Syndyk masy upadłościowej jest pełnomocnikiem sądu. W jego imieniu zarządza majątkiem firmy lub osoby prywatnej, która została postawiona w stan upadłości prawomocnym wyrokiem sądu. Syndyk sprawuje nadzór nad majątkiem. Jest odpowiedzialny za prawidłowe przeprowadzenie postępowania, które ma na celu zlikwidowanie aktywów upadłego dłużnika. Zadaniem syndyka jest ustalenie listy wierzycieli i przygotowanie podziału uzyskanej sumy między wierzycieli. 

 
Jeśli przedsiębiorstwo wraz z ogłoszeniem upadłości zaprzestaje działalności to wówczas syndyk prowadzi w nim inwentaryzacje. Syndyk odszukuje wszystkich wierzycieli i dokonuje sprzedaży majątku. Uzyskane pieniądze dzieli między wierzycieli. Jeśli firma nadal prowadzi produkcję to syndyk jest odpowiedzialny za zmniejszenie w niej liczby pracowników. Chodzi o to aby nie doprowadzać do kolejnych strat. Syndyk kieruje firmą, aż do zakończenia postępowania upadłościowego. Syndyk sprawując nadzór nad danym majątkiem powinien zabezpieczyć go przed zniszczeniem, uszkodzeniem i kradzieżą. Nadzór nad pracą syndyka sprawuje sędzia komisarz. To właśnie jemu syndyk składa raporty z postępowania.
 
Syndyk sam organizuje sobie prace. Nie otrzymuje stałego wynagrodzenia. Syndyk powinien być osobą dobrze zorganizowaną, która jest gotowa prowadzić jedną sprawę nawet przez kilka lat. Musi posiadać wiedzę prawniczą i ekonomiczną, a także umiejętności zarządzania firmą. 
 
 
Syndyk nie otrzymuje stałego wynagrodzenia. Otrzymuje je tylko w okresie, w którym zarządza upadłą firmą. Wynagrodzenie syndyka uzależnione jest od trudności postępowania, czasu jej trwania oraz wielkości majątku upadłej firmy, ale nie większe niż 3% wartości masy upadłościowej.
 
Jak zostać syndykiem? 
Warunkiem  uzyskania licencji syndyka jest obok odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia zdanie egzaminu państwowego. Egzamin jest przeprowadzany w Ministerstwie Sprawiedliwości w Warszawie. Najbliższy termin egzaminu to 20 października 2014 roku. Termin do złożenia wniosku o dopuszczenie do egzaminu upływa 5 września 2014 roku. Opłata egzaminacyjna wynosi 1260,00 złotych. Opłatę należy uiścić na konto Ministerstwa Sprawiedliwości. 
 
Licencja syndyka uprawnia do wykonywania czynności syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy. 
 
O licencję syndyka może ubiegać się osoba fizyczna, która:
ma obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
zna język polski w zakresie niezbędnym do wykonywania czynności syndyka;
ma pełną zdolność do czynności prawnych;
ukończyła wyższe studia i uzyskała tytuł magistra lub równorzędny w państwie;
posiada nieposzlakowaną opinię;
w okresie 15 lat przed złożeniem wniosku o licencję syndyka, przez co najmniej 3 lata zarządzała: przedsiębiorstwem lub jego wyodrębnioną częścią (w tym także własnym- działalność gospodarcza) lub majątkiem upadłego przedsiębiorstwa;
nie była karana za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
nie była podejrzana albo oskarżona o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
nie jest wpisana do rejestru dłużników niewypłacalnych Krajowego Rejestru Sądowego;
złożyła z pozytywnym wynikiem egzamin przed Komisją Egzaminacyjną, powołaną przez Ministra Sprawiedliwości;
Jest zdolna, ze względu na stan zdrowia, do wykonywania czynności syndyka.
 
Wniosek musi zawierać dane osobowe wnioskodawcy; imiona i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, adres zameldowania, adres do korespondencji, numer telefonu kontaktowego.
 
 
Do wniosku zgłoszeniowego do egzaminu należy dołączyć:
kopię dokumentu potwierdzającego uzyskanie tytułu magistra lub zaświadczenie o ukończeniu wyższych studiów magisterskich albo równorzędnych w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym:
oświadczenie wnioskodawcy, że nie jest podejrzany albo oskarżony o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
dowód uiszczenia opłaty egzaminacyjnej, w przypadku dołączenia do wniosku o dopuszczenie do egzaminu dowodu wniesienia opłaty egzaminacyjnej w formie wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej, na wydruku tym zamieszcza się potwierdzoną własnoręcznym podpisem informację, że figurująca na nim kwota stanowi opłatę egzaminacyjną.
 
 
Licencję syndyka przyznaje się na wniosek osoby ubiegającej się o nią. Wniosek należy złożyć nie później niż po upływie 2 lat od dnia złożenia egzaminu.
Natalia Małgorzata Kurek