Podczas Europejskiego Kongresu Medycznego, który odbył się w Gdańsku w dniach 7-8 czerwca 2016 rozmawiano między innymi na temat zarządzania informacją w sytuacjach kryzysowych - jak powinny komunikować się szpitale i personel medyczny. Oś dyskusji została poświęcona problemie informowania mediów przez pracowników szpitala w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz tego, jak niewłaściwe podanie informacji może wpłynąć na ryzyko utraty reputacji.
Kazuem do dyskusji był przypadek Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Oleśnicy, który odmówił udzielenia pomocy ośmioletniemu chłopcu, rannemu w wypadku. Dziecko zmarło po transporcie do kolejnego szpitala.
Pomijając aspekt zasadności odesłania rannego dziecka, prelegenci wśród których byli między innymi Magdalena Szumska (redaktor naczelna Medical Maestro Magazine), Krystian Dudek (Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relation) oraz Diana Harasimiuk (dziennikarka TVN) skupili się na aspekcie braku komunikacji szpitala z mediami. Początkowo nie udzielano informacji tłumacząc się przebywaniem rzeczniczki na szkoleniu, następnie informacje przekazywane przez szpital były chaotyczne, brakowało kompetentnej osoby do przeprowadzenia tego procesu. W tym czasie opinia publiczna, ale również takie instytucje jak Ministerstwo Zdrowia, NFZ, prokuratura odebrały wyraźny sygnał o nieprawidłowościach w szpitalu. Spowodowało to lawinę kontroli w szpitalu.
Można powiedzieć, że na dobrą opinię pracuje się latami, a jej utrata zajmuje minuty.
Problemem, który uwidocznił się w powyższej sytuacji był brak opracowanych procedur i planów na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej. Podmioty lecznicze powinny być przygotowane, że prędzej czy później wystąpi sytuacja niestandardowa, która możemy określić jako sytuacja kryzysowa.
Eksperci zgodnie twierdzili iż ważne jest żeby były przygotowane i przeszkolone konkretne osoby, które będą potrafiły odpowiednio zareagować w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia. Komunikacja jest niezwykle istotna do właściwego przekazania informacji. Niestety w praktyce, opracowanie i co istotne przećwiczenie takich sytuacji jest rzadkością. Nawet gdy procedury są opracowane, to bardzo często nie są wdrażane. Taka sytuacja wpływa negatywnie na zarządzanie informacją kryzysową i ogólne zarządzanie ryzykiem w szpitalu.
Na temat GRC czytaj także:
Procedury w systemie zarządzania gwarantują bezpieczeństwo i wysoki poziom usług>>>
Bez komunikacji nie ma compliance>>>
Compliance to kreowanie dobrych praktyk>>>
Bez komunikacji nie ma compliance>>>
Compliance to kreowanie dobrych praktyk>>>