Czy do realizacji obowiązku wynikającego ustawy o zakładach opieki zdrowotnej wystarczy wręczenie pacjentowi przy przyjęciu do szpitala wyciągu (z ustawy o zakładach opieki zdrowotnej) o prawach pacjenta - potwierdzone podpisem pacjenta - oraz informacje na oddziałach o możliwości zapoznania się z treścią karty praw pacjenta (na życzenie pacjent otrzyma pełną treść karty)?
Podmiotem zobowiązanym do udostępniania tych informacji jest podmiot udzielający świadczenia zdrowotne. Takim podmiotem jest: każdy zakład opieki zdrowotnej, lekarz, lekarz dentysta, pielęgniarka, położna wykonujący zawód poza zakładem opieki zdrowotnej, w ramach praktyki. Obowiązku wywieszania w lokalu informacji o prawach pacjenta nie mają jedynie lekarze, pielęgniarki i położne prowadzące praktykę w miejscu wezwania (art. 11 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r.; Dz. U. z 2009 r. Nr 52, poz. 417 z późn. zm.; dalej jako: u.p.p.). Nie przewiduje się konieczności potwierdzania przez pacjenta pisemnie faktu poinformowania go o jego prawach.
Pacjent ma prawo do uzyskania informacji o przysługujących mu prawach, zarówno tych wynikających z ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, jak również wynikających z przepisów odrębnych, uwzględniających ograniczenia tych praw (art. 11 ust. 1 zdanie pierwsze u.p.p.).
Realizacja tego obowiązku ma polegać na udostępnianiu informacji o prawach pacjenta w formie pisemnej, poprzez umieszczenie jej w swoim lokalu, w miejscu ogólnodostępnym, a w przypadku pacjenta nie mogącego się poruszać, informacja musi być udostępniona w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią w pomieszczeniu, w którym pacjent przebywa (art. 11 ust. 3 u.p.p.). Jest to niewątpliwie cenna regulacja, jednak w praktyce może pojawić się problem co taka informacja powinna zawierać, ponieważ nie wystarczy poinformować pacjenta o prawach zapisanych w omawianej ustawie, ale także o ograniczeniach tych praw wynikających z innych ustaw. Informowanie o prawach pacjenta nie może zostać sprowadzone wyłącznie do upowszechniania ich treści (np. na tablicy informacyjnej), głównie powinno chodzić o zapoznanie pacjentów z ich istotą, tak by mogli odnieść ją do swojej sytuacji.
Dorota Karkowska