Sprawa C-340/21, Natsionalna agentsia za prihodite: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 14 grudnia 2023 r. - VB v. Natsionalna agentsia za prihodite

Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 14 grudnia 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Varhoven administrativen sad - Bułgaria) - VB/Natsionalna agentsia za prihodite

(Sprawa C-340/21 1 , Natsionalna agentsia za prihodite)

[Odesłanie prejudycjalne - Ochrona osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych - Rozporządzenie (UE) 2016/679 - Artykuł 5 - Zasady dotyczące owego przetwarzania - Artykuł 24 - Obowiązki administratora - Artykuł 32 - Środki wdrożone w celu zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania - Ocena odpowiedniego charakteru takich środków - Granice kontroli sądowej - Przeprowadzanie dowodów - Artykuł 82 - Prawo do odszkodowania i odpowiedzialność - Ewentualne wyłączenie odpowiedzialności administratora w przypadku naruszenia popełnionego przez osoby trzecie - Żądanie zadośćuczynienia za szkodę niemajątkową wynikającą z obawy przed ewentualnym wykorzystaniem danych osobowych w sposób stanowiący nadużycie]

(C/2024/1065)

Język postępowania: bułgarski

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2024 r.)

Sąd odsyłający

Varhoven administrativen sad

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: VB

Druga strona postępowania: Natsionalna agentsia za prihodite

Sentencja

1) Artykuły 24 i 32 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych)

należy interpretować w ten sposób, że:

nieuprawnione ujawnienie danych osobowych lub nieuprawniony dostęp do takich danych przez "osoby trzecie" w rozumieniu art. 4 pkt 10 tego rozporządzenia nie wystarczają same w sobie do uznania, iż wdrożone przez danego administratora środki techniczne i organizacyjne nie były "odpowiednie" w rozumieniu tych art. 24 i 32.

2) Artykuł 32 rozporządzenia 2016/679

należy interpretować w ten sposób, że:

oceny, czy środki techniczne i organizacyjne wdrożone przez administratora na podstawie tego artykułu mają odpowiedni charakter, sądy krajowe powinny dokonywać w sposób konkretny, w szczególności uwzględniając ryzyko związane z danym przetwarzaniem oraz ustalając, czy charakter, istota i wdrożenie tych środków są dostosowane do tego ryzyka.

3) Zasadę rozliczalności administratora wyrażoną w art. 5 ust. 2 rozporządzenia 2016/679 i skonkretyzowaną w jego art. 24

należy interpretować w ten sposób, że:

w ramach powództwa o odszkodowanie opartego na art. 82 tego rozporządzenia na danym administratorze spoczywa ciężar udowodnienia, że środki bezpieczeństwa, które wdrożył na podstawie art. 32 tego rozporządzenia, mają odpowiedni charakter.

4) Artykuł 32 rozporządzenia 2016/679 i zasadę skuteczności prawa Unii

należy interpretować w ten sposób, że:

na potrzeby oceny, czy środki bezpieczeństwa wdrożone przez administratora na podstawie tego artykułu mają odpowiedni charakter, opinia biegłego sądowego nie może systematycznie stanowić niezbędnego i wystarczającego środka dowodowego.

5) Artykuł 82 ust. 3 rozporządzenia 2016/679

należy interpretować w ten sposób, że:

administrator nie jest na podstawie art. 82 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia zwolniony z obowiązku naprawienia poniesionej przez daną osobę szkody z tego tylko powodu, iż szkoda ta wynika z nieuprawnionego ujawnienia danych osobowych lub nieuprawnionego dostępu do takich danych przez "osoby trzecie" w rozumieniu art. 4 pkt 10 tego rozporządzenia, gdyż ów administrator musi przy tym udowodnić, że w żaden sposób nie ponosi winy za zdarzenie, które doprowadziło do powstania szkody.

6) Artykuł 82 ust. 1 rozporządzenia 2016/679

należy interpretować w ten sposób, że:

obawa przed ewentualnym wykorzystaniem przez osoby trzecie w sposób stanowiący nadużycie danych osobowych, jaką żywi osoba, której dane dotyczą, w następstwie naruszenia tego rozporządzenia może sama w sobie stanowić "szkodę niemajątkową" w rozumieniu tego przepisu.

1 Dz.U. C 329 z 16.8.2021.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1065

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-340/21, Natsionalna agentsia za prihodite: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 14 grudnia 2023 r. - VB v. Natsionalna agentsia za prihodite
Data aktu: 14/12/2023
Data ogłoszenia: 05/02/2024