1. Wprowadzenie
Wydarzenia specjalne są istotnym elementem działań marketingowo - komunikacyjnych każdej organizacji, także jednostek ochrony zdrowia. W przypadku ochrony zdrowia istnieje tradycja uroczystego obchodzenia "okrągłych" rocznic działalności szpitala. Jest to tym bardziej istotne wydarzenie, ponieważ odgrywa szczególnie ważną rolę dla pracowników - regułą jest, że większość pracowników pracuje długo w danym szpitalu i identyfikuje się z nim.
2. Przygotowania do wydarzenia specjalnego
2.1. Opracowanie budżetu
Kwestia o tyle prozaiczna, co kluczowa. Niewiele publicznych jednostek stać na wydanie własnych środków na organizację uroczystości. Co więcej - czy byłoby to dobrze postrzegane w odbiorze społecznym, gdyby dyrekcja szpitala decydowała się na wydatkowanie publicznych pieniędzy na właśnie jubileusz? Kwestia z pewnością dyskusyjna. Najlepszym rozwiązaniem jest pozyskanie środków od sponsorów. Nie jest to jednak zadanie łatwe - wymaga profesjonalnego zaangażowania ze strony szpitala i ogromnego wysiłku. Organizując jubileusz 30-lecia Centrum Zdrowia Dziecka wysłałam ponad 500 listów do potencjalnych sponsorów, odbyłam mnóstwo spotkań i rozmów telefonicznych. Poszukiwania finansów zaczynamy ok. 1,5 roku przed planowanym wydarzeniem. Jestem zwolenniczką przygotowania planu wydarzeń i oszacowania kosztów tego przedsięwzięcia. Przykład - zamierzamy zorganizować galę dla ok. 1000 osób. Powinniśmy więc uwzględnić następujące koszty:
- wynajem sali (np. Filharmonia Narodowa w Warszawie, ok. 30 000 zł);
- nagłośnienie (ok. 20 000 zł);
- gaża Gwiazdy lub orkiestry Filharmonii (ok. 20 000 zł);
- catering (1000 osób - 40 000 zł);
- gaża osób prowadzących (3000 zł - 6000 zł);
- produkcja zaproszeń, programu wydarzenia i innych druków okolicznościowych - 10 000 zł;
- -obsługa Filharmonii - 8000 zł (często wynajmując określone miejsce kupujemy "w pakiecie" jego obsługę, bo "inaczej się nie da";
- 15 % budżetu imprezy na koszty, których nie przewidzieliśmy a które się zawsze pojawiają jako koszty dodatkowe1.
2.2. Nie tylko impreza, czyli wydarzenia dodatkowe
Pamiętajmy, że zawsze warto "obudować" event jubileuszowy dodatkowymi wydarzeniami takimi jak:
- odznaczenia państwowe, resortowe, samorządowe dla pracowników;
- patronaty instytucji państwowych i samorządowych nad obchodami;
- patronaty medialne i indywidualna współpraca z mediami;
- wydawnictwa jubileuszowe;
- wystawa jubileuszowa;
- jubileuszowa identyfikacja wizualna;
- wydarzenia towarzyszące.
Jeśli chcemy zrealizować któreś z ww. działań za pieniądze sponsorskie powinniśmy uwzględnić to w ofercie sponsorskiej2.
3. Organizacja wydarzenia specjalnego
Sukces eventu to jego dokładne przygotowanie. Warto w tym celu powołać grupę roboczą (komitet), którego zadaniem jest organizacja jubileuszu. Osobą stojącą na czele tego zespołu powinien być specjalista ds. public relations lub osoba, która odpowiada za komunikację, marketing - z pewnością nie dyrektor szpitala. Pamiętajmy, że zadanie to możemy zlecić firmie zewnętrznej. W wielu wypadkach jest to dobre rozwiązanie, szczególnie w szpitalach, które nie mają własnych specjalistów od "tych spraw". Spotkałam się z ofertami agencji public relations gotowych zorganizować event dla szpitala "po kosztach", a także gotowych do pozyskania w imieniu szpitala sponsorów wydarzenia. Zorganizowanie spektakularnego eventu, finansowanego przez sponsorów, którzy także mają własne oczekiwania co do eventu, jest procesem długotrwałym i wymagającym ogromnego zaangażowania. Opcja zlecenia tego zadania zewnętrznej firmie jest w wielu przypadkach sensowna. Niezależnie jednak, czy event organizowany jest wewnętrznie czy przez firmę - zarząd szpitala musi darzyć organizatorów zaufaniem i wierzyć w ich profesjonalizm. Dyrekcje szpitali mają czasem dziwne pomysły a rolą specjalisty ds. public relations jest ich wyperswadowanie z podaniem argumentów. Porada - dobry specjalista/firma nigdy nie powie "nie, bo nie" - umie podać powody i konsekwencje niefortunnych pomysłów i nie obawia się dyskusji nad nimi. Nigdy też nie stara się narzucać własnej i jedynie słusznej wizji.
Członkowie grupy roboczej powinni mieć jasno przydzielone zadania i odpowiedzialności. Sprawdzoną metodą pracy są cykliczne spotkania statusowe, na których podsumowujemy stan prac, omawiamy pojawiające się problemy oraz następne zadania. Istotnym zadaniem komitetu organizacyjnego jest wytypowanie pracowników i wystąpienie o odznaczenia dla pracowników.
Rok przed planowaną galą zwracamy się do kierowników poszczególnych jednostek organizacyjnych szpitala z prośbą o wytypowanie pracowników ze wskazaniem proponowanego odznaczenia. Każde wystąpienie wymaga odpowiedniego uzasadnienia i kierownicy powinni o tym wiedzieć. Wyznaczamy termin np. 4 tygodni i podajemy osobę kontaktową, która dysponuje szczegółową wiedzą, za co dane odznaczenie może zostać przyznane, co powinno się znaleźć w uzasadnieniu, etc. Proponuję z pismem przewodnim dołączyć krótką informację tego typu a szczegółowe wymogi umieścić także w intranecie.
Spływające wnioski powinny zostać dokładnie sprawdzone pod względem:
- formalnym - dział kadr (daty zatrudnienia, staż pracy);
- jakościowo - stylistycznym - zdarza się, że uzasadnienie kierowników liczy 2 zdania.
Wszystkie wnioski wychodzące ze szpitala powinny być staranne i mieć jednolitą formę graficzną i stylistyczną. To zadanie komitetu i kadr. Warto, by ostatecznej liście "nominowanych" przyjrzała się dyrekcja, której zadaniem jest wytypowanie kierowników (sami się nie zgłoszą...) oraz osób, które zgłasza dyrekcja. Pamiętajmy wtedy np. o emerytowanych pracownikach, którzy nadal pracują - jest to dla nich ogromna radość. Proces zgłaszania jest bardzo istotny i powinniśmy się nad nim skupić - warto się pochylić nad listą wcześniej odznaczonych (takie informacje zazwyczaj są w kadrach), bo zdarzają się sytuacje, że np. profesor lider naszego szpitala nie ma żadnego odznaczenia, ponieważ przy poprzednim jubileuszu "jakoś wyleciało komuś z głowy". Z praktyki - przygotowanie porządnych uzasadnień i wniosków powinno zająć 2 - 2,5 miesiąca. To, jakiej jakości są wnioski w takich istotnych kwestiach świadczy o naszym szpitalu. Przygotowując je pamiętajmy o tym, co powinno się w takim uzasadnieniu znaleźć - zawsze jest to określone w stosownych dokumentach. Satysfakcja jest spora, gdy odznaczenia zostają przyznane wszystkim zgłoszonym osobom. Rekomenduję model, w którym osoba zgłoszona dowiaduje się o tym fakcie w momencie, gdy odznaczenie zostało przyznane - nie chodzi mi o moment uroczystej dekoracji, lecz o oficjalne pismo w wymienieniem nazwisk. Gdy otrzymujemy listę np. z Ministerstwa Zdrowia z osobami odznaczonymi, warto wtedy każdą z osób poinformować o tym wyróżnieniu w formie osobistego listu od dyrekcji i zaproszenia na uroczystą dekorację.
Polecam także zorganizowanie uroczystości wewnątrz szpitala i przygotowanie nagród wewnętrznych pracownikom, którzy z jakichś powodów nie otrzymali wyróżnienia a pracują np. nieprzerwanie 25 lat (a świętujemy 25-lecie właśnie). Zadbajmy także o uroczystą oprawę.
(...)
Nazarko-Ludwiczak Ewelina
Jak przygotować i zorganizować wydarzenia specjalne – na przykładzie jubileuszu szpitala
Komentarz poświęcony jest zagadnieniu przygotowania i organizacji wydarzenia specjalnego na przykładzie jubileuszu szpitala. W opracowaniu omówiono poszczególne etapy procesu, do których zaliczono m.in. opracowanie budżetu, organizację wydarzeń dodatkowych, powołanie grupy roboczej (komitetu), sporządzenie listy gości oraz opracowanie scenariusza jubileuszu. Odwołano się również do przykładu takiego wydarzenia w praktyce.