Na jakim druku i jakie informacje należy zawrzeć w informacji składanej do PIP, organu samorządu pielęgniarek i lekarzy?
Czy jako dotychczasowy NZOZ (podmiot leczniczy będący przedsiębiorcą) zatrudniający lekarzy, pielęgniarki, położne, kierowcę na podstawie umów cywilnoprawnych i umów zlecenia mamy obowiązek co kwartał zgłaszać dane o "zatrudnieniu" do wszystkich tych jednostek, czy są jeszcze jakieś miejsca do których mamy takie zestawienia zgłaszać?
Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654) w celu monitorowania przestrzegania przepisów prawa pracy, kierownik podmiotu leczniczego raz na kwartał przekazuje Państwowej Inspekcji Pracy oraz właściwym organom samorządu zawodów medycznych informacje o liczbie osób, które wykonują zawód medyczny na podstawie umów cywilnoprawnych albo jako praktykę zawodową, z którą podmiot leczniczy zawarł umowę cywilną (chodzi tu o praktyki prowadzone przez lekarzy i lekarzy dentystów oraz pielęgniarki i położne).
Z ustawy wynika więc jedynie, że informacja ma zawierać liczbę osób wykonujących zawód na podstawie umów cywilnoprawnych albo jako praktykę zawodową. Oznacza to, że to kierownik danego podmiotu leczniczego decyduje jak taka informacja ma wyglądać; nie ma bowiem żadnych przepisów wskazujących jak taką informację sporządzić.
Wykładnia celowościowa przemawia za przyjęciem, że do poszczególnych samorządów zawodowych powinna trafiać informacja na temat osób wykonujących dany zawód (a więc do samorządu lekarskiego - informacja o lekarzach i lekarzach dentystach, a do samorządu pielęgniarek i położnych – informacja dotyczących członków tego samorządu).
Natomiast do Państwowej Inspekcji Pracy muszą być przekazywane informacje o wszystkich osobach wykonujących zawód medyczny na podstawie umów cywilnoprawnych albo jako praktykę zawodową, z którą podmiot leczniczy zawarł umowę cywilną (należy podkreślić, że obowiązek ten nie obejmuje osób wykonujących inny zawód niż medyczny, np. nie dotyczy kierowcy). Można rozważać, czy ma to być tylko liczba osób wykonujących zawód na podstawie umów cywilnoprawnych, czy też np. z podziałem na poszczególne zawody medyczne. Nie wydaje się, aby informacja o rodzaju wykonywanego zawodu medycznego na podstawie umowy cywilnoprawnej miała znaczenie dla Państwowej Inspekcji Pracy w związku z monitorowaniem przestrzegania przepisów prawa pracy (być może Główny Inspektor Pracy wyda jakieś stanowisko w tej sprawie), ale nie ma przeszkód, aby tak ją sporządzić.
Jak już wskazano, sprawę tę reguluje tylko jeden i to lakoniczny przepis ustawy, stąd nie ma też żadnych druków, formularzy itp. wprowadzonych przepisami prawa. Być może w przyszłości samorządy zawodowe lub Państwowa Inspekcja Pracy opracują jakieś wzory informacji, które będą mogły być fakultatywnie stosowane przy składaniu przedmiotowej informacji (jednakże przepisy ustawy o działalności leczniczej nie przyznają tym instytucjom uprawnienia do nakładania obowiązku stosowania opracowanych przez nie formularzy).
Należy także wskazać, że ustawa nie ustanowiła sankcji za nieprzestrzeganie powyższego obowiązku.
Nie ma innych przepisów, które nakładałyby na podmiot leczniczy będący przedsiębiorcą obowiązek zgłaszania co kwartał informacji o osobach wykonujących zawód w przedsiębiorstwie tego podmiotu na podstawie umów cywilnoprawnych.
Małgorzata Brzozowska-Kruczek
Czy jako dotychczasowy NZOZ (podmiot leczniczy będący przedsiębiorcą) zatrudniający lekarzy, pielęgniarki, położne, kierowcę na podstawie umów cywilnoprawnych i umów zlecenia mamy obowiązek co kwartał zgłaszać dane o "zatrudnieniu" do wszystkich tych jednostek, czy są jeszcze jakieś miejsca do których mamy takie zestawienia zgłaszać?
Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654) w celu monitorowania przestrzegania przepisów prawa pracy, kierownik podmiotu leczniczego raz na kwartał przekazuje Państwowej Inspekcji Pracy oraz właściwym organom samorządu zawodów medycznych informacje o liczbie osób, które wykonują zawód medyczny na podstawie umów cywilnoprawnych albo jako praktykę zawodową, z którą podmiot leczniczy zawarł umowę cywilną (chodzi tu o praktyki prowadzone przez lekarzy i lekarzy dentystów oraz pielęgniarki i położne).
Z ustawy wynika więc jedynie, że informacja ma zawierać liczbę osób wykonujących zawód na podstawie umów cywilnoprawnych albo jako praktykę zawodową. Oznacza to, że to kierownik danego podmiotu leczniczego decyduje jak taka informacja ma wyglądać; nie ma bowiem żadnych przepisów wskazujących jak taką informację sporządzić.
Wykładnia celowościowa przemawia za przyjęciem, że do poszczególnych samorządów zawodowych powinna trafiać informacja na temat osób wykonujących dany zawód (a więc do samorządu lekarskiego - informacja o lekarzach i lekarzach dentystach, a do samorządu pielęgniarek i położnych – informacja dotyczących członków tego samorządu).
Natomiast do Państwowej Inspekcji Pracy muszą być przekazywane informacje o wszystkich osobach wykonujących zawód medyczny na podstawie umów cywilnoprawnych albo jako praktykę zawodową, z którą podmiot leczniczy zawarł umowę cywilną (należy podkreślić, że obowiązek ten nie obejmuje osób wykonujących inny zawód niż medyczny, np. nie dotyczy kierowcy). Można rozważać, czy ma to być tylko liczba osób wykonujących zawód na podstawie umów cywilnoprawnych, czy też np. z podziałem na poszczególne zawody medyczne. Nie wydaje się, aby informacja o rodzaju wykonywanego zawodu medycznego na podstawie umowy cywilnoprawnej miała znaczenie dla Państwowej Inspekcji Pracy w związku z monitorowaniem przestrzegania przepisów prawa pracy (być może Główny Inspektor Pracy wyda jakieś stanowisko w tej sprawie), ale nie ma przeszkód, aby tak ją sporządzić.
Jak już wskazano, sprawę tę reguluje tylko jeden i to lakoniczny przepis ustawy, stąd nie ma też żadnych druków, formularzy itp. wprowadzonych przepisami prawa. Być może w przyszłości samorządy zawodowe lub Państwowa Inspekcja Pracy opracują jakieś wzory informacji, które będą mogły być fakultatywnie stosowane przy składaniu przedmiotowej informacji (jednakże przepisy ustawy o działalności leczniczej nie przyznają tym instytucjom uprawnienia do nakładania obowiązku stosowania opracowanych przez nie formularzy).
Należy także wskazać, że ustawa nie ustanowiła sankcji za nieprzestrzeganie powyższego obowiązku.
Nie ma innych przepisów, które nakładałyby na podmiot leczniczy będący przedsiębiorcą obowiązek zgłaszania co kwartał informacji o osobach wykonujących zawód w przedsiębiorstwie tego podmiotu na podstawie umów cywilnoprawnych.
Małgorzata Brzozowska-Kruczek