Aż trzy czwarte firm na świecie jest przekonanych o swojej dobrej reputacji. Jednak tylko niespełna jedna piąta przyznała sobie najwyższą ocenę w zakresie odpowiedniego zarządzania ryzykiem związanym z utratą dobrego imienia. Tak wynika z globalnego badania „2014 global survey on reputation risk. Reputation@Risk” przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte i Forbes Insights.
W badaniu wzięli udział respondenci z dużych przedsiębiorstw z obu Ameryk, Europy, Bliskiego Wschodu, Afryki oraz regionu Azji i Pacyfiku. Zdecydowana większość firm (76 procent) ma silne przekonanie o swojej dobrej reputacji. Jednak tylko 19 procent przyznało sobie najwyższą ocenę za umiejętności zarządzania ryzykiem w tym zakresie. Z kolei 39 procent firm ocenia swoją dojrzałość w tym obszarze na poziomie średnim lub poniżej tego poziomu.
Czytaj: Zarządzanie ryzykiem nadużyć to zarządzanie ryzykiem strat i zapobieganie bankructwu >>>
Ryzyko utraty reputacji należy do najważniejszych kwestii biznesowych o znaczeniu strategicznym. 88 procent osób zajmujących kierownicze stanowiska traktuje ryzyko utraty reputacji, jako zasadnicze wyzwanie biznesowe. Przyjmując perspektywę sektorową, ryzyko utraty reputacji ma największe znaczenie dla firm technologicznych, działających w branży przemysłowej oraz usług finansowych.
Ten trend jest zauważalny także w polskich firmach.
- Powyższa wizja daje się zauważyć również u niektórych rodzimych przedsiębiorstw. Wydaje się przy tym, że w dalszym ciągu jeszcze wiele pozostaje do zrobienia z racji tego, że zarządzanie poprzez ryzyka ma u nas stosunkowo krótką historię. Jednocześnie traktowanie ryzyka utraty reputacji, jako ryzyka strategicznego może stać się ważnym akceleratorem procesu zmiany podejścia do ryzyka w polskich firmach - mówi Jacek Kuchenbeker, starszy menedżer z Działu Zarządzania Ryzykiem, Deloitte.
Z perspektywy zarządzania ryzykiem utraty reputacji, klienci to najważniejsi interesariusze (według 81 procent badanych). Do pozostałych kluczowych interesariuszy badani zaliczyli: organy regulacyjne (73 procent), najwyższą kadrę kierowniczą (68 procent), pracowników (68 procent) oraz inwestorów (65 procent).
Firmy inwestują chcąc doskonalić swoje umiejętności w zakresie zarządzania ryzykiem utraty reputacji. Ponad połowa organizacji (57 procent) twierdzi, że planuje zająć się ryzykiem utraty reputacji inwestując w technologie, na przykład narzędzia analityczne i służące monitorowaniu pozycji marki oraz w zarządzanie w sytuacjach kryzysowych i planowanie scenariuszy.
Jednocześnie jednak 36 procent firm nie ma przygotowanych scenariuszy na wypadek wystąpienia ryzyka utraty reputacji.
- Ryzyko związane z utratą reputacji już dziś ma wymiar krytyczny, a prowadzone obserwacje wskazują, że trend ten będzie się w kolejnych latach umacniał i przekładał na działania ukierunkowane na świadome i kompleksowe zarządzanie tym zagadnieniem – mówi Jacek Kuchenbeker.
Na temat GRC czytaj także:
Compliance to efektywność wszystkich szczebli organizacji szpitala >>>
Zakopane: 250 procedur i standardów w ramach GRC >>>
Compliance musi bazować na systemie informacji prawnej >>>
Zarządzanie ryzykiem przestało być opcją, stało się normą >>>