Sprawa C-299/22, Tez Tour: Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 29 lutego 2024 r. - M.D. v. UAB Tez Tour

Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 29 lutego 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie pre- judycjalnym złożony przez Lietuvos Auksciausiasis Teismas - Litwa) - M.D./UAB "Tez Tour"
(Sprawa C-299/22 1 , Tez Tour)

Odesłanie prejudycjalne - Imprezy turystyczne i świadczenie usług powiązanych - Dyrektywa (UE) 2015/2302 - Artykuł 12 ust. 2 - Przysługujące podróżnemu prawo do rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej bez ponoszenia opłaty za rozwiązanie - Nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności - Rozprzestrzenianie się COVID-19 - Brak oficjalnego zalecenia odradzającego podróże - Uwzględnienie okoliczności osobistych dotyczących indywidualnej sytuacji odnośnego podróżnego - Znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub na przewóz pasażerów do miejsca docelowego - Okoliczności istniejące lub możliwe do przewidzenia w dniu zawarcia odnośnej umowy o udział w imprezie turystycznej - Możliwość uwzględnienia skutków występujących w miejscu wyjazdu lub powrotu, a także w innych miejscach

(C/2024/2568)

Język postępowania: litewski

(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2024 r.)

Sąd odsyłający

Lietuvos Auksciausiasis Teismas

Strony w postępowaniu głównym

Strona wnosząca skargę kasacyjną: M.D.

Druga strona postępowania: UAB "Tez Tour"

przy udziale: "Fridmis" AB

Sentencja

1) Artykuł 12 ust. 2 w związku z art. 3 pkt 12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2302 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, zmieniającej rozporządzenie (WE) 2006/2004 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE oraz uchylającej dyrektywę Rady 90/314/EWG

należy interpretować w ten sposób, że:

stwierdzenie wystąpienia w miejscu docelowym podróży lub jego najbliższym sąsiedztwie "nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności" w rozumieniu tych przepisów nie jest uzależnione od warunku, iż właściwe organy wydały oficjalne zalecenie odradzające podróżnym odwiedzanie danego obszaru lub oficjalną decyzję uznającą ten obszar za "obszar ryzyka".

2) Artykuł 12 ust. 2 dyrektywy 2015/2302

należy interpretować w ten sposób, że:

pojęcie "nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności[, które] w znaczącym stopniu wpływają na realizację imprezy turystycznej lub które w znaczącym stopniu wpływają na przewóz pasażerów do miejsca docelowego" danej podróży, obejmuje nie tylko okoliczności, które uniemożliwiają realizację tej imprezy turystycznej, lecz również okoliczności, które nie uniemożliwiają tej realizacji, ale powodują, że realizacja tej imprezy turystycznej nie może nastąpić bez narażania odnośnych podróżnych na zagrożenie dla ich zdrowia i bezpieczeństwa, z uwzględnieniem - w stosownych przypadkach - czynników osobistych związanych z indywidualną sytuacją tych podróżnych. Oceny takiego wpływu należy dokonać, przyjmując - w dniu rozwiązania odnośnej umowy o udział w imprezie turystycznej - perspektywę właściwie poinformowanego oraz dostatecznie uważnego i rozsądnego przeciętnego podróżnego.

3) Artykuł 12 ust. 2 dyrektywy 2015/2302

należy interpretować w ten sposób, że:

podróżny nie może powołać się na sytuację, która w dniu zawarcia umowy o udział w imprezie turystycznej była już mu znana lub była dla niego przewidywalna, jako na "nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności" w rozumieniu tego przepisu, z zastrzeżeniem jednak możliwości, ze względu na ewolucyjny charakter tej sytuacji, że po zawarciu umowy nastąpią: istotne zmiany tej sytuacji powodujące powstanie nowej sytuacji, która - jako taka -mogła będzie

odpowiadać definicji pojęcia "nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności" w rozumieniu tego przepisu.

4) Artykuł 12 ust. 2 dyrektywy 2015/2302

należy interpretować w ten sposób, że:

w celu ustalenia, czy nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności występujące w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie "w znaczącym stopniu wpływają na realizację imprezy turystycznej lub [...] w znaczącym stopniu wpływają na przewóz pasażerów do miejsca docelowego", można również wziąć pod uwagę skutki występujące w miejscu wyjazdu, a także w różnych miejscach związanych z rozpoczęciem odnośnej podróży i powrotem z niej, jeżeli owe skutki wpływają na realizację tej imprezy turystycznej.

1 Dz.U. C 311 z 16.8.2022.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2568

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-299/22, Tez Tour: Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 29 lutego 2024 r. - M.D. v. UAB Tez Tour
Data aktu: 29/02/2024
Data ogłoszenia: 22/04/2024