Sprawa T-106/24: Skarga wniesiona w dniu 22 lutego 2024 r. - Corporate & Public Management Consulting International/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 22 lutego 2024 r. - Corporate & Public Management Consulting Internatio- nal/Komisja
(Sprawa T-106/24)

(C/2024/2772)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 29 kwietnia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Corporate & Public Management Consulting International OÜ (Tallin, Estonia) (przedstawiciel: adwokat C. Ginter)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- uznanie niniejszej skargi za dopuszczalną i uzasadnioną;

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 13 lutego 2024 r. odrzucającej ofertę przedłożoną przez stronę skarżącą w ramach postępowania przetargowego NEAR/TBS/2023/EA-RP/0125;

- stwierdzenie nieważności wszystkich późniejszych, zamierzonych lub związanych z nią środków, w tym nawet nieznanych jeszcze środków podjętych przez Komisję Europejską w ramach postępowania o udzielenie zamówienia NEAR/ TBS/2023/EA-RP/0125, a w szczególności o stwierdzenie nieważności sprawozdań z oceny ofert, decyzji o udzieleniu zamówienia i wszelkich umów zawartych ze zwycięskim oferentem;

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący okoliczności, że Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie, gdy odrzuciła ofertę strony skarżącej (zwaną dalej "ofertą") i tym samym naruszyła art. 168 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1 :

- należy stwierdzić nieważność decyzji Komisji z dnia 13 lutego 2024 r. (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją"), gdyż odrzucając ofertę, Komisja naruszyła w tym przypadku art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046 i dokumenty przetargowe;

- art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046 stanowi, że oferty, które nie spełniają wszystkich minimalnych wymagań określonych w dokumentach zamówienia, zostają odrzucone. Strona pozwana uznała, że oferta strony skarżącej nie spełnia minimalnych wymagań określonych w dokumentach zamówienia, które mają zastosowanie do kluczowego eksperta nr 2 (zwanego dalej "KE"), co nie jest prawdą;

- z przedłożonych dokumentów wynika, że KE2 ma wymagane ogólne doświadczenie zawodowe, które przekracza minimalne wymagania;

- Komisja naruszyła tym samym art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046 i należy stwierdzić nieważność zaskarżonej decyzji.

2. Zarzut drugi dotyczący okoliczności, że Komisja narusza art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), odrzucając ofertę i nie żądając uprzednio wyjaśnień:

- należy stwierdzić nieważność zaskarżonej decyzji, ponieważ Komisja, poza art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046, naruszyła Kartę z powodu naruszenia obowiązku dobrej administracji;

- w niniejszym przypadku strona skarżąca nie działała z wymaganą starannością, gdy stwierdziła niedopuszczalność oferty. Komisja nie przeprowadziła koniecznych weryfikacji, a w szczególności nie zażądała dodatkowych informacji od strony skarżącej dotyczących oferty;

- prawo do dobrej administracji obejmuje między innymi obowiązek staranności, obowiązek uzasadnienia i prawo do bycia wysłuchanym w postępowaniu administracyjnym. Komisja nie dochowała wszystkich tych zasad w stosunku do strony skarżącej;

- w zaskarżonej decyzji nie wyjaśniono, dlaczego KE2 nie spełnia wymagań przetargowych. Dopiero po skontaktowaniu się z Komisją, instytucja ta sprecyzowała, że uważa, iż doświadczenie KE2 nie spełnia wymogu ogólnego doświadczenia zawodowego. Niemniej Komisja nie wyjaśniła, dlaczego uważa, iż większość doświadczenia KE2 nie jest zgodna z wymaganiami przetargowymi;

- Komisja nie zbadała w profesjonalny sposób dokumentacji przedłożonej przez stronę skarżącą;

- co więcej, Komisja nie przeprowadziła koniecznych weryfikacji, a w szczególności nie zażądała dodatkowych informacji od strony skarżącej dotyczących oferty przed podjęciem zaskarżonej decyzji. Z orzecznictwa Trybunału wynika, że prawo do niebycia pozbawionym możliwości bycia wysłuchanym w postępowaniach administracyjnych jest także nadzwyczaj ważne w postępowaniach o udzielenie zamówienia. Komisja pozbawiła stronę skarżącą tego prawa;

- strona skarżąca zauważa, biorąc pod uwagę powyższe, że w niniejszym przypadku jasne jest, iż Komisja naruszyła zasadę dobrej administracji.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lutego 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. 2018, L 193, s. 1).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2772

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-106/24: Skarga wniesiona w dniu 22 lutego 2024 r. - Corporate & Public Management Consulting International/Komisja
Data aktu: 29/04/2024
Data ogłoszenia: 29/04/2024