Artykuł pochodzi z LEX Ochrona Zdrowia
Odpowiedź
Tak, chyba, że nie dochowanie wyznaczonego terminu nastąpiło z powodu siły wyższej.
Stosownie do brzmienia art. 20 ust. 1 ustawy z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - dalej u.ś.o.z. świadczenia opieki zdrowotnej w szpitalach i świadczenia specjalistyczne w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej są udzielane według kolejności zgłoszenia w dniach i godzinach ich udzielania przez świadczeniodawcę, który zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Ponadto, zgodnie z art. 20 ust. 2 u.ś.o.z. to
Świadczeniodawca:
1) ustala kolejność udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej na podstawie zgłoszeń świadczeniobiorcy;
2) informuje pisemnie świadczeniobiorcę o zakwalifikowaniu do kategorii medycznej, ustalonej zgodnie z kryteriami medycznymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 11 - tj. rozporządzenia Ministra Zdrowia z 26.09.2005 r. w sprawie kryteriów medycznych, jakimi powinni kierować się świadczeniodawcy, umieszczając świadczeniobiorców na listach oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej i terminie udzielenia świadczenia oraz uzasadnia przyczyny wyboru tego terminu. Jak wynika z art. 20 ust. 9 u.ś.o.z. jeśli świadczeniobiorca nie może stawić się u świadczeniodawcy w terminie określonym w trybie art. 20 ust. 2, 7 lub 8 u.ś.o.z. lub gdy zrezygnował ze świadczenia opieki zdrowotnej, jest on obowiązany niezwłocznie powiadomić o tym świadczeniodawcę.
Skreślenie z listy oczekujących
Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 10e i 10 f u.ś.o.z. w przypadku niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia, świadczeniobiorca podlega skreśleniu z listy oczekujących, chyba że uprawdopodobni, że niezgłoszenie się nastąpiło z powodu siły wyższej.
Wniosek o przywrócenie na listę oczekujących świadczeniobiorca jest obowiązany zgłosić niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia ustania przyczyny niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia. Powyższe oznacza, że niedochowanie terminu – przy czym zgłoszenie się w tym samym dniu, ale już po wyznaczonej godzinie należy uznać za niedochowanie terminu – oznacza skreślenie z listy oczekujących. Jednak świadczeniobiorca może uprawdopodobnić, że spóźnienie wystąpiło z powodu siły wyższej i wtedy świadczeniodawca powinien świadczeniobiorcę przywrócić na listę, nie ma jednak obowiązku przyjąć go w tym samym dniu.
W praktyce do siły wyższej określonej w tym przepisie podchodzi się raczej łagodnie, a nie ściśle formalnie, zakładając, że jeśli świadczeniobiorca uprawdopodobni, że z jakiś ważnych przyczyn nie mógł stawić się w wyznaczonym terminie, taki wniosek o przywrócenie na listę oczekujących powinno się rozpatrzyć pozytywnie (np. pobyt w szpitalu, wypadek itp.).
Pełny wykaz przyczyn skreślenia z listy oczekujących zawarty jest w załączniku nr 3 tabela nr 10 w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 20.06.2008 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych.
Jakie są podstawy skreślenia pacjenta z listy oczekujących na realizację świadczenia czytaj tutaj>>