Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 września 2023 r. w sprawie Systemu Szkół Europejskich: aktualna sytuacja, wyzwania i perspektywy (2022/2149(INI))

P9_TA(2023)0306
System szkół europejskich - stan obecny, wyzwania i perspektywy Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 września 2023 r. w sprawie Systemu Szkół Europejskich: aktualna sytuacja, wyzwania i perspektywy (2022/2149(INI))
(C/2024/1757)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając Konwencję określającą Statut Szkół Europejskich 1 ,

- uwzględniając badanie przeprowadzone dla Komisji Kultury i Edukacji 9 czerwca 2022 r. pt. "System Szkół Europejskich: aktualna sytuacja, wyzwania i perspektywy" 2 ,

- uwzględniając sprawozdanie Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju z grudnia 2022 r. pt. "PISA for Schools: How The European Schools Compare Internationally 2022" [PISA w szkołach: porównanie szkół europejskich w skali międzynarodowej w 2022 r.],

- uwzględniając sprawozdanie końcowe Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej z 2022 r. pt. "External Evaluation of the Implementation of the European Schools' Action Plan on Educational Support and Inclusive Education" [Ocena zewnętrzna wdrażania planu działania Szkół Europejskich na rzecz wsparcia edukacyjnego i edukacji włączającej],

- uwzględniając sprawozdanie Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z 25 listopada 2022 r. pt. "Sprawozdanie dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Szkół Europejskich za rok budżetowy 2021",

- uwzględniając międzyinstytucjonalną proklamację Europejskiego filaru praw socjalnych 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 27 września 2011 r. w sprawie systemu szkół europejskich 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 11 listopada 2021 r. w sprawie Europejskiego obszaru edukacji: wspólne całościowe podejście 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 19 maja 2022 r. w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 roku - mikropoświadczenia, indywidualny rachunek szkoleniowy i uczenie się na rzecz zrównoważonego środowiska 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 25 marca 2021 r. w sprawie kształtowania polityki edukacji cyfrowej 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 7 lipca 2016 r. w sprawie wdrażania Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem uwag podsumowujących Komitetu do spraw Praw Osób Niepełnosprawnych ONZ 8 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kultury i Edukacji (A9-0205/2023),

A. mając na uwadze, że System Szkół Europejskich (SSE) jest wyjątkowym systemem, który od czasu utworzenia w latach 50. XX w. wykazał swoje mocne strony i zalety, czego dowodem jest na przykład uznawanie matury europejskiej we wszystkich państwach członkowskich oraz stały wzrost liczby Akredytowanych Szkół Europejskich; mając na uwadze, że każdy obywatel UE powinien mieć możliwość korzystania z takiej edukacji;

B. mając na uwadze, że każdy powinien mieć szansę korzystania z takiego rodzaju kształcenia, jakie oferuje SSE, a wszystkim systemom szkolnictwa w całej Unii Europejskiej należy umożliwić czerpanie z wiedzy pedagogicznej SSE;

C. mając na uwadze, że SSE, łącząc - za pośrednictwem równoległych sekcji językowych - systemy edukacyjne państw członkowskich z silnym wymiarem europejskim, poczuciem przynależności i tożsamością kulturową, kształceniem wielojęzycznym oraz skupieniem się na naukach przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuce i matematyce, a także na innowacjach pedagogicznych, stanowi laboratorium reform edukacyjnych i źródło doświadczeń w tym zakresie, w tym pod względem tworzenia europejskiego obszaru edukacji;

D. mając na uwadze, że SSE powinien być w pełni dostosowany do polityki edukacyjnej proponowanej przez Unię Europejską; mając na uwadze, że głównym celem SSE jest ułatwienie mobilności oraz przechodzenia z krajowych systemów edukacji oraz powrotu do nich, przy czym państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia sprawiedliwej i równej transpozycji wyników nauczania osiągniętych w SSE;

E. mając na uwadze, że zaletą struktury zarządzania SSE jest zachowanie bezpośrednich powiązań z państwami członkowskimi, jednak ze względu na wyraźne ograniczenia tej struktury w zakresie podejmowania decyzji, zarządzania zmianą i prowadzenia ustrukturyzowanej wymiany najlepszych praktyk z krajowymi systemami edukacji konieczna jest jej reforma;

F. mając na uwadze, że należy zwiększyć rolę Komisji w SSE oraz rozszerzyć formy jej działań, biorąc pod uwagę fakt, że zaangażowanie Komisji ogranicza się obecnie do kwestii budżetowych, co sprawia, że równie ważne aspekty edukacyjne, operacyjne i kadrowe pozostają poza jej wpływem;

G. mając na uwadze, że istnieją poważne niedociągnięcia w obecnym systemie rekrutacji nauczycieli w SSE, co prowadzi do rozbieżności między realnymi potrzebami w terenie a podejmowanymi przez państwa członkowskie decyzjami o delegowaniu konkretnych pracowników oraz do problemów z rocznymi planami naboru, ze znalezieniem wykwalifikowanych nauczycieli i pracowników, a także do niepewnych warunków pracy zatrudnionych na szczeblu lokalnym nauczycieli i innych pracowników niebędących nauczycielami, jak i do problemów w obszarze ustawicznego doskonalenia zawodowego; mając na uwadze, że istnieje potrzeba zwiększenia atrakcyjności SSE wśród nauczycieli;

H. mając na uwadze, że chociaż w ramach SSE poczyniono postępy w zakresie integracji uczniów o specjalnych potrzebach, z niepełnosprawnościami lub o odmiennym przebiegu procesu uczenia się, brakuje wsparcia psychologicznego i rośnie potrzeba intensywnego wsparcia; mając na uwadze, że komunikacja i odpowiednie pakiety zatrudnienia mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia, aby kadra nauczycielska i psychologowie zapewniali uczniom wysokiej jakości, dostosowane do potrzeb i stałe wsparcie;

I. mając na uwadze, że SSE jest odpowiedzialny za zapewnienie równego traktowania wszystkich języków UE, w tym małych języków, oraz za promowanie różnorodności językowej i kulturowej przy jednoczesnym wzmacnianiu europejskiego wymiaru uczenia się; mając na uwadze, że należy przyjąć z zadowoleniem plany, zgodnie z którymi do 2028 r. w Brukseli, zarówno na poziomie szkoły podstawowej, jak i średniej mają być reprezentowane wszystkie sekcje językowe;

J. mając na uwadze, że rodzice odgrywają kluczową rolę w szkołach, m.in. organizując zajęcia pozalekcyjne oraz zapewniając usługi transportowe i inne usługi, oraz że są reprezentowani przez odpowiednie stowarzyszenia rodziców;

K. mając na uwadze, że zasoby UE stanowią większość budżetu SSE, w związku z czym Parlament musi ściślej kontrolować zarządzanie i funkcjonowanie SSE, a cele i priorytety inwestycyjne przyjęte przez UE w dziedzinie edukacji powinny być lepiej odzwierciedlone w SSE;

L. mając na uwadze, że brak rozliczalności niektórych państw przyjmujących, które są odpowiedzialne za zapewnienie i utrzymanie budynków szkolnych, doprowadził do poważnych problemów, zwłaszcza w szkołach w Brukseli, które borykają się z problemem przepełnienia; mając na uwadze, że kwestie te miały poważny wpływ na standardy edukacji, na aspekty organizacyjne, a także na bezpieczeństwo, ochronę i dobre samopoczucie zarówno uczniów, jak i pracowników;

Obecna sytuacja i perspektywy

1. podkreśla potrzebę krytycznej i dogłębnej oceny wszystkich aspektów SSE oraz reformy systemu w celu dostosowania go do przyszłych wyzwań, rozszerzenia działań informacyjnych i zapewnienia, by SSE służył jako model wymiany dobrych praktyk między systemami kształcenia;

2. wzywa Zarząd Szkół Europejskich do zaktualizowania misji, zasad i celów SSE w formie nowej "karty SSE", która będzie dostosowana do potrzeb XXI wieku i ożywi system dzięki nowej wizji i realistycznym celom, w oparciu o które będzie można oceniać sam system, z wykorzystaniem wewnętrznej i zewnętrznej wiedzy eksperckiej; wzywa do wprowadzenia ww. nowej "karty ESB" do końca 2024 r.;

3. wzywa Komisję do oceny roli SSE w tworzeniu europejskiego obszaru edukacji, w tym w odniesieniu do nauki języków i silnego europejskiego wymiaru uczenia się, a także do oceny jego roli w automatycznym wzajemnym uznawaniu dyplomów w całej UE, w oparciu o istniejący model matury europejskiej;

4. apeluje o to, by Komisja odgrywała bardziej zintegrowaną i aktywną rolę, w szczególności w zakresie powiązania SSE i europejskiego obszaru edukacji; apeluje, aby Dyrekcja Generalna ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury była silnie zaangażowana w działania Komisji związane z SSE;

5. apeluje o większą rozliczalność i przejrzystość, ściślejszy nadzór i kontrolę parlamentarną oraz o lepszą komunikację mającą na celu zwiększenie widoczności i rozumienia SSE i matury europejskiej na wszystkich szczeblach;

6. przypomina państwom członkowskim o ich obowiązku udzielania i utrzymywania niedyskryminacyjnego przyjmowania na uczelnie wyższe na mocy Konwencji określającej Statut Szkół Europejskich oraz o obowiązku zagwarantowania pełnej oferty edukacyjnej i postępów w nauce również uczniom, dla których nie ma sekcji językowej odpowiadającej językowi ojczystemu; wzywa Zarząd i państwa członkowskie do zapewnienia sprawiedliwej i równej transpozycji wyników nauczania uzyskanych w SSE i wyników matury europejskiej w tabelach równoważności oraz do dokonania niezbędnych korekt w krajowych systemach konwersji, aby w pełni przestrzegać zasady równego traktowania i zapewnić wszystkim uczniom możliwość kontynuacji nauki w którymkolwiek państwie członkowskim;

7. wzywa do zacieśnienia stosunków między SSE a lokalnymi, regionalnymi i krajowymi systemami edukacyjnymi, w szczególności poprzez wymianę najlepszych praktyk oraz współpracę w zakresie programów i działania ze szkołami partnerskimi w ramach systemów krajowych;

Administracja, zarządzanie i kwestie prawne

8. wzywa Komisję do przeprowadzenia do końca 2024 r. pod kontrolą niezależnego przewodniczącego dogłębnego przeglądu struktur administracji i zarządzania w ramach SSE i w poszczególnych szkołach we współpracy z Biurem Sekretarza Generalnego Szkół Europejskich i Zarządem, a także do zbadania w ramach tego przeglądu ról, odpowiedzialności i struktur istniejących na wszystkich szczeblach, aby poddać ocenie niezależność różnych funkcji i potencjalne konflikty interesów, a także, by ustalić, jakie problemy regulacyjne stoją na przeszkodzie sprawnego funkcjonowania SSE;

9. podkreśla potrzebę usprawnienia i zwiększenia elastyczności procesu decyzyjnego Zarządu za pomocą alternatywnego systemu głosowania oraz wzmożonych konsultacji z zainteresowanymi stronami w ramach SSE, aby umożliwić Zarządowi lepsze reagowanie na potrzeby szkół; nalega ponadto na dokładne informowanie o decyzjach w ramach SSE;

10. apeluje, by jasno określono obowiązki wszystkich członków kadry kierowniczej oraz zapewniono przejrzysty sposób podejmowania przez nich decyzji, a także by podlegali oni dokonywanej co dwa lata ocenie wyników działania oraz by przewidziano dla nich plany szkoleń i doskonalenia zawodowego, w tym usystematyzowane programy integracji zawodowej zaraz po podjęciu funkcji, na poziomie centralnym i na poziomie szkół;

11. zwraca się do Biura Sekretarza Generalnego i Zarządu Szkół Europejskich o przedstawianie Parlamentowi - we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami SSE - szczegółowego, wspólnego, rocznego sprawozdania z działalności SSE począwszy od 2024 r., co umożliwi Parlamentowi monitorowanie postępów w zakresie reform i obranych celów, zidentyfikowanie kluczowych kwestii oraz odgrywanie stałej roli w nadzorze i zarządzaniu zmianą,

12. wzywa Zarząd Szkół Europejskich do:

a) wyjaśnienia możliwości zastosowania pierwotnego i wtórnego prawodawstwa UE do SSE;

b) oceny zgodności z normami w zakresie zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony w szkołach;

c) dopilnowania, aby warunki umowne i warunki pracy nauczycieli zatrudnianych na szczeblu lokalnym były w pełni zgodne z przepisami i zasadami zatrudnienia UE i państw członkowskich;

d) zmiany Regulaminu Pracowniczego i Regulamin Szkół Europejskich, aby wyraźnie wyjaśnić kompetencje Rady ds. Zażaleń wobec sądów krajowych, przy zagwarantowaniu braku luk w ochronie prawnej;

e) powołania niezależnego rzecznika, któremu powierzone zostanie zadanie rozpatrywania skarg dotyczących niewłaściwego administrowania i prowadzenie mediacji w konfliktach; oraz

f) opracowania kodeksu dobrego postępowania administracyjnego dla kadry kierowniczej szkół na wszystkich jej szczeblach;

13. zwraca się o dokonanie przeglądu upoważnienia przyznanego Europejskiemu Trybunałowi Obrachunkowemu i Służbie Audytu Wewnętrznego Komisji do przedstawiania rocznych opinii i zaleceń w sprawie różnych aspektów SSE oraz zwraca się o przedstawianie tych opinii i zaleceń w ramach obrad nad wspólnym rocznym sprawozdaniem SSE przedkładanym Parlamentowi;

Zasoby, infrastruktura i pracownicy

14. apeluje o to, by państwa członkowskie w pełni wywiązały się ze swoich zobowiązań wobec SSE, w szczególności w odniesieniu do delegowania wykwalifikowanych nauczycieli i innych pracowników dydaktycznych oraz zapewniania odpowiedniej infrastruktury (odpowiednie pomieszczenia, ich utrzymanie i modernizacja), a także wzywa do wprowadzenia wiążącego systemu bezpośrednich wkładów finansowych, aby zapewnić zarówno SSE, jak i państwom członkowskim większą elastyczność i bezpieczeństwo;

15. w związku z planowanym na rok szkolny 2025/2026 przeglądem umowy o podziale kosztów wzywa do utworzenia do połowy 2025 r. specjalnej grupy zadaniowej składającej się z przedstawicieli wszystkich podmiotów wpłacających środki finansowe do SSE i z udziałem odpowiednich ekspertów pedagogicznych z Biura Sekretarza Generalnego, Komisji i państw członkowskich, przy czym zadaniem tej grupy będzie przedstawianie konkretnych sugestii dotyczących rozwiązania krytycznych problemów dotyczących zasobów oraz opracowanie kompleksowego, odpowiedniego i zrównoważonego modelu podziału kosztów, który umożliwi SSE wypełnianie jego misji zgodnie z nową "kartą SSE";

16. zachęca przyjmujące państwa członkowskie do włączenia infrastruktury SSE do wszelkich krajowych planów inwestycyjnych dotyczących infrastruktury szkolnej; zwraca się do Komisji i państw członkowskich o współpracę w celu zapewnienia, aby SSE mógł korzystać z przyszłych wypłat z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności na rzecz państw członkowskich, uwzględniając przy tym przyszłe oceny planów krajowych i wszelkie istotne aktualizacje, takie jak aktualizacje związane z rozdziałami RepowerEU;

17. wzywa Zarząd Szkół Europejskich do pilnego rozwiązania utrzymującego się problemu niedoborów kadry nauczycielskiej oraz do zapewnienia wszystkim stabilnych i sprawiedliwych warunków zatrudnienia poprzez zachowywanie pracowników i zmniejszenie rotacji, co pozwoli także uniknąć drenażu mózgów; apeluje w związku z tym o dodatkowe zasoby i zapewnienie solidniejszych i sprawiedliwych warunków zatrudnienia zarówno oddelegowanym, jak i lokalnym pracownikom, a także do zapewnienia konkurencyjnego wynagrodzenia, bardziej wyrównanych wynagrodzeń wśród opiekunów przedszkolnych, nauczycieli szkół podstawowych i średnich, przejrzystości statusu zatrudnienia i stabilności zatrudnienia, systemu ustawicznego doskonalenia zawodowego oraz dalszych perspektyw kariery w ramach SSE i poza nim;

18. wzywa do przyznania zarówno nauczycielom, jak i szkołom większej autonomii, aby umożliwić im lepsze reagowanie na konkretne potrzeby i sytuacje, przy jednoczesnym ścisłym zapewnieniu, by tej większej autonomii towarzyszyły silniejsze mechanizmy oceny i rozliczalności, tak aby zagwarantować zharmonizowane standardy;

19. wzywa do wprowadzenia w szkołach dodatkowych stanowisk kierowniczych średniego szczebla dedykowanych wysokiej jakości metodom i programom nauczania, które będą realizowane w szkołach, oraz do większej przejrzystości i otwartości wszystkich krajowych procedur oddelegowania;

20. uznaje wartość, jaką w życiu placówek szkolnych ma praca społeczności szkolnej, zwłaszcza rodziców, i zachęca do tej pracy, np. w zakresie zapewniania zajęć pozalekcyjnych, oraz podkreśla potrzebę monitorowania działań szkół w celu zagwarantowania dobrego zarządzania, odpowiednich kwalifikacji pedagogicznych, przystępności cenowej i inkluzywności; przypomina, że konwencja przyznaje rodzicom rolę w zarządzaniu SSE i zwraca się o odpowiednie uznanie tej roli;

21. wzywa do pilnego wprowadzenia corocznego przeglądu polityki przyjmowania uczniów i polityki opłat szkolnych w celu zagwarantowania miejsca wszystkim uczniom należącym do kategorii pierwszej, do rozszerzenia przekroju społeczno-gospodarczego poprzez otwarcie SSE na więcej kategorii uczniów oraz do pełnego wykorzystania potencjału Akredytowanych Szkół Europejskich, w tym do rozwiązania problemu przepełnienia szkół; podkreśla znaczenie ścisłego egzekwowania zasady pierwszeństwa przyjęcia do szkoły przysługującego rodzeństwu i nalega, aby opłaty prawne nie uniemożliwiały rodzicom lub opiekunom prawnym odwoływania się od decyzji Centralnego Biura ds. Zapisów, które naruszają zasady zapisów do szkół;

22. wzywa ponadto Zarząd do pracy nad ambitnym i regularnie aktualizowanym planem mobilności w ramach SSE na wszystkich szczeblach, aby transport szkolny stał się bardziej wydajny, przystępny cenowo, bardziej dostępny i bardziej ekologiczny;

Jakość edukacji i kształcenia pedagogicznego

23. wzywa Zarząd Szkół do wzmocnienia standardów edukacyjnych i pedagogicznych poprzez:

a) utworzenie grupy zadaniowej, dysponującej odpowiednią wiedzą pedagogiczną, w celu przeprowadzania otwartych, przejrzystych i regularnych konsultacji z zainteresowanymi stronami oraz dokonania przeglądu podejścia do zapewniania jakości wprowadzonego w ramach reformy szkół europejskich z 2009 r., przy zapewnieniu, że przegląd zostanie zakończony do połowy 2024 r., będzie od tego czasu okresowo aktualizowany, będzie opierać się na jasnych wskaźnikach oraz będzie monitorowany i oceniany;

b) wprowadzenie wzmocnionego i odpowiedzialnego systemu inspekcji, w tym - w obrębie Biura Sekretarza Generalnego - działu zapewniania jakości, w którego skład wejdą stali i delegowani inspektorzy, a także inspekcji tematycznych i procesów działań następczych, które będą obejmować Akredytowane Szkoły Europejskie;

c) wzmocnienie roli Działu Rozwoju Pedagogicznego przy Biurze Sekretarza Generalnego oraz Wspólnego Komitetu ds. Nauczania; oraz

d) zapewnienie udziału SSE w programach i inicjatywach UE, takich jak akademie nauczycielskie Erasmus+ i w europejskim obszarze edukacji;

24. wzywa Zarząd i Biuro Sekretarza Generalnego do opracowania do końca 2024 r. strategii ustawicznego doskonalenia zawodowego (UDZ) i programu integracji zawodowej dla nauczycieli i innych pracowników szkół w całym SSE, a także podkreśla znaczenie przyjęcia szerokiego podejścia do UDZ, w tym pod kątem zagadnień i metodologii, aby rozszerzyć możliwości zawodowe oraz budować zbiorową skuteczność i formalne struktury wspierające nauczycieli w projektowaniu, wdrażaniu, ocenie i wymianie najlepszych praktyk i materiałów pedagogicznych w klasach i w całym systemie;

25. apeluje do państw członkowskich o pełne wykorzystanie potencjału doświadczonych nauczycieli SSE, aby stawali się szkoleniowcami i mentorami w systemach krajowych, wzywa jednocześnie Biuro Sekretarza Generalnego do stworzenia zachęt i opracowania wytycznych w tym celu oraz podkreśla rolę, jaką powinien odgrywać SSE w tworzeniu europejskiego modułu dla nauczycieli, który zostanie włączony do wstępnego szkolenia nauczycieli w całej UE;

26. nalega, by szkoły wykorzystywały potencjał, jaki przedstawia spersonalizowana nauka; wzywa Zarząd do wzmocnienia istniejących ram i wdrożenia spójnej, jednolitej i systematycznej polityki włączenia społecznego w całym SSE, która to polityka przyczyniłaby się do zapewnienia wysokiej jakości edukacji włączającej, do unikania wykluczenia ze względu na niepełnosprawność, zapewnienia racjonalnych usprawnień, dostosowania stosunku liczby nauczycieli do uczniów, wdrażania elastycznego programu nauczania, znacznego zwiększenia liczby wykwalifikowanych pracowników dydaktycznych i zapewniających wsparcie psychologiczne oraz do świadczenia usług poradnictwa i mentoringu; wzywa do poczynienia postępów w zakresie uznawania wyników w nauce uczniów o specjalnych potrzebach, z niepełnosprawnoś- ciami lub o odmiennym przebiegu procesu uczenia się, co można zapewnić w formie certyfikatu lub dyplomu ukończenia studiów w przypadku uczniów, którzy nie przystąpią do matury europejskiej; zachęca do wprowadzenia wskaźnika włączenia społecznego w SSE;

27. zwraca się do Zarządu i Biura Sekretarza Generalnego o wspieranie bezpiecznego środowiska edukacyjnego, w którym nie toleruje się żadnej formy przemocy, oraz o wzmożenie walki z nękaniem i cyberprzemocą w SSE poprzez opracowanie zharmonizowanego podejścia obejmującego całą szkołę i przewidującego działania na rzecz podnoszenia świadomości, szkolenia, wytyczne dotyczące postępowania w przypadkach nękania w internecie i poza nim, promowanie systemu wzajemnego wsparcia obejmującego aktywnych i dobrze wyszkolonych nauczycieli i rodziców oraz jasny i możliwy do wyegzekwowania system sankcji na wszystkich szczeblach;

28. zwraca się do Zarządu Szkół i Biura Sekretarza Generalnego o ocenę włączenia modułów kształcenia i szkolenia zawodowego do SSE, utworzenie partnerstw z instytucjami kształcenia i szkolenia zawodowego oraz zbadanie możliwości utworzenia akredytowanych europejskich szkół kształcenia i szkolenia zawodowego w całej Unii Europejskiej;

29. podkreśla potrzebę zapewnienia pełnego i wysokiej jakości doświadczenia edukacyjnego wszystkim uczniom, w szczególności w ich języku ojczystym, oraz uczniom, dla których nie ma sekcji językowej odpowiadającej językowi ojczystemu, zarówno na poziomie szkoły podstawowej, jak i średniej; zwraca się do Zarządu o skonsultowanie się z uczniami, nauczycielami i rodzicami w sprawie wpływu decyzji o zmniejszeniu liczby lekcji i przedmiotów lub o zrównaniu różnych poziomów klas, gdy liczba uczniów nie osiąga ustalonego progu;

30. wzywa Zarząd do okresowego przeglądu nauczania drugiego i trzeciego języka na podstawie najnowszych wytycznych pedagogicznych dotyczących wprowadzania czytania i pisania we wczesnej edukacji, metod nauczania opartego na współpracy oraz adekwatności zróżnicowanego uczenia się, aby zapewnić uczniom w każdym wieku możliwość uczenia się języków;

31. wzywa do zwiększenia mobilności uczniów i nauczycieli w ramach SSE oraz do mobilności między SSE a innymi systemami szkolnymi, a także do aktualizacji istniejących programów nauczania w celu dalszego wzmocnienia wymiaru europejskiego, np. poprzez przegląd europejskiego programu nauczania historii, w tym zagadnienia roli mniejszości, poprzez nauczanie edukacji obywatelskiej jako samodzielnego przedmiotu, poprzez włączenie przedmiotu "godziny europejskie" do programu nauczania na wszystkich poziomach edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia europejskiego dziedzictwa i europejskich wartości, a także poprzez rozwijanie przedsiębiorczości i umiejętności miękkich; nalega na utrzymanie obecnego systemu edukacji religijnej i etycznej;

32. wzywa Zarząd do wspierania edukacji ekologicznej i cyfrowej w SSE, w tym poprzez wdrożenie europejskich ram kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju i ram kompetencji cyfrowych, nalega na poprawę nauczania umiejętności ekologicznych i cyfrowych oraz wzywa SSE do udziału w inicjatywach takich jak europejski certyfikat umiejętności cyfrowych, przy jednoczesnym docenieniu tradycyjnych metod uczenia się z wykorzystaniem książek drukowanych i zwalczaniu wykluczenia cyfrowego;

33. proponuje, by organizować doroczną uroczystość, której celem będzie wymiana najlepszych praktyk pedagogicznych, wymiana wiedzy między szkołami, nauczycielami i uczniami oraz zaprezentowanie ich pracy i projektów na forum szerszego systemu, a także która będzie okazją do zapraszania krajowych przedstawicieli edukacji w celu podniesienia świadomości na temat SSE;

34. wzywa do utworzenia formalnej społeczności absolwentów SSE oraz do przewidzenia środków mających na celu informowanie o tej sieci, a także do gromadzenia danych na temat ścieżek uczniów po ukończeniu nauki, przy czym Biuru Sekretarza Generalnego zlecić należy gromadzenia informacji zanonimizowanych;

Perspektywy

35. domaga się, aby wkłady finansowe UE na rzecz SSE były ujmowane jako oddzielna linia budżetowa w przyszłych budżetach UE w celu zwiększenia przejrzystości, zapewnienia planowania strategicznego i ułatwienia kontroli parlamentarnej, w ramach procedury udzielania absolutorium, oraz domaga się włączenia SSE w przyszły rozwój europejskiego obszaru edukacji oraz tego, by elementy te były ze sobą ściśle powiązane;

36. wyraża życzenie, aby SSE stał się wyznacznikiem wysokiej jakości wielojęzycznej i wielokulturowej edukacji w Europie i poza nią, świadcząc o tym, że "zjednoczenie w różnorodności" może być również żywą rzeczywistością w sferze edukacyjnej; zwraca się do wszystkich zainteresowanych stron - jako do współtwórców - o działanie na rzecz osiągnięcia tego celu, w tym poprzez ściślejszą współpracę z Akredytowanymi Szkołami Europejskimi, których włączenie i rozwój mają kluczowe znaczenie dla całego systemu; wzywa do ponownej oceny Akredytowanych Szkół Europejskich w celu zbadania sposobów rozszerzenia zakresu SSE na wszystkie państwa członkowskie oraz do wprowadzenia w tym celu bardziej elastycznych procedur i wymogów dotyczących akredytacji szkół przy jednoczesnym dążeniu do lepszego zapewniania jakości i kontroli;

37. życzy sobie, by Parlament Europejski miał reprezentację w Zarządzie i wzywa do powołania niezależnego, zewnętrznego organu eksperckiego w celu poszukiwania i zaproponowania alternatywnych modeli zarządzania, w tym w celu przeglądu Konwencji określającej Statut Szkół Europejskich oraz zbadania możliwości zastąpienia międzyrządowego statusu prawnego Szkół Europejskich ponadnarodowym modelem europejskim;

o

o o

38. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 212 z 17.8.1994, s. 3.
2 Badanie - "System Szkół Europejskich: aktualna sytuacja, wyzwania i perspektywy", Parlament Europejski, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Wewnętrznej Unii Europejskiej, Departament Tematyczny B ds. Polityki Strukturalnej i Polityki Spójności, 9 czerwca 2022 r.
3 Dz.U. C 428 z 13.12.2017, s. 10.
4 Dz.U. C 56 E z 26.2.2013, s. 14.
5 Dz.U. C 205 z 20.5.2022, s. 17.
6 Dz.U. C 479 z 16.12.2022, s. 65.
7 Dz.U. C 494 z 8.12.2021, s. 2.
8 Dz.U. C 101 z 16.3.2018, s. 138.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1757

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 września 2023 r. w sprawie Systemu Szkół Europejskich: aktualna sytuacja, wyzwania i perspektywy (2022/2149(INI))
Data aktu: 12/09/2023
Data ogłoszenia: 22/03/2024