoważonym rozwojem i zmianą klimatu, Unia powinna posiadać istotne, kompleksowe i wiarygodne informacje. Podejmowanie decyzji w oparciu o fakty wymaga statystyk spełniających kryteria wysokiej jakości, które określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 (14), zgodnie z ich celami. Ponadto konieczne jest, aby Eurostat prezentował zgromadzone dane w bardziej dostępny i przyjazny dla użytkownika sposób, a jednocześnie aktywnie je promował.
(14) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164). (14) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).

Poprawka 36

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 6

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(6) Do lepszego monitorowania postępów na drodze do zielonej, konkurencyjnej i odpornej gospodarki o obiegu zamkniętym oraz postępów w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju w kontekście Unii konieczne są dodatkowe dane. (6) Aby osiągnąć cel neutralności klimatycznej najpóźniej do

2050 r., należy dostosować wszystkie unijne przepisy i procedury do długoterminowych celów Unii w dziedzinie środowiska i klimatu ustanowionych na mocy Europejskiego Zielonego Ładu, rozporządzenia (UE) 2021/1119 (Europejskie prawo o klimacie), w szczególności jego art. 6 ust. 4, i pakietu "Gotowi na 55". Kilka aktów prawnych Unii już teraz wymaga ścisłego monitorowania tendencji, a zatem dodatkowych, precyzyjniejszych danych. Zgodnie z danymi Komisji realizacja ambitnego unijnego programu Zielonego Ładu będzie wymagała znacznych inwestycji, a luka inwestycyjna sektora prywatnego i publicznego na potrzeby transformacji ekologicznej szacowana jest na prawie 520 mld EUR rocznie w następnym dziesięcioleciu. Ponadto zgodnie z danymi Komisji zmniejszenie zależności od paliw kopalnych z państw trzecich i przyspieszenie transformacji energetycznej Unii w kierunku odejścia od paliw kopalnych będzie wymagało dodatkowych inwestycji szacowanych na 210 mld EUR do końca 2027 r. Jasne jest również, że chociaż znaczną część inwestycji pokryje sektor prywatny, konieczne będzie także znaczne zwiększenie inwestycji publicznych. Biorąc to pod uwagę, kluczowe znaczenie ma uzyskanie od państw członkowskich odpowiednich, szczegółowych danych dotyczących ich luk inwestycyjnych w dziedzinie klimatu, energii i środowiska, aby upewnić się, że Unia znajduje się na właściwej drodze do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu z odpowiednim kapitałem publicznym i prywatnym przeznaczonym na transformację ekologiczną. Z powyższych względów należy szybko przekształcić system europejskich rachunków ekonomicznych środowiska w kompleksowe narzędzie zapewniające istotne dodatkowe dane służące monitorowaniu wdrażania unijnego prawa ochrony środowiska i kształtowaniu polityki ochrony środowiska. Dlatego Komisja powinna przedstawić wniosek ustawodawczy w sprawie przyjęcia nowych modułów obejmujących wszystkie istotne dane i wartości sprawozdawcze związane z celami Unii.

Poprawka 6

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 6 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(6a) Opracowując i pilotując nowe moduły, należy zwrócić szczególną uwagę i priorytetowo potraktować opracowanie rachunków ekonomicznych środowiska dotyczących dotacji w energetyce, w tym dopłat do paliw kopalnych. W ogólnym unijnym programie działań w zakresie środowiska do 2030 r. zaapelowano o wiążące unijne ramy monitorowania postępów państw członkowskich w stopniowym wycofywaniu dopłat do paliw kopalnych oraz o składanie sprawozdań na ten temat na podstawie uzgodnionej metodyki i niezwłoczne wyznaczenie terminu wycofania dopłat do paliw kopalnych zgodnie z zapisanym w porozumieniu paryskim ambitnym celem ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5 °C na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym. Rachunki ekonomiczne środowiska powinny wspierać ten cel, dostarczając w nowym module dotyczącym dotacji w energetyce, w tym dopłat do paliw kopalnych, danych niezbędnych do monitorowania i oceny postępów.

Poprawka 7

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 6 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(6b) Woda jest kluczowym zasobem i włączenie nowego modułu dotyczącego wody do europejskich rachunków ekonomicznych środowiska to warunek zrównoważonego zarządzania nią oraz zrozumienia jej powiązań z działalnością gospodarczą.

Poprawka 37

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 6 c (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(6c) Dostosowanie się do zmiany klimatu jest kluczowym elementem długoterminowej, światowej reakcji na tę zmianę. Koniecznie należy się również zająć związanymi z klimatem coraz większymi zagrożeniami dla zdrowia, w tym coraz częstszymi i coraz bardziej intensywnymi falami upałów, pożarami lasów i powodziami, zagrożeniami dla bezpieczeństwa żywności i wody oraz bezpieczeństwa żywnościowego i wodnego, a także pojawianiem się i rozprzestrzenianiem chorób zakaźnych. Negatywne skutki zmiany klimatu
mogą przekroczyć zdolności przystosowawcze państw członkowskich. Dlatego państwa członkowskie i Unia powinny zwiększyć swoje zdolności przystosowawcze, wzmocnić odporność i zmniejszyć podatność na skutki zmiany klimatu zgodnie z art. 7 porozumienia paryskiego, jak również zmaksymalizować korzyści płynące z innych strategii politycznych i przepisów. W art. 5 rozporządzenia (UE) 2021/1119 wymaga się, aby państwa członkowskie przyjęły kompleksowe krajowe strategie i plany przystosowawcze na podstawie solidnych analiz dotyczących zmiany klimatu i podatności na zagrożenia, ocen postępów i wskaźników oraz by posiłkowały się przy tym najlepszymi dostępnymi i najnowszymi dowodami naukowymi. Konieczne jest monitorowanie postępów w dziedzinie przystosowania się do zmiany klimatu, dlatego Komisja powinna przedstawić wniosek ustawodawczy w sprawie przyjęcia nowego modułu dotyczącego przystosowania się do zmiany klimatu, obejmującego wszystkie istotne dane i wartości sprawozdawcze z tym związane.

Poprawka 38

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 6 d (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(6d) Utrata różnorodności biologicznej jest jednym z głównych słabych punktów gospodarek wraz ze zmianą klimatu, która tę utratę jeszcze bardziej nasila. Różnorodność biologiczna ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa żywnościowego, dobrostanu ludzi oraz ogólnej odporności społeczeństw i gospodarek.

W związku z tym państwa członkowskie i Unia powinny wzmocnić reakcję na kryzys różnorodności biologicznej zgodnie ze swoimi międzynarodowymi zobowiązaniami w globalnych ramach różnorodności biologicznej z Kun- mingu/Montrealu. Należy monitorować postępy w odwróceniu procesu utraty różnorodności biologicznej, w związku z czym Komisja powinna przedstawić wniosek ustawodawczy w sprawie przyjęcia nowego modułu dotyczącego różnorodności biologicznej.

Poprawka 10

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 6 e (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(6e) Rachunki ekosystemów jako sposób przedstawiania danych dotyczących zakresu i stanu aktywów ekosystemów oraz usług, które zapewniają społeczeństwu i gospodarce, mają ustalić wartość przyrody i umożliwić lepsze uwzględnienie kosztów związanych z przyrodą.. Celem ustalenia wartości pieniężnych powinno być zwiększenie widoczności kosztów niepodejmowania działań oraz wspieranie Unii w realizacji jej celów środowiskowych. Aby w pełni osiągnąć zamierzone efekty, w przyszłości należy dalej rozwijać moduł, w tym dzięki ewentualnemu dodaniu do niego sprawozdawczości dotyczącej wartości pieniężnych.

Poprawka 11

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 8

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(8) W 2019 r. Europejski Trybunał Obrachunkowy opublikował sprawozdanie specjalne nr 16/2019 pod tytułem "Europejskie rachunki ekonomiczne środowiska: możliwe jest zwiększenie ich przydatności dla podmiotów wyznaczających kierunki polityki" (15). W sprawozdaniu tym zwrócono uwagę na potrzebę bardziej kompletnych danych dotyczących lasów i ekosystemów oraz pełnego wdrożenia rachunków leśnych. (8) W 2019 r. Europejski Trybunał Obrachunkowy opublikował sprawozdanie specjalne nr 16/2019 pod tytułem "Europejskie rachunki ekonomiczne środowiska: możliwe jest zwiększenie ich przydatności dla podmiotów wyznaczających kierunki polityki" (15). W sprawozdaniu tym zwrócono uwagę na potrzebę bardziej kompletnych danych dotyczących lasów i ekosystemów oraz pełnego wdrożenia rachunków leśnych. Trzy zalecenia końcowe Trybunału Obrachunkowego dotyczyły poprawy strategicznych ram danych na potrzeby europejskich rachunków ekonomicznych środowiska, odpowiedniości ich modułów z punktu widzenia kształtowania polityki oraz terminowości dostarczania danych do tych rachunków. W sprawozdaniu podkreślono ponadto, że Eurostat napotyka trudności w terminowym gromadzeniu danych wysokiej jakości. Państwa członkowskie powinny zatem dostarczać wysokiej jakości dane na potrzeby europejskich rachunków ekonomicznych środowiska w terminach określonych w niniejszym rozporządzeniu..
(15)https://www.eca.europa.eu/pl/publications?

did=51214

(15)https://www.eca.europa.eu/pl/publications?

did=51214

Poprawka 12

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 9

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(9) W art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 691/2011 wymieniono źródła, z jakich państwa członkowskie mogą korzystać do zestawiania rachunków ekonomicznych środowiska. Aby zapewnić elastyczność i ograniczyć obciążenie administracyjne dla respondentów, należy pozwolić krajowym urzędom statystycznym i innym organom krajowym na stosowanie innowacyjnych podejść. Państwa członkowskie powinny zawsze informować Komisję i przedstawiać szczegółowe informacje dotyczące jakości tych podejść, aby Komisja mogła ocenić jakość danych. (9) W art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 691/2011 wymie

niono źródła, z jakich państwa członkowskie mogą korzystać do zestawiania rachunków ekonomicznych środowiska. Aby zapewnić elastyczność i ograniczyć obciążenie administracyjne dla respondentów, należy pozwolić krajowym urzędom statystycznym i innym organom krajowym na stosowanie innowacyjnych podejść, np. obserwacji Ziemi (usługi programu Copernicus). Państwa członkowskie powinny zawsze informować Komisję i przedstawiać szczegółowe informacje dotyczące jakości tych podejść, aby Komisja mogła ocenić jakość danych. Należy dalej rozwijać usługi programu Copernicus, aby zapewnić bardziej zautomatyzowane gromadzenie danych, i odpowiednio je finansować z myślą o realizacji tego celu.

Poprawka 39

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 11

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(11) Wykaz możliwych przyszłych europejskich rachunków ekonomicznych środowiska określony w art. 10 rozporządzenia (UE) nr 691/2011 wymaga aktualizacji w celu dostosowania do obecnych priorytetów politycznych Unii. (11) Biorąc pod uwagę pilną potrzebę rozszerzenia systemu europejskich rachunków ekonomicznych środowiska na potrzeby kształtowania polityki i monitorowania, Komisja powinna przedstawić wniosek ustawodawczy w sprawie przyjęcia nowych modułów wymienionych w niniejszym rozporządzeniu oraz doskonalić i dalej rozwijać istniejące moduły określone w załącznikach do rozporządzenia (UE) nr 691/2011.

Poprawka 14

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 14

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(14) Aby uwzględnić obecny stan rozwoju metodologii w zakresie wyceny usług ekosystemowych, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w celu uzupełnienia rozporządzenia przez określenie, dla których usług ekosystemowych, zawartych już w tabelach sprawozdawczych w załączniku IX sekcja 5, zgłaszać należy wartości pieniężne, a także określenie pierwszego roku referencyjnego oraz wykazu dopuszczalnych metod ustalania tych wartości pieniężnych. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa (17). W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych. (14) Aby dalej rozwijać europejskie rachunki ekonomiczne środowiska, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w celu uzupełnienia rozporządzenia przez przyjęcie nowych modułów i zmianę istniejących. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa (17). W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(17) Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1. (17) Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.

Poprawka 15

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

Artykuł 1 - akapit 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
-1. w art. 1 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:
Jego ogólnym celem jest dostarczanie danych, które wspierają monitorowanie i ocenę postępów Unii w realizacji celów środowiskowych określonych w prawie Unii, a także jej zobowiązań międzynarodowych w tej dziedzinie.

Poprawka 16

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 8

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
8) "dotacje na ochronę środowiska i podobne transfery" oznaczają transfery bieżące i kapitałowe, zdefiniowane w ESA 2010, których celem jest wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska i zasobów krajowych, oraz podobne produkty; 8) "dotacje na ochronę środowiska i podobne transfery" oznaczają transfery bieżące i kapitałowe, zdefiniowane w ESA 2010, których celem jest wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska i zasobów przyrodniczych, oraz podobne produkty;

Poprawka 40

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 - litera a a (nowa)

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

Artykuł 3 - ustęp 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
aa) dodaje się ustęp w brzmieniu:
"1a. Do dnia... [trzy lata od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia] Komisja przedstawia wniosek ustawodawczy zgodnie z art. 9 w sprawie opracowania następujących modułów:
a) dotacje w energetyce, w tym dopłaty do paliw kopalnych;
b) dotacje lub środki wsparcia potencjalnie szkodliwe dla środowiska, inne niż wymienione w lit. a);
c) rachunki gospodarki wodnej (ilościowe i jakościowe);
d) rachunki gospodarowania odpadami;
e) wskaźnik powtórnego wykorzystania materiałów;
f) łagodzenie zmiany klimatu;
g) przystosowanie się do zmiany klimatu;
h) ochrona i odbudowa różnorodności biologicznej i ekosystemów;
i) zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola;
j) rachunki wydatków na gospodarowanie zasobami, w tym surowcami krytycznymi;
k) ślad środowiskowy;";

Poprawka 18

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 - litera b

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

Artykuł 3 - ustęp 4 a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
4a. Komisja (Eurostat) przeprowadza studium metodologii i wykonalności dotyczące pieniężnej wyceny usług eko- systemowych. W oparciu o wyniki tego studium Komisja może uzupełnić niniejsze rozporządzenie, aby określić, w drodze aktu delegowanego, dla których usług ekosyste- mowych, zawartych już w tabelach sprawozdawczych w załączniku IX sekcja 5, zgłaszać należy wartości pieniężne, pierwszy rok referencyjny oraz wykaz przyjętych metod ustalania tych wartości pieniężnych.; 4a. Do dnia ... [18 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia] Komisja (Eurostat) przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące pieniężnej wyceny usług ekosystemowych. Obejmuje ono ocenę możliwości metodologicznych i wykonalności wyceny pieniężnej, możliwe brakujące wartości sprawozdawcze oraz możliwe alternatywne sposoby pomiaru rachunków usług ekosystemowych. W stosowanym przypadku do sprawozdania dołącza się wniosek ustawodawczy w sprawie zmiany niniejszego rozporządzenia.

Poprawka 19

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 - litera b a (nowa)

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

Artykuł 3 - ustęp 4 a a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
ba) dodaje się nowy ust. 4aa w brzmieniu:
4aa. Do dnia ... [rok od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia] Komisja publikuje badanie analizujące dane sprawozdawcze zawarte obecnie w niniejszym rozporządzeniu dotyczące łagodzenia zmiany klimatu, a także proponuje stworzenie specjalnego modułu dotyczącego przystosowania się do zmiany klimatu z myślą o dopilnowaniu, aby wszystkie wartości sprawozdawcze służące realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu i Europejskiego prawa o klimacie, pakietu "Gotowi na 55" i aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie były dostarczane przez państwa członkowskie. Badaniu towarzyszy orientacyjny harmonogram przyszłego rozwoju modułów.

Poprawka 21

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 a (nowy)

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

Artykuł 4 - ustęp 1

Tekst obowiązujący Poprawka
2a) w art. 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
1. Komisja opracowuje program badań pilotażowych, który państwa członkowskie zrealizują dobrowolnie w celu rozwijania sprawozdawczości i doskonalenia jakości danych, stworzenia długich szeregów czasowych i opracowania metodyki. Program ten obejmuje badania pilotażowe analizujące wykonalność wprowadzenia nowych modułów rachunków ekonomicznych środowiska. Opracowując program, Komisja zapewnia, aby na państwa członkowskie i respondentów nie zostały nałożone dodatkowe obciążenia administracyjne lub finansowe. " 1. Komisja opracowuje program badań pilotażowych,

który państwa członkowskie zrealizują dobrowolnie w celu rozwijania sprawozdawczości i doskonalenia jakości danych, stworzenia długich szeregów czasowych i opracowania metodyki. Program ten obejmuje badania pilotażowe analizujące nowe moduły rachunków ekonomicznych środowiska. Opracowując program, Komisja zwraca szczególną uwagę na moduły generujące dane dotyczące dotacji w energetyce, w tym dopłat do paliw kopalnych, oraz zapewnia, aby na państwa członkowskie i respondentów nie zostały nałożone dodatkowe obciążenia administracyjne lub finansowe. ";

Poprawka 22

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

Artykuł 5 - ustęp 2 - litera d

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
d) wszelkich innych odpowiednich źródeł, metod lub innowacyjnych podejść, o ile umożliwiają one tworzenie danych, które są porównywalne i zgodne z mającymi zastosowanie określonymi wymogami dotyczącymi jakości. d) wszelkich innych odpowiednich źródeł, metod lub innowacyjnych podejść, o ile umożliwiają one tworzenie rachunków ekonomicznych środowiska, które są porównywalne i zgodne z mającymi zastosowanie określonymi wymogami dotyczącymi jakości.

Poprawka 23

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

Artykuł 5 - ustęp 2 - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Państwa członkowskie, które postanowią korzystać z wymienionych w lit. d) źródeł, metod lub innowacyjnych podejść, informują o tym Komisję (Eurostat) w ciągu roku poprzedzającego rok referencyjny, w którym wprowadzone zostanie to źródło, metoda lub innowacyjne podejście, i przekazują szczegółowe informacje dotyczące jakości uzyskanych danych.; Państwa członkowskie, które postanowią korzystać z wymienionych w lit. d) źródeł, metod lub innowacyjnych podejść, informują o tym Komisję (Eurostat) w ciągu roku poprzedzającego rok referencyjny, w którym wprowadzone zostanie to źródło, metoda lub innowacyjne podejście, i przekazują szczegółowe informacje dotyczące jakości uzyskanych danych. W ciągu trzech miesięcy od otrzymania informacji Komisja może zalecić państwom członkowskim,
aby nie stosowały konkretnego innowacyjnego podejścia., jeżeli uzna, że jakość danych może się okazać niewystarczająca, lub wydać zalecenia dotyczące sposobu osiągnięcia wymaganej jakości danych. Komisja ułatwia wymianę najlepszych praktyk dotyczących innowacyjnych podejść między wszystkimi państwami członkowskimi. Komisja publikuje wszystkie informacje otrzymane od państw członkowskich na podstawie niniejszego akapitu, a w stosownych przypadkach także swoją opinię.

Poprawka 24

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 a (nowy)

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

Artykuł 6 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
3a) dodaje się następujący artykuł:
Artykuł 6a
Do dnia... [18 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia] Komisja (Eurostat) i Europejska Agencja Środowiska (eEA) opracowują i przekazują europejską tablicę wskaźników rachunków środowiska z bazującymi na podstawach naukowych i ogólnie dostępnymi aktualnymi informacjami na temat danych objętych modułami, np. ścieżki redukcji emisji gazów cieplarnianych, z uwzględnieniem celów określonych w Europejskim prawie o klimacie, postępów w odbudowie różnorodności biologicznej i powiązanych inwestycji. Tablica wskaźników jest co roku aktualizowana i obejmuje nowe moduły i dostępne dane.

Poprawka 25

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 4

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

Artykuł 8 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2. W celu uzyskania odstępstwa na mocy ust. 1 od przepisów zawartych w załącznikach VII, VIII i IX dane państwo członkowskie przedkłada Komisji należycie uzasadniony wniosek najpóźniej [OPOCE, please insert exact date which is 24 months after the entry into force of this Regulation].; 2. W celu uzyskania odstępstwa na mocy ust. 1 od przepisów zawartych w załącznikach VII, VIII i IX dane państwo członkowskie przedkłada Komisji należycie uzasadniony wniosek najpóźniej [OPOCE, please insert exact date which is 24 months after the entry into force of this Regulation]. Komisja publikuje wszystkie wnioski złożone przez państwa członkowskie.";

Poprawka 26

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5 - litera a

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

Artykuł 9 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2. Uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych, o których mowa w art. 3 ust. 3, 4 i 4 a, powierza się Komisji na okres pięciu lat od dnia 11 sierpnia 2011 r. Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż dziewięć miesięcy przed końcem okresu pięciu lat. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na takie same okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż trzy miesiące przed końcem każdego okresu. 2. Uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych, o których mowa w art. 3 ust. 1a, 3, 4 i 4ab, powierza się Komisji na okres pięciu lat od dnia 11 sierpnia 2011 r. Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż dziewięć miesięcy przed końcem okresu pięciu lat. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na takie same okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż trzy miesiące przed końcem każdego okresu.

Poprawka 27

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5 - litera a

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

Artykuł 9 - ustęp 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
3. Przekazanie uprawnień, o których mowa w art. 3 ust. 3, 4 i 4 a, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna od następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w określonym w tej decyzji późniejszym terminie. Nie wpływa ona na ważność jakichkolwiek już obowiązujących aktów delegowanych. 3. Przekazanie uprawnień, o których mowa w art. 3 ust. 1a,

3, 4 i 4 ab, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna od następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w określonym w tej decyzji późniejszym terminie. Nie wpływa ona na ważność jakichkolwiek już obowiązujących aktów delegowanych.

Poprawka 28

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5 - litera b

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

Artykuł 9 - ustęp 5

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
5. Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 3 ust. 3, 4 i 4a wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie dwóch miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady."; 5. Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 3 ust. 1a, 3, 4 i 4ab wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie dwóch miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.";

Poprawka 29

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 6

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

Artykuł 10 - ustęp 2 - tiret 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
6) art. 10 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie: 6) w art. 10 skreśla się tiret pierwsze.
"- dotyczące wprowadzenia nowych modułów rachunków ekonomicznych środowiska, takich jak rachunki gospodarki wodnej (jakościowe i ilościowe), rachunki wydatków na gospodarowanie zasobami, dotacje lub środki wsparcia potencjalnie szkodliwe dla środowiska oraz rachunki gospodarowania odpadami,";

Poprawka 30

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 - akapit 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Aby osiągnąć cele określone w rozporządzeniu (UE) 2021/1119, państwa członkowskie przekazują dane dotyczące łagodzenia zmiany klimatu od 1 stycznia 2025 r. Dostarczone dane dotyczące inwestycji w łagodzenie zmiany klimatu obejmują w stosownych przypadkach bieżące inwestycje i transfery kapitałowe sektorów instytucjonalnych, w tym sektora instytucji rządowych i samorządowych, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, dla rodzajów działalności wymienionych w załączniku VI do rozporządzenia (UE) 2021/241 i określają, czy zastosowano współczynnik 40 % czy 100 % przy obliczaniu wsparcia przeciwdziałania zmianie klimatu, w odniesieniu do sektorów wymienionych w NACE Rev. 2 (poziom agregacji A*64).

Poprawka 31

Wniosek dotyczący rozporządzenia

ZAŁĄCZNIK I

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

ZAŁĄCZNIK VII - sekcja 4 - punkt 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2) Statystyki przekazuje się w ciągu 21 miesięcy od końca roku referencyjnego. 2) Statystyki przekazuje się w ciągu 12 miesięcy od końca roku referencyjnego.

Poprawka 32

Wniosek dotyczący rozporządzenia

ZAŁĄCZNIK I

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

ZAŁĄCZNIK VIII - sekcja 4 - punkt 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2) Statystyki przekazuje się w ciągu 24 miesięcy od końca roku referencyjnego. 2) Statystyki przekazuje się w ciągu 12 miesięcy od końca roku referencyjnego.

Poprawka 33

Wniosek dotyczący rozporządzenia

ZAŁĄCZNIK I

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

ZAŁĄCZNIK IX - sekcja 3 - ustęp 1 - punkt 3 - litera e - tiret 3 (nowe)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
- wskaźnik liczebności pospolitych ptaków leśnych; wskaźnik liczebności ptaków leśnych opisuje trendy liczebności pospolitych ptaków leśnych w ich europejskim zasięgu występowania na przestrzeni czasu; to złożony wskaźnik stworzony na podstawie danych z obserwacji gatunków ptaków charakterystycznych dla siedlisk leśnych w Europie; jego podstawą jest szczegółowy wykaz gatunków w każdym państwie członkowskim.

Poprawka 34

Wniosek dotyczący rozporządzenia

ZAŁĄCZNIK I

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

ZAŁĄCZNIK IX - sekcja 3 - ustęp 1 - punkt 4 - litera c

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
c) Usługi kulturowe c) Usługi związane z turystyką przyrodoznawczą.

Poprawka 35

Wniosek dotyczący rozporządzenia

ZAŁĄCZNIK I

Rozporządzenie (UE) nr 691/2011

ZAŁĄCZNIK IX - sekcja 4 - punkt 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2) Statystyki przekazuje się w ciągu 24 miesięcy od końca roku referencyjnego. 2) Statystyki przekazuje się w ciągu 12 miesięcy od końca roku referencyjnego.
1 Sprawa została odesłana do komisji właściwej w celu przeprowadzenia negocjacji międzyinstytucjonalnych na podstawie art. 59 ust. 4 akapit czwarty Regulaminu (A9-0296/2023).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2852

Rodzaj: Informacja
Tytuł: P9_TA(2023)0390 - Nowe moduły rachunków ekonomicznych środowiska - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 691/2011 przez wprowadzenie nowych modułów rachunków ekonomicznych środowiska (COM(2022)0329 - C9-0223/2022 - 2022/0210(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
Data aktu: 08/05/2024
Data ogłoszenia: 08/05/2024