Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2023 r. w sprawie praworządności na Malcie: sytuacja sześć lat po zabójstwie Daphne Caruany Galizii i potrzeba ochrony dziennikarzy (2023/2901(RSP))

P9_TA(2023)0374
Praworządność na Malcie - sytuacja sześć lat po zabójstwie Daphne Caruany Galizii i potrzeba ochrony dziennikarzy Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2023 r. w sprawie praworządności na Malcie: sytuacja sześć lat po zabójstwie Daphne Caruany Galizii i potrzeba ochrony dziennikarzy (2023/2901(RSP))

(C/2024/2656)

(Dz.U.UE C z dnia 29 kwietnia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 2, 4, 5, 6, 7, 9 i 10 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając art. 20 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając art. 6, 7, 8, 10, 11, 12 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej ",Kartą"),

- uwzględniając swoje rezolucje z 15 listopada 2017 r. w sprawie praworządności na Malcie 1 , z 28 marca 2019 r. w sprawie stanu praworządności i zwalczania korupcji w UE, a zwłaszcza na Malcie i na Słowacji 2 , z 18 grudnia 2019 r. w sprawie praworządności na Malcie po ujawnieniu najnowszych informacji w sprawie morderstwa Daphne Caruany Galizii 3 , z 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zabójstwa Daphne Caruany Galizii i praworządności na Malcie 4  i z 20 października 2022 r. w sprawie praworządności na Malcie pięć lat po zabójstwie Daphne Caruany Galizii 5 ,

- uwzględniając wysłuchania, wymiany poglądów i wizyty delegacji organizowane od 15 listopada 2017 r. przez Grupę ds. Monitorowania Demokracji, Praworządności i Praw Podstawowych Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając wymiany pism między przewodniczącą Grupy ds. Monitorowania Demokracji, Praworządności i Praw Podstawowych a premierem Malty,

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy nr 2293(2019) z 26 czerwca 2019 r. pt. "Zabój- abójstwo Daphne Caruany Galizii a praworządność na Malcie i poza nią - zadbanie o ujawnienie całej prawdy",

- uwzględniając sprawozdanie w sprawie działań następczych w związku z rezolucją Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy nr 2293(2019), zatwierdzone przez Komisję Prawną i Praw Człowieka Zgromadzenia Parlamentarnego 8 grudnia 2020 r.,

- uwzględniając opinię Komisji Weneckiej nr 993/2020 z 8 października 2020 r. w sprawie dziesięciu aktów prawnych i projektów ustaw wdrażających wnioski ustawodawcze będące przedmiotem opinii CDL-AD(2020)006,

- uwzględniając raport Komisarz Praw Człowieka Rady Europy sporządzony w następstwie jej wizyty na Malcie w dniach 11-16 października 2021 r.,

- uwzględniając pismo Komisarz Praw Człowieka Rady Europy z 23 września 2022 r. do premiera Malty oraz odpowiedź premiera Malty z 4 października 2022 r.,

- uwzględniając pisma Komisarz Praw Człowieka Rady Europy do premiera i przewodniczącego Izby Reprezentantów Malty z 26 września 2023 r. oraz ich odpowiedzi,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 5 lipca 2023 r. zatytułowany "Sprawozdanie na temat praworządności z 2023 r." (COM(2023)0800),

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych z wyjazdu delegacji ds. praworządności do Valletty (Malta) w dniach 23-25 maja 2022 r.,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że Unia opiera się na wspólnych wartościach zapisanych w art. 2 TUE, którymi są poszanowanie godności osoby ludzkiej, wolność, demokracja, równość, praworządność oraz poszanowanie praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości; są one wspólne dla państw członkowskich UE, a kraje kandydujące muszą ich przestrzegać, aby przystąpić do UE, ponieważ są one częścią kryteriów kopenhaskich, których nie można pomijać ani zmieniać ich interpretacji po przystąpieniu; mając na uwadze, że demokracja, praworządność i prawa podstawowe to wartości, które się wzajemnie umacniają, a ich podważanie może stanowić systemowe zagrożenie dla Unii oraz dla praw i wolności jej obywateli;

B. mając na uwadze, że utrzymanie praworządności oraz poszanowanie demokracji, praw człowieka, podstawowych wolności, wartości i zasad zapisanych w traktatach UE i międzynarodowych instrumentach w zakresie praw człowieka należą do obowiązków Unii i jej państw członkowskich oraz że należy ich przestrzegać;

C. mając na uwadze, że Karta stanowi część prawa pierwotnego UE; mając na uwadze, że wolność wypowiedzi oraz wolność i pluralizm mediów to prawa zapisane w art. 11 Karty praw podstawowych i w art. 10 europejskiej konwencji praw człowieka (EKPC);

D. mając na uwadze, że niezawisłość sądownictwa, zapisana w art. 19 ust. 1 TUE, art. 47 Karty i art. 6 EKPC, jest konieczna, aby położyć kres bezkarności za zbrodnie przeciwko dziennikarzom oraz zagwarantować bezpieczeństwo i ochronę dziennikarzy; mając na uwadze, że aby uniknąć bezkarności, państwa członkowskie mają obowiązek podjąć wszelkie niezbędne kroki w celu postawienia przed sądem sprawców przestępstw przeciwko dziennikarzom i innym podmiotom medialnym; mając na uwadze, że niezależny i skuteczny wymiar sprawiedliwości, a także przyjęcie i pełne wdrożenie środków gwarantujących wolność mediów, wolność wypowiedzi, prawo dostępu do informacji oraz ochronę dziennikarzy i pracowników mediów to kluczowe elementy promowania i tworzenia otoczenia dla wolnego i niezależnego dziennikarstwa;

E. mając na uwadze, że dziennikarze - zwłaszcza dziennikarze śledczy, ale nie tylko - coraz częściej stają się celem tzw. strategicznych powództw zmierzających do stłumienia debaty publicznej (SLAPP), zarówno w UE, jak i poza nią, a celem tych powództw nie jest wygrana w sądzie, lecz wywarcie na dziennikarzy presji finansowej, psychologicznej i czasowej wyłącznie w celu utrudniania im pracy, uniknięcia kontroli publicznej i uniemożliwienia pociągnięcia władz do odpowiedzialności; mając na uwadze, że ma to efekt mrożący dla wolności mediów; mając na uwadze, że Komisarz Praw Człowieka Rady Europy ostrzegła, że "dostęp do informacji na Malcie jest nadal utrudniony", i zauważyła "rodzaj bezzasadnej tajemnicy w instytucjach państwowych w odniesieniu do informacji, które mogłyby leżeć w istotnym interesie publicznym";

F. mając na uwadze, że dziennikarze padają ofiarą oprogramowania szpiegowskiego, takiego jak Pegasus i Predator; mając na uwadze, że według komisarz Rady Europy ds. praw człowieka Dunji Mijatovic "wysoce inwazyjne oprogramowanie szpiegowskie zagraża istocie praw człowieka" i nie powinno być uznawane za konieczne ani proporcjonalne w społeczeństwie demokratycznym; mając na uwadze, że stosowanie oprogramowania szpiegowskiego do śledzenia dziennikarzy zagraża poufności ich źródeł, a tym samym podważa funkcjonowanie i wiarygodność jednego z najważniejszych filarów naszych demokratycznych społeczeństw, jakim jest swobodny dostęp do informacji dla wszystkich i promowanie pluralistycznego otoczenia medialnego; mając na uwadze, że instytucje UE i państwa członkowskie powinny niezwłocznie zastosować się do zaleceń zawartych w sprawozdaniu komisji śledczej w celu zbadania stosowania oprogramowania Pegasus i równoważnego oprogramowania szpiegowskiego służącego inwigilacji;

G. mając na uwadze, że w sprawozdaniu na temat praworządności z 2023 r. Komisja podkreśliła, że nie poczyniono dalszych postępów, jeżeli chodzi o dostęp do oficjalnych dokumentów, biorąc pod uwagę europejskie normy ochrony dziennikarzy, oraz że maltańscy "dziennikarze nadal borykają się z wyzwaniami związanymi z wykonywaniem zawodu";

H. mając na uwadze, że państwa członkowskie powinny apelować o ustanawianie mechanizmów wczesnego ostrzegania i szybkiego reagowania, aby zapewnić dziennikarzom i innym podmiotom medialnym natychmiastowy dostęp do środków ochrony, w przypadku gdy coś im zagraża; mając na uwadze, że takie mechanizmy powinny podlegać znaczącemu nadzorowi społeczeństwa obywatelskiego i gwarantować ochronę sygnalistów i źródeł, które chcą zachować anonimowość; mając na uwadze, że w 2021 r. zaktualizowano ustawę o ochronie sygnalistów, rozdział 529 Zbioru Praw Malty, aby transponować dyrektywę (UE) 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii 6 ;

I. mając na uwadze, że badająca korupcję maltańska dziennikarka śledcza i blogerka Daphne Caruana Galizia zginęła w wybuchu samochodu pułapki 16 października 2017 r.; mając na uwadze, że wcześniej nękano ją oraz wielokrotnie jej grożono;

J. mając na uwadze, że dochodzenie w sprawie zabójstwa prowadzone przez władze maltańskie przy wsparciu Europolu doprowadziło do identyfikacji, postawienia w stan oskarżenia i procesu szeregu podejrzanych i potencjalnego organizatora tej zbrodni; mając na uwadze, że w lutym 2023 r. jeden z skazanych za zabójstwo Daphne Caruany Galizii otwarcie uczestniczył w rodzinnym przyjęciu z okazji chrztu, gdzie został sfotografowany; mając na uwadze, że 26 września 2023 r. Komisarz Praw Człowieka Rady Europy zauważyła, że "nie poczyniono znaczących postępów, jeśli chodzi o postawienie przed sądem wszystkich osób odpowiedzialnych za zabójstwo Daphne Caruany Galizii";

K. mając na uwadze, że Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) były wykorzystywane do maskowania transakcji rzekomo związanych z korupcją, którą Daphne Caruana Galizia ujawniała tuż przed swoją śmiercią;

L. mając na uwadze, że szef kancelarii byłego premiera Malty i były minister turystyki, wcześniej minister energetyki, oraz ich rodziny zostali umieszczeni na czarnej liście przez Departament Stanu USA ze względu na ich udział w poważnej korupcji i w związku z tym nie mogli wjechać do Stanów Zjednoczonych;

M. mając na uwadze, że nie poczyniono żadnych postępów w postępowaniach sądowych przeciwko urzędnikom Pilatus Bank i byłym partnerom nieistniejącej już firmy Nexia BT ani w sprawie korupcji związanej z umową z ElectroGas, która była przedmiotem dochodzenia prowadzonego przez Daphne Caruanę Galizię tuż przed morderstwem; kwestiom tym została poświęcona rezolucja Parlamentu z 20 października 2022 r.;

N. mając na uwadze, że praworządności zagrażają nie tylko nieodpowiednie ramy prawne, ale również kultura bezkarności, którą umożliwia utrzymanie wadliwych instytucjonalnych mechanizmów kontroli i równowagi promujących ingerencję polityczną i utrudniających skuteczne egzekwowanie przepisów, a bez nich nie można skutecznie zwalczać korupcji;

O. mając na uwadze, że niezależne dochodzenie publiczne w sprawie zabójstwa Daphne Caruany Galizii, wszczęte pod koniec 2019 r. na wniosek Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy, ostatecznie zakończyło się 29 lipca 2021 r.; mając na uwadze, że rada ds. dochodzenia publicznego opublikowała końcowe sprawozdanie zawierające szereg wniosków i zaleceń dotyczących wzmocnienia praworządności, poszanowania wolności prasy, wolności wypowiedzi i ochrony dziennikarzy, reformy prawnej na szczeblu konstytucyjnym oraz wniosków ustawodawczych dotyczących wolności mediów; mając na uwadze, że w wyniku dochodzenia publicznego ustalono również, iż "o ile nie ma dowodów na to, że państwo jako takie odgrywało jakąkolwiek rolę w zabójstwie Caruany Galizii, państwo powinno ponosić odpowiedzialność za zabójstwo, bo tworzyło atmosferę bezkarności, od najwyższych szczebli administracji w Castille po inne podmioty, takie jak organy regulacyjne i policja, co doprowadziło do upadku praworządności"; mając na uwadze, że dowody przedstawione w dochodzeniu publicznym "ujawniały szeroką kulturę bezkarności nie tylko wśród najwyższych rangą urzędników administracji publicznej, w tym mężów zaufania, ale również w ograniczonym kręgu polityków, przedsiębiorców i przestępców";

P. mając na uwadze, że maltańscy dziennikarze śledczy ujawnili skandal związany z zakupem głosów niezadowolonych zwolenników rządu, zachęcając ich do posługiwania się podrobionymi dokumentami urzędowymi, w tym fałszywymi zaświadczeniami lekarskimi; mając na uwadze, że "załatwiacze" i pośrednicy szukali następnie okazji do wyłudzenia pieniędzy i domagali się łapówek od bezpośrednich beneficjentów; mając na uwadze, że Maltański Związek Pracodawców stwierdził, że tuszowanie takich skandali pod pretekstem, że jest to normalne funkcjonowanie systemu politycznego, jest niedopuszczalne i stanowi niebezpieczny sygnał dla wszystkich warstw maltańskiego społeczeństwa; mając na uwadze, że "załatwiacze" i pośrednicy powiązani z partią rządzącą nadal nie zostali postawieni przed sądem; mając na uwadze, że incydenty te wyraźnie pokazują, że na Malcie utrzymują się poważne problemy związane z praworządnością, co wpływa na życie mieszkańców Malty, a także na międzynarodową reputację tego kraju;

Q. mając na uwadze, że maltańscy dziennikarze śledczy ujawnili kolejny skandal związany z praktykami, których dopuszczali się urzędnicy rządowi - w tym wypadku przyznawaniem praw jazdy na podstawie przynależności politycznej; mając na uwadze, że żaden z wysokich rangą urzędników, którzy podali nazwiska osób mających otrzymać preferencyjne traktowanie, nie był ścigany;

R. mając na uwadze, że ujawnione dowody wskazują, iż posiadane przez partię rządzącą dane dotyczące preferencji wyborczych ludności były wykorzystywane do odmowy świadczenia usług rządowych i systematycznej dyskryminacji obywateli; mając na uwadze, że maltański Komisarz ds. Ochrony Danych wszczął dochodzenie w sprawie systematycznego nadużywania danych obywateli prywatnych;

S. mając na uwadze, że premier Malty zbagatelizował akty zinstytucjonalizowanej korupcji w taki sposób, utrwalający kulturę bezkarności urzędników publicznych, którym postawiono zarzut uwikłania w skandale;

T. mając na uwadze, że we wrześniu 2023 r. działacze społeczeństwa obywatelskiego zostali przesłuchani przez policję po protestach przeciwko nadawcy krajowemu, którego prezes był uwikłany w skandale, ale nie jest ścigany; mając na uwadze, że organizacje pozarządowe i przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego oskarżyli krajowego nadawcę publicznego o cenzurę; mając na uwadze, że według wskaźnika postrzegania korupcji Malta zajmuje obecnie 51. miejsce, co oznacza spadek o trzy punkty w porównaniu z rokiem poprzednim, a według Transparency International jedną z głównych przyczyn tego stanu rzeczy jest ingerencja polityczna w media publiczne; mając na uwadze, że w lutym 2023 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że Urząd ds. Radiofonii i Telewizji ma konstytucyjny obowiązek zapewniać z urzędu - proaktywnie i szybko - bezstronność w nadawaniu;

U. mając na uwadze, że rząd Malty zaproponował szereg reform w celu realizacji niektórych z tych zaleceń zawartych w raporcie z dochodzenia publicznego, w tym projekt przepisów mających na celu wzmocnienie wolności mediów oraz projekt ustawy przeciwko strategicznym powództwom zmierzającym do stłumienia debaty publicznej; mając na uwadze, że Komisarz Praw Człowieka Rady Europy wezwała posłów do parlamentu maltańskiego do odrzucenia rządowych projektów, ponieważ "w dużej mierze zignorowano w nich" wkład podmiotów krajowych i międzynarodowych; mając na uwadze, że komisarz skrytykowała rząd za niespełnienie wymogu "przejrzystości i gruntownych konsultacji, których wymaga powaga sytuacji";

V. mając na uwadze, że w najnowszym Monitorze Pluralizmu Mediów ryzyko dla autonomii redakcyjnej i niezależności politycznej oceniono jako "wysokie" i zmieniono ocenę ogólnego ryzyka dla pluralizmu mediów na Malcie ze "śred- średniego" na "wysokie";

W. mając na uwadze, że w światowym rankingu wolności prasy Reporterów bez Granic z 2023 r. ujawniono pogorszenie się krajowego krajobrazu medialnego, przy czym Malta zajmuje 84. miejsce na 180 wpisów, co oznacza spadek o sześć miejsc w porównaniu z 2022 r.; mając na uwadze, że według tego samego sprawozdania krajowe ramy prawne i regulacyjne uniemożliwiają dziennikarzom korzystanie z przysługujących im praw;

X. mając na uwadze, że organy publiczne wszczęły 40 odrębnych strategicznych powództw zmierzających do stłumienia debaty publicznej przeciwko serwisowi informacyjnemu The Shift News w związku z jego żądaniami dotyczącymi zagwarantowania swobodnego dostępu do informacji dotyczących finansowania niezależnych mediów ze środków publicznych; mając na uwadze, że sprawę (już zakończoną) ogromnym kosztem wygrał The Shift News;

Y. mając na uwadze, że według Koalicji przeciwko SLAPP w Europie liczba powództw typu SLAPP na tym kontynencie wzrosła w 2022 r. do rekordowych 161 udokumentowanych przypadków; mając na uwadze, że według tych samych źródeł na Malcie odnotowano największą liczbę SLAPP w przeliczeniu na liczbę ludności - 19,93 spraw na 100 000 osób; mając na uwadze, że w chwili zabójstwa Daphne Caruana Galizia miała postawione 43 zarzuty w sprawach cywilnych i pięć w sprawach karnych;

Z. mając na uwadze, że mimo to - jak zauważyła Komisarz Praw Człowieka Rady Europy - zalecenia Grupy Państw Przeciwko Korupcji są nadal ignorowane;

AA. mając na uwadze, że wysiłki na rzecz ochrony dziennikarstwa nie mogą przynieść efektu, jeżeli nie towarzyszą im działania służące walce z korupcją i praniem pieniędzy, a walka z korupcją i praniem pieniędzy zakończy się niepowodzeniem bez silnej i pluralistycznej prasy;

1. składa hołd Daphne Caruanie Galizii sześć lat po jej zabójstwie za jej niezwykle ważną pracę polegającą na ujawnianiu korupcji, przestępczości zorganizowanej, oszustw podatkowych i prania pieniędzy oraz pociąganiu do odpowiedzialności osób zaangażowanych w tego rodzaju nielegalny proceder; zdecydowanie potępia kryminalizację i zabójstwa dziennikarzy i ataki na nich za ich pracę, w tym zabójstwo Jána Kuciaka i jego narzeczonej Martiny Kusznirowej 21 lutego 2018 r., Viktorii Marinowej 6 października 2018 r., greckiego dziennikarza Giorgosa Karaivaza 9 kwietnia 2021 r. oraz holenderskiego dziennikarza Petera R. de Vriesa 15 lipca 2021 r., a także podkreśla kluczową rolę, jaką dziennikarze odgrywają w ujawnianiu prawdy, ochronie demokracji i eliminowaniu kultury bezkarności; wyraża głębokie zaniepokojenie brakiem merytorycznego dochodzenia w sprawie zabójstwa Giorgosa Karaivaza i faktem, że aresztowanie dwóch podejrzanych wydaje się raczej związane z kampanią wyborczą; wzywa władze greckie, aby dopilnowały, by sprawiedliwości stało się zadość; składa hołd pamięci wszystkich dziennikarzy zabitych w Europie w ostatnich latach; ponownie podkreśla nadrzędne znaczenie niezależnych mediów i aktywnego społeczeństwa obywatelskiego jako podstawowych filarów sprawiedliwości, demokracji i praworządności; zauważa, że zabójstwa dziennikarzy dotykają nie tylko dane państwo członkowskie, ale całą Unię Europejską; jest głęboko przekonany, że ochrona demokratycznej praworządności jest wspólną odpowiedzialnością, która wykracza poza granice państw i partii;

2. jest głęboko zaniepokojony, że postępy w toczącym się postępowaniu sądowym w sprawie zabójstwa Daphne Caruany Galizii od czasu rezolucji Parlamentu z 20 października 2022 r. z okazji piątej rocznicy zabójstwa są niewielkie, że do tej pory wydano tylko trzy wyroki skazujące na niskim szczeblu, a organizator zabójstwa nie został jeszcze skazany; wzywa władze maltańskie do przyspieszenia postępowań sądowych, aby wymierzyć sprawiedliwość; w związku z tym ponawia apel o zakończenie dochodzenia w sprawie głównych przyczyn zabójstwa oraz o zakończenie postępowania karnego bez dalszej zwłoki i postawienie przed sądem wszystkich osób zamieszanych w to zabójstwo, niezależnie od ich rangi; ponawia apel o pełne i stałe zaangażowanie Europolu we wszystkie aspekty śledztwa w sprawie zabójstwa i wszystkie powiązane z nim dochodzenia;

3. wzywa instytucje UE i państwa członkowskie do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony dziennikarzom i pracownikom mediów; apeluje też do instytucji UE i państw członkowskich o niezwłoczne zastosowanie się do zaleceń Parlamentu dotyczących ochrony dziennikarzy;

4. przypomina obawy i zalecenia zapisane w swoich poprzednich rezolucjach w sprawie Malty;

5. jest zbulwersowany oświadczeniem premiera z 3 października 2023 r., bagatelizującym akty zinstytucjonalizowanej korupcji; uważa, że takie oświadczenia nadal utrwalają kulturę bezkarności urzędników publicznych, którym zarzuca się udział w tych skandalach;

6. wyraża zaniepokojenie, że dwa lata po opublikowaniu raportu z dochodzenia publicznego proces wdrażania jego zaleceń jest wciąż dalece niewystarczający; zauważa, że rząd Malty zaproponował szereg reform, w tym wnioski ustawodawcze, w celu uwzględnienia niektórych z tych zaleceń; zauważa, że Komisarz Praw Człowieka Rady Europy wyraziła zaniepokojenie faktem, iż projekt tych wadliwych reform przedstawiono, ignorując wkład organizacji międzynarodowych i krajowych; wzywa zatem rząd Malty, aby bez dalszej zwłoki wdrożył wszystkie zalecenia zawarte w raporcie z dochodzenia publicznego, w tym te dotyczące praworządności i przestępczości zorganizowanej;

7. apeluje o położenie kresu kulturze bezkarności; w związku z tym apeluje o przeprowadzenie dokładnych, szybkich i niezależnych dochodzeń i ścigania wszystkich urzędników publicznych, którym zarzuca się uwikłanie w korupcję, wymuszenia i płatną protekcję ujawnione przez maltańskich dziennikarzy śledczych, w tym kupowanie głosów i oszustwa związane z prawami jazdy; podkreśla, że dziennikarze będą nadal narażeni na ryzyko, dopóki korupcja pozostanie bezkarna;

8. wzywa Europejskiego Inspektora Ochrony Danych do monitorowania ogłoszonego publicznie 9 października 2023 r. dochodzenia na Malcie, w sprawie nadużywania prywatnych danych obywateli Malty, które można było wykorzystać do dyskryminacji ze względu na przynależność polityczną;

9. podkreśla, że kluczowe jest rygorystyczne ściganie poważnych przestępstw finansowych i gospodarczych, zwłaszcza korupcji i prania pieniędzy; jest jednak zbulwersowany ciągłym brakiem postępów w ściganiu podejrzanych o udział w skandalach związanych z korupcją i praniem pieniędzy, w sprawie których Daphne Caruana Galizia prowadziła dochodzenie tuż przed śmiercią i w które zamieszane byli osoby na najwyższych szczeblach politycznych; jest również zaniepokojony niepowodzeniami instytucjonalnymi organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości na Malcie i zdecydowanie wzywa właściwe organy do postawienia przed sądem każdej osoby zamieszanej w co najmniej jedną z licznych spraw, które są obecnie badane lub zgłaszane; wzywa władze maltańskie do zajęcia się wyzwaniami związanymi z czasem trwania dochodzeń w sprawach dotyczących korupcji na wysokim szczeblu, w tym poprzez osiągnięcie solidnych wyników w zakresie wydawania wyroków kończących postępowanie w sprawie; zwraca uwagę, że przeciąganie dochodzeń nadal utrudnia postępy w zakresie praworządności; podkreśla znaczenie niezależności instytucjonalnej dla właściwego funkcjonowania praworządności; wzywa władze maltańskie do poczynienia postępów w dochodzeniach dotyczących przypadków ewentualnych prób ukrycia dowodów przez ówczesnych urzędników publicznych oraz utrudniania dochodzeń i postępowań sądowych;

10. ponownie wyraża zaniepokojenie powolnym postępem postępowań dochodzeniowych i sądowych przeciwko urzędnikom Pilatus Bank oraz dążeniem władz maltańskich do zawieszenia postępowania po tym, jak Międzynarodowe Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych najwyraźniej przyjęło środki tymczasowe; zwraca się o wyjaśnienie środków tymczasowych Międzynarodowego Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych z 14 września 2022 r., biorąc pod uwagę, że sędzia sugerował, iż rząd wprowadził sąd w błąd co do przeciągania postępowania; ponawia apel do odpowiednich organów międzynarodowych i europejskich o dalsze monitorowanie postępów w odniesieniu do zarzutów prania pieniędzy i korupcji;

11. apeluje o udostępnienie dodatkowych zdolności do prowadzenia dochodzeń i ścigania przestępstw; ubolewa, że rząd maltański zwykłą większością głosów przepchnął mechanizm zapobiegający blokowaniu przy procedurze mianowania komisarza ds. norm, co jest sprzeczne z opinią Komisji Weneckiej; ubolewa, że polaryzacja stanowi przeszkodę w podejmowaniu decyzji w drodze konsensusu na Malcie; zauważa, że zwiększenie liczby sędziów mogło ułatwić skrócenie czasu postępowania sądowego z 550 do 529 dni, chociaż skrócenie czasu trwania postępowań sądowych było tylko jednym z zaleceń z dochodzenia publicznego; ubolewa nad słabościami maltańskiego systemu wymiaru sprawiedliwości i apeluje o znalezienie rozwiązań w celu skrócenia czasu trwania postępowań sądowych;

12. wzywa Komisję Wenecką do sporządzenia opinii w sprawie ulepszenia maltańskich krajowych ram prawnych w celu skutecznego i zdecydowanego karania korupcji, w tym korupcji na wysokim szczeblu i nadużyć władzy;

13. wzywa Komisję, aby poważnie potraktowała kulturę bezkarności na Malcie i dążyła do szybkiego powrotu do poszanowania demokracji i praworządności w tym kraju; wzywa Komisję, aby wykorzystała wszystkie dostępne jej odpowiednie narzędzia w celu zapewnienia jednakowego stosowania prawa dla wszystkich;

14. wyraża zaniepokojenie bezkarnością byłego premiera, szefa jego kancelarii oraz byłego ministra turystyki, który wcześniej zajmował też stanowisko ministra energetyki;

15. podkreśla, że działania policji wobec działaczy stanowią zastraszanie, które ma mrożący wpływ na udział społeczeństwa i przyczynia się do uciszenia społeczeństwa obywatelskiego, zwłaszcza w kontekście utrzymującej się bezkarności za przestępstwa; apeluje o przeprowadzenie reform prawnych, administracyjnych i politycznych, które spełniają międzynarodowe standardy, aby w pełni rozwiązać problemy systemowe zidentyfikowane w toku dochodzenia publicznego;

16. wzywa rząd Malty do powstrzymania się od negatywnej retoryki wymierzonej w dziennikarzy oraz do zaprzestania tworzenia klimatu, który jest wrogi dla dziennikarzy i pracowników mediów, zgodnie z tymi samymi apelami komisarza Rady Europy ds. praw człowieka; jest zaniepokojony utrzymującymi się przeszkodami dla wolności i pluralizmu mediów, na przykład w odniesieniu do wniosków o udzielenie informacji kierowanych do rządu, a także potencjalnie dyskryminującym finansowaniem mediów; potępia bezzasadne zachowywanie tajemnicy w instytucjach państwowych w odniesieniu do informacji, które mogłyby leżeć w istotnym interesie publicznym; ponawia apel do rządu maltańskiego o wycofanie odwołań od szeregu wniosków o udzielenie wolności informacji złożonych przez serwis informacyjny The Shift News;

17. ubolewa, że propozycje przedstawione przez rząd maltański nie poprawiają sytuacji w zakresie wolności mediów; wzywa władze Malty do dopilnowania, by proponowane reformy były zgodne z europejskimi i międzynarodowymi standardami w zakresie ochrony dziennikarzy, w szczególności w odniesieniu do zapobiegania groźbom i nękaniu dziennikarzy, zarówno publicznie, jak i w internecie, oraz karania takich zachowań, a także do szybkiego wdrożenia tych reform; wzywa władze maltańskie, aby wprowadziły również dodatkowe środki i inne zabezpieczenia z myślą o poprawie środowiska krytycznego i niezależnego dziennikarstwa na Malcie oraz rozliczalności polityków i urzędników;

18. wyraża zaniepokojenie doniesieniami wskazującymi, że chociaż zadaniem Komitetu Ekspertów ds. Mediów było udzielanie porad w sprawie zmian w sektorze mediów, w skład którego wchodzili niektórzy przedstawiciele mediów, rząd maltański nie przeprowadził wnikliwych konsultacji publicznych; jest zaniepokojony, że władze Malty zignorowały apele o przeprowadzenie szerokich konsultacji publicznych dotyczących sektora mediów, a w szczególności ograniczenia stosowania SLAPP; popiera apel komisarza Rady Europy ds. praw człowieka, by parlament maltański nie przyjmował wadliwych przepisów, w tym poprawek do konstytucji, do czasu przeprowadzenia przejrzystych i gruntownych konsultacji w sprawie projektów ustaw, które należy traktować priorytetowo; podkreśla, że wszelkie działania mające na celu poprawę projektu przepisów muszą opierać się na zaleceniach zawartych w sprawozdaniu z dochodzenia publicznego oraz że takie zmiany muszą spełniać co najmniej międzynarodowe standardy ochrony i bezpieczeństwa dziennikarzy oraz wolności mediów, aby zapewnić wysoką jakość przepisów dotyczących mediów; przypomina rządowi Malty o jego odpowiedzialności za przeprowadzenie szerokich, pluralistycznych i zorganizowanych konsultacji publicznych w sprawie reform prawnych;

19. ubolewa nad faktem, że dziennikarze, a także członkowie rodziny Daphne Caruany Galizii, są obecnie nadal przedmiotem SLAPP, i ponawia pilny i zdecydowany apel do osób, które wszczęły sprawy, sprawując funkcje publiczne, w tym byłego premiera i byłych urzędników państwowych, o ich wycofanie;

20. przypomina, że sądy maltańskie mają możliwość uznania pozwów o zniesławienie za "oczywiście bezzasadne", a tym samym ich oddalenia; ponownie wzywa władze maltańskie do wdrożenia zalecenia Komisji (UE) 2021/1534 z dnia 16 września 2021 r. w sprawie zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa dziennikarzom i innym pracownikom sektora mediów oraz wzmocnienia ich pozycji w Unii Europejskiej (C(2021)6650) oraz do wprowadzenia skutecznych strategii politycznych na rzecz ochrony dziennikarzy; przypomina, że taka dyrektywa mogłaby dotyczyć jedynie powództw typu SLAPP o wymiarze transgranicznym; wzywa władze maltańskie, aby zajęły się również sprawami krajowymi za pomocą skutecznych przepisów przeciwdziałających SLAPP, zgodnie z uwagami i zaleceniami Rady Europy; wzywa instytucje UE do szybkiego osiągnięcia porozumienia w sprawie ambitnej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania SLAPP, a władze maltańskie - do pełnego wdrożenia zalecenia towarzyszącego wnioskowi dotyczącemu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób, które angażują się w debatę publiczną, przed ewidentnie bezpodstawnymi lub stanowiącymi nadużycie postępowaniami sądowymi ("strategiczne powództwa zmierzające do stłumienia debaty publicznej") (COM(2022)0177); wzywa Komisję, aby przeanalizowała możliwość przyjęcia dalszych przepisów w celu objęcia nimi wszystkich przypadków SLAPP;

21. wzywa rząd Malty do dalszego zajmowania się istniejącymi problemami związanymi z wolnością mediów i niezależnością mediów publicznych od ingerencji politycznych, w tym ramami, które zapewnią przejrzystość reklam państwowych, oraz coraz częstszym nawoływaniem do nienawiści w mediach społecznościowych; przypomina, że europejski akt o wolności mediów powinien przyczyniać się do zapewnienia wolności, pluralizmu i niezależności mediów w całej UE, w tym przejrzystości własności mediów i środków zapobiegających wpływowi koncentracji mediów na ich pluralizm; wzywa instytucje UE do szybkiego osiągnięcia porozumienia w sprawie ambitnego europejskiego aktu o wolności mediów;

22. wzywa rząd Malty, aby ostatecznie zapisał w prawie krajowym prawo do bezpiecznej i legalnej aborcji, które rząd wcześniej ogłosił, ale którego przyjęcie nie było jeszcze przedmiotem procesu legislacyjnego - wręcz przeciwnie, przyjęto restrykcyjną ustawę o aborcji;

23. przypomina rządowi Malty o jego zobowiązaniu do stworzenia do końca 2024 r. bazy danych na potrzeby gromadzenia informacji na temat sygnalizowania nieprawidłowości oraz o tym, że zalecenia dotyczące działań służących poprawie ochrony sygnalistów nie zostały wdrożone, zgodnie ze sprawozdaniem na temat praworządności z 2023 r.;

24. wzywa rząd do priorytetowego stworzenia stanowiska komisarza ds. praw człowieka i równości zgodnie z zasadami paryskimi i dorobkiem prawnym UE w zakresie równości;

25. ponownie wzywa władze Malty do pełnego wdrożenia wszystkich niezrealizowanych zaleceń Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy, Komisji Weneckiej, Grupy Państw przeciwko Korupcji oraz Komitetu Ekspertów ds. Oceny Środków Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu MONEYVAL;

26. podkreśla, że maltański program "Obywatelstwo przez inwestycje" nadal budzi poważne obawy; przypomina swoje stanowisko, zgodnie z którym obywatelstwo UE nie jest na sprzedaż, i apeluje o natychmiastowe zakazanie programu na Malcie i w całej UE; oczekuje ostatecznego orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w tej sprawie;

27. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji, Radzie, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, rządom i parlamentom państw członkowskich, Radzie Europy, Grupie Specjalnej ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy, rządowi i parlamentowi Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz prezydentowi Republiki Malty.

1 Dz.U. C 356 z 4.10.2018, s. 29.
2 Dz.U. C 108 z 26.3.2021, s. 107.
3 Dz.U. C 255 z 29.6.2021, s. 22.
4 Dz.U. C 506 z 15.12.2021, s. 64.
5 Dz.U. C 149 z 28.4.2023, s. 15.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2656

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2023 r. w sprawie praworządności na Malcie: sytuacja sześć lat po zabójstwie Daphne Caruany Galizii i potrzeba ochrony dziennikarzy (2023/2901(RSP))
Data aktu: 19/10/2023
Data ogłoszenia: 29/04/2024