Odpowiedź:
Świadczeniodawca zobowiązany jest powiadomić na piśmie oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia o planowanej przerwie w udzielaniu świadczeń, w terminie co najmniej 30 dni przed planowaną przerwą, wskazując przy tym przewidywany okres jej trwania. W przypadkach nagłych, o charakterze losowym, kiedy z oczywistych względów niemożliwym staje się dochowanie 30-dniowego terminu, świadczeniodawca winien zawiadomić oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia o przerwie niezwłocznie po zaistnieniu zdarzenia skutkującego przerwą. Co istotne, obowiązek zawiadomienia o przerwie w udzielaniu świadczeń, dotyczy każdej przerwy, choćby tej, liczonej w godzinach. W sytuacji nieobecności jednej osoby personelu, przy wcześniejszym “nadwykonaniu” jednostek rozliczeniowych świadczenia, z uwagi na narastający system rozliczania umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, Narodowy Fundusz Zdrowa nie powinien umniejszać wartości kwoty zobowiązania określonej w umowie. Ta ostatnia kwestia pozostaje jednak wyłącznie kwestią umowną pomiędzy świadczeniodawcą i Narodowym Funduszem Zdrowia, i jak się wydaje, w sytuacjach powtarzających się długotrwałych nieobecności osób personelu Narodowy Funduszu Zdrowia mógłby na etapie zgłaszania nieobecności albo nie wyrażać na nie zgody albo też próbować umniejszyć wartość umowy, zaś niewykorzystaną kwotę przeznaczyć dla innych świadczeniodawców realizujących kontrakty w tym samym zakresie.
Uzasadnienie:
Zgodnie z przepisem § 11 ust. 1 zarządzenia Nr 82/2013/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna, świadczenia w poradniach specjalistycznych, objęte przedmiotem umowy ze świadczeniodawcą, udzielane są osobiście przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje, zgodnie z załącznikiem nr 2 do umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej „Harmonogram - zasoby". Co istotne zaś, w załączniku nr 2 "HARMONOGRAM -ZASOBY", dla rodzaju świadczeń: ambulatoryjna opieka specjalistyczna, dostępność oznacza się poprzez precyzyjne wskazanie dostępności godzinowej (od-do) tygodniowo w stosunku do każdej osoby personelu. Podobna regulacja wynika również z treści § 2 ust. 1 umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej – ambulatoryjna opieka specjalistyczna, której wzór stanowi załącznik nr 2a do zarządzenia Nr 82/2013/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna, po myśli którego świadczenia w poszczególnych zakresach udzielane są przez osoby wymienione w załączniku nr 2 do umowy - "HARMONOGRAM - ZASOBY". Jednocześnie, w odniesieniu do treści sformułowanego pytania, wskazać należy, iż jak stanowi przepis § 6 Ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, stanowiących załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 81, poz. 484), świadczenia udzielane są osobiście przez osoby wykonujące zawody medyczne lub inne osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia do udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w określonym zakresie lub określonej dziedzinie medycyny, zgodnie z załącznikiem do umowy. Wszelkie zmiany w załączniku wymagają zgłoszenia dyrektorowi oddziału wojewódzkiego Funduszu najpóźniej w dniu poprzedzającym ich powstanie albo - w przypadkach losowych - niezwłocznie po zaistnieniu zdarzenia. Co istotne, zmiany te nie mogą naruszać wymagań dotyczących kwalifikacji osób wykonujących zawód medyczny, określonych w odrębnych przepisach oraz w warunkach wymaganych od świadczeniodawców określonych przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. W tym miejscu wskazać jednak należy, iż w sytuacji, gdy nieobecność personelu tożsama będzie z przerwą w udzielaniu świadczeń (osoby nieobecnej nie zastępuje inna osoba personelu), to zastosowanie znajdować będzie przepisy § 9 ust. 2-4 Ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zgodnie z którymi świadczeniodawca powiadamia na piśmie oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia o planowanej przerwie w udzielaniu świadczeń, w terminie co najmniej 30 dni przed planowaną przerwą, wskazując przewidywany okres jej trwania, a w przypadku świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej oraz świadczeń rozliczanych ryczałtem - także sposób zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń w tym czasie. Sama przerwa w udzielaniu świadczeń wymaga zgody dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia udzielonej na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia, a w przypadku ambulatoryjnej opieki zdrowotnej - w terminie 8 dni (za zgodę uważa się także brak sprzeciwu dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia; w przypadku ambulatoryjnej opieki zdrowotnej termin ten wynosi 8 dni). W tym miejscu wskazać należy, iż obowiązek zgłaszania zmian dotyczących osób udzielających świadczeń opieki zdrowotnej (w tym również i przerw) doprecyzowany został dodatkowo treścią umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawartej pomiędzy świadczeniodawcą a Narodowym Funduszem Zdrowia. I tak zgodnie z przyjętą regułą kontraktową świadczeniodawca zobowiązany jest świadczeniodawca obowiązany jest do bieżącego aktualizowania danych o swoim potencjale wykonawczym przeznaczonym do realizacji umowy, przez który rozumie się zasoby będące w dyspozycji świadczeniodawcy służące wykonywaniu świadczeń, w szczególności osoby udzielające tych świadczeń i sprzęt. Aktualizacji danych, o których mowa wyżej należy dokonywać za pomocą udostępnionych przez Narodowy Fundusz Zdrowia aplikacji informatycznych, w szczególności Portalu Narodowego Funduszu Zdrowia, na zasadach i warunkach określonych w załączniku nr 1 do zarządzenia Nr 45/2009/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 5 października 2009 r. w sprawie korzystania z Portalu Narodowego Funduszu Zdrowia, z późn. zm. oraz w umowie upoważniającej do korzystania z tego Portalu.
Artur Paszkowski, autor współpracuje z Serwisem Prawo i Zdrowie
Odpowiedzi udzielono 12 listopada 2014 r.
Czy wszystkie nieobecności (również te jedno- czy dwudniowe) należy zgłaszać pisemnie w terminie 30 dni przed nieobecnością?
Pytanie pochodzi z publikacji Serwis Prawo i ZdrowieCzy wszystkie nieobecności (również te jedno- czy dwudniowe) należy zgłaszać pisemnie w terminie 30 dni przed nieobecnością?Co w przypadku nagłego zachorowania, którego nie można zgłosić wcześniej?Czy w przypadku nieobecności jednego z lekarzy w poradni przez okres np. miesiąca część limitu zostanie przez NFZ usunięta mimo np. wcześniejszego wykonania punktów?